Gjest Svarttrost Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Er blotting avgrenset til det offentlige rom? Hva om en nabo styrer på i hagen sin uten klær? Jeg har flyttet til et sted hvor nærmeste nabo oppfører seg slik, og jeg vil be vedkommende om holde opp med dette for å skjerme barna (og meg selv). Jeg vil gjerne ha noe håndfast å vise til, helst en lov. Jeg var usikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg vet at det er mange fornuftige brukere her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 ps dette er ikke et tulleinnlegg men en sørgelig sannhet. Blotting er definert som utuktig atferd, men jeg lurer altså på om det også gjelder på privat eiendom. Jeg synes det ufattelig provoserende, noen andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg er litt usikker på hva jeg skal svare på denne... Jeg tenker at han er på privat eiendom og kan gjøre som han vil - men samtidig tenker jeg at han også skal ta hensyn til om andre kan føle seg støtt av slikt. For meg blir det en ganske utenkelig situasjon, da det normale nok er at en selv har sperrer meg å vise seg i offentlighet naken... Vet ikke hva loven sier om dette, og jeg gidder ikke å lete:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg vil tro du er i din fulle rett til å være naken på egen eiendom, så lenge du ikke har en støtende adferd - ala obskøne bevegelser, sex osv. Jeg vil tippe at han kan beskylde deg like mye for kikking som du beskylder ham for blotting Mitt tips er å spørre pent. Si at du føler det ubehagelig at han rusler rundt naken, og lurer på om han av hensyn til deg & barna kan ha på seg litt klær om ikke annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Er det han her osm er naboen din? http://www.nettavisen.no/bolig/article2026800.ece ;-) Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men er veldig glad for at naboene her omkring beholder tøyet på når de er ute! Vi bor i et ganske tettbygd boligfelt, og det er helt klart at dersom neon absolutt VIL, så kan de sikkert få et glimt av meg sole meg toppløs på verandaen 2-3 ganger i løpet av sommeren. Det driter jeg i - men jeg valser ikke rundt i hagen uten klær altså! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Fra straffeloven: ''§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd a) på offentlig sted, i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.'' Som du ser er det ikke nødvendig at "blottingen" har foregått på et offentlig sted. Spørsmålet blir da om den er "seksuelt krenkende" eller på annen måte "uanstendig atferd". I sitt eget hjem (inkludert hage) er utgangspunktet at man står fritt til å gjøre som man vil, ha på klær eller ikke. Så lenge han ikke gjør noe mer enn å gå rundt/oppføre seg normalt bortsett fra at han ikke har klær på seg, kan jeg ikke se at han gjøre noe som er forbudt. Det du kan gjøre, og som er mye mer diplomatisk enn å slå han i hodet med en lov, er å forklare at du/dere synes det er vanskelig å forholde dere til så mye nakenhet, og spørre om han kan ta på en shorts. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Gjør han ikke annet enn å tusle rundt i hagen så hadde jeg ikke brydd meg, men hadde han gjort noe mer enn det, så hadde jeg tatt en prat med han. Tror neppe at noen tar skadet av dette, selv ikke barn. Nakne mennesker er ikke uvanlig akkurat. Men det er viktig at han ikke har utuktig adferd. Det beste er jo at du tar en prat med han og ikke bruker politiet i første omgang. Viktig med godt naboskap også. Det verste er jo å ringe anonymt til politiet ute å tørre å stå frem. Dette er ikke så lett å håndtere så det er viktig å tenke seg godt om før man gjør noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Skjønner deg godt jeg. En ting er at man soler seg på altan - hvor man er delvis skjermet. Folk er forberedt på at det kan være halvnakne folk slike steder solskinsdager. ¨Men å skulle gå ut etter posten og hilse på naken nabo over gjerdet...Det blir nesten litt sjokk. Må vel da konsentrere seg på hvor man holder blikket? ;-) Vel- nei, jeg ville ikke likt det. Men om det er noen lover etc som beskytter oss mot vandrende, nakne naboer er meg ukjent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Gjør han ikke annet enn å tusle rundt i hagen så hadde jeg ikke brydd meg, men hadde han gjort noe mer enn det, så hadde jeg tatt en prat med han. Tror neppe at noen tar skadet av dette, selv ikke barn. Nakne mennesker er ikke uvanlig akkurat. Men det er viktig at han ikke har utuktig adferd. Det beste er jo at du tar en prat med han og ikke bruker politiet i første omgang. Viktig med godt naboskap også. Det verste er jo å ringe anonymt til politiet ute å tørre å stå frem. Dette er ikke så lett å håndtere så det er viktig å tenke seg godt om før man gjør noe. Nakenhet er normalt og flott. Innenfor husets vegger kan man gjøre som man vil. Å møte en naken nabo vil være litt...uvanlig. Synes du ikke? He-he. Enn om den nakne naboen din er din sjef? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 *host* Er du min nabo mon tro? ;P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Nakenhet er normalt og flott. Innenfor husets vegger kan man gjøre som man vil. Å møte en naken nabo vil være litt...uvanlig. Synes du ikke? He-he. Enn om den nakne naboen din er din sjef? Hehe, selvsagt hadde jeg synes det var uvanlig og rart, men utover det hadde jeg ikke brydd, meg. Men jeg hadde jo sett på han som en raring, men det er hans problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det kommer veldig an på hvor skjermet hagen hans er. Hvis dere ikke får ham "rett i synet" er det vanskelig å forlange at han skal ha klær på, så sant han ikke med vilje går inn for å vise seg frem. Siden han dropper en liten shorts, betyr det sikkert mye for ham å kunne gå naken. Han er vel nudist/naturist. Og de andre naboene har vel godtatt det, siden han fortsatt er naken. Det er fryktelig trasig å komme på kant med naboene sine, så jeg ville ligget litt lavt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.