Gå til innhold

Språkreise 10-13 år

jubalong70

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere dolere om å sende en 10-åring på språkreise til England?

Vår eldste blir 10 i desember, og hun synes dette høres kjempespennende ut.

Selv synes jeg det er litt skummelt.

Har lest endel på sidene til STS og er rimelig trygg på opplegget - men dog...

Jeg har selv reist med STS i "urtiden" da jeg var utvekslingselev i USA, og har veldig gode erfaringer. Ønsker absolutt at ungene mine skal få luft under vingene, men...

En del av meg har kjempelyst til å la henne dra, mens hønemora er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

42

• morsan

7

• Lotte :o)

6

• trollemor;o)

3

Jeg synes umiddelbart det høres altfor tidlig ut, men jeg ante ikke engang at det fantes språkreiser for så små. Tror ikke jeg ville latt en av mine dra før de klarte seg bra på engelsk, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt ja, om barnet vil det selv. Kanskje hun har en venninne som også vil reise?

Hun har veldig lyst. Aner ikke noe om venninnene, men kan jo undersøke om det skulle bli aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes umiddelbart det høres altfor tidlig ut, men jeg ante ikke engang at det fantes språkreiser for så små. Tror ikke jeg ville latt en av mine dra før de klarte seg bra på engelsk, i hvertfall.

Jeg ante heller ikke at det fantes før jeg plutselig så det på en reklame.

Hun er veldig flink i engelsk, og kan fint holde en enkel samtale gående. Så akkurat det er jeg ikke så bekymret for. De er også sammen med norske reiseledere.

Det er lagt opp til 20 timer undervisning i uka og fritid sammen med barnegruppa og de norske reiselederene.

De bor hos vertsfamilier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er veldig flink i engelsk, og kan fint holde en enkel samtale gående. Så akkurat det er jeg ikke så bekymret for. De er også sammen med norske reiseledere.

Det er lagt opp til 20 timer undervisning i uka og fritid sammen med barnegruppa og de norske reiselederene.

Ja, det vil jo bero helt på opplegget om en 10-åring er stor og moden nok. Med min egen språkreise som 15-åring frist i minnet, hvor vi vaket rundt til alle døgnets tider uten at noen visste hvor var, tenkte jeg en tiåring var for liten :P.

Mange sender jo 8-10-åringer på feriekoloni alene, og det burde jo ikke være veldig annerledes. Men da er de gjerne på avsondrede steder, hvor barna ikke treffer folk utenfor leiren. Klarer jo ikke la være å tenke tanken at de kan treffe noen skumle mennesker f.eks. til og fra skolen, og at det kan være vanskeligere å takle i en fremmed setting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1252766290' post='4210326]

Språkreiser var vanlig å få i konfirmasjonsgave på 80-tallet/tidlig 90-tall, husker jeg.

En 10-åring?! ALDRI.

''En 10-åring?! ALDRI.''

På mange måter er det vel tryggere å sende en tiåring enn en femtenåring. For det første overlates de nok ikke til seg selv, for det andre frister jo ikke utelivet, gutter og alkohol ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har veldig lyst. Aner ikke noe om venninnene, men kan jo undersøke om det skulle bli aktuelt :)

Jeg synes hun skal få lov :) Undersøk opplegget og se om du kan komme i kontakt med noen som har sendt så unge barn året før eller lignende.

Det er viktig å oppmuntre eventyrlyst og selvstendighet hos barna innenfor trygge grenser (og faste opplegg som her), synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

''En 10-åring?! ALDRI.''

På mange måter er det vel tryggere å sende en tiåring enn en femtenåring. For det første overlates de nok ikke til seg selv, for det andre frister jo ikke utelivet, gutter og alkohol ennå.

Det samme tenker jeg. Jeg synes 10 år høres veldig ungt ut, men antakelig trenger man ikke tenke på fyllefester etc når ungen er så liten, enn om barnet har blitt 13-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jo bero helt på opplegget om en 10-åring er stor og moden nok. Med min egen språkreise som 15-åring frist i minnet, hvor vi vaket rundt til alle døgnets tider uten at noen visste hvor var, tenkte jeg en tiåring var for liten :P.

Mange sender jo 8-10-åringer på feriekoloni alene, og det burde jo ikke være veldig annerledes. Men da er de gjerne på avsondrede steder, hvor barna ikke treffer folk utenfor leiren. Klarer jo ikke la være å tenke tanken at de kan treffe noen skumle mennesker f.eks. til og fra skolen, og at det kan være vanskeligere å takle i en fremmed setting...

Om det skulle bli noe av dette, så må jeg selvsagt føle meg 100% trygg på opplegget. Jeg tror nok også at opplegget er anderledes for de minste enn for mellomgruppa ;) Huff, hørtes ikke så bra ut med raving på natta når man er 15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1252766290' post='4210326]

Språkreiser var vanlig å få i konfirmasjonsgave på 80-tallet/tidlig 90-tall, husker jeg.

En 10-åring?! ALDRI.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Hvorfor synes du det?

Det er sikkert forskjell på gutter og jenter i den alderen, men jeg hadde aldri i livet sendt avgårde min 10-åring på språkreise. ;)

Jeg synes de bør kunne beherske språket forholdsvis godt før de reiser utenlands på denne måten. Og 10-åringer er fortsatt ganske små i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, jeg synes en tiåring er alt for liten.

Det e stor forskjell på å sende tiåringen sin på en ukes feriekoloni i Norge der alle snakker norsk, der det er kultur og mat som føles hjemmevant, og det er kort vei for foreldrene å komme på besøk eller i verste fall hente barnet hjem.

Jeg ville vært redd for at barnet ville følt seg veldig alene og at alt det fremmede kan bli litt for mye, og da hjelper det ikke at man er flink i engelsk sammenlignet med andre tiåringer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å holde en enkel samtale gående med noen som også kan norsk, slik som foreldre og lærere, eventuelt at det er en slik person tilstede som kan hjelpe ved behov.

Det er vanskeligere for en som ikke er så flink i engelsk ennå å forstå det som sies av dem som har engelsk som morsmål, da de ofte snakker for fort, bruker uavnte ord, har aksent osv.

Er barnet hos vertsfamilien og noe skjer, eller det blir veldig lei seg osv, vil dette kunne gjøre det enda vondere og problematisk for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

10 åringer er ikke modne nok til å bli sendt alene til fremmede land, og bo hos ukjente mennesker. Selv om det er norske ledsagere, så er de jo ikke sammen med barnet i mer enn noen få timer hver dag.

Tenk på de horrible historier vi har lest om hjemmene som utvekslingsstudenter i USA er blitt plassert i. Og disse studentene var mye eldre og dermed mer voksne enn 10 åringer er.

Da mine barn var 10 - 13 år og vi hadde dem med til Syden, var det knapt nok at vi turde å ha dem ute av syne. Vi holdt øye med dem omtrent hele tiden. De var i hvert fall ikke modne nok til å takle fremstøt fra eventuelle overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår sannelig ikke hvorfor du har lyst til å sende henne avgårde på språkreise når hun er 10 år gammel?!

Tror du virkelig hun er istand til å ta avgjørelser uten å ha noen hun kjenner og stoler på rundt seg.

Det er jo ett kjent fenomen at fra 15 års alderen eller yngre er det alkohol med i bildet på disse reisene.

Fatter ikke at du kan vurdere dette en gang,jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...