Platina Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det kunne virkelig aldri falle meg inn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg syns en 10-åring er alt for ung. Det blir litt langt å reise for å hente henne om hun får kraftig hjemlengsel og mistrives mens hun er der borte. Vent noen år, det er nok tid å ta av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Nei det kunne ikke falt meg inn å sende en tiåring på språkreise. Jeg ville ikke klart å stole på at de voksne skulle ha full oversikt hele tiden. Ti-åringer er jo barn som ikke en gang er i nærheten av å være ungdommer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Mine er 9 og 11 år og jeg hadde ikke sendt noen av dem alene på noe slikt nei. Jeg hadde nok ikke stolt nok på turoperatøren til å overlate det aller kjæreste jeg har til dem, sånn er det bare. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg trodde først at dette var et tulleinnlegg, helt til jeg så hvem som hadde skrevet det: En av de virkelig fornuftige småbarnsmødrene på dol:-) Det er greit å ha ambisjoner på sine barns vegne, og unne dem alt det beste. Men en 10-åring på språkreise til England? Du mener ikke alvor med dette spørsmålet, håper jeg? Jeg synes du snarest mulig bør legge fra deg alle tanker om dette i noen år til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Etter et opphold i USA som utvekslingselev som 17-åring som endte med en dramatisk flukt fra vertsfamilien etter tre uker, og ingen støtte fra representanten fra den anerkjente organisasjonen jeg reiste med, vil jeg helt klart si NEI!! Jeg greide å komme meg unna fordi jeg var såpass gammel og håndterte språket, det ville ikke en 10-åring greid. Heldigvis fikk jeg hjelp etter å ha kommet meg til en annen delstat, og fikk en ny familie, men denne perioden har satt spor som fortsatt gjør at jeg våkner med mareritt 20 år senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg var på språkreise sommeren jeg var ferdig på ungdomsskolen. Det var samme opplegget, med undervisning noen timer hver dag, noen aktiviteter på kvelder og helg. Og jeg ville aldri sendt en 10 åring på det opplegget. Dette fordi at vi brukte mye tid alene. Vi bodde hos vertsfamilier som i veldig varierende grad var opptatt av oss. De vi bodde hos spurte aldri om hvordan vi hadde det. De lagde middag til oss (vi spiste ikke sammen med dem) og ellers var det frokostblandinger. De gjorde det bare for å få betalt følte vi. Vi hadde et sted å bo, men ikke mer. Andre i samme gruppe bodde hos noen som fulgte dem opp mye mer, så er selvfølgelig forskjeller. Vi bodde i god avstand fra sentrum, slik at vi måtte ta buss, eller gå langt for å komme til skolen. Vi var ofte ute til sent på kveld, ingen passet på at vi kom oss inn i rimelig tid. Vi hadde det helt topp, en utrolig bra opplevelse og vi lærte mye, men alt for tidlig for en 10 åring å få så mye ansvar. Kan godt hende opplegget er bedre nå, men alikevel vil jeg tro de blir overlatt til seg selv en god del av tiden. Undervisningen var bra. Vi hadde en norsk og en engelsk lærer som var veldig kjekke begge to. Vi var heldigvis to venninner som reiste sammen, så vi tenkte ikke over at dette var noe annet enn helt perfekt. Masse frihet, mange nye spennde mennesker å møte og en helt herlig ferie. Men som sagt så kan opplegget være annerledes nå, så sjekk ut det nøye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de eier ikke kontroll Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Forskjellen på langtids-vertsfamilier i USA, og korttids vertsfamilier i Frankrike og England er enorme. De aller fleste som er et år i USA har et helt fantastisk år. Kan du gi datteren din det når hun begynner på videregående, er det gull verdt. Jeg har selv vært en sommer (tre uker) i England og ett år i USA, og så har jeg jobbet i skolen og hørt hva elevene har opplevd etter sommerfeireopphold i England. Det er selvsagt forskjeller, og noen har hatt gode vertsfamilier. Men i England er det familier som virkelig trenger disse pengene som er vertsfamilie for så mange de kan i løpet av sommeren, for å tjene penger på det. Det er helt vanlig at det er mange elever i hvert hus, og at det er liten eller ingen kontroll på hvorvidt de spiser eller sover eller når de kommer hjem. Og språkskolen virker like overrasket hver gang foreldrene påpekte at det ikke var dette de hadde betalt for, og lovet å rydde opp. Og så opplvede jeg at neste års elever bodde hos den samme familien, og opplvede fulle vertsforeldre, lite eller dårlig mat og ingen kontroll. For elevene på 16 kan dette være en del av det de lærer, men for en 10-åring kan konsekvensene bli veldig mye større. Noen sammenlignet det med leirskole /feriekoloni, det er vel så langt fra det som du kommer. Jeg har jobbet på Hudøy og jeg har vært med på mange leirskoler, der er det voksne og ansvarlige ledere som er på allerten hele døgnet for at barna skal ha det bra innen trygge (nok) rammer og vi skal hele tiden vite hvor de er. Det finnes sikkert dårlige opplevelser på dagens feriekolonier og leirskoler også, men ikke i samme omfang som på språkreisene. Språkreisene er så populære fordi det av foreldrene blir sett på som det det reklameres for, og barna (15-16-åringene) får en ferie uten foreldene hvor de kan teste ut mht festing osv. Med mindre språkskolene har en helt annen gruppe vertsfamilier som står parat til de minste barna (det tiviler jeg på selv om de kanskje sier det) så kan det være direkte skadelig å la 10-åringer reise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg synes ikke de er så gamle når de er 10 år, men samtidig kjenner jeg jo ikke jenta di. Er hun vant med å dra bort alene? Her tror jeg det ligger mye. Guttungen har fra han vært liten vært på farten, og nå drar han endel alene med både fly og buss. Han legger seg der han er, og trives der han er. Samtidig ser jeg på lillesøster (min lillesøster altså ) ) at hun ikke er samme typen. Hun kan få hjemlengsel, selv om hun er reisevant, så kicker den gjerne inn når noe nytt er på gang. Og det er ikke alltid like enkelt det å gjøre seg forstått på ett annet språk, selv om en mestrer det ganske bra. Jeg har en annen lillesøster som reiser på behandlingsturer alene, fra hun var ca 13 år. Vi trodde det kom til å gå helt knirkefritt, det er jo voksne rundt henne hele tiden. Vel, vi fikk oss noen aha-opplevelser. Så jeg vet ikke helt, men jeg tror jeg hadde lagt det på is noen år. Samtidig er faren med at til eldre de blir, til mer frister fest. Noe som mange sier at de selv opplevde på språkreiser. Senest i sommer fortalte ei at hun og venninna som 15-åringer hadde en lang sammenhengende fest i 2 uker på språkreise. Det jeg tenker, er at det er ikke bare og komme kjapt dit dersom det oppstår noe. Selv om det er voksne rundt barna, så er de nettopp barn. Men, det er du som kjenner jenta, og du har nok mer info om språkreiser enn meg, så om jeg ikke ville valgt det, kan forutsetningene deres være annerledes. Jeg ville dog tatt til etterretning innleggene under her, hvor flere med erfaring forteller deres opplevelser. Spennende, det høres det jo absolutt ut! Så skjønner godt at jenta di vil. Hva sier magefølelsen din? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1252818166' post='4210525] Jeg synes ikke de er så gamle når de er 10 år, men samtidig kjenner jeg jo ikke jenta di. Er hun vant med å dra bort alene? Her tror jeg det ligger mye. Guttungen har fra han vært liten vært på farten, og nå drar han endel alene med både fly og buss. Han legger seg der han er, og trives der han er. Samtidig ser jeg på lillesøster (min lillesøster altså ) ) at hun ikke er samme typen. Hun kan få hjemlengsel, selv om hun er reisevant, så kicker den gjerne inn når noe nytt er på gang. Og det er ikke alltid like enkelt det å gjøre seg forstått på ett annet språk, selv om en mestrer det ganske bra. Jeg har en annen lillesøster som reiser på behandlingsturer alene, fra hun var ca 13 år. Vi trodde det kom til å gå helt knirkefritt, det er jo voksne rundt henne hele tiden. Vel, vi fikk oss noen aha-opplevelser. Så jeg vet ikke helt, men jeg tror jeg hadde lagt det på is noen år. Samtidig er faren med at til eldre de blir, til mer frister fest. Noe som mange sier at de selv opplevde på språkreiser. Senest i sommer fortalte ei at hun og venninna som 15-åringer hadde en lang sammenhengende fest i 2 uker på språkreise. Det jeg tenker, er at det er ikke bare og komme kjapt dit dersom det oppstår noe. Selv om det er voksne rundt barna, så er de nettopp barn. Men, det er du som kjenner jenta, og du har nok mer info om språkreiser enn meg, så om jeg ikke ville valgt det, kan forutsetningene deres være annerledes. Jeg ville dog tatt til etterretning innleggene under her, hvor flere med erfaring forteller deres opplevelser. Spennende, det høres det jo absolutt ut! Så skjønner godt at jenta di vil. Hva sier magefølelsen din? Takk for godt innlegg. JEg har ikke lest alle de andre enda, men skal absolutt gjøre det. Magefølelsen min er veldig delt :s. Jenta er trygg og reisevant. Hun er også selvstendig og klarer å tenke klart om det oppstår uvante situasjoner. Hun tør også å spørre om hjelp. Jeg tror ikke faren med festing er særlig stor i denne aldersgruppen - da mer for den neste... Uansett ville jeg nok undersøke VELDIG grundig før vi evt. bestemmer oss. Tusen takk for et tankevekkende svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Forskjellen på langtids-vertsfamilier i USA, og korttids vertsfamilier i Frankrike og England er enorme. De aller fleste som er et år i USA har et helt fantastisk år. Kan du gi datteren din det når hun begynner på videregående, er det gull verdt. Jeg har selv vært en sommer (tre uker) i England og ett år i USA, og så har jeg jobbet i skolen og hørt hva elevene har opplevd etter sommerfeireopphold i England. Det er selvsagt forskjeller, og noen har hatt gode vertsfamilier. Men i England er det familier som virkelig trenger disse pengene som er vertsfamilie for så mange de kan i løpet av sommeren, for å tjene penger på det. Det er helt vanlig at det er mange elever i hvert hus, og at det er liten eller ingen kontroll på hvorvidt de spiser eller sover eller når de kommer hjem. Og språkskolen virker like overrasket hver gang foreldrene påpekte at det ikke var dette de hadde betalt for, og lovet å rydde opp. Og så opplvede jeg at neste års elever bodde hos den samme familien, og opplvede fulle vertsforeldre, lite eller dårlig mat og ingen kontroll. For elevene på 16 kan dette være en del av det de lærer, men for en 10-åring kan konsekvensene bli veldig mye større. Noen sammenlignet det med leirskole /feriekoloni, det er vel så langt fra det som du kommer. Jeg har jobbet på Hudøy og jeg har vært med på mange leirskoler, der er det voksne og ansvarlige ledere som er på allerten hele døgnet for at barna skal ha det bra innen trygge (nok) rammer og vi skal hele tiden vite hvor de er. Det finnes sikkert dårlige opplevelser på dagens feriekolonier og leirskoler også, men ikke i samme omfang som på språkreisene. Språkreisene er så populære fordi det av foreldrene blir sett på som det det reklameres for, og barna (15-16-åringene) får en ferie uten foreldene hvor de kan teste ut mht festing osv. Med mindre språkskolene har en helt annen gruppe vertsfamilier som står parat til de minste barna (det tiviler jeg på selv om de kanskje sier det) så kan det være direkte skadelig å la 10-åringer reise. Uff, dette hørtes ikke bra ut Det lille jeg kunne lese om disse junior-reisene virket å være ganske forskjellig fra de vanlige språkreisene for de var 14 og oppover, men jeg kan jo ta feil. Hmmmm, skal tenke grundig! Tusen takk for svaret 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Jeg var på språkreise sommeren jeg var ferdig på ungdomsskolen. Det var samme opplegget, med undervisning noen timer hver dag, noen aktiviteter på kvelder og helg. Og jeg ville aldri sendt en 10 åring på det opplegget. Dette fordi at vi brukte mye tid alene. Vi bodde hos vertsfamilier som i veldig varierende grad var opptatt av oss. De vi bodde hos spurte aldri om hvordan vi hadde det. De lagde middag til oss (vi spiste ikke sammen med dem) og ellers var det frokostblandinger. De gjorde det bare for å få betalt følte vi. Vi hadde et sted å bo, men ikke mer. Andre i samme gruppe bodde hos noen som fulgte dem opp mye mer, så er selvfølgelig forskjeller. Vi bodde i god avstand fra sentrum, slik at vi måtte ta buss, eller gå langt for å komme til skolen. Vi var ofte ute til sent på kveld, ingen passet på at vi kom oss inn i rimelig tid. Vi hadde det helt topp, en utrolig bra opplevelse og vi lærte mye, men alt for tidlig for en 10 åring å få så mye ansvar. Kan godt hende opplegget er bedre nå, men alikevel vil jeg tro de blir overlatt til seg selv en god del av tiden. Undervisningen var bra. Vi hadde en norsk og en engelsk lærer som var veldig kjekke begge to. Vi var heldigvis to venninner som reiste sammen, så vi tenkte ikke over at dette var noe annet enn helt perfekt. Masse frihet, mange nye spennde mennesker å møte og en helt herlig ferie. Men som sagt så kan opplegget være annerledes nå, så sjekk ut det nøye. Det er et annet opplegg for de yngste (10-13) enn for de fra 14 og oppover. På fritiden er de sammen med lederene hele tiden. Men jeg takker veldig for svaret ditt, og skal absolutt ha det med i tankene. Uansett vil jeg komme til å undersøke mye grundigere hvis vi bestemmer oss for at dette er noe vi går for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Etter et opphold i USA som utvekslingselev som 17-åring som endte med en dramatisk flukt fra vertsfamilien etter tre uker, og ingen støtte fra representanten fra den anerkjente organisasjonen jeg reiste med, vil jeg helt klart si NEI!! Jeg greide å komme meg unna fordi jeg var såpass gammel og håndterte språket, det ville ikke en 10-åring greid. Heldigvis fikk jeg hjelp etter å ha kommet meg til en annen delstat, og fikk en ny familie, men denne perioden har satt spor som fortsatt gjør at jeg våkner med mareritt 20 år senere. Uff, så leit at du hadde en slik opplevelse. Min opplevelse som utvekslingselev var diametralt motsatt... Opplegget for de minste virker å være veldig organisert og med stor grad av påpasselighet. Jeg skal holde meg i tenkteboksen en stund til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Jeg trodde først at dette var et tulleinnlegg, helt til jeg så hvem som hadde skrevet det: En av de virkelig fornuftige småbarnsmødrene på dol:-) Det er greit å ha ambisjoner på sine barns vegne, og unne dem alt det beste. Men en 10-åring på språkreise til England? Du mener ikke alvor med dette spørsmålet, håper jeg? Jeg synes du snarest mulig bør legge fra deg alle tanker om dette i noen år til. He, he - takker for tilliten Jo, jeg er seriøs. STS, som også jeg reiste med da jeg var utvekslingselev, arrangerer språkreiser til England for de var 10-13 år. Opplegget er anderledes enn for de var 14 og oppover, med mye større grad av påpasselighet og ledertetthet. Jeg er absolutt bare i tenkeboksen enda, og føler vel at magefølelsen sier vi nok kan vente litt... Samtidig tror jeg det er bedre å dra tidlig enn å dra som 15-16-åring. Da virker det som om disse språkreisene er en lang fest fra ende til annen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Mine er 9 og 11 år og jeg hadde ikke sendt noen av dem alene på noe slikt nei. Jeg hadde nok ikke stolt nok på turoperatøren til å overlate det aller kjæreste jeg har til dem, sånn er det bare. ) Nei, det var det da... Tenker fremdeles... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Nei det kunne ikke falt meg inn å sende en tiåring på språkreise. Jeg ville ikke klart å stole på at de voksne skulle ha full oversikt hele tiden. Ti-åringer er jo barn som ikke en gang er i nærheten av å være ungdommer... Og det er nemlig det som er cluet. Opplegget virker å være tilpasset de små, uten de mulighetene for festing som er for ungdomstrinnet. Men jeg tenker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Jeg syns en 10-åring er alt for ung. Det blir litt langt å reise for å hente henne om hun får kraftig hjemlengsel og mistrives mens hun er der borte. Vent noen år, det er nok tid å ta av. Du har helt rett i at vi har masse tid å ta av Samtidig virker det ikke som om hun er typen til å få en så kraftig hjemlengsel at det vil skape problemer. Tenker.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Det kunne virkelig aldri falle meg inn! Hvorfor ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 En 10-åring alene på språkreise i England?! Aldri i verden!!! Hvorfor ikke? Opplegget er ikke som for ungdommene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Forstår sannelig ikke hvorfor du har lyst til å sende henne avgårde på språkreise når hun er 10 år gammel?! Tror du virkelig hun er istand til å ta avgjørelser uten å ha noen hun kjenner og stoler på rundt seg. Det er jo ett kjent fenomen at fra 15 års alderen eller yngre er det alkohol med i bildet på disse reisene. Fatter ikke at du kan vurdere dette en gang,jeg. Grunnen til at jeg vurderer det, er at opplegget ikke er som for ungdommene. Det er en mye større grad av lederoppfølging og påpasselighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.