Gå til innhold

Trygdesvindel eller allment godtatt?

Anbefalte innlegg

Gjest synes noen har lav moral
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er eitrende forbannet på enkelte folks holdninger. Hva synes dere:

Samboerpar med barn, samlivet får en knekk, han flytter. Hun får innvilget overgangsstønad på 12000-15000 i mnd. Det går kort tid, og han bor plutselig sammen med eksen igjen. Det er ifm. mine informasjoner IKKE lov. Han er der hele tiden, og og har ifølge henne bare litt utvidet tilsyn med barna. Hun skryter av at de har god råd nå, og hun vil ikke melde fra til NAV, at han i praksis bor der.

Dette betaler selvsagt jeg og du på... *skattepengene...

En litt annen situasjon: Mor sier at hun er sliten og søker sykemelding som "forlengelse" av barselpermisjon, og får det innvilget ut året. Hun sier også at det er så delig å gå hjemme og få penger for det. Hun orker ikke å søke etter jobb, og sier at alt hun gjør kan utløse migrene.

Vel, er det ikke noe som kalles tilrettelagt arbeid, da? Det finnes da vel muligheter for å jobbe for de aller fleste?

Jeg mener at disse tilfellene utnytter systemet, av ren latskap og økonomisk bekvemmelighet.

En felles venninne er fristet til å varsle nav.

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at man får ikke overgangsstønad på 12-15 000 kroner i måneden. Maks utbetaling er ca. 11 300.

Skrevet

I første tilfelle ville jeg tipset NVA om forholdene.

I andre tilfelle kanskje snakket med denne damen og bedt henne snakke med legen sin. Hvis hun selv mener det er fysiske plager (sykdom) som ligger til grunn, må jun jo ta en prat med legen sin. Sammen kan de med NAV sikkert finne ut av det.

Skrevet

Første tilfellet er helt klart trygdesvindel, hadde jeg visst om slikt hadde jeg tipset NAV. men som Glimtipper sier, tallene dine stemmer nok ikke helt.

I andre tilfellet har hun i samråd med sin lege fått sykemelding. En slik vurdering er det ikke opp til naboen eller venner å overprøve. Og nei, det er ikke alltid sånn at man kan ta tilrettelagt arbeid heller. Og ja, det er faktisk _lov_ til å prøve å se det positive ved å være 'syk' i stedet for bare det negative ved å måtte være hjemme.

Skrevet

Eksempel 1 er svindel.

Eksempel 2 er sykdom. Har selv vært plaget med migrene i flere tiår, og vet hvor fælt det kan være. Hun kan ikke ha hatt permisjon fra noen jobb, siden hun må søke jobb nå etter permisjonen? Dersom hun sier at hun har migrene, er det kanskje vanskelig å få jobb også.

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at man får ikke overgangsstønad på 12-15 000 kroner i måneden. Maks utbetaling er ca. 11 300.

Svindel er det uansett.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Eksempel 1 er svindel.

Eksempel 2 er sykdom. Har selv vært plaget med migrene i flere tiår, og vet hvor fælt det kan være. Hun kan ikke ha hatt permisjon fra noen jobb, siden hun må søke jobb nå etter permisjonen? Dersom hun sier at hun har migrene, er det kanskje vanskelig å få jobb også.

Er enig med mange av de andre her.

Første tilfelle er svindel. Fatter ikke at de skryter av det! Falske folk.

Andre tilfelle- vel, der har hun jo vært i kontakt med legen. Sykemelding får du ikke som "gave". Du må ha helsemessige grunner til å ikke kunne jobbe.

Skrevet

Enig i at det første er svindel.

Det andre er sykdom. Det er enkelt å snakke om tilrettelegging, men for oss som skal være kollegene til den som har tilrettelagt jobb, og for dem som er arbeidsgivere til en som har tilrettelagt jobb er det absolutt ikke like enkelt.

En hel stilling holdes besatt av en som kanskje jobber 20-60%, de andre på jobb må fylle inn her.

Slik arbeidslivet i Norge fungerer i dag ser jeg mørkt på mulighetene til tilpasset jobb - selv om jeg skulle ønske det var anderledes.

Skrevet

Med barnetrygd for et ekstra barn er det nesten 1000 kr mer i mnd. I tillegg får hun dekket 2/3 av barnepass. Så med to barn kan nok summen komme opp i 14-15 000.

Men svindel er det uansett.

Sykemelding er det legen som skriver ut. De første 2- mnd er lette å få, men etterhvert krever legen utprøving og tilrettelegging i jobb. Etterhvert blir det møter med NAV, arbeidsvurdering og kurs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...