Gå til innhold

Hadde du reagert på denne uttalelsen?

Gjest ble litt sur

Anbefalte innlegg

Gjest ble litt sur

Jeg har en sønn på 8 år. Han er velskevoksen og som regel i godt humør. Snakke med moren til en kamerat av ham for noen dager siden. Hun kommer greit overens med min sønn men sier at han er så rar. Hørtes ikke ut som hun mente noe negativt med det men jeg likte ikke at hun sa det. Hvordan ville du reagert om noen sa at ungen din er så rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bør du tolke positivt

Hvis hun sa det med hyggelig stemme, så synes jeg at å si "han er så rar" om et veslevoksent barn er helt naturlig og ikke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rar kan også være søt

Hvis hun himlet med øynene og hadde et spydig toneleie da hun sa det, hadde jeg blitt overrasket og såret.

Hvis hun sa det med hyggelig stemme, så hadde jeg ikke tatt det ille opp.

Jeg får stadig høre at mine unger er rare, men det er sagt i hyggelig form så jeg tar det mest som komplement, jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på hvem som sa det og måten det ble dagt på.

Var det en fjern bekjent/en annen mor jeg hade noe spesielt inntrykk av, ville jeg ikke brydd meg om det overhodet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg får høre ofte at jeg har en litt rar gutt, han er veslevoksen til tider, og har mange tanker og ideer han setter ord på. Han er 8 år.

Jeg tolker det positivt, og velger og tro at det menes positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I enkelte dialekter / på enkelte steder brukes ordet "rar" i den betydning av at noen er "søt / god / spesiell"

Da brukes ordet i positiv mening.

Ja, slik brukes jo også ordet på svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med "Rar kan også være søt", det kommer helt an på måten det ble sagt på. Jeg tror det skal mye til at jeg ville blitt sur, dersom det ikke kom tydelig fram at det var negativt ment.

Dessuten har ikke ordet nøyaktig samme betydning på alle dialekter. Noen steder går det i retning av den svenske varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik brukes jo også ordet på svensk.

Ja, det stemmer!

Apropos betydningen av ord, hadde jeg en litt morsom opplevelse noen år tilbake.

Da jeg var 16-17 år var jeg på et utested i Kragerø sammen med min daværende kjæreste.

På et bord bortenfor oss satt det 3-4 jenter vi ikke kjente. Mens kjæresten min var ute en tur kom jentene bort til meg og spurte om han jeg satt sammen med var kjæresten min?

Da jeg bekreftet dette, sa hun: "Det var synd. For vi syns han er så SNÅL"

Jeg ble ganske paff. For i mine ører hørtes det jo ut som hun syntes det var synd for meg at jeg hadde gjort et så dårlig valg av kjæreste.

Men etter en oppklaring så viste det seg at de brukte ordet "snål" i betydning av at noen var pen / kjekk. Så det hun egentlig mente var at det var synd at han allerede var opptatt, fordi de syntes han var så kjekk...

Der kan man se, altså... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer!

Apropos betydningen av ord, hadde jeg en litt morsom opplevelse noen år tilbake.

Da jeg var 16-17 år var jeg på et utested i Kragerø sammen med min daværende kjæreste.

På et bord bortenfor oss satt det 3-4 jenter vi ikke kjente. Mens kjæresten min var ute en tur kom jentene bort til meg og spurte om han jeg satt sammen med var kjæresten min?

Jeg ble ganske paff. For i mine ører hørtes det jo ut som hun syntes det var synd for meg at jeg hadde gjort et så dårlig valg av kjæreste.

Men etter en oppklaring så viste det seg at de brukte ordet "snål" i betydning av at noen var pen / kjekk. Så det hun egentlig mente var at det var synd at han allerede var opptatt, fordi de syntes han var så kjekk...

Hehe, den betydningen hadde jeg aldri gjettet, nei.T

Trodde du nå skulle vise til at "snål" på svensk betyr "gjerrig", jeg. Ikke at jeg hadde noen idé om hvorfor jentene skulle kommentere hans evt. gjerrighet, men :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer!

Snål i Grenlandstraktene betyr noe helt annet enn i resten av landet, ja...

Moralen er - hør mer på tonefallet enn ordene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en dårlig dag kunne jeg kanskje reagert på utsagnet. Men i det store og det hele hadde jeg latt tvilen komme vedkommende til gode. :) Er enig med de som gjør et poeng utav at det er måten man sier det på, snarere enn innholdet som skal vektlegges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stadig vekk høre at ungene mine er rare.... Og nå har jeg skjønt at det å være rar her på stedet, er det samme som å være "kul", morsom, finnurlig... Altså noe positivt!!! Og det synes jeg er greit:-) Men rar kan jo bety så mangt, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mora snakker en annen dialekt enn deg, så hun legger ikke det samme i ordet rar som deg.

Når vai sier at unger er rare, menner vi ikke at de er noen raringer/orginaler, men mer at de er morsomme, kommer med veloverveide uttalelser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Det er et uttrykk vi kan bruke der jeg er vokst opp, sagt med en latter menes det ikke noe annet enn at barnet er underfundig, ikke noe negativt, men barn gjør jo sine små pussige greier og sier søte/rare/morsomme ting.

Men det kommer altså an på hvordan dt blir sagt synes jeg (det gjelder jo det meste) og hvor godt man kjenner vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...