Gå til innhold

Rett til stønad?


Gjest rochelle

Anbefalte innlegg

Gjest rochelle

Leste ett sted at en kan få en stønad hvis man har en nattvæter?

Min sønn er 7 år og er både nattvæter og dagvæter.

Dette krever mye klesvask og slitasje.

Alt sengetøyet må vaskes hver dag, og dyna og puta må vaskes flere ganger i uka. Han kan bruke opptil 5 bukser og truser om dagen. Om vinteren må dresser osv vaskes hver dag pga dette.

Han har aldri vært til noen utredning. Har vært hos lege flere ganger, men blir liksom ikke tatt alvorlig. Det er helt normalt visstnok. Men det er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han tisser på seg om dagen også, syntes jeg du bør kreve av legen at han får komme på en utredning. Sengevætingen er vel neppe umormalt for den alderen for min sønn er like gammel og tisser også på seg om natten, men ikke på dagen. Vi bruker nattbleier og får faktisk disse på blå resept, så din sønn er stor nok til at dere bør ha krav på å få dekket slitasje på sengetøy osv., men jeg tror det kreves dokumentasjon på at det feiler ham noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rochelle

Hvis han tisser på seg dag og natt, hvorfor har han da ikke bleie på seg? Det kan du jo få på blå resept.....

Men det løser vel ingenting???

Han er snart 7 1/2 år og vil selvfølgelig ikke bruke bleie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Du kan ha krav på både grunnstønad (for å dekke utgifter) og hjelpestønad(for å dekke for ekstra omsorg/arbeid i forhold til en "vanlig 7.5 åring) For å ev kunne ha krav på dette må en ha legeerklæring på at han er sengevæter. Få ordnet time til lege for ev utprøvning av alarmmatte e.l. og bestill time hos trygdekontoret for å få igang søkeprossessen - dette tar noe tid . Utover dette kan en få skattefradrag for store utgifter i forb. med sykdom - punkt 3.3.5. må også her ha legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Siri Harket, uroterapeut

Til rochelle. Beklager at det har tatt tid å gi deg et svar. Når det gjelder rett til stønad som du spør om så heter det seg at hos barn med nattvæting dekkes utgifter til bleier fra barnet har fylt 8 år. Hos barn med daginkontinens dekkes utgiftene fra barnet har fylt 5 år. Begge deler må forskrives på blåresept av en spesialist.Ellers når det gjelder din sønn, bør han ha faste dotider.Han kunne kanskje godt ha hjelp av et samarbeid med en uroterapeut, dersom det finnes på stedet dere bor.Det kan være litt lettere med et blæretreningsopplegg da. Snakk med legen om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rochelle

Til rochelle. Beklager at det har tatt tid å gi deg et svar. Når det gjelder rett til stønad som du spør om så heter det seg at hos barn med nattvæting dekkes utgifter til bleier fra barnet har fylt 8 år. Hos barn med daginkontinens dekkes utgiftene fra barnet har fylt 5 år. Begge deler må forskrives på blåresept av en spesialist.Ellers når det gjelder din sønn, bør han ha faste dotider.Han kunne kanskje godt ha hjelp av et samarbeid med en uroterapeut, dersom det finnes på stedet dere bor.Det kan være litt lettere med et blæretreningsopplegg da. Snakk med legen om dette

Syns du virkelig det er greit å sette på bleier på en unge på 7 1/2 år?

Jeg ønsker ikke blå resept på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virkelig det er greit å sette på bleier på en unge på 7 1/2 år?

Jeg ønsker ikke blå resept på dette.

Barnet ditt er inkontinent, da er bleier et hjelpemiddel. Du får det til å høres ut som om det er verdens undergang. Jeg har vondt for å forstå hvorfor det skal være bedre for sønnen din å tisse i buksa så det er åpenlyst for alle hva han har gjort, fremfor å samle det i en bleie.

Du velger jo selv å vaske klær og sengetøy fremfor å bruke et godkjent hjelpemiddel som du kan få støtte for, hvorfor spør du da om å få dekket vaskeutgiftene som i utganspunktet er unødvendige kostnader?

Voksne mennesker som er inkontinente bruker bleier, de er fornuftige og vet at dette er til deres eget beste. Hvorfor skulle det da være unormalt på en unge som har pasert "vanlig" bleiealder? Selv om han er 7 har han jo behov for de allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rochelle

Barnet ditt er inkontinent, da er bleier et hjelpemiddel. Du får det til å høres ut som om det er verdens undergang. Jeg har vondt for å forstå hvorfor det skal være bedre for sønnen din å tisse i buksa så det er åpenlyst for alle hva han har gjort, fremfor å samle det i en bleie.

Du velger jo selv å vaske klær og sengetøy fremfor å bruke et godkjent hjelpemiddel som du kan få støtte for, hvorfor spør du da om å få dekket vaskeutgiftene som i utganspunktet er unødvendige kostnader?

Voksne mennesker som er inkontinente bruker bleier, de er fornuftige og vet at dette er til deres eget beste. Hvorfor skulle det da være unormalt på en unge som har pasert "vanlig" bleiealder? Selv om han er 7 har han jo behov for de allikevel.

Skjønner godt at du ikke har store barn ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke har store barn ennå.

Der tar du helt feil, har 3 barn under 10 år jeg.

Det finnes truse-bleier som din sønn kan benytte som en vanlig truse. Kjenner han at han må på do kan han uhindret gjøre det, rekker han det ikke tar bleien hånd om saken og han kan bare sette på seg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rochelle

Der tar du helt feil, har 3 barn under 10 år jeg.

Det finnes truse-bleier som din sønn kan benytte som en vanlig truse. Kjenner han at han må på do kan han uhindret gjøre det, rekker han det ikke tar bleien hånd om saken og han kan bare sette på seg en ny.

Men det hjelper da ingenting når det gjelder å få bukt på problemet!

Han gidder ikke å skifte når han tisser seg ut, han tisser heller ikke på seg alt med en gang. Han går bare og drypper hele tiden. Hvis han først går på do en dag så går han hver halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...