Gå til innhold

Språkreise 10-13 år

jubalong70

Anbefalte innlegg

''Så godt å høre fra noen som ikke sammenligner det med språkreisene for de på 15/16 :)''

Du velger selvsagt selv hvilke råd du synes er verdt å høre på, men jeg synes ikke det er riktig å skjære over én kam alle som kom med motforestillinger før Mrs Wallace sitt innlegg, og si at alle sammenligner det med 15-16-åringer!

De fleste som har svart hittil (har ikke lest de nyeste ennå) har IKKE argumentert med festeproblematikken.

Jeg håper du er i stand til å se den forskjellen, slik at du leser rådene slik de er ment å leses.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

42

• morsan

7

• Lotte :o)

6

• trollemor;o)

3

Jeg har også hørt slike historier som den ovenfor her om vertsfamiliene. Fra seriøst hold, De som virkelig er interessert i å bli kjent med utenlandsk ungdom, kulturutveksling osv. i disse typiske språkreisebyene, er "oppbrukt" for lenge siden. Nå hentes verskapene i stor grad fra den gruppa som trenger pengene. Men det finnes jo sikkert praktfulle unntak, og vi kan jo håpe at de brukes til de yngste elevene.

Men jeg har en annen motforestilling, nemlig hvor mye de egentlig lærer. Jeg har hørt uttallige historier om umotiverte skandinaviske lærere som _også_ tar disse jobbene for pengenes skyld og synes det er helt greit at mye av tiden går med til sosiale arrangementer. Det er sikkert artig for barna, men hvis de altså er sammen med norske ledere omtrent hele tiden og bittelitt med vertsfamiler som ikke nødvendigvis snakker noe særlig med dem - hvor mye læringsutbytte gir da totalløsningen?

''Nå hentes verskapene i stor grad fra den gruppa som trenger pengene.''

Godt - og skremmende - poeng. :-( *ser for meg Onslow med en gjeng 10-åringer* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1252872629' post='4210889]

''Nå hentes verskapene i stor grad fra den gruppa som trenger pengene.''

Godt - og skremmende - poeng. :-( *ser for meg Onslow med en gjeng 10-åringer* ;-)

''ser for meg Onslow med en gjeng 10-åringer* ;-)''

LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så godt å høre fra noen som ikke sammenligner det med språkreisene for de på 15/16 :)''

Du velger selvsagt selv hvilke råd du synes er verdt å høre på, men jeg synes ikke det er riktig å skjære over én kam alle som kom med motforestillinger før Mrs Wallace sitt innlegg, og si at alle sammenligner det med 15-16-åringer!

De fleste som har svart hittil (har ikke lest de nyeste ennå) har IKKE argumentert med festeproblematikken.

Jeg håper du er i stand til å se den forskjellen, slik at du leser rådene slik de er ment å leses.

Det gjør jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ser for meg Onslow med en gjeng 10-åringer* ;-)''

LOL!

*s* Vi får enda håpe disse 10-åringene får med seg en candle-light dinner hos tante Hyacinth ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg :)

Og bare for å ha sagt det:

Jeg var selv i England på språkreise sommeren før jeg fylte 15, og har 99% gode erfaringer fra det. Jeg følte at reiseleder/lærer fra Norge fulgte godt opp, vi var ganske få i hver klasse (2 klasser a 15, mens de som reiste med EF samme sommer var over det dobbelte). Vi hadde også én time mer undervisning per dag enn dme fra EF (4 kontra 3).

Jeg kjente ikke til noen utstrakt festing i dne gruppa jeg var i - det var mer "hang around" på ungdomsdisko (alkoholfritt!), på "torget", på snackbarer og spisesteder, samt diverse sosial opplegg som Tjæreborg arrangerte.

Vertsfamilien min var hyggelige og de ga oss (meg + en italiensk jente som bodde hos dem) nok mat og god mat - vi hørte skrekkhistorier fra andre!

Det eneste negative jeg kan komme på, er dårlig kontroll med "hvem-gikk-av-bussen-hvor" på vei hjem fra et sent arrangement. Jeg gikk av bussen på feil sted og endte opp langt uti huttiheita - helt ukjent sted, og fikk etterhvert hjelp til å finne veien hjem av en brisen, godt voksen mann utenfor en pub. Han fulgte meg hjem mens han skjelte ut arrangørene for å ha satt meg av på feil holdeplass! :-) Jeg var maksimalt heldig med han der - det kunne jo gått veldig galt!

Jeg forteller deg dette for å si at jeg absolutt ikke har dårlige erfaringer med språkskole selv, og at mine synspunkter i denne tråden derfor ikke er farget av egne dårlige erfaringer - i tilfelle det har noen betydning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å ha sagt det:

Jeg var selv i England på språkreise sommeren før jeg fylte 15, og har 99% gode erfaringer fra det. Jeg følte at reiseleder/lærer fra Norge fulgte godt opp, vi var ganske få i hver klasse (2 klasser a 15, mens de som reiste med EF samme sommer var over det dobbelte). Vi hadde også én time mer undervisning per dag enn dme fra EF (4 kontra 3).

Jeg kjente ikke til noen utstrakt festing i dne gruppa jeg var i - det var mer "hang around" på ungdomsdisko (alkoholfritt!), på "torget", på snackbarer og spisesteder, samt diverse sosial opplegg som Tjæreborg arrangerte.

Vertsfamilien min var hyggelige og de ga oss (meg + en italiensk jente som bodde hos dem) nok mat og god mat - vi hørte skrekkhistorier fra andre!

Det eneste negative jeg kan komme på, er dårlig kontroll med "hvem-gikk-av-bussen-hvor" på vei hjem fra et sent arrangement. Jeg gikk av bussen på feil sted og endte opp langt uti huttiheita - helt ukjent sted, og fikk etterhvert hjelp til å finne veien hjem av en brisen, godt voksen mann utenfor en pub. Han fulgte meg hjem mens han skjelte ut arrangørene for å ha satt meg av på feil holdeplass! :-) Jeg var maksimalt heldig med han der - det kunne jo gått veldig galt!

Jeg forteller deg dette for å si at jeg absolutt ikke har dårlige erfaringer med språkskole selv, og at mine synspunkter i denne tråden derfor ikke er farget av egne dårlige erfaringer - i tilfelle det har noen betydning:-)

Takk for info. Jeg synes du generelt gir gode råd, så jeg mistenkte deg ikke for å gi et svar tuftet på dårlig grunnlag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu! Så godt å høre fra noen som ikke sammenligner det med språkreisene for de på 15/16 :)

Hvem reiste du med? Hvordan var opplegget?

Jeg synes nemlig det høres herlig ut for henne, og tror absolutt at hun kom til å kose seg. Litt hjemlengsel, ja - men absolutt til å leve med. Dessuten er hun ansvarsbevisst og moden (innimellom i alle fall ;)).

Jeg reiste med en privat stiftelse (medlemsbasert), så det er ikke så relevant hvem det var, da det uansett ikke er en av de vanlige språkreisebyråene. Men jeg bodde hjemme hos en familie, og deltok i aktiviteter og sånt sammen med ledere og andre deltakere - i tillegg til å være mye sammen med familien jeg bodde hos. Så det er sammenliknbart, og jeg tenker at dersom jenta er selvstendig og klar for å reise, kan du godt vurdere det. Men som sagt: Be om referanser fra tidligere deltakere (eller foreldrene, da), og snakk med dem. Hvis de ikke er villig til å oppgi sånt, bør det ringe en varselklokke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste med en privat stiftelse (medlemsbasert), så det er ikke så relevant hvem det var, da det uansett ikke er en av de vanlige språkreisebyråene. Men jeg bodde hjemme hos en familie, og deltok i aktiviteter og sånt sammen med ledere og andre deltakere - i tillegg til å være mye sammen med familien jeg bodde hos. Så det er sammenliknbart, og jeg tenker at dersom jenta er selvstendig og klar for å reise, kan du godt vurdere det. Men som sagt: Be om referanser fra tidligere deltakere (eller foreldrene, da), og snakk med dem. Hvis de ikke er villig til å oppgi sånt, bør det ringe en varselklokke. :)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Jeg er meget skeptisk til å sende en 15.16 åring på språkreise også jeg.. Har hørt for mye om det til å kunne sende mine egne på noe sånt.

Ellers ville jeg vært redd for at en 10 åring ikke skulle trives, og da er h*n veldig alene ute i den store verdenen.

En annen ting er å sende en 10 åring på feks korpstur hvor de kjenner de de reiser sammen med og at det er voksne der som både vi og barnet kjenner. Det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er meget skeptisk til å sende en 15.16 åring på språkreise også jeg.. Har hørt for mye om det til å kunne sende mine egne på noe sånt.

Ellers ville jeg vært redd for at en 10 åring ikke skulle trives, og da er h*n veldig alene ute i den store verdenen.

En annen ting er å sende en 10 åring på feks korpstur hvor de kjenner de de reiser sammen med og at det er voksne der som både vi og barnet kjenner. Det blir noe helt annet.

Jeg har også hørt mye merkelig om 15-åringenes språkreiser, og vurderer ikke det.

Opplegget for de minste virker veldig anderledes, og mer overvåket.

Hvorvidt en 10-åring er klar til å reise ut alene vil jo komme veldig an på 10-åringen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt mye merkelig om 15-åringenes språkreiser, og vurderer ikke det.

Opplegget for de minste virker veldig anderledes, og mer overvåket.

Hvorvidt en 10-åring er klar til å reise ut alene vil jo komme veldig an på 10-åringen da :)

Kjenner du og 10 åringen de voksne som skal passe på?

Jeg ville uansett ikke sendt min 10 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...