Gjest GREYS Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Skole/ sfo -------------------------------------------------------------------------------- Hei. Jeg har et spørsmål/ bekymring som jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med Vi har en gutt på snart 6 år. Vi hentet han for ca 3 år siden. Han har startet på skolen. Både jeg og mannen min jobber 100 %- og poden må være mye på SFO. Vi jobber et stykke fra skolen. Ser at det sliter på poden å ha så lange dager- ofte trøtt og klar når han blir hentet- og det er jo forståelig. JEg sliter også en del da jeg tenker mye på han, og innser at det beste har vært at han kunne fått litt mer tid hjemme sammen med oss. Kan jeg snakke med fastlegen min og høre om det er noen mulighet for at jeg kan bli litt sykmeldt? Eller må jeg gå ned i stilling? Hva skal jeg si til fastlegen? VI skal snart i gang med en ny adopsjon- vil det da virke negativt at jeg er / har vært sykmeldt en periode? Help me.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest begge bør vurdere arbeidsmengden Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Sykemelding skal brukes når legen vurderer deg som syk, ikke for å få hverdagen til å gå opp tidsmessig. Jeg synes dere begge bør se på og snakke med jobbene deres, om hva som kan gjøres med hensyn til arbeidstid, arbeidsprosent, mulighet for hjemmejobb / fjernarbeid osv. Om dere i hvertfall for en periode (frem til jul?) kunne få prøve å jobbe 90% begge to, og / eller at dere kunne få ta med dere en arbeidsoppgave hjem som dere gjør en kveld i uken (selv de mest praktiske jobber har referat, regnskap, vaktliste, eller andre oppgaver som kommer i tillegg til de daglige oppgavene). Min erfaring er at man får mye mer tilgjengelig tid totalt sett hvis begge kan jobbe litt fleksibelt, enn at bare den ene reduserer stillingen sin. Og selv om den ene tjener mer enn den andre, så blir forskjellen ofte ikke så ekstrem hvis man regner på det mht toppskatt osv. Følgegruppe eller å dele på følging og levering både til skole og aktiviteter, gjør at man kan hente flere barn de dagene man henter, og kunne jobbe lenge de dagene det er foreldrene til klassekameraten som gir de litt mat og følger de til fotballen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Du kan ikke bli sykemeldt med mindre du er syk. Er det mulig i jobbene deres å flekse litt? Så kunne en begynt tidlig og vært ferdig tidlig, og en begynt litt sent og vært ferdig sent? Så blir det ikke fullt så lange dager. Ellers er det ikke uvanlig at småbarnsforeldre jobber redusert. Om dere begge går ned til 90% stilling, blir det noen timer ferre SFO i uka. Om dere har foreldre som ikke jobber kunne kanskje de hentet tidlig en dag eller to i uka? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidsklemma kan løses Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Sykemelding er forbeholdt syke folk, ikke de som har havnet i tidsklemma. Tiltak å vurdere for å gi barnet kortere dager: - bytte på å starte tidlig/slutte tidlig på jobb (dere foreldre, altså) - en eller begge gå ned i stillingsandel - en eller begge jobbe fra hjemmekontor - inngå samarbeid med en eller flere andre foreldre som henter tidligere. Kan dere ikke selv hente tidlig noen gang, så må dere kanskje betale litt for en slik tjeneste - finnes det store barn i nærheten, så kanskje dere kan leie inn en av dem til å hente barnet tidligere 1-2 dager i uken, og gå hjem til dere - besteforeldre som ikke er i jobb kan gjerne være en ressurs, alternativt andre pensjonister (sjekk f.eks. med frivillighetssentralen) - en eller begge dere foreldre skifter jobb Ser at dere er i prosess for å få et barn til, husk at det blir ikke mindre travelt med et mindre barn som skal i barnehage i tillegg... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg blir uvell når jeg hører spørsmålet ditt. Hvordan kan man i det hele tatt tenke på sykemelding fordi en ønsker seg tid til barna? Hvor har moralen din tatt veien? Ikke rart vi har høye sosiale utgifter her i landet.. Jeg har forresten en vegg jeg skulle ha malt, kan jeg spørre fastlegen min om en sykemelding tro? Det er slike missbrukerer av systemet som skaper misstro overfor de som er virkelig syke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg undrer meg over at dere i det hele tatt vurderer å påta dere ansvaret for enda et adoptivbarn, når dere ikke har tid til å gi det barnet dere allerede har den omsorg han trenger. Sykemelding er for syke mennesker. Dere bør vurdere å jobbe mindre for å kunne gi barnet den omsorg, han trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest movenpink Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du bør gå ned i stilling. Du kan søke permisjon fra stillingen din f.eks. med 30%. Da mister du ikke din fulle stilling, og du vil få en langt mindre hektisk hverdag. Det beste du kan gjøre er å ta barnets signaler på alvor. Sykemelding er ikke et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sofiamaria Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Ja, det vil virke negativt før neste søknad om adopsjon - selfølgelig!! Du tenker på å sykemelde deg fordi du ikke har nok tid med barnet ditt, hvordan i all verden kan du tenke på og adoptere ett barn til? Hvordan skal du og mannen din få bedre tid til to barn, men 100 % stilling og ang reisevei? Jeg må nesten spørre deg om hva du tenker på? Du skal ikke sykemelde deg, for du er ikke syk. Du eller mannen din bør gå ned i stillingsprosent. Dere bør også vurdere om ett barn er nok - det kan virker slik på meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Du mener ikke dette seriøst?? Selvfølglig kan du ikke sykemelde deg fordi du har for lite tid til ungene dine! Men jeg velger å tro at dette er et av vår gamle venns innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Du bør helt klart gå ned i stilling. Og dere bør revurdere en ny adopsjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sofiamaria Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Du mener ikke dette seriøst?? Selvfølglig kan du ikke sykemelde deg fordi du har for lite tid til ungene dine! Men jeg velger å tro at dette er et av vår gamle venns innlegg! Jeg tror faktisk ikke dette er et tulle-innlegg. Jeg tror faktisk noen tenker slik som denne personen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
signaturløs Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Om du får sykmelding eller ikke i en slik situasjon, avhenger av den enkelte fastlege. Så du taper ingenting på å snakke med legen din og forøre deg. Men på sikt er nok det beste å gå ned på stillingsprosenten. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Det som vil virke negativt i den nye adopsjonsprosessen dere, er at dere ikke har tid til å ta dere av det barnet dere allerede har, og dessuten tror at du kan få sykmelding fordi du har havnet i tidsklemma! Du er ikke alene om å være der, skjønner du! Nei - du kan ikke få sykmelding fordi du synes du får for lite tid sammen med barnet ditt, du må redusere stillingsprosenten din. Og du må heller ikke glemme at du vil få enda mer å gjøre hvis du får et barn til - er du villig til å ofre dette? Merkelig er det også at du ikke har kommet med én eneste tilbakemelding på innlegget du skrev... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Om du får sykmelding eller ikke i en slik situasjon, avhenger av den enkelte fastlege. Så du taper ingenting på å snakke med legen din og forøre deg. Men på sikt er nok det beste å gå ned på stillingsprosenten. Lykke til! Så du mener at dette er en situasjon hvor en skal bruke sykmelding? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
signaturløs Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Så du mener at dette er en situasjon hvor en skal bruke sykmelding? Jeg sier (og mener) bare at det er opp til hver enkelt lege å avgjøre når sykmelding skal/kan brukes. Det er jo legen som kjenner _hele_ historien her, ikke vi. Så hvis GREYS fastlege mener hun kan få sykmelding, hva har det da med oss å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carla2 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei Jeg blir både provoser og matt over svarene som gis her i denne tråden. Er det ikke lov for adoptivforeldre å innrømme at de er slitne uten at "forundrede" og "provoserte" foreldre roper fra sine høge hester og konkluderer med at vedkommende "ikke har tid til å gi det barnet dere allerede har den omsorg han trenger" (!), lurer på om innlegget er seriøst og konkluderer med at det må være "vår gamle venn", og samtidig syns det er veldig rart at GREYS ikke svarer på dette massive trøkket. Herlighet - det må da være lov til å være sliten? Jeg er enig i at sykemelding ikke er rette måten å løse problemet på, men skal man skytes om man i forbifarten og fortvilelsen tenkte tanken? Er det rart at Doktor Onlines nettsted for adoptanter nesten ikke er i bruk når det er slik man blir møtt? Heldigvis fikk du også noen seriøse svar, GREYS. Lykke til videre - håper dere finner en god løsning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Småbarnstiden kan bli veldig hektisk for mange. Dersom du har mulighet så syns jeg du bør vurdere å jobbe redusert en periode. Det kan gjøre at du får tid til å hente deg inn igjen og å komme ajour med alt som alltid skulle vært gjort. Det må vel også være positivt for en framtidig adopsjon. Sykmelding syne jeg ikke er noen god løsning da "problemet" sikkert er permanent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glasshuset Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det som vil virke negativt i den nye adopsjonsprosessen dere, er at dere ikke har tid til å ta dere av det barnet dere allerede har, og dessuten tror at du kan få sykmelding fordi du har havnet i tidsklemma! Du er ikke alene om å være der, skjønner du! Nei - du kan ikke få sykmelding fordi du synes du får for lite tid sammen med barnet ditt, du må redusere stillingsprosenten din. Og du må heller ikke glemme at du vil få enda mer å gjøre hvis du får et barn til - er du villig til å ofre dette? Merkelig er det også at du ikke har kommet med én eneste tilbakemelding på innlegget du skrev... *''Det som vil virke negativt i den nye adopsjonsprosessen dere, er at dere ikke har tid til å ta dere av det barnet dere allerede har, og dessuten tror at du kan få sykmelding fordi du har havnet i tidsklemma! Du er ikke alene om å være der, skjønner du! '' Look who's talking? Du som ligger på sofaen og er på dol hele dagen og ikke gjør noe før datra di kommer fra skolen? Med diagnoser som ikke går an å kontrollere om du har? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg forundres over hvor mange som mener at du må ned i stilling. Så vidt jeg kan se er det ingen som foreslår at mannen din går ned i stilling? En må huske på at det sjelden er uten konsekvenser å redusere stillingsbrøk, selv om det selvfølgelig kan være aktuelt for bedre å møte barnas behov. Ikke er det mulig i alle typer stillinger heller. Situasjonen er vel ikke veldig annerledes for dere enn for mange andre travle småbarnsforeldre, vil jeg tro. Vi er også to foreldre som jobber (mer enn) fullt, men vi løser tidsklemma i forhold til barna ved at én av oss går tidlig på jobb og kommer litt tidligere hjem, mens den andre følger barn om morgenen og jobber litt lengre. Vi bytter jo på hvem som gjør hva. Ulempen er jo at det kan bli litt vel mange måltider med bare én forelder ved bordet, men det går bra. Sykmelding er selvfølgelig ikke løsningen på slike hverdagsproblemer, men jeg kjenner jo ikke til om det er spesielle rettigheter knyttet til at barnet er adoptert, dvs. om det er problemer i denne forbindelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidsklemma kan løses Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg forundres over hvor mange som mener at du må ned i stilling. Så vidt jeg kan se er det ingen som foreslår at mannen din går ned i stilling? En må huske på at det sjelden er uten konsekvenser å redusere stillingsbrøk, selv om det selvfølgelig kan være aktuelt for bedre å møte barnas behov. Ikke er det mulig i alle typer stillinger heller. Situasjonen er vel ikke veldig annerledes for dere enn for mange andre travle småbarnsforeldre, vil jeg tro. Vi er også to foreldre som jobber (mer enn) fullt, men vi løser tidsklemma i forhold til barna ved at én av oss går tidlig på jobb og kommer litt tidligere hjem, mens den andre følger barn om morgenen og jobber litt lengre. Vi bytter jo på hvem som gjør hva. Ulempen er jo at det kan bli litt vel mange måltider med bare én forelder ved bordet, men det går bra. Sykmelding er selvfølgelig ikke løsningen på slike hverdagsproblemer, men jeg kjenner jo ikke til om det er spesielle rettigheter knyttet til at barnet er adoptert, dvs. om det er problemer i denne forbindelse. ''Så vidt jeg kan se er det ingen som foreslår at mannen din går ned i stilling?'' Jeg var vel mer kjønnsnøytral i mitt forslag om å gå ned i stilling. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.