Gå til innhold

Øreverk kun om natta?!

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ha øreverk og kun kjenne smerter om natten?

Datteren min på 18 mnd gråt mye og var tydelig i dårlig form torsdasg morgen, men feberfri. Utover dagen kom hun i bedre form, men fikk litt feber - ca 38.

Neste morgen var hun "frisk som en fisk", men fikk plutselig over 39 i feber i sekstiden på kvelden - ut av det blå. Hun fikk paracet, og feberen gikk litt ned, men ikke helt. Hun våknet med voldsomme smerteskrik mange ganger. Da trodde vi det var magen, for hun sa "bæsj, bæsj" og prompet mye.

I dag hadde hun bittelitt feber på morgenen, men har vært i fin form hele dagen. Hun la seg som vanlig, men våknet igjen for en halvtime siden og bare skriker uten pause. Det er helt ulikt noe hun har gjort før... Hun tar seg til øret innimellom, så vi lurer på om det kan være øreverk.

Er det mulig å ha øreverk og kun føle smerter på natten? Eller ville dere heller gjettet at det er noe annet? Vi ga henne en paracet nå, for det er tydelig at hun har vondt. Noe annet er det vel ikke å gjøre uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hev hodeenden på senga, legg noen tykke bøker under sengebeina f.eks. Det er en kjent sak at flatt leie gir øresmerter når man har ørebetennelse. Om hun da blir bedre så er det liten tvil. Bruk nesedråper for å holde passasjen åpen og trykket normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet vi fikk sist barnet vårt hadde øreverk var å gi paracet gjennom hele døgnet, å holde smerten borte. øreverken tiltar om natten, men ved å sitte /heve hodeenden blir det bedre. vi sov 4 netter på sofaen med barnet "sittende" sammen med oss.

Et tips er å notere på kalenderen hvis det kommer væske ut av øret, evt hvilket øre. Da kan du nevne det for doktoren om det blir et tilbakevendende problem.

Lykke til, det er vondt med øreverk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, det er helt normalt at slike smerter oppstår mest om natta.

Om dagen er barnet oppegående, og slim etc renner ned og fjernes. Om natta ligger barnet- og slimet etc samler seg og kan forårsake "trykksmerter".

Kan forebygges ved nesedråper (som holder nese/øre passasje åpen. Samt v/ det Lillemus nevner- det å holde hodeenden på senga høyere enn fotenden vha bøker etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa alle sammen:-)

Hun sovnet sittende på fanget vårt i går, etter å ha fått en paracet. Da blei det en tidlig lørdagskveld for ho mor, for jeg måtte være med i senga gitt - som sovestativ;-) Men hun sov godt hele natten etterpå...

Nå ligger hun med hevet hodeende på sengen, og jeg har nesesprayen klar! Hun har vært veldig snørrete i det siste, så det er ikke umulig at det har skapt et voldsomt trykk når hun har ligget på ryggen og sovet!

Er det viktigere å bruke lue nå, hvis hun allerede har fått øreverk? Kan det bli værre av mer trekk? Det blåser en del her om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa alle sammen:-)

Hun sovnet sittende på fanget vårt i går, etter å ha fått en paracet. Da blei det en tidlig lørdagskveld for ho mor, for jeg måtte være med i senga gitt - som sovestativ;-) Men hun sov godt hele natten etterpå...

Nå ligger hun med hevet hodeende på sengen, og jeg har nesesprayen klar! Hun har vært veldig snørrete i det siste, så det er ikke umulig at det har skapt et voldsomt trykk når hun har ligget på ryggen og sovet!

Er det viktigere å bruke lue nå, hvis hun allerede har fått øreverk? Kan det bli værre av mer trekk? Det blåser en del her om dagen...

Det sies at trekk på ørene ikke har noe med ørebetennelse å gjøre, men jeg er overbevist om at det har med øreverk å gjøre i alle fall! Kjenner en unge som knapt nok kunne være utenomhus uten lue vinterstid i det hele tatt før øreverken var et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies at trekk på ørene ikke har noe med ørebetennelse å gjøre, men jeg er overbevist om at det har med øreverk å gjøre i alle fall! Kjenner en unge som knapt nok kunne være utenomhus uten lue vinterstid i det hele tatt før øreverken var et faktum.

Jøss, har liksom vokst opp med forkynninger om hvor viktig lue er for å unngå øreverk! Men kan det altså bli værre av å gå uten lue, hvis man allerede har øreverk? Uansett tror jeg vel jeg drar på henne en lue noen dager fremover i hvert fall, det blåser sur nordavind her... Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...