Gå til innhold

Skole, igjen

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Jeg er litt frustrert over følgende:

-læreren til min datter i 5.trinn oppfordrer foreldre til å sende han mail, men han svarer ALDRI på dem. Hvorfor da oppfordre?

-hun var syk en dag på skolen. Hun hadde med melding i meldingsboka, den blir ikke sjekket eller underskrevet.

-hun har ofte glemt de bøkene hun skal ha lekser i. Hvordan få henne til å huske på dette?

-jeg er redd for at det er dårlig klassemiljø, uro osv (det er nysammensatt klasse), da hun har ofte vondt i magen, vil ikke gå på skolen m.m. Hun har venner hjemme, men ingen av disse går i klassen hennes.

-Siden datteren min var syk tidligere i denne uken oppdaget jeg at hun ikke hadde fått oppskrevet de engelske glosene de skulle ha prøve i. Burde ikke læreren ha passet på dette? Siden ingen av hennes klassekamerater bor i området ble det en detektivundersøkelse å finne ut hvilke ord hun skulle øve på (men vi fant det ut til slutt).

-de slutter kl. 13.30 hver dag unntatt tirsdag. Da slutter de 16.05! Det er lovlig sent. Hvorfor i all verden har de ikke forsøkt å spre de siste timene på tirsdag på de andre dagene? Det vet jo ikke dere, men det er en av de tingene jeg har forsøkt å spørre læreren om pr mail. Siden han oppfordrer til at vi kunne spørre.

....og så snakker rektor så fint om det viktige hjem-skole samarbeidet. Men ringer vi, så sitter de i møter og sender vi mail, så svarer de ikke.

forlager ikke lange inviklede svar, bare vanlige korte svar eller "dette skal jeg se på...", sånn at jeg vet at lærer har lest eposten i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest du må stå ansikt til ansikt

Du må nødt til å gå til læreren og forlange svar ansikt til ansikt. Veldig enkelt da må lærer svare. Ellers så kan du gå videre til rektor hvis dette fortsetter alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Øveordene står alltid på ukebrevet hos oss. Ukebrevet kommer både i papirform hjem med elevene og på mail til foreldrene (vi har en abonnementsordning på skolen som vi kan være med på, slik at vi får mail hver gang det er informasjon fra skolen). Dermed har vi alltid ukebrevet tilgjengelig på mail dersom papirutgaven er borte eller barnet har vært sykt.

2. Kontaktlæreren skal ha (jeg tror det er pålagt) 1 time i uka der han/hun SKAL ha telefontid/være tilgjengelig for møte. Dersom kontaktlærer ikke svarer på dine spørsmål, henvend deg heller til inspektør eller rektor.

Nå glemte jeg resten av spørsmålene dine... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er stor forskjell på lærerne når det gjelder datakunnskap og interesse. Når læreren ikke har egen PC på et eget skrivebord blir det mer krevende for dem å gå inn og sjekke mail.

Jeg får svar fra lærerne på mail, men det kan ta noen dager.

Vår skole legger ut (nesten) alle ukeplaner på skolens nettsider. På ukeplanen står timeplanen for uka, arbeidsplan som skal gjøres på skolen, lekser, ukas ord og diktat. Det er altså ganske lett å finne alt du spør etter her. Jeg har unger på tre forskjellige trinn på skolen, og alle legger ut sine ukeplaner. Noen allerede på torsdag uka før, og noen i starten av den aktuelle uka.

Lærerne ønsker ikke at vi bruker SMS, og det skjønner jeg godt siden dette er deres private telefon, og de får ingen kompensasjon for å bruke denne i jobben.

De har imidlertid fast kontortid (en time i uka), slik at vi lett kan ringe dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 5. trinn. Jeg kan bare svare på noen få spørsmål:

Ang. å huske hvilke bøker som må være med hjem og andre ting som MÅ huskes den dagen, er eneste utvei hos oss at jeg skriver en postit-lapp og setter på matboksen.

Vedr. skole-hjem-samarbeid har jeg aldri opplevd annet enn at "samarbeid" i den forbindelse betyr "delegering", altså fra skole til hjem. Det betyr ikke at jeg mener at skolen ikke bidrar med noe, men hver gang det uttrykket dukker opp, er det i forbindelse med et eller annet foreldrene må gjøre. Jeg har hatt skolebarn siden 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei i 5. klasse. Der legger læreren ut ukeplan på nettet. Da er det jo enkelt å finne ut av lekser, gloser osv. selv om snuppa skulle være syk en dag.

Vi har privatnr. til læreren, og kan ringe om det er noe. Vi blir også oppfordret til å sende beskjeder på SMS, men ho sier at ho ikke svarer på alle disse. Men jeg gir da beskjed om snuppa er syk osv. Dersom hjemmet bruker dette med måte så synes jeg det fungerer bra.

De har alltid med bøkene som de har lekser i hjem. De fagene de ikke har lekser i ligger på skolen. Veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''-læreren til min datter i 5.trinn oppfordrer foreldre til å sende han mail, men han svarer ALDRI på dem. Hvorfor da oppfordre?

-hun var syk en dag på skolen. Hun hadde med melding i meldingsboka, den blir ikke sjekket eller underskrevet.''

Spør om dette på neste foreldremøte!

''-hun har ofte glemt de bøkene hun skal ha lekser i. Hvordan få henne til å huske på dette?''

Snakk med læreren om problemet og be læreren minne henne på å lete fram leksebøkene f.eks. når matpausen begynner. Evt. skriv en lapp med påminnelse i matboksen hennes?

''-jeg er redd for at det er dårlig klassemiljø, uro osv (det er nysammensatt klasse), da hun har ofte vondt i magen, vil ikke gå på skolen m.m. Hun har venner hjemme, men ingen av disse går i klassen hennes.''

Ta kontakt med læreren eller evt rektor om dette. Det er viktig at slikt føles opp av ledelsen på skolen.

''-Siden datteren min var syk tidligere i denne uken oppdaget jeg at hun ikke hadde fått oppskrevet de engelske glosene de skulle ha prøve i. Burde ikke læreren ha passet på dette? Siden ingen av hennes klassekamerater bor i området ble det en detektivundersøkelse å finne ut hvilke ord hun skulle øve på (men vi fant det ut til slutt).''

Det er så ufattelig mange ting en lærer skal huske på hver eneste dag, så det blir nesten en håpløs oppgave å alltid følge opp dersom noen har vært syke.. Evt. kan du be læreren om å skrive opp ukas gloser på ukeplanen. På min skole (jeg er lærer) gjøres dette, og glosene står også oppført på planene til mine to skolebarn.

''-de slutter kl. 13.30 hver dag unntatt tirsdag. Da slutter de 16.05! Det er lovlig sent. Hvorfor i all verden har de ikke forsøkt å spre de siste timene på tirsdag på de andre dagene? Det vet jo ikke dere, men det er en av de tingene jeg har forsøkt å spørre læreren om pr mail. Siden han oppfordrer til at vi kunne spørre.''

Jøss! Det var sent! Jeg ville kontakta rektor. Det er vanligvis ikke lærerne som påvirker dette...

''....og så snakker rektor så fint om det viktige hjem-skole samarbeidet. Men ringer vi, så sitter de i møter og sender vi mail, så svarer de ikke.''

Ta også dette opp med rektor. Evt skriver du et brev der du gir uttrykk for frustrasjonene dine, men prøv å være diplomatisk (Jeg vet dere har en travel hverdag, men jeg lurer på om dere har mulighet for å endre på....e.l.). Det er veldig hektisk i løpet av en skoledag, men mailer MÅ de kunne svare på - så også SMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å huske hvilke bøker som må være med hjem og andre ting som MÅ huskes den dagen, er eneste utvei hos oss at jeg skriver en postit-lapp og setter på matboksen.

Vedr. skole-hjem-samarbeid har jeg aldri opplevd annet enn at "samarbeid" i den forbindelse betyr "delegering", altså fra skole til hjem. Det betyr ikke at jeg mener at skolen ikke bidrar med noe, men hver gang det uttrykket dukker opp, er det i forbindelse med et eller annet foreldrene må gjøre. Jeg har hatt skolebarn siden 1997.

Hjelper det å skrive "husk å ta med leksebøkene hjem" på matboksen, altså?

-øyner et håp-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en slags diagnose knytta til dette med gutter på 5.trinn som ikke får med seg bøkene hjem, tro?

*noterer post-it-tipset*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en slags diagnose knytta til dette med gutter på 5.trinn som ikke får med seg bøkene hjem, tro?

*noterer post-it-tipset*

''Er det en slags diagnose knytta til dette med gutter på 5.trinn som ikke får med seg bøkene hjem, tro? ''

*ha ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å skrive "husk å ta med leksebøkene hjem" på matboksen, altså?

-øyner et håp-

Det må stå helt eksplisitt: TA MED: Engelsk skrivebok og Abakus 5 B. LEGG UT: Abakus 5 A og norskbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde skrive en kronikk om dette med skole-hjem samarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må stå helt eksplisitt: TA MED: Engelsk skrivebok og Abakus 5 B. LEGG UT: Abakus 5 A og norskbøkene.

Hjelpes, det er jo _to_ beskjeder på samme lapp. Går det bra? ;-)

*tips noteres og videresendes*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1253269752' post='4213903]

Hjelpes, det er jo _to_ beskjeder på samme lapp. Går det bra? ;-)

*tips noteres og videresendes*

Tror det er bedre enn to lapper :-|

Har man post-it i flere farger, kan man jo utvikle et fargesystem, avhengig av om det gjelder UT av sekken, INN i sekken eller noe annet som bare må huskes, f.eks. vise meldingsboka eller spørre om får igjen matteskriveboka snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal folkeskikk å svare når noen spørr om noe og mail er en enkel og kjapp måte å kommunisere på. Ring og spørr om det er noe teknisk galt eller om de har en annen god grunn f.eks overarbeid eller sykdom. Hvis ikke dettte skyldes noen av delene så krever du bedre samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...