Gå til innhold

Hva må vi ha av yttertøy/fottøy i høst/vinter?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg har lest tråden. Hvis det er så dyrt for deg, så kan du kjøpe brukt.

Jeg er heldig og arver en del! ko/støvler vil jeg helst ha nytt til henne, og dresser har vi. Derfor har jeg ikke brukt finn.no nå. Men har brukt det flere ganger før, og har stort sett bare positive erfaringer:-) Småting blir bare dyrt å kjøpe på finn.no, på grunn av porto.

Først vil jeg i hvert fall ha en oversikt over hva vi faktisk trenger! Men takk fint du nevnte det, flere burde absolutt bruke den løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

20

• Lillemus

13

• cecily

5

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er heldig og arver en del! ko/støvler vil jeg helst ha nytt til henne, og dresser har vi. Derfor har jeg ikke brukt finn.no nå. Men har brukt det flere ganger før, og har stort sett bare positive erfaringer:-) Småting blir bare dyrt å kjøpe på finn.no, på grunn av porto.

Først vil jeg i hvert fall ha en oversikt over hva vi faktisk trenger! Men takk fint du nevnte det, flere burde absolutt bruke den løsningen!

Du trenger ikke være redd for å bruke brukte sko / støvler på den alderen, de klarer ikke slite det ut eller trå det skjevt ennå mener jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for å bruke brukte sko / støvler på den alderen, de klarer ikke slite det ut eller trå det skjevt ennå mener jeg. :o)

Akkurat dette kommer av at vi har vært hos ortoped med henne på grunn av at hun gikk skjevt med den ene foten. Vi fikk beskjed om å kjøpe skikkelige sko, legge litt penger i det. Dessuten har hun veldig smale føtter/ankler, og få sko passer hennes fot. (Sist var det kun ett par i butikken som passet henne) Derfor er jeg veldig skeptisk til brukte sko til henne. Akkurat gummistøvler/cherrox kunne jeg vel strukket meg til, men ikke vinterstøvler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To par vinterstøvler er det overhodet ikke behov for. De dagene det er skikkelig kaldt blir støvlene jo ikke våte. På sørpedagene bruker du Cherrox.

Du trenger heller ikke lue til ekstra kalde dager - du tar bare en finnlandshette under en vanlig lue.

Hestra vottene er verdt pengene - bare sjekk at du får en av modellene uten ull hvis jenta di er allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og utfyllende svar:-)

Vår/høstdress har hun, en ny og en arvet. Billige begge to tror jeg, men vi har ikke hatt noe problem med dem enda... Satser på at de holder, og kjøper i hvert fall ikke nytt før de evt ikke holder!

Vinterdresser har hun. En brukt hel Reima og en ny todelt HH. Pluss noe annet arvet. Legger ikke masse penger i noen ny Reima nå i hvert fall! Hvor selger de egentlig merket Reflex? Har aldri sett det i noe plagg, men veit at f.eks. regntøyet deres har vært populært.

Gummistøvler har hun i str 23 - det hun bruker nå. Er vel ikke nødvendig å kjøpe større? Da går man vel over i Cherrox? Dere har enstemmig bestemt at jeg må ha Cherrox, så det skal hun jaggu få;-) Ved hvilken temperatur går man fra gummistøvel med ullsokk til Cherrox?

Skikkelige vinterstøvler skal hun få, men spørsmålet er om hun må ha to par... Har nok bestemt meg at det får bli hvis det mot formodning skulle være penger igjen etter alt det nødvendigste. Men det er nok faktisk mer Cherroxvær her også, hvis ikke andre støvler holder helt tett.

Jeg vil kjøpe finlandshette til henne! Hun har mammas lange, tynne hals, og da kan jeg slappe av med at hun er varm selv i barnehagen. Fikk en link av lillemus her, og skal se om jeg finner noe rimeligere enn Reimas:-)

Mange par votter - notert;-) Hun kan ikke ha ull på huden, og alt annet virker som nr to utfra svarene her, så jeg må nok regne med forbruk. Håper bare de er flinke til å bytte i barnehagen...

Fleece har jeg - høy bukse med seler. Finne en genser, så har jeg et helt sett. Også har jeg kjøpt fleecedress til soving...

Ullsokker i gummistøvler og blanding i vinterstøvler, det har jeg faktisk fått med meg. Føyer det til listen as we speak:-)

Takk takk igjen, nå begynner listen min å bli komplett - håper jeg! *kikker i lommeboka og svetter litt*

Du har jo det aller meste - så flott :)

Jeg tror definitivt ikke du trenger 2 par vinterstøvler - i alle fall ikke hvis det er mest Cherrox-vær hos dere.

Som sagt, våre barn bruker cherroxene sine ca 80% av vinterdagene.

Når man går over fra støvler med ullsokker til cherrox? Godt spørsmål. Det er slik jeg tar på feelingen. Ofte blir det til at de begynner med cherroxene når jeg har kjøpt dem på høsten. Det er gjerne litt stas med nye sko :)

Jeg hadde ikke kjøpt nye gummistøvler hvis de hun har passer nå. Kjøp heller nye til våren da :)

Og når det gjelder votter så har de masse i kjedebutikkene som er absolutt brukbare. Er det veldig vått og ganske kaldet er det kjekt med bomullsvanter eller -votter (siden hun ikke kan ha ull innerst) med regnvotter utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disser ser tynnere ut. Hadde en slik type fra Joha i fjor. Super lue, men kun ned til ca 5 minus. Det har jeg gode luer til henne for nå. Det jeg tenker på er lue for de virkelig kalde dagene - ned mot 20 minus...

HH-lua ser tykkere ut, selv om det ikke står noe. Husker nå at jeg har sett dem før, og skal ta en titt på dem i butikken!

Mine barn har aldri hatt Reima-noe-som-helst. Luene har gjerne vært fra den lokale sportsbutikken eller fra H&M, Cubus eller en eller annen postordrebutikk. Jeg er veldig glad i merket Bula, de har fine luer i alle fasonger og farger og ungene liker dem også.

Vi har aldri brukt finlandshette, mine barn bruker Buff. Tre Buffen over hodet som en finlandshette og ta en tykkere lue utenpå på spesielt vindfulle dager. Da holder også halsen seg varm. Fleecebuff er super om vinteren :-). Buffen erstatter også skjerf eller hals, som mine barn avskyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ei så lita jente ville jeg definitivt ikke hatt to par dyre vinterstøvler. Et par halvdyre (ikke europris, kanskje?) vintersko og et par cherrox, ville jeg hatt.

Vi har sjelden/aldri vært fornøyd med luene fra billig-kjedene, før de har vært litt større. Når de er små er det et poeng at lua passer bra. Jeg ville hatt to luer, i forskjellig tykkelse.

Ellers er jeg fan av ullundertøy, og der duger Sparkjøp syns jeg.

En ulldress i litt tykkere kvalitet, helst hjemmestrikka, (evt bukse+genser) til å ha under dressen på de kaldeste dagene.

Vinterdress får du i mange prisklasser, og avgjør ofte hvor lett det er for barnet å bevege seg ute, og om man blir våt i sørpevær.

Ellers syns jeg det hørtes litt ille ut å bare være ute 2 dager i uka, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har aldri hatt Reima-noe-som-helst. Luene har gjerne vært fra den lokale sportsbutikken eller fra H&M, Cubus eller en eller annen postordrebutikk. Jeg er veldig glad i merket Bula, de har fine luer i alle fasonger og farger og ungene liker dem også.

Vi har aldri brukt finlandshette, mine barn bruker Buff. Tre Buffen over hodet som en finlandshette og ta en tykkere lue utenpå på spesielt vindfulle dager. Da holder også halsen seg varm. Fleecebuff er super om vinteren :-). Buffen erstatter også skjerf eller hals, som mine barn avskyr.

dessuten er buff det eneste jeg har funnet som fungerer under sykkelhjelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sparer jeg lite på utetøy, dvs dress og sko. Er det noen som har behov for gode sko, så er det de små med utrolig formbare føtter.

To par vintersko trenger du nok ikke om de er så lite ute som dette. Impregnerte gore-tex tåler mye snø og vann før de blir våte.

Av dyre luer har vi hatt to per sesong. Og ja, jeg kjøper glatt både Reima og Kivat til fullpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du. Fagpersonell mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen hadde vi bare ett par skikkelige vinterstøvler. I tillegg hadde vi ett par arvede vinterstøvler som vi brukte hvis de andre en sjelden gang ble våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt kjøpt et par gode vintersko til hverdagsbruk. Arver du noe, er det supert å ha som reservesko, men nye føtter bør ha nye hovedsko.

Dresser kan man selvfølgelig gjerne arve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo det aller meste - så flott :)

Jeg tror definitivt ikke du trenger 2 par vinterstøvler - i alle fall ikke hvis det er mest Cherrox-vær hos dere.

Som sagt, våre barn bruker cherroxene sine ca 80% av vinterdagene.

Når man går over fra støvler med ullsokker til cherrox? Godt spørsmål. Det er slik jeg tar på feelingen. Ofte blir det til at de begynner med cherroxene når jeg har kjøpt dem på høsten. Det er gjerne litt stas med nye sko :)

Jeg hadde ikke kjøpt nye gummistøvler hvis de hun har passer nå. Kjøp heller nye til våren da :)

Og når det gjelder votter så har de masse i kjedebutikkene som er absolutt brukbare. Er det veldig vått og ganske kaldet er det kjekt med bomullsvanter eller -votter (siden hun ikke kan ha ull innerst) med regnvotter utenpå.

''Som sagt, våre barn bruker cherroxene sine ca 80% av vinterdagene.''

Men kanskje ikke før de var to år? Jeg ville definitivt heller latt et så lite barn bruke mykere Gore-Tex-sko på vinteren, med mindre det plaskregnet, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker her om vintersko og støvler som knapt nok er brukt, ikke om skotøy som er synlig slitt.

Men det går ikke lang tid før skoen former seg etter foten, i alle fall for gode sko. Jeg kan forstå at ikke har råd til å kjøpe tre-fire par Ecco- og Superfitsko til en eller flere unger hvert år, men da er min sterke mening at en heller bør kjøpe rimeligere sko fremfor å arve.

Her går alt av brukte sko i bosset uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du. Fagpersonell mener noe annet.

Eh...vi er vel ikke særlig overrasket over at de som lever av å selge sko hevder dette..? Ville jeg også gjort;-) Men her har vi arvet mange par sko, ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...vi er vel ikke særlig overrasket over at de som lever av å selge sko hevder dette..? Ville jeg også gjort;-) Men her har vi arvet mange par sko, ikke noe problem i det hele tatt.

Eh...? Hvor tok du eh-en i fra?

Jeg snakker om helsepersonell, ikke skoselgere.

Og hvordan vet du at ungene ikke har tatt skade av å arve sko? De blir ikke blå på nesa såvidt meg bekjent, så godt synlig er det ikke. Vonde voksenføtter og feilstillinger syns ikke dagen etter de har brukt arvede sko.

Hvorfor i alle dager skal dere spare på så viktige ting som sko? Jeg begriper det ikke. Jeg begriper det virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som sagt, våre barn bruker cherroxene sine ca 80% av vinterdagene.''

Men kanskje ikke før de var to år? Jeg ville definitivt heller latt et så lite barn bruke mykere Gore-Tex-sko på vinteren, med mindre det plaskregnet, kanskje.

Mine brukte cherroxene fra de var rundt 1 år gamle, og det fungerte kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...? Hvor tok du eh-en i fra?

Jeg snakker om helsepersonell, ikke skoselgere.

Og hvordan vet du at ungene ikke har tatt skade av å arve sko? De blir ikke blå på nesa såvidt meg bekjent, så godt synlig er det ikke. Vonde voksenføtter og feilstillinger syns ikke dagen etter de har brukt arvede sko.

Hvorfor i alle dager skal dere spare på så viktige ting som sko? Jeg begriper det ikke. Jeg begriper det virkelig ikke.

Jeg mener det er noe tull at sko ikke kan arves (snakker selvsagt ikke om utgåtte sko da) og småbarnsforeldre er lettest i verden å lure.

Og joda, jeg arvet massevis av sko som liten, det var faktisk helt vanlig både hjemme hos oss og blant venner, og vi har faktisk både pene og sunne føtter;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er noe tull at sko ikke kan arves (snakker selvsagt ikke om utgåtte sko da) og småbarnsforeldre er lettest i verden å lure.

Og joda, jeg arvet massevis av sko som liten, det var faktisk helt vanlig både hjemme hos oss og blant venner, og vi har faktisk både pene og sunne føtter;-)

Så fint for dere.

Men å bruke fire-fem erfaringer til å hevde at fagpersonell innen ulike sjangre av helsevesenet prater tull, det syns jeg er ganske rart.

Gode sko former seg etter føttene, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...