Gå til innhold

Lov til å ha med drikke på fly nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra Danmark og hjem fikk jeg lov til å beholde en stor flaske Chanel parfyme;) De var snille og hjelpsomme. Men hårsprayen måtte han ta, sa han litt trist;))

Hadde du kjøpt parfymen i tax-free'en på flyplassen?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hadde du kjøpt parfymen i tax-free'en på flyplassen?

Nei, hadde den med hjemmenfra;)

Gjest me et moi
Skrevet

Det er volumet beholderen _kan_ romme som teller, ikke hvor mye som faktisk er på den, så da har det vært slappe sikkerhetssjekker der du har vært.

Som sagt, det er slik jeg har fått det fortalt, og det er slik det har blitt praktisert der jeg har vært. MEN etter at jeg fant denne:

http://www.boarding.no/art.asp?id=24557

så blir jeg jaggu meg i tvil om hvem har rett.

På spm nr 9 (må scrolle langt ned) så svarer Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor AS at det er lov. *forvirret*

Skrevet

Nei, hadde den med hjemmenfra;)

Ok, bare lurte, fordi hvis ting er kjøpt etter sikkerhetskontrollen så kan man ta det med:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, bare lurte, fordi hvis ting er kjøpt etter sikkerhetskontrollen så kan man ta det med:-)

Jeg vet. Det jeg kjøpte på taxfree, ble lagt i forseglet pose;)

Skrevet

''Vær oppmerksom på at mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. Det vil si at en beholder vil bli vurdert etter hvilken mengde den kan inneholde - ikke etter mengden den faktisk inneholder.''

Ergo har nok de som jeg har truffet på tolket det slik at selv om den er tom, så blir flaska vurdert etter hvilken mende den KAN inneholde.

Dette er sakset fra:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/nye_regler_for_hand_bagasje_pa_fly

Jeg tviler på at dette er en korrekt tolkning.

Det er riktig at flaskas størrelse har betydning dersom det er noe på den, men det er ingen ting som forbyr tomflasker, eller andre tomme beholdere for den saks skyld.

Men selvsagt kan man komme ut for folk som feiltolker. Det har vært skrevet mye i avisene om at det er helt ok å ta med helt tomme flasker gjennom.

''En nesten tom flaske vil derfor bli vurdert etter hva den kan inneholde, ikke hva den faktisk inneholder.''

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje/10_V%C3%A6ske

Gjest Det kan man vel
Skrevet

Som sagt, det er slik jeg har fått det fortalt, og det er slik det har blitt praktisert der jeg har vært. MEN etter at jeg fant denne:

http://www.boarding.no/art.asp?id=24557

så blir jeg jaggu meg i tvil om hvem har rett.

På spm nr 9 (må scrolle langt ned) så svarer Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor AS at det er lov. *forvirret*

Akkurat :)

Gjest Det kan man vel
Skrevet

Det er volumet beholderen _kan_ romme som teller, ikke hvor mye som faktisk er på den, så da har det vært slappe sikkerhetssjekker der du har vært.

Det er volumet den kan inneholde _hvis_ det er noe på den. Er beholderen tom så er den tom og da er det lov.

Skrevet

Har ved et par anledninger fått med drikke på flyet, men har måttet drikke av flaska mens de ser på. Dette har gått greit både i Italia og på Gran Canaria.

Skrevet

Har ved et par anledninger fått med drikke på flyet, men har måttet drikke av flaska mens de ser på. Dette har gått greit både i Italia og på Gran Canaria.

Sist vi reiste fra Gran Canaria, tok de fra meg den halvfulle 1/2 liters vannflaske jeg hadde med. Dette var i sikkerhetskontrollen.

Vi kjøpte flasker med vann i venteområdet etter sikkerhetskontrollen, og disse flaskene fikk vi selvsagt lov til å ha med på flyet.

Skrevet

For å sitere fra OSL sine sider:

10) Kan jeg ha med en tom termos eller flaske?

Ja, så lenge beholderen er helt tom for væske kan den tas med.

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje/10_V%C3%A6ske

Så joda, du kan ha med tomme flasker.

Skrevet

Man kan fremdeles lage bomber av flytende væske, så jeg tviler på det blir opphevet.

Argumentet var at forbudet faktisk ikke virker ettersom vi kan ha med litt. Så det trengtes visstnok bare noen svært få mennesker som samarbeidet for å få nok til en bombe....

Skrevet

''...man kan fremdeles ta med seg en større, men tom flaske inn bak sikkerhetssjekken''

Du kan ikke ta en tom stor flaske gjennom sikkerhetssjekken, men du kan selvagt kjøpe deg en flaske i dyre dommer etter sikkersjekken og drikke den, eventuelt tømme den i do, og deretter blande bomben din i fred og ro........ Synes hele regelen er en vits!!!! og de eneste som tjener på det er de som selger drikke etter sikkerhetssjekken og plastposefolka!

De som virkelig vil oss ille trenger ikke å bry seg om denslags regler, der snor seg nok rundt på annet vis :(((((

Jo, tomflasker får du med. Det har jeg testet flere ganger.

Skrevet

Ja, ikke alle sikkerhetskontroller er like nøye på det. Sist gang når vi var i Egypt så fikk vi beholde flaskene. Det var nå i Mai. Det har også gått greit andre steder. Men aldri i Norge eller Sverige.

Skrevet

Du kan i alle fall ta med ei tom flaske, og fylle vann på den når du kommer gjennom sikkerhetskontrollen: Det gjør jeg alltid, så frem til at vannet er drikkbart. Hvis ikke må man kjøpe på andre sida av kontrollsonen.

Skrevet

Du kan i alle fall ta med ei tom flaske, og fylle vann på den når du kommer gjennom sikkerhetskontrollen: Det gjør jeg alltid, så frem til at vannet er drikkbart. Hvis ikke må man kjøpe på andre sida av kontrollsonen.

Joda, det vet jeg. Gjør alltid det i norge:-) Virker litt dumt. Heller det ut på ene siden av sikkerhetskontrollen, og fyller opp på andre siden.

Skrevet

Joda, det vet jeg. Gjør alltid det i norge:-) Virker litt dumt. Heller det ut på ene siden av sikkerhetskontrollen, og fyller opp på andre siden.

Ja, vann er fali' serru... hehe... men jeg skjønner greia deres.

Jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes her om dagen, tre ukers tid siden. Skulle til Spania, og var kjempetrøtt og veldig lite snakkesalig klokka fem på morran. Jeg syntes køen gikk særdeles tregt, men tok av meg sko og belte og alt jeg vet piper i den der magnetgreia deres. Enda tok det lang tid, så jeg holdt tomlene i lommene på buksa, og så vel litt lettere henslengt ut.

Gjett hvem som ble kjapt dratt til side da? Jeg så nok mistenkelig ut, siden jeg "gjemte" noe i lommene. Haha... de så litt flaue ut etterpå, for jeg ble lettere oppgitt over dem.

Hørte forøvrig noen si i en nettdebatt i sommer, at den verste sommerjobben de noen gang har hatt, er som vekter på flyplass. De står der og skal passe på alle som går gjennom sikkerhetskontrollen, og "for teaterets skyld, og for å virke viktige for de reisende, må man dra til side enkeltpersoner for å ta en ekstra sjekk".

Skjønner greia deres altså, men jeg synes det er litt vel... hva skal man si... hysterisk. Så lenge man smaker på drikken man har med seg mens vekterne ser på, dersom man gjerne vil ha noe medbragt, så ser jeg virkelig ikke problemet med å la det passere.

Gjest me et moi
Skrevet

Fra Tyrkia hadde vi med oss litervis av eplejuice og vann gjennom sikkerhetskontrollen :) De rammes ikke av EU og deres allierte sine småhysteriske forskrifter.

Skrevet

Ja, vann er fali' serru... hehe... men jeg skjønner greia deres.

Jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes her om dagen, tre ukers tid siden. Skulle til Spania, og var kjempetrøtt og veldig lite snakkesalig klokka fem på morran. Jeg syntes køen gikk særdeles tregt, men tok av meg sko og belte og alt jeg vet piper i den der magnetgreia deres. Enda tok det lang tid, så jeg holdt tomlene i lommene på buksa, og så vel litt lettere henslengt ut.

Gjett hvem som ble kjapt dratt til side da? Jeg så nok mistenkelig ut, siden jeg "gjemte" noe i lommene. Haha... de så litt flaue ut etterpå, for jeg ble lettere oppgitt over dem.

Hørte forøvrig noen si i en nettdebatt i sommer, at den verste sommerjobben de noen gang har hatt, er som vekter på flyplass. De står der og skal passe på alle som går gjennom sikkerhetskontrollen, og "for teaterets skyld, og for å virke viktige for de reisende, må man dra til side enkeltpersoner for å ta en ekstra sjekk".

Skjønner greia deres altså, men jeg synes det er litt vel... hva skal man si... hysterisk. Så lenge man smaker på drikken man har med seg mens vekterne ser på, dersom man gjerne vil ha noe medbragt, så ser jeg virkelig ikke problemet med å la det passere.

Ja, de skal jo ha noe å gjøre de også:-)

Men de hadde visstnok forsket på det og funnet ut at regelen egentlig ikke virker, og atden derfor skulle oppheves.

Skrevet

Fra Tyrkia hadde vi med oss litervis av eplejuice og vann gjennom sikkerhetskontrollen :) De rammes ikke av EU og deres allierte sine småhysteriske forskrifter.

Ja, vi hadde også med oss vann på veien hjem i sommer. Så da funker det da vi skal hjem:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...