Gå til innhold

Hva må vi ha av yttertøy/fottøy i høst/vinter?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Det går mot høst/vinter, og jeg har begynt å planlegge utgiftene til klær og sko for frøet. Hun er 18 mnd, og går i barnehage. De er ikke så ofte ute, to dager i uka pluss bittelitt om ettermiddagen de dagene de får det til... Ettermiddagene hjemme er korte, og det blir dessverre ikke så mye utelek annet enn i helgene - da er vi glad i å gå i skogen og leke i parken, gjerne hele dagene.

Dere som har erfaring - vil dere lage en liste over hvilke plagg/sko jeg må kjøpe? Trenger hun for eksempel Sherrox? Og MÅ vi ha to par svindyre vinterstøvler? Hvor mange 300-kroners Reimaluer har dere i løpet av en sesong? Og hva kan man kjøpe billig, hva lønner det seg å legge penger i? Jeg er ikke fin på det, og kjøper ikke veldig dyrt hvis det ikke har mye å si for kvaliteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

20

• Lillemus

13

• cecily

5

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville kjøpt ett par cherrox og ett par skikkelige vintersko. Førstnevnte duger bare ned til 0 grader.

Og så ville jeg lagt litt penger i en skikkelig dress, men disse er ofte å få kjøpt brukt, f.eks om du er på jakt etter en Reimatec.

Ingen av mine under har hatt noen Reimatec-lue, og jeg sverger til hjemmestrikka tova ullvotter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er ikke så ofte ute, to dager i uka pluss bittelitt om ettermiddagen de dagene de får det til...''

Jeg er nesten stum. Trodde alle barnehager var ute med ungene hver dag!? Jeg hadde protestert villt om barnehagen var ute med ungene bare 2 dager i uka!

''Trenger hun for eksempel Sherrox?''

Tja... Cherrox er varmere enn støvler og dersom det er veldig vått der du bor så hadde jeg kjøpt et par. Ligg unna Slushers, de er for trange i foten.

''Og MÅ vi ha to par svindyre vinterstøvler?''

Nei.

''Hvor mange 300-kroners Reimaluer har dere i løpet av en sesong?''

Hæ? Har aldri hatt det. Hadde riktignok noen skikkelige finlandshetter fra Troll, men de ble kjøpt på salg til halv pris. :o) Anbefaler finlandshette, den varmer også rundt halsen og er ikke så lett å rive av seg.

''Og hva kan man kjøpe billig, hva lønner det seg å legge penger i?

Alt som er på salg. :o) En god dress er fint, selv har vi hatt en eneste Reima-tec-dress, det var vel da poden var på alder med snuppa di. Myk og fin og lett å røre seg i, men jeg er ikke sikker på om den er verdt prisen. Ønsk henne penger til jul til å legge i dress om dere vil ha en dyr en og foreslå at de kjøper en rimelig leke eller noe til å legge under treet. Troll har vel også fine dresser med ullfor (både løst og fast), men disse har jeg ingen erfaring med.

Om det er en Coop-butikk der du bor så har de ofte medlemstilbud på HH-dresser på denne tiden såvidt jeg husker, mange kroner å spare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherrox er greit hvis dere bor på et sted hvor det ofte er 2 pluss og slaps og regn ;)

Vi kjøper et par forholdsvis dyre goretex vintersko, også et par billigere som "reserve".

Når det gjelder dress, har vi som regel hatt en dyr (Reimatec) og en billig (alt fra Reflex til HM til Lindex).

Hestravotter er fantastisk gode, men de koster flesk. En på 18 mnd klarer ikke å rote vekk sånne selv, så da ville jeg vurdert det! Ellers kjøper jeg heller flere billige votter og kan bytte når det blir vått. Reimatecvotter har jeg blandede erfaringer med...

Reima-luer har snuppa hatt, rett og slett fordi jeg har syntes akkurat den lua var knallfin! Ingen unger TRENGER Reima-luer! Det viktigste er at de sitter godt rundt hodet, ikke ramler ned i øynene og/eller vrir seg sånn at de blir ubehagelige! Om det er en Reima eller en HM variant, DET spiller mikroskopisk rolle! Det vi imidlertid ofte har vært glade for, har vært en vindtett, vannavstøtende variant innimellom - når det sludder og blåser er det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen har mine bare hatt ett par vinterstøvler og ikke noen flere vintersko. Ulvangsokker i støvlene.

Reima tec dressene er veldig fine for de minste fordi de er så myke og lette å bevege seg i.

Reima-luer har vi ikke hatt, men pass på å få en som går godt over ørene.

Ullundertøy og ullbukse og ullgenser til å ha under dressen bør man ha, eventuelt fleecebukse og -genser.

Ullvotter med regnvotter over er det mine har likt best, da får de bra grep og holder seg tørre på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har alltid hatt Cherrox eller tilsvarende. Det er helt uunnværlig på slapsete dager, syns jeg.

To par vintersko har vi _aldri_ hatt. De har hatt ett par varme, gode vintersko, og så Cherrox som sagt, til bruk på våte dager vår og høst. Her jeg bor er det temmelig tørt og kaldt om vinteren, så det har aldri vært et must at vinterskoene har vært vanntette.

Vi har brukt dress med uttagbart for, slik at de har brukt samme dress både høst, vinter og vår.

Reimaluer har mine barn aldri hatt. Vi har brukt diverse typer luer, fleece, ull m.m. Det jeg har sett på som viktig er at luene har vært varme, vindtette og at de har hatt god passform.

Alle mine barn har for det meste brukt hjemmestrikkede, tovede ullvotter. Ellers har vi hatt noen polvotter (heter det det lenger?), men de har ikke likt dem så godt som ullvottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt ett par cherrox og ett par skikkelige vintersko. Førstnevnte duger bare ned til 0 grader.

Og så ville jeg lagt litt penger i en skikkelig dress, men disse er ofte å få kjøpt brukt, f.eks om du er på jakt etter en Reimatec.

Ingen av mine under har hatt noen Reimatec-lue, og jeg sverger til hjemmestrikka tova ullvotter. :)

Ok, ser ut til at jeg må ha cherrox;-) Og jeg har sett på et par fine Viking vinterstøvler til henne... Men må cherrox være av et dyrt merke, eller holder det med rimelige der?

Dress glemte jeg å nevne at hun har. Vi har en brukt Reimadress, en ny todelt HH-dress, pluss en billig med teddyfor. Tror og håper vi er dekket der...

Når det gjelder Reimalua, så liker jeg at de har vindstoppere ved ørene, og at de har tykk ull med bomull inni. Dessuten har de fine finlandshetter som jeg foretrekker på henne for å slippe hals og knyting og styr i barnehagen... Men man lever altså gjennom vintere uten - godt å vite;-)

Ullvotter kan hun ikke ha, for hun tåler ikke ull på huden.

Takk for svar, da føyer jeg cherrox til listen over "må ha":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er ikke så ofte ute, to dager i uka pluss bittelitt om ettermiddagen de dagene de får det til...''

Jeg er nesten stum. Trodde alle barnehager var ute med ungene hver dag!? Jeg hadde protestert villt om barnehagen var ute med ungene bare 2 dager i uka!

Tja... Cherrox er varmere enn støvler og dersom det er veldig vått der du bor så hadde jeg kjøpt et par. Ligg unna Slushers, de er for trange i foten.

Nei.

Hæ? Har aldri hatt det. Hadde riktignok noen skikkelige finlandshetter fra Troll, men de ble kjøpt på salg til halv pris. :o) Anbefaler finlandshette, den varmer også rundt halsen og er ikke så lett å rive av seg.

Alt som er på salg. :o) En god dress er fint, selv har vi hatt en eneste Reima-tec-dress, det var vel da poden var på alder med snuppa di. Myk og fin og lett å røre seg i, men jeg er ikke sikker på om den er verdt prisen. Ønsk henne penger til jul til å legge i dress om dere vil ha en dyr en og foreslå at de kjøper en rimelig leke eller noe til å legge under treet. Troll har vel også fine dresser med ullfor (både løst og fast), men disse har jeg ingen erfaring med.

Om det er en Coop-butikk der du bor så har de ofte medlemstilbud på HH-dresser på denne tiden såvidt jeg husker, mange kroner å spare der.

Det overrasket faktisk meg også, og mer irritert blir jeg i grunnen når jeg hører fra andre mammaer at deres barn er ute stort sett daglig! Litt lei meg for det, for det er ingenting jenta mi heller vil enn å være ute, men jeg er veldig fornøyd med barnehagen ellers... De eldste på småbarnsavdelingen er litt mer ute tror jeg, men mi går sammen med barn helt ned i 10 mnd, og da blir det visst vanskelig å komme seg ut hver dag. Men så lenge det er pent vær, er de ofte ute seint på dagen som jeg sier. Men det blir jo bare for de som blir hentet seint da...

Cherrox er herved føyd til listen:-) Her er det BLØTT om vinteren ja, bor i Østfold...

Reimaluene er aktuelle for oss fordi hun har arvet min lange, tynne hals, som det er nesten umulig å holde varm uten finlandshette. Og Reima har noen fine. Dessuten har de bomull inni ulla, og vindstoppere ved ørene. Men da kan vi evt. kjøpe èn slik, som ligger i barnehagen hele uka. Hjemme kan vi ha en billigere type. Pluss for lommeboka;-)

Dresser har vi faktisk, ny HH todelt og brukt Reima hel. Best med hel Reima i barnehagen vel, selv om den er brukt? Tror den er behandlet pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Forresten: Slushers... Står det på dem at de heter det? Jenta mi har spesiellt smale føtter, så det er kanskje ikke noe problem der uansett men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherrox er greit hvis dere bor på et sted hvor det ofte er 2 pluss og slaps og regn ;)

Vi kjøper et par forholdsvis dyre goretex vintersko, også et par billigere som "reserve".

Når det gjelder dress, har vi som regel hatt en dyr (Reimatec) og en billig (alt fra Reflex til HM til Lindex).

Hestravotter er fantastisk gode, men de koster flesk. En på 18 mnd klarer ikke å rote vekk sånne selv, så da ville jeg vurdert det! Ellers kjøper jeg heller flere billige votter og kan bytte når det blir vått. Reimatecvotter har jeg blandede erfaringer med...

Reima-luer har snuppa hatt, rett og slett fordi jeg har syntes akkurat den lua var knallfin! Ingen unger TRENGER Reima-luer! Det viktigste er at de sitter godt rundt hodet, ikke ramler ned i øynene og/eller vrir seg sånn at de blir ubehagelige! Om det er en Reima eller en HM variant, DET spiller mikroskopisk rolle! Det vi imidlertid ofte har vært glade for, har vært en vindtett, vannavstøtende variant innimellom - når det sludder og blåser er det veldig godt!

Du beskriver størsteparten av vinterdagene her, så jeg har forstått at cherrox er et must:-)

Jeg har tittet på et par skikkelige Viking vintersko til 699, tror de skal være bra. Også setter jeg på et par billigstøvler på listen over "hvis jeg får penger til bursdagen min".

Dress glemte jeg å nevne at vi har. Mer enn hun kommer til å trenge:-)

Hestravotter, er det å få kjøpt i butikker som selger dresser o.l.? Det er ikke ull inn mot huden, og de er vanntette?

Jeg vil gjerne ha et par skikkelige votter, for jeg stoler ikke helt på at de oppdager at hun er våt med det første i barnehagen. Hjemme er liksom alt mye greiere...

Hun har flere luer fra HM etc., men til de aller kaldeste vinterdagene vil jeg ha noe skikkelig, derfor nevnte jeg Reima. Tror nok kanskje vi går for èn da, som hun kan ha i barnehagen. Så har hun heller noe billigere her hjemme. En slik lue som du beskriver har vi faktisk. Jeg frykter bare at den er litt stor...

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasket faktisk meg også, og mer irritert blir jeg i grunnen når jeg hører fra andre mammaer at deres barn er ute stort sett daglig! Litt lei meg for det, for det er ingenting jenta mi heller vil enn å være ute, men jeg er veldig fornøyd med barnehagen ellers... De eldste på småbarnsavdelingen er litt mer ute tror jeg, men mi går sammen med barn helt ned i 10 mnd, og da blir det visst vanskelig å komme seg ut hver dag. Men så lenge det er pent vær, er de ofte ute seint på dagen som jeg sier. Men det blir jo bare for de som blir hentet seint da...

Cherrox er herved føyd til listen:-) Her er det BLØTT om vinteren ja, bor i Østfold...

Reimaluene er aktuelle for oss fordi hun har arvet min lange, tynne hals, som det er nesten umulig å holde varm uten finlandshette. Og Reima har noen fine. Dessuten har de bomull inni ulla, og vindstoppere ved ørene. Men da kan vi evt. kjøpe èn slik, som ligger i barnehagen hele uka. Hjemme kan vi ha en billigere type. Pluss for lommeboka;-)

Dresser har vi faktisk, ny HH todelt og brukt Reima hel. Best med hel Reima i barnehagen vel, selv om den er brukt? Tror den er behandlet pent!

Om de har så små unger så kan de kanskje dele seg? Slik at de aller minste (kan ikke være så mange som er under året vel?) er inne med en voksen mens de som er litt større er ute?

Ta opp dette via fau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Slushers... Står det på dem at de heter det? Jenta mi har spesiellt smale føtter, så det er kanskje ikke noe problem der uansett men.

Slushers er et eget "cherroxmerke" ja, de er mye smalere enn viking sine. Husk at så små barn trenger hjelp for å få på seg skoene og med små føtter og tykke sokker må skoene være romslige om det skal være greit å ta dem på. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn har alltid hatt Cherrox eller tilsvarende. Det er helt uunnværlig på slapsete dager, syns jeg.

To par vintersko har vi _aldri_ hatt. De har hatt ett par varme, gode vintersko, og så Cherrox som sagt, til bruk på våte dager vår og høst. Her jeg bor er det temmelig tørt og kaldt om vinteren, så det har aldri vært et must at vinterskoene har vært vanntette.

Vi har brukt dress med uttagbart for, slik at de har brukt samme dress både høst, vinter og vår.

Reimaluer har mine barn aldri hatt. Vi har brukt diverse typer luer, fleece, ull m.m. Det jeg har sett på som viktig er at luene har vært varme, vindtette og at de har hatt god passform.

Alle mine barn har for det meste brukt hjemmestrikkede, tovede ullvotter. Ellers har vi hatt noen polvotter (heter det det lenger?), men de har ikke likt dem så godt som ullvottene.

Ja, jeg har vel innsett at vi må kjøpe Cherrox, dere er visst rimelig enige der;-)

Her er det stikk motsatt - bløte, milde og slapsete vinterdager! Derfor var jeg i tvil om det holdt med ett par vinterstøvler. Men det tror jeg at jeg ser an på lommeboka utover. Har jo evt. Cherroxen også...

Vinterdresser har hun heldigvis, og vår/høstdress også. Vi har vært heldige og arvet i tillegg til å finne knallkupp:-)

Det du sier om luer er helt sant, det er bare det at for å fylle alle de kravene, så er det gjerne dyre luer! Reima har også finlandshetter, og det er ikke så lett å finne det andre steder. Men da nøyer vi oss med èn, også får hun noe billigere til hjemmebruk!

He he, jeg sier nå i hvert fall polvotter, men veit ikke om det ordet er helt "up to date" nei;-) Ull er ikke aktuellt på grunn av allergi, så noen slags polvotter må det dessverre bli. Flere av dere som nevner ullvotter, må være supre greier det! Synd da, at det ikke kan brukes her...

Takk for svar, jeg fører lister over "må ha" og "vil ha" her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Barnehage som er ute 2 ganger i uka?? Det er for dårlig synes jeg. Det hadde aldri foreldrene i vår barnehage godtatt.

Nei det har gått opp for meg at det er veldig lite! Hun har bare gått der i en mnd nå, så jeg har ikke tatt det opp noe mer enda. Men i et møte jeg var i før hun begynte der, sa de at det var den eneste kritikken de fikk om igjen og om igjen. De prøver sier de, men det er alltid noen som spiser, noen som sover osv... Avdelingen er delt i to, og de eldste er mer ute. Jeg synes det er veldig trist, for jenta mi vil ingenting heller enn å være ute, og jeg er så glad for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår er de ute minst 1 gang om dagen - også de minste + 1 turdag i uka.

Det vi har hatt har vært en god parkdress til høst og vår. Godt med regntøy! Og en god foret vinterdress. Jeg har ikke kjøpt de dyre merkene. Synes Reflex sine vinterdresser har vært veldig gode.

Gummistøvler er et must, og jeg er også glad i Skofus sine cherroxer. Her i Nord-Trøndelag bruker vi de så og si hele vinteren, og til dags dato har de ikke luktet :)

Jeg har kjøpt vintersko til ungene hvert år, men de har blitt brukt kanskje 2-5 dager. Samtidig er det kjekt å ha dem når det virkelig er kaldt...

Gode luer, gjerne slike med "innebygd" hals er kjempekjekt. Også votter da - mange par votter. Gjerne regnvotter også.

Ullundertøy er godt å ha. Og jeg er også glad i ullbukser og ullgensere som mellomlag - ikke for tykke. Fleece fungerer også greit.

Min erfaring er et at det er greit å ha flere sett.

Gode ullsokker er kjekt også, men i Gore-Tex skal det helst være bomull eller blandingssokker.

Jeg har mitt 3. barn i barnehage nå, og har ikke hatt Troll eller Reima til noen. Ser absolutt ikke behovet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vel innsett at vi må kjøpe Cherrox, dere er visst rimelig enige der;-)

Her er det stikk motsatt - bløte, milde og slapsete vinterdager! Derfor var jeg i tvil om det holdt med ett par vinterstøvler. Men det tror jeg at jeg ser an på lommeboka utover. Har jo evt. Cherroxen også...

Vinterdresser har hun heldigvis, og vår/høstdress også. Vi har vært heldige og arvet i tillegg til å finne knallkupp:-)

Det du sier om luer er helt sant, det er bare det at for å fylle alle de kravene, så er det gjerne dyre luer! Reima har også finlandshetter, og det er ikke så lett å finne det andre steder. Men da nøyer vi oss med èn, også får hun noe billigere til hjemmebruk!

He he, jeg sier nå i hvert fall polvotter, men veit ikke om det ordet er helt "up to date" nei;-) Ull er ikke aktuellt på grunn av allergi, så noen slags polvotter må det dessverre bli. Flere av dere som nevner ullvotter, må være supre greier det! Synd da, at det ikke kan brukes her...

Takk for svar, jeg fører lister over "må ha" og "vil ha" her:-)

Selvføglelig er det ikke bare Reima som har finlandshetter, se her f.eks.:

http://www.gsport.no/Produkt/277253(BC_2)/helly-hansen-voyage-fleece-pilecowl-barn/

Og jeg er temmelig sikker på at du finner det på alle de vanlige kjedebutikkene, barneutstyrsbutikkene og sportsbutikkene også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har så små unger så kan de kanskje dele seg? Slik at de aller minste (kan ikke være så mange som er under året vel?) er inne med en voksen mens de som er litt større er ute?

Ta opp dette via fau.

Avdelingen hennes er allerede delt i to grupper 1-åringene og 2-åringene. 2-åringene er mer ute enn de minste. Jeg har spurt om det er noen mulighet for å få mi jente over på den største gruppa, for hun er helt vill etter å komme seg ut, og tåler ganske lange gåturer etc, men det gikk ikke. Nå har hun bare gått der i 4 uker, så jeg har ikke tatt det noe lenger enda, men er virkelig veldig lei meg for det. Frøet er så veldig glad i å være ute, og det er jeg så glad for! Det er innmari viktig for meg at hun får være ute, trist å se at de "sperrer henne inne" av for alt jeg kan se ingen grunn. Men takk for tipset, jeg skal ta det opp ved første naturlige anledning. Så langt veit jeg ikke hvem som er i fau engang... Står kanskje noe i papirene jeg har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har gått opp for meg at det er veldig lite! Hun har bare gått der i en mnd nå, så jeg har ikke tatt det opp noe mer enda. Men i et møte jeg var i før hun begynte der, sa de at det var den eneste kritikken de fikk om igjen og om igjen. De prøver sier de, men det er alltid noen som spiser, noen som sover osv... Avdelingen er delt i to, og de eldste er mer ute. Jeg synes det er veldig trist, for jenta mi vil ingenting heller enn å være ute, og jeg er så glad for det:-)

Hos oss er de minste ute på formiddagen_før_ de skal sove. Fungerer fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slushers er et eget "cherroxmerke" ja, de er mye smalere enn viking sine. Husk at så små barn trenger hjelp for å få på seg skoene og med små føtter og tykke sokker må skoene være romslige om det skal være greit å ta dem på. :o)

Sant! Men skal man altså ha tykke sokker i Cherrox? Vel, takk, jeg skal styre unna. Så på et par fine fra Viking, men de var litt dyrere igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...