Gå til innhold

Har tråkket over - lege/ikke lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarte å tråkke skikkelig over igår og idag har jeg helt vannvittig vondt i ankelen. Klarer ikke å gå på det. Det gjør også vondt når jeg ligger, uansett stilling. Det føles nesten ut som det er en løs bit inni ankelen som ikke sitter fast. Men ankelen er ikke så veldig hoven -altså det er er hovent akkurat der jeg har vondt men det "ser" ikke så ille ut. Jeg har tråkket over en gang før for mange år siden og ble mye mer hoven da.

Er det tull å gå til legen med dette siden jeg ikke er så hoven? Føler jeg kommer til å virke som en hypokonder. Likevel er det pokkers så vondt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Onsdag1365380628
Skrevet

Det er vel lite en lege kan gjøre, utover å gi gode råd.

Å trøkke over gjør skikkelig vondt, og i smerte er det noen ganger verre en et brudd. Støttebandasje er et must, og smertestillende. Har man en jobb som krever at man er mobil, må man kanskje holde seg hjemme noen dager eller få andre arbeisoppgaver.

Sett deg med foten opp, og slapp av, det er det beste du kan gjøre akkurat i dag.

Caloni Makaroni
Skrevet

Ofte blir man mer hoven ved forstuing enn brudd. Men jeg ville sett det an litt. Forstuing er gjerne verst dagen etter, og så blir det fort bedre. Brudd vil gjøre vondt i lang tid. Tror jeg ville sett det an, jeg. Iallfall ikke brydd meg med å dra på legevakt i dag. Ringe legekontoret i morgen kanskje, om ikke smertene har avtatt noe?

Ellers som onsdag sier - hold foten høyt, ta smertestillende (ibux, naproxen etc er betennelsesdempende i tillegg, og er bra ved forstuing).

Gjest Kallevala
Skrevet

Jeg kjenner en som brakk ankelen i sommer, nettopp ved å tråkke over.

Hvor hovent det var vet jeg dessverre ikke.

Skrevet

Dette ville jeg kontaktet lege for. Du kan ha brukket noe uten at det er hovent, og du kan ha revet over leddbånd/sener, og det gjør utrolig vondt og bør behandles så fort som mulig.

Skrevet

Dersom det er like vondt i morgen så ringer du fastlegen for en akuttime. Det kan i verste fall være brudd i de små fotrotsknoklene.

Siden det allerede er en stund siden er jeg usikker på om ICE vil ha så mye effekt, dvs is, kompresjon og elevasjon, men du kan jo forsøke. Knask gjerne Ibux, men ikke bli fristet til å belaste foten helt til smertegrensen mens du har effekt av smertestillende.

Skrevet

Tror kanskje at jeg heller hadde gått til en osteopat eller fysioterapeut...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Jeg har ganske lang erfaring med dette etter å ha vært "fotballlege" i mange år.

Min erfaring er at dette er nesten umulig å vurdere. Også for legen er det svært vanskelig å avgjøre forstuing vs brudd.

Derfor mener jeg at en bør oppsøke lege, og at en bør ta bilde. Konsekvensen ved å overse noe er for stor til å ta sjansen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Smertemessig er det faktisk noe bedre idag men har blitt mere hoven enn jeg var igår, så det er litt underlig. Har bestilt time hos legen så får jeg se hva hun sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...