Gå til innhold

har tannleger meldeplikt til barnevernet?

Gjest bare en som lurer

Anbefalte innlegg

Gjest bare en som lurer

hvis en tannlege ser at et lite barn har råtne og dårlige tenner, hva skjer da? Melder de øyeblikkelig fra til barnevernet, eller får foreldrene råd om tannpuss etc før det skjer?

Venninna mi har blitt fostermor til et lite barn som trolig aldri har pusset tenner i sitt liv før. Alle tennene som han hadde måtte trekkes. Er tannlegesjekk obligatorisk for alle barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannlegers eventuelle meldeplikt vet jeg ingenting om, men jeg vil tro at de for det første har en moralsk plikt til å melde fra hvis de oppdager noe som gir dem grunn til å mistenke omsorgssvikt eller barnemishandling.

Her hvor jeg bor er det slik at alle barn får innkalling til tannpleier for første gang det året de fyller tre, og deretter en gang i året. Og jeg tror at det er vel slik i resten av landet også, muligens at de noen steder blir sendt direkte til tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Tannlegers eventuelle meldeplikt vet jeg ingenting om, men jeg vil tro at de for det første har en moralsk plikt til å melde fra hvis de oppdager noe som gir dem grunn til å mistenke omsorgssvikt eller barnemishandling.

Her hvor jeg bor er det slik at alle barn får innkalling til tannpleier for første gang det året de fyller tre, og deretter en gang i året. Og jeg tror at det er vel slik i resten av landet også, muligens at de noen steder blir sendt direkte til tannlege.

Her er det også første innkalling når de er 3, og deretter annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edwarda i nord

Jeg kjenner flere som har tannråte, spesielt på de første tennene, uten at jeg vil klassifisere det som omsorgssvikt. Min førstefødte hadde også det, på den tiden skulle man nemmelig ikke bruke fluor. Men hun har ikke hatt et eneste hull etter melketennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til at barn får dårlige melketenner, så alle tilfellene går selvfølgelig ikke til barnevernet.

Men for å få råd om kosthold, tannpuss osv. må man møte opp når innkallingen kommer. Familier der ting er på kanten av omsorgssvikt er antakelig ikke spesielt flinke til å følge opp avtaler de "pådyttes" med helsestasjonen eller tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bare en som lurer

Jeg kjenner flere som har tannråte, spesielt på de første tennene, uten at jeg vil klassifisere det som omsorgssvikt. Min førstefødte hadde også det, på den tiden skulle man nemmelig ikke bruke fluor. Men hun har ikke hatt et eneste hull etter melketennene.

Men om barnet bare har svarte stubber i munnen, full av hull og er ubrukelige, er ikke det ganske så alarmerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en som lurer

Tannleger er helsepersonlell og har som alt annet helsepersonell meldeplikt til barnevernet.

Men melder de ifra ved første konsultasjon, eller senere? Og hvordan vet de sikkert om hva som er omsorgssvikt og hva som er dårlige tenner fra naturens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men melder de ifra ved første konsultasjon, eller senere? Og hvordan vet de sikkert om hva som er omsorgssvikt og hva som er dårlige tenner fra naturens side?

Ingen helsepersonell skal "vite" eller undersøke. De skal bare melde en bekymring. Det er barnevernet som skal finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også første innkalling når de er 3, og deretter annethvert år.

Kanskje det er så at de skal til tannlegen det året de fyller tre... egentlig, men hva om man bor på et sted med dårlig eller ingen tannlegedekning? Har opplevd det selv. Mitt eldste barn ble innkalt til sitt første tannlegebesøk 4 mnd før skolestart. (Hadde vært til tannlege to ganger før dette, men det tar jeg på meg æren for selv da disse tannlegebesøkene ble bestilt av meg som mor, og i andre kommunerenn hvor vi bor) Hva da med de som bor rundt oss som ikke bestilte tannlegetime selv et annet sted. De barna fikk da altså sitt første tannlegebesøk det året de fylte seks.

så man skal ikke se bort fra at det nevnte barnet i denne saken også har bodd på et sted uten tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en som lurer

Kanskje det er så at de skal til tannlegen det året de fyller tre... egentlig, men hva om man bor på et sted med dårlig eller ingen tannlegedekning? Har opplevd det selv. Mitt eldste barn ble innkalt til sitt første tannlegebesøk 4 mnd før skolestart. (Hadde vært til tannlege to ganger før dette, men det tar jeg på meg æren for selv da disse tannlegebesøkene ble bestilt av meg som mor, og i andre kommunerenn hvor vi bor) Hva da med de som bor rundt oss som ikke bestilte tannlegetime selv et annet sted. De barna fikk da altså sitt første tannlegebesøk det året de fylte seks.

så man skal ikke se bort fra at det nevnte barnet i denne saken også har bodd på et sted uten tannlege.

er det dårlig tannlegedekning i Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jewg vil tro at det skal ganske mye til for at tannlegen sender bekymringsmelding på grunnlag av hull i melketenner. Da må det nok flere faktorer til. Å unnlate å møte hos tannlege\pleier over tid og heller ikke følge opp tips og råd om god tannhelse kan jo være en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnet er i fosterhjem er vel allerede barnevernet informert om at det har vært dårlig stelt tidligere.

Barn som ammes mye om natten kan også få råtne tenner, selv om de pusser tennene før de legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannråte på fortennene kan nok ikke bekjempes med fluor, da slike skader tyder på flaskedrikking. Saft, melk osv i senga eller konstant tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått svar på det formelle. Jeg vet at dette er tema blant tannleger. De kan faktisk se og få mistanke om langt mer enn det en kanskje skulle tro uten at jeg vet akkurat hva de ser på. Antagelig burde det være mer fokus på dette og uansett burde helsetjenester være en like stor selvfølge for tennene som for resten av kroppen, dvs. tilgjengelig og gratis og med bedre regularitet for barn. Men blant tannleger som blant andre yrkesgrupper kan det være for stor tilbakeholdenhet med å ta kontakt med barnevernet, dette er dessverre et problem som altså ikke gjelder bare denne yrkesgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er i fosterhjem er vel allerede barnevernet informert om at det har vært dårlig stelt tidligere.

Barn som ammes mye om natten kan også få råtne tenner, selv om de pusser tennene før de legger seg.

Ang. det du skriver om amming: vet du dette? Jeg vet at det hevdes av en del helsesøstre, men såvidt jeg har forstått er det delte meninger om det og slett ikke alle som er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det du skriver om amming: vet du dette? Jeg vet at det hevdes av en del helsesøstre, men såvidt jeg har forstått er det delte meninger om det og slett ikke alle som er enige.

Vet og vet...

Kjenner to unger som hadde råtne fortenner tidlig. Begge disse ble ammet så mye som de ville, også om natten. Trygge, friske barn med flotte foreldre og søsken.

Det ene barnet delte seng med mor til det var over 3 år, og fikk pupp hele tiden.

Det andre barnet hadde stor fokus på tannpuss. Familiens eldste barn ble ikke ammet, og hadde heller ikke råtne tenner. Iflg. mor var det morsmelka som gjorde tennene slik.

Andre barn med råtne fortenner har jeg ikke sett. Kjenner heller ikke andre som har blitt ammet så lenge og mye.

Jeg vil anta at resultatet ville blitt det samme hos deg og meg, hvis vi alltid tok oss et par glass fløtemelk sånn utover natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet og vet...

Kjenner to unger som hadde råtne fortenner tidlig. Begge disse ble ammet så mye som de ville, også om natten. Trygge, friske barn med flotte foreldre og søsken.

Det ene barnet delte seng med mor til det var over 3 år, og fikk pupp hele tiden.

Det andre barnet hadde stor fokus på tannpuss. Familiens eldste barn ble ikke ammet, og hadde heller ikke råtne tenner. Iflg. mor var det morsmelka som gjorde tennene slik.

Andre barn med råtne fortenner har jeg ikke sett. Kjenner heller ikke andre som har blitt ammet så lenge og mye.

Jeg vil anta at resultatet ville blitt det samme hos deg og meg, hvis vi alltid tok oss et par glass fløtemelk sånn utover natta.

Ja, det er vel det som er det springende punkt; om amming/morsmelk kan sammenlignes med andre drikkeinntak. Og så kan det godt hende at varighet/alder er et moment, har bare altså fått inntrykk av at resultatet for tennene ikke er så opplagt som en kanskje skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det som er det springende punkt; om amming/morsmelk kan sammenlignes med andre drikkeinntak. Og så kan det godt hende at varighet/alder er et moment, har bare altså fått inntrykk av at resultatet for tennene ikke er så opplagt som en kanskje skulle tro.

De barna jeg kjenner fikk pupp annenhver time gjennom hele natta til de var ihvertfall tre år. Jeg tror heller ikke det blir det samme om ungen får pupp en gang i løpet av natta, frem til h*n er halvannet år.

Skjønner ikke at mødrene klarer dette jeg. Jeg sluttet nemlig å amme fordi lillemor bare hadde tid til puppen om natta. Jeg har annnet å gjøre om natta, feks. sove :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...