Gå til innhold

musejakt

Gjest majas mamma

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma
Skrevet

Min lille, flinke pus kom stolt hjem i går for å vise frem hvor dyktig han hadde vært. Jeg ropte på han ved 23 tiden og han kom springende bortover veien. Merkelig nok mjauet han ikke som han pleier. Og fant jo ut hvorfor. I munnen hadde han en levende mus. Som han serverte rett foran mine føtter IIIIIK. Heldigvis var døra inn til leiligheten stengt ellers hadde jeg vel fått hele herligheten inn i stua. Grøsssss......Jeg hyler på gubben som kommer stormende, bevæpnet med kost og feiebrett. Etter en dobbeltjakt i entreen hvor gubben jakter på musa for å få den ut, og katten jakter på musa for å redde middagen, ender det heldigvis med at gubben vinner. Musa farer ut av døra, og katten etter med ett dødelig fornærmet blikk. Men han fikk tak i middagen sin til slutt, for i dag tidlig lå restene av gourmetmåltidet på verandaen. Ny oppryddingsjobb på gubben når han kommer hjem.ja, for jeg tar det ikke.....

Skrevet

Hehe.Syns jeg ser dere. :-)

Husk på at pus ville egentlig bare dele middagen sin med deg. Han skjønte nok ikke noe når du satte i det hyle. :-)

Gjest Kattemamman
Skrevet

Æsj og dobbelt-æsj!

Jeg har kattunger i hus nå, og senest i går kveld greide kattemamman å komme seg inn med mus i kjeften. Gubben er så sløv til å se om hun har med seg noe eller ei, for det har hun hver kveld - men jeg slipper henne bare ikke inn.

Heldigvis var musa død, hvis ikke hadde jeg fortsatt sitti fast med fingerneglene i veggen.

JEG HATER MUS!!! Og derfor er jeg veldig glad i min musefangende pelsdott!

Skrevet

Pus var nok bare stolt av fangsten sin! En ung katt jeg hadde før kom inn på kjøkken og la ei død mus i matskåla si. Sannsynligvis så han av ansiktsuttrykket mitt at dette ikke var særlig populært, for det gjentok seg aldri.

Skrevet

Min katt pleide stolt å komme hjem og inn med alle fangstene sine de første årene jeg hadde ho. det være seg både levende og døde dyr. Og jeg må si jeg heller foretrekker å fli opp etter ti spiste mus enn å få en levende men skadd fugl i hus(etter musa ble restene liggende igjen i en liten haug på gulvet, mens etter fugl vardet fuggelbæsj og fjær over alt etter fuglenes strabasiøse forsøk på å slippe unna. De gangene katten kom inn med fugl vurderte jeg fuglens skader til å være såpass ille at ikke fuglen ville klare seg om den blesatt fri, så det endte med at jeg kakket fuglen i hodet med noe hardt for å gjøre slutt på dens lidelser.

DET syntes jeg var fælt det...

Ho kunne fange ei mus, spise den, og to-tre minutter senere kom ho meden ny mus eller en fugl, ut på nytt, og jeg rakk ikke fli opp etter forrige måltid før ho var igang med et nytt. så det gikk fort i svingene en periode. Men så vardet jo en veldig dyktig jeger også da. Og ho gav alltid lyd fra seg som gjorde at jeg forsto at ho hadde med fangst, men da vardet jo egentlig litt for sent for da hadde ho allerede kommet inn med fangsten. Hennes måte å fortelle at ho hadde vært flink og fanget noe var å mjaue en dyp mjauing som låt helt annerledes enn hennes vanlige spede mjau. Men med munnen full av mat var ho vel nødt til å bruke litt mer krefter for å få fram lyden.

Og jeg ble ikke akkurat lei meg den sommeren katten var seks eller sju år, for da sluttet ho å komme inn medfangstene sine, men inntok dem istedet ute og da helst i carporten... et mye bedre valg av spisested synes jeg. :-) Nå er ho 13 år og jeg kan fremdeles observere at ho er en flink jeger. Riktignok sjelden at jeg finner fuglefjær, men mus tar ho iallfall nok av.

En katt jeg hadde før hadde forresten en facinerende måte å spise fugl på. Den katten jeg har nå spiser opp rubbel og bit med unntak av fjærene på halestjerten, og tar kun småfugl fordi ho ikkevet hva ho skal gjøre medde som er litt større. men min første katt spiste alltid opp bare buken på fuglen, så hele ryggpartiet med stjert, brystkassa, vinger og hode pleide å ligge igjen og fra ene retningen kunne det altså se ut som om det bare lå en død fugl på bakken. Den katten hadde virkelig lærtseg hvor på fuglen den beste maten fantes, og spiseteknikken gjorde også at ho spiste i seg minimalt med fjær, og at ho også greide å spise litt større fugler, så ho var bl.a en svært dyktig trostejeger.

Hver sin spesialitet... :-)

Skrevet

Katter er herlige! :o)

Katten vår ble en gang passet i vårt hus av en hun ikke kjente og en dag tok hun med en mus inn til ham, tenkte vel at hun måtte skaffe ham litt mat. Han hadde ikke helt sansen for den typen mus og slengte musa så langt han klarte (sannsynligvis over i naboens hage...). Katta ble så fornærmet at hun dreit på golvet og gikk ut. *Hehe* Det har hun aldri gjort verken før eller siden!

Skrevet

Æsj og dobbelt-æsj!

Jeg har kattunger i hus nå, og senest i går kveld greide kattemamman å komme seg inn med mus i kjeften. Gubben er så sløv til å se om hun har med seg noe eller ei, for det har hun hver kveld - men jeg slipper henne bare ikke inn.

Heldigvis var musa død, hvis ikke hadde jeg fortsatt sitti fast med fingerneglene i veggen.

JEG HATER MUS!!! Og derfor er jeg veldig glad i min musefangende pelsdott!

Viktig for kattungene at mamman lærer de å fange mus, la ho få vise de :-)

Gjest Kattemamman
Skrevet

Viktig for kattungene at mamman lærer de å fange mus, la ho få vise de :-)

Vise ungene sine mus INNE? DU KØDDER????

Seriøst, du mener da vel ikke at vi skal la kattemor få ta med musa inn?

Kattungene er mye ute på dagtid, hun får benytte sjansen da! (Og det gjorde hun i går, forresten, serverte mus ute. Og det er greit.)

Skrevet

Vise ungene sine mus INNE? DU KØDDER????

Seriøst, du mener da vel ikke at vi skal la kattemor få ta med musa inn?

Kattungene er mye ute på dagtid, hun får benytte sjansen da! (Og det gjorde hun i går, forresten, serverte mus ute. Og det er greit.)

La ho få vise de sa jeg bare. Jeg sa ikke noe om hvor det skulle foregå :-)

Her står dørene åpne ut hver dag, og det er stadig en katt som kommer inn med mus. Vet ikke helt hva som er så ille med det jeg, sålenge den blir spist opp.

Skulle jeg forhindre det måtte alle dører og vinduer vært igjen hele året, og det er ikke særlig aktuelt.

Gjest Kattemamman
Skrevet

La ho få vise de sa jeg bare. Jeg sa ikke noe om hvor det skulle foregå :-)

Her står dørene åpne ut hver dag, og det er stadig en katt som kommer inn med mus. Vet ikke helt hva som er så ille med det jeg, sålenge den blir spist opp.

Skulle jeg forhindre det måtte alle dører og vinduer vært igjen hele året, og det er ikke særlig aktuelt.

Det som er ille med mus, er at de er et bakterihøl uten like. Det vil ikke jeg ha inne.

Dører er lukket her i huset året rundt, og nesten alle vinduer. Fordelen er at man stenger både varmen og kulda ute i tillegg til katter med mus i kjeften! :-)

Skrevet

Det som er ille med mus, er at de er et bakterihøl uten like. Det vil ikke jeg ha inne.

Dører er lukket her i huset året rundt, og nesten alle vinduer. Fordelen er at man stenger både varmen og kulda ute i tillegg til katter med mus i kjeften! :-)

Jeg har hatt både levende, halvdøde og døde mus i mitt hus. Men det går så bra så:-) Inegn grunn til panikk. Vi tåler godt de utfordringene som vanlig norsk natur gir oss.

Gjest Kattemamman
Skrevet

Jeg har hatt både levende, halvdøde og døde mus i mitt hus. Men det går så bra så:-) Inegn grunn til panikk. Vi tåler godt de utfordringene som vanlig norsk natur gir oss.

Deres valg, damer, jeg tror ikke mus bringer med seg sunnhet og velvære.

Skrevet

Deres valg, damer, jeg tror ikke mus bringer med seg sunnhet og velvære.

:-)

Vi er veldig lite syke her i heimen, så tror nok det har gått bra :-)

Lar jo ikke kattene hamstre mus og legge de i matfatet, men sålenge det står åpent ut skjer det fra tid til annen.

Det er uaktuelt å stenge, synes det er deilig at unger, bikkjer og katter kan gå ut og inn som de lyster i sommerhalvåret :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...