Gå til innhold

2 eller 3 barn?

Gjest Forskjell?

Anbefalte innlegg

Gjest Forskjell?

Det er ikke lenge siden jeg fikk midt andre barn, men har allerede begynt å tenke på det tredje.

Fornuften sier at det ikke er det beste, men så var det den følelsen da.

Det er litt aldersforskjell mellom 1 og 2, og jeg hadde tatt vare på alt av klær og utstyr fra førstemann.

Hadde i utgangspunktet planer om å kvitte meg med det etterhvert som nr 2 er ferdig med det, men "noe" holder meg igjen!

Så spør jeg: Hva syns du er forskjellen mellom å ha to eller tre barn? Jeg vet jo selvfølgelig forskjellen på at det blir mer ansvar osv. men trenger høre det fra de med erfaring. :)

Er redd jeg vil angre den dagen det er for sent å få fler hvis jeg lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

24

• Katt-ja

16

• 3jentemor

7

• Lotte :o)

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest honnicorn

Hvis dere har lyst på en til, så bør dere sette i gang. Jeg har tre, og nå er de store, men de er veldig dyre i drift...og det er veldig mye klesvask....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Har en to barn, kan en ha et barn i hver hånd, eller ha et øye på hvert barn, men med tre barn er det vanskeligere å holde øye med alle tre samtidig, det er alltid et barn som du ikke har full fokus på.

Jeg hadde selv tre små barn samtidig, og endte opp med fire barn tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to barn, det holder for meg. Så mye som det er å følge opp med lekser, dugnader og fritidsaktiviteter er jeg glad jeg ikke har flere.

Dessuten er det det praktiske. Søsteren min har tre barn, og jeg ser hvor mye mer tungvint det er for dem. Veldig mange hotell, hytter, lugarer har rom med fire senger. De har også måttet kjøpe ekstra stor bil fordi det er trangt med tre store barn i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva syns du er forskjellen mellom å ha to eller tre barn?''

Meg! :-)

Det har sine fordeler at foreldrene mine ikke nøyde seg med to...;-)

He he!

Når du sier det på den måten, er jeg glad for at ikke mine foreldre nøyde seg med to heller, da hadde jeg hatt en søster mindre.

Men til gjengjeld ble ikke vi fulgt opp på samme måten som jeg følger opp mine barn. Jeg kan ikke huske å noen gang bli kjørt til noen fritidsaktivitet, eller at jeg fikk særlig leksehjelp... Så jeg tror det ver enklere å være trebarnsforeldre for en generasjon siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forskjell?

He he!

Når du sier det på den måten, er jeg glad for at ikke mine foreldre nøyde seg med to heller, da hadde jeg hatt en søster mindre.

Men til gjengjeld ble ikke vi fulgt opp på samme måten som jeg følger opp mine barn. Jeg kan ikke huske å noen gang bli kjørt til noen fritidsaktivitet, eller at jeg fikk særlig leksehjelp... Så jeg tror det ver enklere å være trebarnsforeldre for en generasjon siden.

Akkurat det hender det jeg bruker som et argument for å få flere barn, men du har helt rett. Det er jo mye mer som skjer nå for tiden, med oppfølging osv.

Jeg har to søsken selv, og jeg ser veldig fordelen av det når man trenger noen å støtte seg på når noe skjer i familien.

Tenker også at det er utrolig slitsomt når det står på, men hva om ti år når det meste har roet seg. Angrer man da på at man ikke fikk fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he!

Ja, jeg ser tydelige forskjeller når det gjelder den oppfølging som vi gjør overfor eget barn og slik som det var i min søskenflokk. Det er nok ikke bare tidene og forventningene som har forandret seg, men også det at man selvsagt har mindre tid til hver enkelt jo flere det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det hender det jeg bruker som et argument for å få flere barn, men du har helt rett. Det er jo mye mer som skjer nå for tiden, med oppfølging osv.

Jeg har to søsken selv, og jeg ser veldig fordelen av det når man trenger noen å støtte seg på når noe skjer i familien.

Tenker også at det er utrolig slitsomt når det står på, men hva om ti år når det meste har roet seg. Angrer man da på at man ikke fikk fler?

''men hva om ti år når det meste har roet seg. Angrer man da på at man ikke fikk fler?''

Ikke jeg ihvertfall, men noen gjør sikkert det. Og det er jo litt trist, da, at man ikke klarer å være fornøyd med familien sin som den er og føle at familien er komplett, selv om den kanskje teoretisk sett kunne hatt flere barn og/eller barn av begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer vanlig å lengte litt tilbake til småbarnstiden med de barna man har - fordi man heldigvis er full av koselige minner fra den tiden og har glemt mye av det slitsomme - enn å direkte angre på at man ikke fikk et barn man ikke har, og derfor ikke har noen minner om.

Det kan selvfølgelig være unntak dersom man virkelig har vurdert det seriøst fram og tilbake og til slutt landet på at man skal "nøye seg" med de man har. Det er ikke rart om man etter en slik beslutningsprosess vil leve videre med en ørliten tvil om hvorvidt man gjorde riktig valg. Mens man på den annen side slett ikke har tid til å tenke på det valget de dagene foreldremøtet på skolen kolliderer med dugnaden i barnehagen og den yngste er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to barn, det holder for meg. Så mye som det er å følge opp med lekser, dugnader og fritidsaktiviteter er jeg glad jeg ikke har flere.

Dessuten er det det praktiske. Søsteren min har tre barn, og jeg ser hvor mye mer tungvint det er for dem. Veldig mange hotell, hytter, lugarer har rom med fire senger. De har også måttet kjøpe ekstra stor bil fordi det er trangt med tre store barn i baksetet.

''Søsteren min har tre barn, og jeg ser hvor mye mer tungvint det er for dem. Veldig mange hotell, hytter, lugarer har rom med fire senger. De har også måttet kjøpe ekstra stor bil fordi det er trangt med tre store barn i baksetet.''

Jeg ser ikke på noe at dette som "avgjørende problem". Vi har til dags dato ikke møtt på noen problemer av denne art. Men det går alltids an å lage seg problemer, det er en annen sak... Stor bil har vi riktignok, men det hadde vi da vi var 2-barnsfamilie også :-)

Min venninne derimot, kunne ikke få flere enn to barn, fordi Toro-posene kun er beregnet på 4 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er jeg frygteligt glad for mine 2 søskende og min mands 3 søskende - og hele læsset af søskendebarn. Synes det er deiligt med stor familie. Hvis vi havde valgt bare 2 barn synes jeg vi havde frataget dem glæden ved at få en stor familie.

Selvsagt er det travlt i hverdagen med at hente/bringe og klart det er dyrt. Men så er jo sommerferie og weekendture fantastisk mye morsommere når man har sine søskende og kan nye tiden og oplevelserne sammen med dem (eller krangle med dem, alt ettersom): og ikke mindst lærer ungerne at være en del af en stor flok med alle de hensyn og kompromisser som må tages der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ud fra denne logik, så havde det jo været bedre med bare 1 barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare antallet barn som er forskjellen. Personlighet er også avgjørende, og om de er friske. Du vet hva du har, men ikke hva du får.

Vi har tre. Heldigvis er den eldste en fornuftig unge. Nr 2 er Rambo, og vill i fletta. Vi bruker mye tid på å pushe han i riktig retning. Nr 3 er klåfingra til tusen, og dyr i drift ;-)

Når det gjelder fritidsaktiviteter, så er det kjekt om de trener på samme tid/samme sport (heldig der!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men hva om ti år når det meste har roet seg. Angrer man da på at man ikke fikk fler?''

Ikke jeg ihvertfall, men noen gjør sikkert det. Og det er jo litt trist, da, at man ikke klarer å være fornøyd med familien sin som den er og føle at familien er komplett, selv om den kanskje teoretisk sett kunne hatt flere barn og/eller barn av begge kjønn.

Angre på at man ikke har flere barn? Nei, himmel og hav! :-)

Tvert imot, synes jeg - jeg er sjeleglad for at jeg har 2 og ikke flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er jo litt trist, da, at man ikke klarer å være fornøyd med familien sin som den er og føle at familien er komplett, selv om den kanskje teoretisk sett kunne hatt flere barn og/eller barn av begge kjønn.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Angre på at man ikke har flere barn? Nei, himmel og hav! :-)

Tvert imot, synes jeg - jeg er sjeleglad for at jeg har 2 og ikke flere.

Det er jo ikke alle forunt å få lov til å beholde de barn, en har.

Det kan skje ulykker, sykdom, narkotika/alkoholproblematikk og andre ting, som kan føre til at en mister et barn. Det kan være en av grunnene til at familier velger å få flere enn to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle forunt å få lov til å beholde de barn, en har.

Det kan skje ulykker, sykdom, narkotika/alkoholproblematikk og andre ting, som kan føre til at en mister et barn. Det kan være en av grunnene til at familier velger å få flere enn to barn.

Tror du det??

Det kan jeg _virkelig_ ikke tenke meg er grunnen til at folk i vår del av verden (hvor barnedødeligheten er så lav) får flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1253101149' post='4212709]

''Søsteren min har tre barn, og jeg ser hvor mye mer tungvint det er for dem. Veldig mange hotell, hytter, lugarer har rom med fire senger. De har også måttet kjøpe ekstra stor bil fordi det er trangt med tre store barn i baksetet.''

Jeg ser ikke på noe at dette som "avgjørende problem". Vi har til dags dato ikke møtt på noen problemer av denne art. Men det går alltids an å lage seg problemer, det er en annen sak... Stor bil har vi riktignok, men det hadde vi da vi var 2-barnsfamilie også :-)

Min venninne derimot, kunne ikke få flere enn to barn, fordi Toro-posene kun er beregnet på 4 ;-)

''Min venninne derimot, kunne ikke få flere enn to barn, fordi Toro-posene kun er beregnet på 4 ;-)''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ud fra denne logik, så havde det jo været bedre med bare 1 barn!

''Ud fra denne logik, så havde det jo været bedre med bare 1 barn!''

Ja? ;-) Du får det nesten til å høres ut som noe negativt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...