Luska Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Siden jeg ikke har flere barn enn 6-åringen min, har jeg ikke vært helt sikker på hva man burde forvente at en 6-åring kan ved skolestart. Etter en samtale med læreren nå, skjønner jeg at hun faktisk er ganske langt framme. Læreren sier at hvis utviklingen fortsetter på samme måte fremover, kan det bli aktuelt med ekstraoppgaver for at hun ikke skal kjede seg. *stolt mamma* Hun kan alle bokstavene og tallene. Hun leser ikke ordentlig ennå, men klarer å lese enkle ord og dra sammen stavelser, så jeg tror ikke det er så lenge til hun knekker lesekoden. Hun er mest sikker på de store bokstavene, men kan mange av de små også. Jeg er også imponert over regnekunnskapene hennes. I går kikket vi litt i et oppgavehefte vi har fått i Leseløveklubben. I utgangspunktet tenkte jeg at dette lå litt høyt for henne, det var bl. a. regnestykker som 15+6+2 og 19-5-6. Jammen klarte hun å regne seg frem til riktig svar på mange av oppgavene ved å telle på fingrene. Enkle regnestykker som 4+2 etc. har vært piece of cake ei god stund. Er det mange 6-åringer som ligger på dette nivået? Bør vi dytte på med oppgaver hjemme så lenge vi merker at hun liker det, eller er det lurt å holde igjen litt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg lå selv langt fremme i tidlig skolealder, godt hjulpet av en eldre søster som skulle lære meg alt, og har tenkt at det ikke var så lurt for min egen del - ikke alltid sunt for et lite barn å tro/ta som en selvfølge at det har evner utenom det vanlige :-). Har derfor ikke pushet på egne barn, men har jo selvfølgelig hjulpet dem ved ønske og behov. Tror seksåringen min tar ting ganske raskt, men jeg har ikke gått inn for å lære ham alt før han begynner på skolen. Han kan ikke alle bokstavene ennå, og tror ikke helt han har skjønt det med å trekke bokstaver sammen i forbindelse med lesing (selv om han kjenner igjen enkelte korte ord med kjente bokstaver). I matte tar han også regnestykker som de du nevner, tror han har fulgt med litt når storebror har gjort lekser tidligere. Blir spennende i fortsettelsen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Nå har jo læreren sagt at hun ligger litt foran. Det vet sikkert læreren bedre enn oss på dette forumet. Forøvrig synes jeg ikke det hørtes voldsomt ut. De fleste 6-åringer jeg vet om kunne lese før de begynte på skolen. Jeg skrev løkkeskrift når jeg var seks og leste Roald Dahl-bøker når jeg var syv. Det jevnet seg ut innen tredje-fjerde klasse, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Høres ut som min :-) Hun har fått med ekstra bøker i matte, holder nå på med 3. klasse-pensum. Hun holdt på å le seg i hjel over gårsdagens mattelekse - telle fra 0-10 og fra 10-0. Hun tok det på engelsk :-) Vår tulle en nok som din når det gjelder bokstaver og ord - kan alle og leser endel. Vi er anbefalt å følge henne på hennes nivå, og jeg kommer til å stå på for at skolen skal gi henne "individuelt tilpasset opplæring på sitt nivå" Har ikke tro på å "holde igjen" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 999666 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Nå har jo læreren sagt at hun ligger litt foran. Det vet sikkert læreren bedre enn oss på dette forumet. Forøvrig synes jeg ikke det hørtes voldsomt ut. De fleste 6-åringer jeg vet om kunne lese før de begynte på skolen. Jeg skrev løkkeskrift når jeg var seks og leste Roald Dahl-bøker når jeg var syv. Det jevnet seg ut innen tredje-fjerde klasse, tror jeg. Det er et viktig poeng. At en er kommet langt på et tidlig stadie, betyr ikke nødvendigvis noe annet enn at barnet er tidlig ute. Det kan jevne seg ut, selv om en stimulererer barnet godt. Evnemessig kan en være som folk flest Men for all del, det er lov å glede seg over at barnet er i rute. Å slite faglig på skole er tungt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Jeg lå selv langt fremme i tidlig skolealder, godt hjulpet av en eldre søster som skulle lære meg alt, og har tenkt at det ikke var så lurt for min egen del - ikke alltid sunt for et lite barn å tro/ta som en selvfølge at det har evner utenom det vanlige :-). Har derfor ikke pushet på egne barn, men har jo selvfølgelig hjulpet dem ved ønske og behov. Tror seksåringen min tar ting ganske raskt, men jeg har ikke gått inn for å lære ham alt før han begynner på skolen. Han kan ikke alle bokstavene ennå, og tror ikke helt han har skjønt det med å trekke bokstaver sammen i forbindelse med lesing (selv om han kjenner igjen enkelte korte ord med kjente bokstaver). I matte tar han også regnestykker som de du nevner, tror han har fulgt med litt når storebror har gjort lekser tidligere. Blir spennende i fortsettelsen :-) Ja, spennende! Jeg lå også langt fremme. Ble alltid skrytt opp i skyene av foreldrene mine. På barneskolen var det alltid mine stiler som ble lest opp i klassen, fikk høre av læreren at jeg var best i klassen. Derfor gikk jeg på en aldri så liten smell på ungdomsskolen da jeg opplevde at andre plutselig ble flinkere enn meg selv. Så jeg har litt av samme erfaringen som deg. Kanskje vi skal nøye oss med et "bra" og et klapp på skulderen i stedet for "fy søren, du er jo kjeeempeflink" og kos og klem? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Nå har jo læreren sagt at hun ligger litt foran. Det vet sikkert læreren bedre enn oss på dette forumet. Forøvrig synes jeg ikke det hørtes voldsomt ut. De fleste 6-åringer jeg vet om kunne lese før de begynte på skolen. Jeg skrev løkkeskrift når jeg var seks og leste Roald Dahl-bøker når jeg var syv. Det jevnet seg ut innen tredje-fjerde klasse, tror jeg. Ja, det er sikkert ikke uvanlig at det jevner seg ut med årene. Det opplevde jeg selv på barne-/ungdomsskolen. Det kan jo ha med at det kan gå litt i rykk og napp mht. interessen. Læreren forespeilet oss jo også det. Hun ligger forholdsvis et stykke framme nå, og fortsetter det sånn, så kan det bli aktuelt med ekstra stoff. Men samtidig kunne det jo stagnere. Får vente og se. En spennende tid nå, hvertfall. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Har inntrykk av at ganske mange barn ligger ganske langt fram i forhold til undervisningen/pensum på skolen. Gutten min begynte på skolen når han var 5 år og 8 mnd. Han kunne lese når han begynte på skolen. Han var ikke alene om det. Men det var også noen som fortsatt ikke kunne lese før de kom i 2. klasse. Så det er store forskjeller. Sønnen min går i 3 klasse nå. Men siste halvår av 2. klasse hadde han og 4 til i klassen 3-klasse boka i matte (ekstrabok for 3. klasse). Læreren syntes ikke det var noe vits at disse 5 elevene skulle sitte og regne på stykker de kunne. Han begynte å skrive løkkeskrift i starten av 2. klasse. Og utover i 2. klasse ble de etterhvert fler som skrev det. Så i grunn er det mange barn som ligger framme i forhold til skolen. Og på vår skole er de iallefall veldig flinke til å gi de individuelle oppgaver og lekser, så det ikke skal bli kjedelig for noen av elevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Ja, spennende! Jeg lå også langt fremme. Ble alltid skrytt opp i skyene av foreldrene mine. På barneskolen var det alltid mine stiler som ble lest opp i klassen, fikk høre av læreren at jeg var best i klassen. Derfor gikk jeg på en aldri så liten smell på ungdomsskolen da jeg opplevde at andre plutselig ble flinkere enn meg selv. Så jeg har litt av samme erfaringen som deg. Kanskje vi skal nøye oss med et "bra" og et klapp på skulderen i stedet for "fy søren, du er jo kjeeempeflink" og kos og klem? ;o) ''Kanskje vi skal nøye oss med et "bra" og et klapp på skulderen i stedet for "fy søren, du er jo kjeeempeflink" og kos og klem?'' Ikke lett det der, barna skal jo roses, men kan jo være greit med en liten dose realisme oppi det hele. Kanskje heller fokusere på at de har løst en oppgave kjempebra enn at de "er kjempeflinke"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hun leser og skriver små og store bokstaver, men det er ikke sånt voldsomt tempo på lesinga enda. Hun kan alfabetet utenat, og regner pluss og minus med tall under hundre. Vi skal på foreldrekonferanse denne uka, så da får jeg høre hvordan det går. Egentlig bekymrer jeg meg ikke for det faglige, men er mest spent på hvordan hun ellers har glidd inn i klassen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Jenta vår var 5 og 8 mnd ved skolestart. Hun kan alle bokstavene - både små og store. Kan alfabetet utenat. Kan lese, men ikke flytende. Regner greit med både pluss og minus. Kan tallene opp til 200 greit. Forstår brøk i hverdagslivet, som f.eks. at 5 kvarte brødskiver er det samme som 1 hel og 1 kvart. Kan mye av klokka, men ikke alt. Ser ut til at hun tar ting greit - men viktigst av alt er at hun ser ut til å trives godt på skolen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Regner vår pode for å ligge ganske på gjennomsnittet, faglig sett :-) Kan bokstavene, men leser ikke ennå. Regner godt (har hatt et opplegg som heter "tallsprell" i barnehagen) og har et godt blyantgrep :-) Jeg har vært langt mer opptatt av at han skal gli fint inn i klassen, at klassen har et godt miljø og at han skal være trygg der, og det tror jeg han er. Han stortrives i klassen og på skolen, og er ivrig med lekser (som de fleste førsteklassinger). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Regner vår pode for å ligge ganske på gjennomsnittet, faglig sett :-) Kan bokstavene, men leser ikke ennå. Regner godt (har hatt et opplegg som heter "tallsprell" i barnehagen) og har et godt blyantgrep :-) Jeg har vært langt mer opptatt av at han skal gli fint inn i klassen, at klassen har et godt miljø og at han skal være trygg der, og det tror jeg han er. Han stortrives i klassen og på skolen, og er ivrig med lekser (som de fleste førsteklassinger). Godt når ungene liker seg og passer inn i klassen! Det gjør jenta mi også. Jeg var egentlig ikke så veldig bekymret på forhånd, siden hun kjente så å si alle ungene i klassen fra før, samt mange av de eldre ungene på skolen også (liten skole på bygda). ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Så hyggelige tilbagemeldinger I har fået :-) Jeg har stor tro på at det er en god ide at støtte barnet og give det opgaver hjemme som støtter op om det skolen jobber med. Gerne anvendt læsing, anvendt matematik etc. - Inspirere barnet til at læse overalt, da kan man øve på at læse i bilen på vej til andre ting, på indpakningen på maden, i butikker etc. - Tilsvarende at bruge matematik til madlavning, opmåling etc PC spil som støtter læse, skrivefærdigheder - matte eller sprog er en anden ide. Læse på sengekanten, hvor forældrene læser hoveddelen af teksten, mens barnet læser enkelte ting (specielle ord, det en person siger i fortællingen eller lignende). Sålænge barnet har lyst så ser jeg i hvert fald kun positive sider ved at øve hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er min mening ja. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Dette er like vanlig for min 6 åring. Så (dessverre?) er ikke ditt barn noe spesiellt i det hele tatt. Problemet i 1.trinn for tiden er heller det at det finnes mange som bare er 5 år og da blir ofte opptil et års forskjell på barna utrolig stor ! Dermed vil gjennomsnittet for hvor mange barn som kan det du skriver gå ned. Ikke push mer enn hva barnet selv ønsker. Jeg synes at mitt barn burde ha flere lekser siden det ene arket som er hjemmelekse blir gjort på under 5 min. Men mitt barn er veldig fornøyd og synes at det er akkurat passe. Så hvis ditt barn gir uttrykk for at alt er ok så gjør dere ingenting. Derimot hvis barnet sier ifra at skolen er kjedelig så må lærer informeres slik at barnet får flere oppgaver som er vanskeligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Slik er det Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hun høres ganske så normal ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest plussvarianten Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Før internett kom visste man ikke hvordan de fleste kvinner tenkte. Det er trist, men bra å få vite hvor selvgode kvinner egentlig er! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Så bra da! Men kan jo helt klart bli kjipt for henne om hun ikke får utfordringer nok. Syns det er flott læreren er obs på dette. :0) Min 6åring er kjempe god i matte, spesielt hoderegning. Han kan også alle tallene, men ikke alle bokstavene. Han kan kun lese enkelte, korte ord. Men det kommer nok. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Min gutt lå langt foran de andre i 1.klasse. Han lærte å lese som 4-åring, og lærte matte relativt kjapt også. Han fikk ekstraoppgaver i 1.-3.klasse på skolen "for å gi ham nok hjerneføde" som læreren hans sa. Nå går han i 5., og de andre har stort sett tatt ham igjen. - ihvertfall er det ikke like stort sprik lenger. Dvs. han er fremdeles skoleflink, men klarer seg fint med de oppgavene som er like for alle (de har 3 nivåer på lekseplanen, og han gjør de vanskeligste oppgavene - men kunne nok tenkt seg å slappe av med de letteste av og til) Det jeg tror er viktigst i 1.klasse er å komme seg "på plass" sosialt og å lære seg gode arbeidsvaner mht lekser - det er ofte mer enn nok for en (ofte) vimsete 6-åring... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.