Gå til innhold

Hjelp - hun blir mer og mer sjenert

Gjest trist mamma

Anbefalte innlegg

Gjest trist mamma

Har ei jente som går i 2 klasse. Hun har alltid vært litt spesiell og sær. Litt vrang i viljen. Hun er veldig var og sart samtidig som hun virker "tøff" i fremtoningen ellers. Dvs hun blir ofte uvenn med venninner hvis hun er i en trygg situasjon. Hvis hun ikke er i en trygg situasjon så holder hun seg i bakgrunnen "blir usynlig". I friminuttene går hun mye for seg selv. Klatrer gjerne opp i et tre for å "spionere" sier hun. Jeg merker at hun tør mindre og mindre. HJELP hva gjør vi?

Vi har oppmuntret henne til å be med venninner hjem, men det ender opp med at de kranger, eller jenta vår bestemmer for mye, blir for intens slik at de ikke kommer flere ganger. Derfor er det ikke så lett å invitere igjen og igjen. Jeg skulle ønske hun visste hvordan man oppførte seg for å få venner rett og slett.

Dette er så vanskelig - storesøster har vært totalt forskjellig - tillitsfull og smilende og ikke redd for en ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier læreren om henne da?

Kan det være en idè å snakke med ppt eller helsesøster? Kanskje hun har kommet inn i en sirkel hun ikke helt vet hvordan hun skal komme ut av?

Det er jo ikke noe godt å ha det slik - vil jeg tro. Og det er ikke så lett for en på 7 år å vite hvordan man skal endre ting ved seg selv som ikke blir så godt mottatt sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Hva sier læreren om henne da?

Kan det være en idè å snakke med ppt eller helsesøster? Kanskje hun har kommet inn i en sirkel hun ikke helt vet hvordan hun skal komme ut av?

Det er jo ikke noe godt å ha det slik - vil jeg tro. Og det er ikke så lett for en på 7 år å vite hvordan man skal endre ting ved seg selv som ikke blir så godt mottatt sosialt.

Det er læreren som sier at hun går mye for seg selv i friminuttene. Har jo hatt fokus på dette siden hun begynte på skolen men det blir liksom bare verre. Det er mange flotte og snille jenter i klassen, men hun blir liksom ikke med "i gjengen". Det er ingen som bor like i nærheten men vi bor i et byggefelt så det er jo en del barn her. Mange i klassen som bor på nabofelt.

Får spørre læreren om de kan forsøke med sosiallærer hvis det går an...

Hun tør ikke ting som andre tør, også ting hun turde å gjøre før. Dersom hun faller og slår seg så hyler hun som om det var verdens undergang og hun minst har brukket noe. Vannet var for kaldt så hun var den eneste som trakk seg fra svømmekurs. Hvis vi har badet ellers er hun også veldig pysete hvis det er kaldt vann. Akkurat som om alt er verre for henne enn for andre?

Storesøster var førstemann som stupte uti da HUN gikk på svømmekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er læreren som sier at hun går mye for seg selv i friminuttene. Har jo hatt fokus på dette siden hun begynte på skolen men det blir liksom bare verre. Det er mange flotte og snille jenter i klassen, men hun blir liksom ikke med "i gjengen". Det er ingen som bor like i nærheten men vi bor i et byggefelt så det er jo en del barn her. Mange i klassen som bor på nabofelt.

Hun tør ikke ting som andre tør, også ting hun turde å gjøre før. Dersom hun faller og slår seg så hyler hun som om det var verdens undergang og hun minst har brukket noe. Vannet var for kaldt så hun var den eneste som trakk seg fra svømmekurs. Hvis vi har badet ellers er hun også veldig pysete hvis det er kaldt vann. Akkurat som om alt er verre for henne enn for andre?

Uff, jeg føler sånn med henne :(

Kanskje hun hyler slik når hun slår seg fordi du hun da får oppmerksomhet? Kanskje hun ikke helt vet hvordan hun skal få positiv oppmerksomhet - også blir det helt feil?

Jeg synes du skal ta det opp med læreren at du er bekymret, og spørre om hvilke tiltak skolen kan igangsette, og evt. hvilke tiltak dere kan igangsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall dere skal slutte å sammenligne henne med storesøster og alt det storesøster gjorde som lillesøster ikke klarer.

Ellers har dere fått gode råd fra både frosken og jubalong70. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist mamma

Jeg synes i alle fall dere skal slutte å sammenligne henne med storesøster og alt det storesøster gjorde som lillesøster ikke klarer.

Ellers har dere fått gode råd fra både frosken og jubalong70. :o)

Vi gjør jo ikke det som hun hører det da (trodde du virkelig det?) Det er bare for at ikke alle her inne skal tro at det (bare) er oss foreldre det er noe galt med...

Man kan ikke ha med alle hvis, om og men og hele livshistorien i et lite innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør jo ikke det som hun hører det da (trodde du virkelig det?) Det er bare for at ikke alle her inne skal tro at det (bare) er oss foreldre det er noe galt med...

Man kan ikke ha med alle hvis, om og men og hele livshistorien i et lite innlegg...

Neida, jeg regnet jo ikke med at dere sa det til henne. :o) Mente bare at man bør passe seg litt for å sammenligne med søsken som klarer ting som andre søsken ikke klarer - unger er jo forskjellige selv om de er søsken. Og det er sikkert ting hun klarer som storesøster ikke gjorde på samme alder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Neida, jeg regnet jo ikke med at dere sa det til henne. :o) Mente bare at man bør passe seg litt for å sammenligne med søsken som klarer ting som andre søsken ikke klarer - unger er jo forskjellige selv om de er søsken. Og det er sikkert ting hun klarer som storesøster ikke gjorde på samme alder også?

Ok - sorry. Ting hun klarer som ikke storesøster klarer - hun er flinkere til å holde det ryddig på rommet. Ellers kommer jeg ikke på så mye dessverre. Jeg sammenligner henne jo også med alle andre barn og ser at hun ikke er helt som de fleste. Derfor blir jeg så bekymret - er redd for at det er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - sorry. Ting hun klarer som ikke storesøster klarer - hun er flinkere til å holde det ryddig på rommet. Ellers kommer jeg ikke på så mye dessverre. Jeg sammenligner henne jo også med alle andre barn og ser at hun ikke er helt som de fleste. Derfor blir jeg så bekymret - er redd for at det er noe galt.

Hvis du tror det er noe galt, burde kanskje en faglig innstans settes inn for kartlegging og evt. veiledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg sammenligner henne jo også med alle andre barn og ser at hun ikke er helt som de fleste. Derfor blir jeg så bekymret - er redd for at det er noe galt.''

Da skjønner jeg godt at du blir bekymret og det er jo adskillig mer enn at "Anne klarer ikke det som Tone klarte på samme alder". Jeg ville gjort som Shadow650 sier - ta kontakt med helsesøster og/eller lege og forlang at de kontakter ppt eller en annen instans som kan komme inn og vurdere og hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Hvis du tror det er noe galt, burde kanskje en faglig innstans settes inn for kartlegging og evt. veiledning?

Jo jeg har tenkt på dette lenge og vi skal ha en slags "forhånds" samtale med BUP snart. Der kan vi legge fram saken og få beskjed om det er noen vits i å søke. Men det er visst lite håp sier legen. Læreren nøler med å koble inn ppt pga at hun ikke lager problemer for skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har tenkt på dette lenge og vi skal ha en slags "forhånds" samtale med BUP snart. Der kan vi legge fram saken og få beskjed om det er noen vits i å søke. Men det er visst lite håp sier legen. Læreren nøler med å koble inn ppt pga at hun ikke lager problemer for skolen...

''Læreren nøler med å koble inn ppt pga at hun ikke lager problemer for tiden.''

Det var da virkelig noe av det dummeste jeg har hørt! Det er vel ikke fordi de lager problemer at man melder opp barn til ppt?! Det er da for at de skal få hjelp med _sine_ problemer!

Ta en prat med læreren og krev oppmelding, eller meld henne opp sjøl, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Læreren nøler med å koble inn ppt pga at hun ikke lager problemer for skolen...''

Hva er det for slags uttalelse fra en lærer?! Det er da vel for svarte ikke for skolen sin del at jenta trenger hjelp?!!!???? Kontakt ppt selv dersom læreren nøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Det høres ikke ut som om ppt er rette utredningsinstans, og det er vel derfor naturlig at ikke ppt kobles inn.Men om bup bør kobles inn, så kan jo skolen komme med uttalelser til bup også, selv om de ikke har noe med oppmelding å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

''Læreren nøler med å koble inn ppt pga at hun ikke lager problemer for tiden.''

Det var da virkelig noe av det dummeste jeg har hørt! Det er vel ikke fordi de lager problemer at man melder opp barn til ppt?! Det er da for at de skal få hjelp med _sine_ problemer!

Ta en prat med læreren og krev oppmelding, eller meld henne opp sjøl, du.

Jeg tolker det dithen at læreren ikke synes dette er en sak for ppt. Da er det vel bedre at de tar tak i det de som skal det og melder henne opp til bup. PPt er en instans som ikke alle skal sendes til. Lurer man på om barnet har en diagnose eller et annet atferdsproblem er vel bup den rette til utredning. Det betyr ikke at ikke skolen ikke ser alvorlig på jentas situasjon. Mange steder jobber vel ppt med med lese-og skrivevansker i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Jeg tolker det dithen at læreren ikke synes dette er en sak for ppt. Da er det vel bedre at de tar tak i det de som skal det og melder henne opp til bup. PPt er en instans som ikke alle skal sendes til. Lurer man på om barnet har en diagnose eller et annet atferdsproblem er vel bup den rette til utredning. Det betyr ikke at ikke skolen ikke ser alvorlig på jentas situasjon. Mange steder jobber vel ppt med med lese-og skrivevansker i praksis.

Men Bup krever uttalelse fra ppt. Så for å korte ned ventetiden er det best å få den før henvisning til Bup har jeg forstått. Det sa ihvertfall legen. Men dette er en jungel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Uff, jeg føler sånn med henne :(

Kanskje hun hyler slik når hun slår seg fordi du hun da får oppmerksomhet? Kanskje hun ikke helt vet hvordan hun skal få positiv oppmerksomhet - også blir det helt feil?

Jeg synes du skal ta det opp med læreren at du er bekymret, og spørre om hvilke tiltak skolen kan igangsette, og evt. hvilke tiltak dere kan igangsette.

Vi gir henne veldig mye positiv oppmerksomhet - så mye vi bare kan. Skal jeg gi henne mer oppmerksomhet må jeg si opp jobben. (Og må jeg det så gjør jeg det hvis det kan hjelpe. Men vet ikke helt hvor mye det kan hjelpe - kan jo ikke være tilstede på skolen hele dagen heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir henne veldig mye positiv oppmerksomhet - så mye vi bare kan. Skal jeg gi henne mer oppmerksomhet må jeg si opp jobben. (Og må jeg det så gjør jeg det hvis det kan hjelpe. Men vet ikke helt hvor mye det kan hjelpe - kan jo ikke være tilstede på skolen hele dagen heller...)

Kanskje det blir for mye av det gode også? Jeg vet ikke. JEg synes uansett dere bør ta en skikkelig prat med skolen og evt. vurdere ppt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...