puttelulle Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Nå er jeg så sliten, lei og kjei at dere aner det ikke!!!! Altså: Samboeren min er håpløs når det gjelder oppfølging av ungene med hensyn til lekser osv. Hvis jeg er borte på ettermiddag*/kveld, kan du banne på at han ikke klarer å få dem til å gjøre leksene sine... Idag var det som kjent valg, og jeg satt valgvakt, ogkom hjem for 1 minutter siden... gubben møtte jeg i døra, for han skulle på opptelling, ogda jeg spurte om ungene hadde gjort leksene, var svaret "ja....". Vel, jeg ha rvært borte før, på ettermiddag/kveld, og klok av skade sjekka jeg leksene deres. Og riktig: Eldstemann hadde ikke gjort norsken sin. Jeg spurte ham, (han hadde lagt seg), og han innrømte tilslutt at han ikke hadde gjort det. "Pappa sa jeg kunne gjøre det i morgen tidlig!" Jeg beordra ham til å gjøre dem NÅ, jeg vet hvor travelt vi har det om morgenene, og det burde jaggu faren vite også!!! Poenget her er at jeg føler at ALT ansvar ligger på meg... Er jeg borte, er ingenting gjort, noen gang!!! JEg kan ALDRI stole på at ting blir gjort mens jeg er borte, jeg må ALLTID ta igjen det forsømte når jeg kommer hjem... Samboeren min er ivrig jeger, f.eks. og vi "enkene" pleier å ha en Oslo-tur på januar, med revy, shopping og avslapning. SLik tur skal vi ha i år (dvs 2010), og, men i år gidder jeg ikke bli med.. Grunnen er at jeg ALLTID må ta oppvask INN i oppmaskina når jeg kommer hjem, ingenting er rørt sdien jeg dro på fredag, huset er BOMBA!!! Og det gidder jeg bare ikke! Åh!Arrrrrgh!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Nei, slik skjønner jeg godt at du ikke orker å ha det. Skulle bare mangle! Spørsmålet er om han og forholdet har tilstrekkelig mange (og) gode sider til at det veier opp. Har det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Steike - så forb.... jeg hadde blitt! At det går an! Lekser kan ikke gjøres på morgenen, det forutsetter iallefall at dere har _svært_ god tid - og det har dere ikke (dere heller...). Jeg har prøvd å få barn til å gjøre lekser om morgenen, det er helt nytteløst. Det endte med et gråtende barn og ei illsint mor. Ingen god start på dagen, med andre ord. Og ikke tale om om jeg hadde tatt oppvasken inn i maskina hvis jeg hadde vært bortreist. Hvor gamle er barna? Her har barna som oppgave å sette inn koppene etter seg selv etter maten og å rydde ut av maskina etter ferdig vask. Fungerer flott! Og du, spenn litt i høyrekneet til mannen din fra meg, er du snill... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har du spurt ham hvorfor han ikke gjør noe som helst mens du er borte? Har du spurt deg selv hvorfor? Svaret er jo bl.a. fordi du gjør det når du kommer hjem... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har du spurt ham hvorfor han ikke gjør noe som helst mens du er borte? Har du spurt deg selv hvorfor? Svaret er jo bl.a. fordi du gjør det når du kommer hjem... ''Svaret er jo bl.a. fordi du gjør det når du kommer hjem...'' Slik tenkte først jeg også, men her er det jo snakk om en voksen mann og ikke en bortskjemt 12-åring! Slik oppførsel oser av manglende respekt, alternativt at han er veldig umoden - velg selv :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? God idé. Og som du fremholder - viktig at forventningene gjøres klare på forhånd, slik at det ikke blir noen misforståelser i form av at hun skal rydde - som hun pleier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Kjenner meg litt igjen - det er IKKE moro å ha alt ansvaret hver eneste dag når det kommer til lekser og det daglige husarbeide. Det som hjalp meg var å rett og slett klare å lukke øynene for rot! Et eksempel: Vi har to bad og jeg tar ansvar for det ene badet. Det andre badet MÅ han ta ansvar for, hvis ikke skjer det absolutt ingenting. Jeg hverken vasker eller rydder der, dette badet er pappaen i huset sitt ansvar sammen med skolejentene. Dra på tur med god samvittighet og prøv å få barna til å hjelpe til og legg til rette for at far kommer sterkere på banen. Hvis han inviterer noen kamerater når du er borte, kanskje han anstrenger seg for å ha det litt rent og ryddig rundt seg? Når det gjelder leksene ville jeg prentet inn den daglige rutinene på barna hver dag. Slik vil rutinene sitte også når du ikke er hjemme. Eks. Lekser etter middag hver dag. Eller ikke leking før leksene er gjort. Eller lekser skal gjøres straks de kommer fra skole. Så skal de vise den voksne i huset hva de har gjort i lekse når de er ferdige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 ''Svaret er jo bl.a. fordi du gjør det når du kommer hjem...'' Slik tenkte først jeg også, men her er det jo snakk om en voksen mann og ikke en bortskjemt 12-åring! Slik oppførsel oser av manglende respekt, alternativt at han er veldig umoden - velg selv :/ Etter å ha lest her inne i alt for mange år har jeg innsett at det er _mange_ kvinner som ikke orker å se rot og derfor rydder selv om det egentlig var gubben sin tur (eller hvordan det nå var). Ikke rart gubben ikke gidder ta det da - han vet jo at hun gjør det før eller siden uansett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Etter å ha lest her inne i alt for mange år har jeg innsett at det er _mange_ kvinner som ikke orker å se rot og derfor rydder selv om det egentlig var gubben sin tur (eller hvordan det nå var). Ikke rart gubben ikke gidder ta det da - han vet jo at hun gjør det før eller siden uansett... ''han vet jo at hun gjør det før eller siden uansett...'' Heldigvis har mannen min av en eller annen grunn ikke dene feiloppfatningen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? *Nikker ivrig* JA! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 ''han vet jo at hun gjør det før eller siden uansett...'' Heldigvis har mannen min av en eller annen grunn ikke dene feiloppfatningen ''Heldigvis har mannen min av en eller annen grunn ikke dene feiloppfatningen :P'' *Hehe* Eksen min måtte innse at skittentøyet ikke vandret ned i vaskerommet av seg selv han også. Etter 2 mnd var nemlig samtlige klesskap og skuffer tomme og skittentøyshaugen på soverommet enorm! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 ''Heldigvis har mannen min av en eller annen grunn ikke dene feiloppfatningen :P'' *Hehe* Eksen min måtte innse at skittentøyet ikke vandret ned i vaskerommet av seg selv han også. Etter 2 mnd var nemlig samtlige klesskap og skuffer tomme og skittentøyshaugen på soverommet enorm! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? ''Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær.'' Jeg er enig med deg, puttelulle burde absolutt dra!! MEN, hadde det vært bomba da jeg kom hjem hadde jeg glatt snudd i døra, og sagt at han fikk sende meg en sms når det var ryddig, så kommer jeg tilbake. Jeg har "dessverre" oppdratt mannen så godt på dette området at det har endt med at JEG nå er den tragiske uryddige personen som ikke tar tak i det hele tatt fordi den andre alltid gjør det uansett... Det ER ikke lett å endre seg heller, altså. Jeg vil, virkelig. Men hadde behøvd at han lot ting ligge litt lenger, så hadde jeg hatt lyst til å gjøre det etter hvert jeg og... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? Jeg tenkte det samme - nettopp derfor burde hun dra.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg tenkte det samme - nettopp derfor burde hun dra.... Jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? ''Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. '' Helt enig! Hun kan ikke la han "vinne" på den måten at hun både tar all ryddinga OG går glipp av turen. ''Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem.'' Veldig viktig! Jeg har selv opplevd å ringe fra Gardermoen for å si at jeg nå har landet, og høre over telefonen klirring fra hans siste-liten-rydding inn&ut av oppvaskmaskina! ;-) Det flyter nok litt mens jeg er borte, men han vet at jeg synes det er uakseptablet at det fortsatt flyter i det jeg kommer hjem;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Leksene må du følge opp men du legger opp til det selv når du gjør alt det andre selv i stedet for å la være. T.o.m. avlyse turen din? Åååå for en stakkars martyr!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg vil si at det er ekstra viktig at du drar på Oslo-turen i januar. Si i fra at du forventer at det er ryddig når du kommer hjem. Vær gjerne borte et par dager ekstra. Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær. Mannen din er voksen, ikke sant? Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 ''Hvis huset er bomba når du kommer tilbake, så rydder du IKKE, bare kommenterer kort at han får se til å rydde det de har rotet i ditt fravær.'' Jeg er enig med deg, puttelulle burde absolutt dra!! MEN, hadde det vært bomba da jeg kom hjem hadde jeg glatt snudd i døra, og sagt at han fikk sende meg en sms når det var ryddig, så kommer jeg tilbake. Jeg har "dessverre" oppdratt mannen så godt på dette området at det har endt med at JEG nå er den tragiske uryddige personen som ikke tar tak i det hele tatt fordi den andre alltid gjør det uansett... Det ER ikke lett å endre seg heller, altså. Jeg vil, virkelig. Men hadde behøvd at han lot ting ligge litt lenger, så hadde jeg hatt lyst til å gjøre det etter hvert jeg og... ''det har endt med at JEG nå er den tragiske uryddige personen som ikke tar tak i det hele tatt fordi den andre alltid gjør det uansett...'' Pst, slik er det litt hos oss også, men jeg forsøker å skjerpe meg - omtrent daglig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.