Gå til innhold

Uventet besøk

Gjest Trøtt og uopplagt

Anbefalte innlegg

Gjest Trøtt og uopplagt
Skrevet

Hva synes dere om at noen kommer uventet på besøk?. At dem plutselig står utenfor døren?

I dag fikk jeg mld fra ei venninne. HUn spurte hvordan det gikk. Jeg sa at jeg var sliten og har søvet lite pga at minstemann er forkjøla.

VI gikk å la oss for å sove litt i dag og da ringte tlf og hun sa at hun stod utenfor. Jeg ble litt irritert men prøvde å skjule det.

Det ble ikke noe søvn på meg og nå må jeg hente størstemann i barnehagen.

Det har skjedd noen ganger før også at hun ikke gir beskjed før hun kommer. Jeg gjør aldri det. HUn sier at jeg bare kan komme til henne når jeg vil og trenger ikke gi beskjed men hun har ikke barn eller mann så det blir jo litt andeledes.

Skrevet

Skjønner godt at du ble irritert over det ja. Du hadde jo til og med sagt at du var trøtt og uopplagt. Da synes jeg den venninna kunne ha respektert det og latt være å komme.

Jeg like IKKE uventet besøk. Jeg hadde også ei venninne som plutselig bare kunne stå på døra mi og forvente å komme inn.

Vanlig folkeskikk synes jeg er å ringe eller sende melding for å høre om det passer først.

jeg fikk heldigvis sagt det til henne på en pen måte, og den tok hun. Nå spør hun alltid først om det passer. Forsøk det med venninnen din også. Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om det om det var et engangstilfelle, men om det skjer en gang i uka, så tror jeg at jeg ville gitt beskjed på en hyggelig måte.

Skrevet

Skjønner godt at du ble irritert over det ja. Du hadde jo til og med sagt at du var trøtt og uopplagt. Da synes jeg den venninna kunne ha respektert det og latt være å komme.

Jeg like IKKE uventet besøk. Jeg hadde også ei venninne som plutselig bare kunne stå på døra mi og forvente å komme inn.

Vanlig folkeskikk synes jeg er å ringe eller sende melding for å høre om det passer først.

jeg fikk heldigvis sagt det til henne på en pen måte, og den tok hun. Nå spør hun alltid først om det passer. Forsøk det med venninnen din også. Lykke til! :-)

''Vanlig folkeskikk synes jeg er å ringe eller sende melding for å høre om det passer først. ''

Det er litt synd, at den tida der vi kunne stikke innom uformelt, tydeligvis er forbi :-(

Når det er sagt, synes jeg at venninna til trådstarter har litt korte antenner.

Gjest annlovinda
Skrevet

Skulle ønske det var mye mer vanlig med uventet besøk jeg.

Alt trenger vel ikke planlegges og ordnes så veldig på forhånd.

Når man kommer på uventet besøk forventer man heller ingen oppvartning, kun litt hyggelig samhold og prat.

Skrevet

Jeg synes det er dårlig folkeskikk av henne å komme uanmeldt når hun fra før hadde hørt at du var sliten denne dagen.

Når det gjelder uanmeldte gjester generelt, så har jeg litt blandet syn. På den ene siden ønsker jeg meg litt tilbake til gamle dager der det var greit å bare stikke innom. På den annen side setter jeg pris på litt "forvarsel".

Gjest me et moi
Skrevet

Når man kommer på uventet besøk forventer man heller ingen oppvartning, kun litt hyggelig samhold og prat.

''Skulle ønske det var mye mer vanlig med uventet besøk jeg.''

Enig :)

Gjest me et moi
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1253279577' post='4214006]

''Vanlig folkeskikk synes jeg er å ringe eller sende melding for å høre om det passer først. ''

Det er litt synd, at den tida der vi kunne stikke innom uformelt, tydeligvis er forbi :-(

''Det er litt synd, at den tida der vi kunne stikke innom uformelt, tydeligvis er forbi :-(''

Jeg savner det noe sinnsykt! Der jeg kommer fra er det mer normalt å kunne stikke innom enn her.......

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med spontane besøk på kort varsel, og det praktiseres i omgangskretsen vår. Men det er milevis mellom å stå på døren uten varsel og forvente å få komme inn og bli "underholdt", og å sende melding og si "passer det om jeg stikker innom om et kvarters tid?" og akseptere det uten sårede følelser hvis man får beskjed om at det ikke passer akkurat nå fordi man er sliten eller bare hadde tenkt å gjøre noe annet.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Skjønner deg godt! Jeg har ei venninne som jeg ikke har regelmessig kontakt med, men dog venninne. Flere ganger når hun har hatt ærend her i nærheten,så har dama ringt på døra mi kl 09 på morgenen! Uten å informere meg på forhånd. Kan tro det er artig å sitte der uten å ha dusja og kledd seg og underholde henne til hun har slått ihjel den tiden hun trengte å slå ihjel. Grrrrrrr! hehe... Hvorfor ikke ta en telefon på forhånd, så hadde jeg åpnet døren med et smil om munnen og med en nydelig eim av kaffelukt fra kjøkkenet forbi nesene våre. Sånn det ble så følte jeg meg veldig utilpass. Jeg er uføretrygdet og har dårlige netter, og dermed dårlige morgener. Selv om jeg er tidlig oppe, så går jeg gjerne ikke i dusjen før jeg har 'tatt huset', og med mitt tempo bli gjerne ikke det før kl 11. Så folkens - gi beskjed! Det er sånn vårt samfunn har blitt!

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

''Det er litt synd, at den tida der vi kunne stikke innom uformelt, tydeligvis er forbi :-(''

Jeg savner det noe sinnsykt! Der jeg kommer fra er det mer normalt å kunne stikke innom enn her.......

De fleste savner vel 'gamle dager'! Da det i vår selektive hukommelse alt var SÅ bmye bedre. Men utviklinga er ikke mulig å stoppe dessverre. Elller heldigvis? Iallefall så er det ikke mulig å stoppe dne, enten vi mener det ene eller andre. Hadde det vært mulig, hadde vi levd i steinalderen fortsatt, vi hadde ikke hatt biler, ikke fly, ikke effektiv medisin, ikke datamakiner og internet, ikke mat og husvære til de fleste i den vestlige verden, og dermed også u-landshjelp til resten av verden. Vi hadde fortsatt ikke sett annet enn vårt eget nærområde og ikke hatt mulighet til å ta utdannelse og bestemme over eget liv. Nå gikk jeg sikkert litt langt, men utvikling er utvikling! En må ta det gode4 med det onde.

Og for ordens skyld,- JEG savner også stikk-innom-tidene, men allikevel vil jeg, slik jeg lever nå, helst ha beskjed på forhånd.

Skrevet

På en måte skulle det vært mer vanlig, for da MÅTTE huset vært noenlunde i orden. Nå for tida er det helt bomba her hver dag. Så jeg hadde ikke lukket opp om noen stod utenfor og ville inn.

Gjest sofiamaria
Skrevet

Jeg hater uventet besøk, men så er ikke jeg verdens mest sosiale person heller..... Det har nok litt å si...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Skulle ønske det var mye mer vanlig med uventet besøk jeg.''

Enig :)

Også enig.

Liker godt å få uventet besøk.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har venner som heldigvis tør stikke innom uten å melde fra på forhånd.

Jeg håper indelig de fortsetter med det.

Skrevet

I utgangspunktet syns jeg at det er koselig hvis noen kommer på uventet besøk, men ser jo helst at det er rent og ryddig da...

Men jeg drar ikke på uventet besøk til babyforeldre - ihvertfall ikke hvis de har skrevet melding og sagt at de har sovet lite etc... Dårlige sosiale antenner? Eller så forstår hun ikke hvordan det er å ha en baby.

Gjest signatura
Skrevet

På en måte skulle det vært mer vanlig, for da MÅTTE huset vært noenlunde i orden. Nå for tida er det helt bomba her hver dag. Så jeg hadde ikke lukket opp om noen stod utenfor og ville inn.

Flaut når en har det rotete og kanskje er ufresh og så kommer det noen på døra.. Foretrekker helt klart at folk sier i fra at de tar seg en tur.

Skrevet

Jeg liker ikke uventet besøk, men det har med sykdommen å gjøre da... på dagtid når jeg er alene trenger jeg muligheten til å kunne sove litt når jeg trenger det, og da er ikke dørklokka en veldig velkommen lyd... Dessuten hender det huset flyter litt her til tider, og da synes jeg ikke det er koselig å få besøk... Dessuten er jeg ikke noen utpreget sosial person:-)

Skrevet

Avhengig av hvem det er synes jeg det er greit med besøk som ikke er avtalt på forhånd. Men i disse moderne tider er det jo greit med en telefon/melding litt før de står utenfor døra. (Da er det vel like greit å bruke ringeklokka?)

Det jeg synes er rart er at hun kom etter at du hadde svart på meldingen hennes at du var sliten og hadde sovet lite. Det er ikke særlig hensynsfullt.

Skrevet

I ditt tilfelle syns jeg venninna di var uvanlig korttnkt (eller har meget dårlige sosiale antenner), fordi hun først sendte melding, og deretter kom når du hadde sagt at du var sliten og i dårlig form.

Sånn ellers er jeg av dem som liker uventet besøk jeg. Da føler jeg ikke at jeg trenger å varte opp med hjemmebakt kake og stille med nystriglet hus. Men jeg mener altså at dersom man først sender melding, da får man forholde seg til svaret og ikke dukke opp uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...