Gå til innhold

Barnehageplass

Gjest Mye å tenke på nå

Anbefalte innlegg

Gjest Mye å tenke på nå

Vi har havnet i en vanskelig situasjon. Jeg skal tilbake i jobb snart og etter planen skulle pappaen være hjemme med gutten på 1 år men nå har han fått hjerteinfarkt og kan ikke passe han. Fastlegen skrev brev til kommunen om at vi må få barnehageplass. Men vi vil helst få en kommunal ikke en familiebarnehage. Grunnen til det er at gutten vår er vanskelig med søvn. Både natt og dag og vi tror at de i kommunal barnehager har mere erfaring med dette. Kan vi skrive dette sammens brevet fra legen?

Kan vi få en plass på andre siden av byen eller?

Vil jo helst ha i nærheten men skjønne jo at vist dem ikke har plass så er det ikke mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

11

• Persille1365381127

5

• Lillemus

4

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Uff da - den var lei. Men en ting er sikkert: Er det ikke plass så er det ikke plass. De kaster ikke ut noen av dem som har fått plass i bhg fordi det er noen andre som evt trenger plassen bedre. Nå aner jeg ingenting om dekningen av bhg der du bor. Kanskje er det ledig plass uansett, og da får du sikkert plass etter ønske. Ellers tror jeg du skal være lykkelig om du får noe i det hele tatt... Du kan ende opp på andre siden av byen, men vi får håpe du slipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Barnehagene har alltid plass for spesielle tilfeller, det er de pålagt å ha. Sykdom er spesialtilfeller.

Du kan jo skrive ønskene dine i søknaden, men om du får de oppfylt, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til videre med valget

Ikke for å være vrang her, men pasienter med hjerteinfarkt fungerer like bra i hverdagen om de får riktig medisin. Man skal ikke sykeliggjøre mer enn nødvendig mener jeg. I teorien skal da ikke et barn å passe være noe hinder...nok om det.

Barnehageplass i komunal eller familiebarnehage er det delte meninger om. De fleste familiebarnehager har små miljøer som for mange barn gir enorm trygghet. Og de ansatte er ikke mindre kompetente enn offentlige barnehager. Man skal jo ha en viss prosent med utdannet folk i familiebarnehager også. Og assistenter klarer jobben med et barn like godt med eller uten kompetanse når barnet ikke har noen diagnoser. Søvnproblemer er det mange barn som opplever og ikke noe nytt og fremmed for de fleste ansatte hverken i offentlig eller familiebarnehager. Så det skal man ikke bekymre seg for. Ofte kan små barnehager eller familiebarnehager gi mer ro i hverdagen til barnet med søvnproblemer, nettopp pga. få barn rundt seg til enhver tid.

Ellers så er det fullt mange steder og man må ta imot det som tilbys hvis man får noe i det hele tatt dessverre. Så lenge man er midt inni et halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva barnehagen har erfaring med har vel mer med personalet å gjøre enn eiermodellen. Jeg ville ikke tatt for gitt at kommunal nødvendigvis er det beste for deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være vrang her, men pasienter med hjerteinfarkt fungerer like bra i hverdagen om de får riktig medisin. Man skal ikke sykeliggjøre mer enn nødvendig mener jeg. I teorien skal da ikke et barn å passe være noe hinder...nok om det.

Barnehageplass i komunal eller familiebarnehage er det delte meninger om. De fleste familiebarnehager har små miljøer som for mange barn gir enorm trygghet. Og de ansatte er ikke mindre kompetente enn offentlige barnehager. Man skal jo ha en viss prosent med utdannet folk i familiebarnehager også. Og assistenter klarer jobben med et barn like godt med eller uten kompetanse når barnet ikke har noen diagnoser. Søvnproblemer er det mange barn som opplever og ikke noe nytt og fremmed for de fleste ansatte hverken i offentlig eller familiebarnehager. Så det skal man ikke bekymre seg for. Ofte kan små barnehager eller familiebarnehager gi mer ro i hverdagen til barnet med søvnproblemer, nettopp pga. få barn rundt seg til enhver tid.

Ellers så er det fullt mange steder og man må ta imot det som tilbys hvis man får noe i det hele tatt dessverre. Så lenge man er midt inni et halvår.

Nå finnes det da grader av hjerteinfarkt og skadene av dette etterpå, det kan være at faren har blitt pleietrengende etter infarktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye å tenke på nå

Hm... Hvorfor kan ikke pappan passe barnet om en stund og ett år framover om han har hatt hjerteinfarkt nå?

Hjerteinfarket er bare en del av helseproblemene akkurat. Har også akkurat fått diabetes..

Legen hadde ikke anbefalt dette vist han er frisk nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye å tenke på nå

Barnehagene har alltid plass for spesielle tilfeller, det er de pålagt å ha. Sykdom er spesialtilfeller.

Du kan jo skrive ønskene dine i søknaden, men om du får de oppfylt, det vet jeg ikke.

Har alle barnehagen sånne plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "Ikke for å være vrang her, men pasienter med hjerteinfarkt fungerer like bra i hverdagen om de får riktig medisin. Man skal ikke sykeliggjøre mer enn nødvendig mener jeg. I teorien skal da ikke et barn å passe være noe hinder...nok om det."

Dette stemmer ikke alltid med virkeligheten, skadene på hjertet kan være veldig store, det kommer helt an på hvor i hjertet infarktet sitter og hvor omfattende skader hjertet har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de plikter å ta inn barn når det kommer ekstraordinære tilfeller.

De plikter ikke å ta inn barnet der og da, men de plikter å sette det på "riktig" plass på ventelisten... Er det fullt så er det jo fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere skal ta sorgene på forskudd ang. søvn i barnehagen. :o) En erfaren familiebarnehage er like god som en kommunal. Jeg tviler på at søvnproblemer på barnet er noen grunn til at det skal komme foran andre i køen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mye å tenke på nå

Jeg tror ikke dere skal ta sorgene på forskudd ang. søvn i barnehagen. :o) En erfaren familiebarnehage er like god som en kommunal. Jeg tviler på at søvnproblemer på barnet er noen grunn til at det skal komme foran andre i køen, men...

Det var ikke grunnen eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

De plikter ikke å ta inn barnet der og da, men de plikter å sette det på "riktig" plass på ventelisten... Er det fullt så er det jo fullt.

Ja, men i sykdomstilfeller plikter barnehagen å ta inn barn.

Jeg vet det fra et tilfelle, hvor moren fikk kreft, og begge barna fikk full barnehageplass med en gang, de hadde halv plass før.

Dessuten har en barnehagestyrer, som jeg kjenner, sagt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det fra et tilfelle, hvor moren fikk kreft, og begge barna fikk full barnehageplass med en gang, de hadde halv plass før.

Men hvis barnehagen er full fra før, kan de allikevel ta inn et barn til, sånn over natten? Da vil de jo bl. a. ha for få ansatte, kanskje plassmangel etc? Må de ikke i det minste få tid på seg til å ansette flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Men hvis barnehagen er full fra før, kan de allikevel ta inn et barn til, sånn over natten? Da vil de jo bl. a. ha for få ansatte, kanskje plassmangel etc? Må de ikke i det minste få tid på seg til å ansette flere?

De plikter å ha plass i "reserve".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, de plikter å ta inn barn når det kommer ekstraordinære tilfeller.

Det er det dummeste jeg har hørt.

Det er mulig de kommunale har sånne plasser, men private har ingen sånne reserverte plasser. Og det er nok bare i de største kommunale også, de små kommunale har jo ikke den kapasiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du har helt rett, det er ingen bhg som plikter å ha en plass i reserver.

Og om de hadde pliktet det, så hadde jo den plassen vært tatt dersom de tok inn et barn - og dermed ville plikten vært brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hadde du giddet å be den styreren du kjenner om å sende meg den bestemmelsen? Den har jeg ALDRI noen gang hørt om, og jeg tviler på den eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...