Gå til innhold

2 eller 3 barn?

Gjest Forskjell?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

''"Enebarn er ofte bortskjemte!" "Enebarn er ofte selvopptatte!" Har du også hørt disse utsagnene? Studier tyder på at dette er myter. Enebarn har ikke flere problemer, og klarer seg like bra i søskenflokken som barn med søsken. På det intellektuelle området ser enebarn ut til å klare seg bedre enn andre. De har ofte høyere intelligens og bedre skoleprestasjoner (...)''

http://mammanett.no/barnetsutvikling/sosken/enebarn_eller_flere

Denne ene uttalelsen er ikke underbygget med undersøkelser. Det er bare en påstand.

I en søskenflokk vil det ofte være store variasjoner i prestasjonsnivået. Ingen barn er like. Et av barna kan være super intelligent og ha veldig gode skoleprestajoner, mens dets søsken er mer alminnelig utrustet mht intelligens og presterer middelmådig på skolen.

I forholdet narkotikamisbruk/alkoholisme, så har jeg et eksempel her fra vårt nabolag. Det er bare en av de skolekameratene til mine barn, som vi vet om er blitt narkoman, og han er enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

24

• Katt-ja

16

• 3jentemor

7

• Lotte :o)

7

Mest aktive i denne tråden

Vi har tre barn og fikk ikke følelsen av at familien var "komplett" før den tredje kom :)

Hvis du er i tvil, så tenker jeg at det kan være greit å "kjøre på"... Forskjellen mellom to og tre har stort sett ikke vært merkbar her - evt skjer endringene så langsomt at man plutselig ikke husker hvordan det var å "bare" være tobarnsmor? ;)

Jeg ser at de tre søskenene har stor glede av hverandre. Når en av dem er borte, så savner de to andre den tredje. De to eldste sier noen ganger: "Tenk om vi ikke hadde fått lillesøster!!" Det virker helt utenkelig for dem å være "bare" to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ene uttalelsen er ikke underbygget med undersøkelser. Det er bare en påstand.

I en søskenflokk vil det ofte være store variasjoner i prestasjonsnivået. Ingen barn er like. Et av barna kan være super intelligent og ha veldig gode skoleprestajoner, mens dets søsken er mer alminnelig utrustet mht intelligens og presterer middelmådig på skolen.

I forholdet narkotikamisbruk/alkoholisme, så har jeg et eksempel her fra vårt nabolag. Det er bare en av de skolekameratene til mine barn, som vi vet om er blitt narkoman, og han er enebarn.

Jeg husker at NHD skrev et svar her inne, hvor han sa at det var forsket på dette - og at undersøkelsen viste at enebarn klarte seg minst like godt eller bedre senere i livet. (Unntak vil det jo alltid være.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er bare en av de skolekameratene til mine barn, som vi vet om er blitt narkoman, og han er enebarn.''

Man kan ikke argumentere ut fra enkeltsituasjoner og si at dette tyder på at det er slik for en større gruppe. Den eneste jeg vet om av min manns klassekamerater som er narkoman var i midten av tre.

Hvis man skal trekke fram enkeltsituasjoner, kan man jo ut fra Orderud-saken slå fast en gang for alle at det å ha søsken ikke er bra i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at NHD skrev et svar her inne, hvor han sa at det var forsket på dette - og at undersøkelsen viste at enebarn klarte seg minst like godt eller bedre senere i livet. (Unntak vil det jo alltid være.)

''(Unntak vil det jo alltid være.)''

Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ud fra denne logik, så havde det jo været bedre med bare 1 barn!

''Ud fra denne logik, så havde det jo været bedre med bare 1 barn!''

Hvordan kom du frem til det? Når de fleste rom har plass til 4, og det er god plass til 2 i baksetet, så trenger jeg ikke å ha en tom seng eller ledig halve baksetet.

Men klart, med et barn er det mindre å følge opp, og de som føler at de bare har kapasitet til ett barn, må gjerne stoppe der. Noe også mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det synes også jeg høres merkelig ut...

En ekstra mann (med-forsørger og -oppdrager) derimot - det kunne jo vært kjekt ;-)

''En ekstra mann (med-forsørger og -oppdrager) derimot - det kunne jo vært kjekt ;-)''

Hehe, det hadde vært noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he!

Når du sier det på den måten, er jeg glad for at ikke mine foreldre nøyde seg med to heller, da hadde jeg hatt en søster mindre.

Men til gjengjeld ble ikke vi fulgt opp på samme måten som jeg følger opp mine barn. Jeg kan ikke huske å noen gang bli kjørt til noen fritidsaktivitet, eller at jeg fikk særlig leksehjelp... Så jeg tror det ver enklere å være trebarnsforeldre for en generasjon siden.

Det tror jeg ikke avhenger om man har to eller tre barn. Vi har jo tre barn og de kjøres både hit og dit, samt at leksene sjekkes hver dag ;) Har kanskje mer med endringer i tiden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst ut ungdomsskolen, ja. De kan da gjerne trenge hjelp - eller i alle fall støtte på videregående også - i fag man ikke husker stort om... Jeg gleder meg veldig til ordet "lekser" bare er et teoretisk begrep for meg ;-)

Jeg har ikke erfaring med barn fra videregående enda, men ser poenget ditt. Jeg gleder meg også stort til å slippe mer av andres lekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En ekstra mann (med-forsørger og -oppdrager) derimot - det kunne jo vært kjekt ;-)''

Hehe, det hadde vært noe!

...eventuelt en ekstra _kone_! ;-) En dugandes husmortype!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er bare en av de skolekameratene til mine barn, som vi vet om er blitt narkoman, og han er enebarn.''

Man kan ikke argumentere ut fra enkeltsituasjoner og si at dette tyder på at det er slik for en større gruppe. Den eneste jeg vet om av min manns klassekamerater som er narkoman var i midten av tre.

Hvis man skal trekke fram enkeltsituasjoner, kan man jo ut fra Orderud-saken slå fast en gang for alle at det å ha søsken ikke er bra i det hele tatt.

''Hvis man skal trekke fram enkeltsituasjoner, kan man jo ut fra Orderud-saken slå fast en gang for alle at det å ha søsken ikke er bra i det hele tatt.''

Godt poeng, om det ikke var for at de var halvsøsken - problemet må ligge der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke avhenger om man har to eller tre barn. Vi har jo tre barn og de kjøres både hit og dit, samt at leksene sjekkes hver dag ;) Har kanskje mer med endringer i tiden å gjøre?

Ja, det var det jeg mente. At det har med slik denne tiden er. Jeg tror ikke at mine foreldre hadde fulgt oss opp mer om vi bare var to. Og jeg ville ha kjørt barna mine om de var tre også, og dermed fått enda mer å følge opp enn det jeg alt ha. Hvilket jeg til tider føler er mer enn nok. (Drittlei dugnader!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eventuelt en ekstra _kone_! ;-) En dugandes husmortype!! :-)

''...eventuelt en ekstra _kone_! ;-) En dugandes husmortype!! ''

Næh, det er nok koner i vårt hus. Og erfaringsmessig er menn mer ryddig enn konene.

Om ekstramannen ser ut som Brad Pitt er det også helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jepp - og jeg husker NHD også refererte til noe forskning som viste at enebarn klarte seg like bra eller bedre senere i livet enn barn med søsken.

Det forstår jeg ikke.

Vi var seks søsken, og de fleste av oss var blant de tre beste i hver vår klasse, min søster, som var nr 5 i søskenflokken fikk toppkarakterer i alle fag, da hun sluttet på skolen.

Jeg har fire barn, sønn nr. to fikk toppkarakterer i 9 av 14 fag på gymnaset, han fikk jobb med topplønn som dataprogrammerer rett etter gymnaset. Han gikk på samme klassetrinn som et tvillingpar og de fikk toppkarakterer i nesten alle fag.

Kusinen min, som er nr tre av tre søsken, fikk også toppkarakterer, da hun tok studentereksamen.

Jeg tror det er en myte at enebarn scorer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Du er en av de som bruker ditt eget liv som statistikk?

Se forøvrig Katt-jas kommentar. Det har blitt forsket en god del på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...eventuelt en ekstra _kone_! ;-) En dugandes husmortype!! ''

Næh, det er nok koner i vårt hus. Og erfaringsmessig er menn mer ryddig enn konene.

Om ekstramannen ser ut som Brad Pitt er det også helt greit.

Ja, heller Brad Pitt enn Hugh hefner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis man skal trekke fram enkeltsituasjoner, kan man jo ut fra Orderud-saken slå fast en gang for alle at det å ha søsken ikke er bra i det hele tatt.''

Godt poeng, om det ikke var for at de var halvsøsken - problemet må ligge der! ;)

jeg tenkte ikke på søstrene sisters, men på Per og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...