Gå til innhold

Språkreise 10-13 år

jubalong70

Anbefalte innlegg

Det er sikkert forskjell på gutter og jenter i den alderen, men jeg hadde aldri i livet sendt avgårde min 10-åring på språkreise. ;)

Jeg synes de bør kunne beherske språket forholdsvis godt før de reiser utenlands på denne måten. Og 10-åringer er fortsatt ganske små i mine øyne.

Jeg er helt enig i at 10-åringer er ganske små. Likevel føler jeg at jenta mi er rimelig moden, samt at hun behersker engelske godt. Hun kan uten problemer føre en enkel samtale på engelsk nå.

Men jeg tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

42

• morsan

7

• Lotte :o)

6

• trollemor;o)

3

10 åringer er ikke modne nok til å bli sendt alene til fremmede land, og bo hos ukjente mennesker. Selv om det er norske ledsagere, så er de jo ikke sammen med barnet i mer enn noen få timer hver dag.

Tenk på de horrible historier vi har lest om hjemmene som utvekslingsstudenter i USA er blitt plassert i. Og disse studentene var mye eldre og dermed mer voksne enn 10 åringer er.

Da mine barn var 10 - 13 år og vi hadde dem med til Syden, var det knapt nok at vi turde å ha dem ute av syne. Vi holdt øye med dem omtrent hele tiden. De var i hvert fall ikke modne nok til å takle fremstøt fra eventuelle overgripere.

Tusen takk for innspillet.

Jeg er absolutt i tenkteboksen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å holde en enkel samtale gående med noen som også kan norsk, slik som foreldre og lærere, eventuelt at det er en slik person tilstede som kan hjelpe ved behov.

Det er vanskeligere for en som ikke er så flink i engelsk ennå å forstå det som sies av dem som har engelsk som morsmål, da de ofte snakker for fort, bruker uavnte ord, har aksent osv.

Er barnet hos vertsfamilien og noe skjer, eller det blir veldig lei seg osv, vil dette kunne gjøre det enda vondere og problematisk for barnet.

Hun snakker med amerikanere som ikke kan norsk :)

Men du har absolutt et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, jeg synes en tiåring er alt for liten.

Det e stor forskjell på å sende tiåringen sin på en ukes feriekoloni i Norge der alle snakker norsk, der det er kultur og mat som føles hjemmevant, og det er kort vei for foreldrene å komme på besøk eller i verste fall hente barnet hjem.

Jeg ville vært redd for at barnet ville følt seg veldig alene og at alt det fremmede kan bli litt for mye, og da hjelper det ikke at man er flink i engelsk sammenlignet med andre tiåringer i Norge.

I see your point :)

Har ikke forlatt tenkeboksen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 klasse dro jeg til England på språkreise med 2 venninnner. Vi hadde en fantastisk sommer, som vi snakket kontinuerlig om i flere år etterpå.

Vi bodde hos hyggelige folk, selv om vi stort sett bare så de til middag. Etter middag var det ned til byen for å drive rundt eller å gå på diskotek. Det var ingen i vår gruppe som drakk, så det var ikke noe drikkepress. Men vi var stort sett overlatt til oss selv på kveldene, og det ble alltid siste bussen hjem.

Noe som også var spennende for oss var all den oppmerksomheten vi fikk fra de lokale guttene, og ikke minst fra de italienske guttene som også var på språkreise til samme sted. Jeg vil vel påstå at vi ble sett på som byttedyr, og her var man avhenging av å ha satt egne grenser for ingen satte dem for deg.

Noe av det man kanskje lærte mest av på språkreisen var at vi måtte klare oss selv. På felles arrangementer var jo alle norske og det var voksne til å organisere det. Da lærer man jo ikke så mye. Jeg ville aldri sendt en 10-åring på ett slikt opplegg som vi hadde siden vi var overlatt til oss selv det meste av dagen og kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 klasse dro jeg til England på språkreise med 2 venninnner. Vi hadde en fantastisk sommer, som vi snakket kontinuerlig om i flere år etterpå.

Vi bodde hos hyggelige folk, selv om vi stort sett bare så de til middag. Etter middag var det ned til byen for å drive rundt eller å gå på diskotek. Det var ingen i vår gruppe som drakk, så det var ikke noe drikkepress. Men vi var stort sett overlatt til oss selv på kveldene, og det ble alltid siste bussen hjem.

Noe som også var spennende for oss var all den oppmerksomheten vi fikk fra de lokale guttene, og ikke minst fra de italienske guttene som også var på språkreise til samme sted. Jeg vil vel påstå at vi ble sett på som byttedyr, og her var man avhenging av å ha satt egne grenser for ingen satte dem for deg.

Noe av det man kanskje lærte mest av på språkreisen var at vi måtte klare oss selv. På felles arrangementer var jo alle norske og det var voksne til å organisere det. Da lærer man jo ikke så mye. Jeg ville aldri sendt en 10-åring på ett slikt opplegg som vi hadde siden vi var overlatt til oss selv det meste av dagen og kvelden.

Takk for innlegget :)

Opplegget for de minste er at de etter undervisningen er sammen med lederene hele tiden. Det er utflukter og sight-seeing. Så blir de fraktet "hjem" til vertsfamiliene.

De blir altså ikke overlatt til seg selv.

Jeg hadde selvfølgelig ikke vurdert det i det hele tatt om det var tilfellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Språkreisen er planlagt for 10-13 åringer, og er vel følgelig deretter med ekstra pass etc. Jeg tror ikke foreldre som velger sende barnet på slike er dumme e.l. De vet hva de gjør.

Det finnes jo også CISV (eller liknende) som utveksler 11 åringer for en mnd rundt omkring i verden. Da kan 11 åringen være langt hjemmefra i enda lengre tidsrom- uten lov å ringe hjem engang (om jeg husker rett).

Hvorvidt din 10 åring- eller Kari's eller Per's 10 åring- er moden og klar for slik reise for bli til den respektive foreldre (evt også etter samråd med skole) å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vurderer det, er at opplegget ikke er som for ungdommene. Det er en mye større grad av lederoppfølging og påpasselighet.

"Grunnen til at jeg vurderer det, er at opplegget ikke er som for ungdommene. Det er en mye større grad av lederoppfølging og påpasselighet."

Akkurat, ja.Det hørtes jo veldig betryggende ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de eier ikke kontroll

Takk for innlegget :)

Opplegget for de minste er at de etter undervisningen er sammen med lederene hele tiden. Det er utflukter og sight-seeing. Så blir de fraktet "hjem" til vertsfamiliene.

De blir altså ikke overlatt til seg selv.

Jeg hadde selvfølgelig ikke vurdert det i det hele tatt om det var tilfellet!

Men slik er det jo for 15-åringene også. Det er opplegg på dagtid sammen med lærerne, deretter drar de hjem til vertsfamiliene.

Det er vertsfamiliene jeg mener de har for liten kontroll på. Og når de ikke skifter ut vertsfamiliene de har fått alvorlige klager på fra 15-åringenes foreldre, stoler jeg ikke på at de gjør det med 10-åringenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innlegg. JEg har ikke lest alle de andre enda, men skal absolutt gjøre det.

Magefølelsen min er veldig delt :s.

Jenta er trygg og reisevant. Hun er også selvstendig og klarer å tenke klart om det oppstår uvante situasjoner. Hun tør også å spørre om hjelp.

Jeg tror ikke faren med festing er særlig stor i denne aldersgruppen - da mer for den neste...

Uansett ville jeg nok undersøke VELDIG grundig før vi evt. bestemmer oss.

Tusen takk for et tankevekkende svar :)

''Jeg tror ikke faren med festing er særlig stor i denne aldersgruppen ''

Det er jeg helt enig med deg i. Men jeg synes ikke at det er noe argument for å sende tiåringer på språkskole at det er større fare for festing for dem som er 15;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørtes ikke bra ut :(

Det lille jeg kunne lese om disse junior-reisene virket å være ganske forskjellig fra de vanlige språkreisene for de var 14 og oppover, men jeg kan jo ta feil.

Hmmmm, skal tenke grundig! Tusen takk for svaret :D

Jeg har også hørt slike historier som den ovenfor her om vertsfamiliene. Fra seriøst hold, De som virkelig er interessert i å bli kjent med utenlandsk ungdom, kulturutveksling osv. i disse typiske språkreisebyene, er "oppbrukt" for lenge siden. Nå hentes verskapene i stor grad fra den gruppa som trenger pengene. Men det finnes jo sikkert praktfulle unntak, og vi kan jo håpe at de brukes til de yngste elevene.

Men jeg har en annen motforestilling, nemlig hvor mye de egentlig lærer. Jeg har hørt uttallige historier om umotiverte skandinaviske lærere som _også_ tar disse jobbene for pengenes skyld og synes det er helt greit at mye av tiden går med til sosiale arrangementer. Det er sikkert artig for barna, men hvis de altså er sammen med norske ledere omtrent hele tiden og bittelitt med vertsfamiler som ikke nødvendigvis snakker noe særlig med dem - hvor mye læringsutbytte gir da totalløsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på noe tilsvarende i England da jeg var 11 år, og bodde hjemme hos en engelsk familie. Det var en kjempeopplevelse. Følte meg litt ensom og langt hjemmefra det første døgnet, men deretter gikk det veldig bra - og jeg lærte enormt mye.

Så dersom du sjekker reiseoperatøren grundig (be evt om referanser fra tidligere deltakerfamilier, det bør de kunne oppgi) og blir trygg på at de er seriøse, synes jeg det virker ålreit - du kjenner jo jenta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på noe tilsvarende i England da jeg var 11 år, og bodde hjemme hos en engelsk familie. Det var en kjempeopplevelse. Følte meg litt ensom og langt hjemmefra det første døgnet, men deretter gikk det veldig bra - og jeg lærte enormt mye.

Så dersom du sjekker reiseoperatøren grundig (be evt om referanser fra tidligere deltakerfamilier, det bør de kunne oppgi) og blir trygg på at de er seriøse, synes jeg det virker ålreit - du kjenner jo jenta di.

Phu! Så godt å høre fra noen som ikke sammenligner det med språkreisene for de på 15/16 :)

Hvem reiste du med? Hvordan var opplegget?

Jeg synes nemlig det høres herlig ut for henne, og tror absolutt at hun kom til å kose seg. Litt hjemlengsel, ja - men absolutt til å leve med. Dessuten er hun ansvarsbevisst og moden (innimellom i alle fall ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tenkt på potensielle overgripere både fra arrangøren, disse ledsagerne. Og i vertsfamilien. Men det er jeg da....

Ja, det er jo det. Men jeg kjemper stadig med meg selv om ikke å gi etter for slike tanker. Kan ikke gå rundt å tro at alle er slemme, når de færreste faktisk er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkreisen er planlagt for 10-13 åringer, og er vel følgelig deretter med ekstra pass etc. Jeg tror ikke foreldre som velger sende barnet på slike er dumme e.l. De vet hva de gjør.

Det finnes jo også CISV (eller liknende) som utveksler 11 åringer for en mnd rundt omkring i verden. Da kan 11 åringen være langt hjemmefra i enda lengre tidsrom- uten lov å ringe hjem engang (om jeg husker rett).

Hvorvidt din 10 åring- eller Kari's eller Per's 10 åring- er moden og klar for slik reise for bli til den respektive foreldre (evt også etter samråd med skole) å vurdere.

Takk for informativt svar - og jeg er helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik er det jo for 15-åringene også. Det er opplegg på dagtid sammen med lærerne, deretter drar de hjem til vertsfamiliene.

Det er vertsfamiliene jeg mener de har for liten kontroll på. Og når de ikke skifter ut vertsfamiliene de har fått alvorlige klager på fra 15-åringenes foreldre, stoler jeg ikke på at de gjør det med 10-åringenes.

Men her blir ikke barna overlatt til vertsfamiliene i samme grad. Det er lederene som har ansvaret for dem det meste av tiden de ikke har undervisning. (Antar en del av lederene er med under undervisningen også da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt slike historier som den ovenfor her om vertsfamiliene. Fra seriøst hold, De som virkelig er interessert i å bli kjent med utenlandsk ungdom, kulturutveksling osv. i disse typiske språkreisebyene, er "oppbrukt" for lenge siden. Nå hentes verskapene i stor grad fra den gruppa som trenger pengene. Men det finnes jo sikkert praktfulle unntak, og vi kan jo håpe at de brukes til de yngste elevene.

Men jeg har en annen motforestilling, nemlig hvor mye de egentlig lærer. Jeg har hørt uttallige historier om umotiverte skandinaviske lærere som _også_ tar disse jobbene for pengenes skyld og synes det er helt greit at mye av tiden går med til sosiale arrangementer. Det er sikkert artig for barna, men hvis de altså er sammen med norske ledere omtrent hele tiden og bittelitt med vertsfamiler som ikke nødvendigvis snakker noe særlig med dem - hvor mye læringsutbytte gir da totalløsningen?

Du er jo inne på noe der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grunnen til at jeg vurderer det, er at opplegget ikke er som for ungdommene. Det er en mye større grad av lederoppfølging og påpasselighet."

Akkurat, ja.Det hørtes jo veldig betryggende ut..

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke faren med festing er særlig stor i denne aldersgruppen ''

Det er jeg helt enig med deg i. Men jeg synes ikke at det er noe argument for å sende tiåringer på språkskole at det er større fare for festing for dem som er 15;-)

Selvsagt ikke! Men argumentet med at man ikke skal sende 10-åringer på språkreise fordi 15-åringene bare fester er heller ikke noe argument mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...