Gå til innhold

Tips til matleie unger :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det beste ungene vet til kveldsmat er "tapas". Da finner jeg fram et stort fat der jeg danderer påsmurte brødskiver (hver skive deles i fire, noe som visstnok er særdeles viktig for matopplevelsen ;-)), ostebiter (hvitost og brunost), paprikastrimler, agurkstrimler, svarte oliven, bananbiter, epleskiver med masse kanel etc. Kun fantasien setter grenser:)

Når ungene får dette, spiser de som aldri før :)

Skrevet

TAKK TOGLI!!!

Beklager at jeg skrek dette ut, men jeg mente jammen meg å skrike også! For et kjempetips til en mamma som begynner å bli temmelig bekymret for spisevanene til 11-åringen...

Skrevet

TAKK TOGLI!!!

Beklager at jeg skrek dette ut, men jeg mente jammen meg å skrike også! For et kjempetips til en mamma som begynner å bli temmelig bekymret for spisevanene til 11-åringen...

Så bra at du likte tipset :))

Det fungerer iallefall utrolig bra her i huset, både med hensyn til 12-åringen, 9-åringen og 5-åringen :)

Eldstejenta er borte i kveld, men de to yngste har nettopp satt til livs masse "tapas" nå. Restene vil de ha til kvelds om en times tid :)

Forresten spiser de mer når de får sitte oppå kjøkkenbenken, så det er sikkert også verdt et forsøk til kveldsmaten *hehe*

Har du forresten prøvd havregrynsgrøt? Også en slager her i huset når matleiperiodene kommer.

Skrevet

Plukkemat, ja :-) Sånt er en slager her i huset også.

Skjønner det godt jeg, ser fint ut, og så kan man selv velge akkurat hva man vil ha. Funker fint på voksne gourmeter også det!

Gjest Kallevala
Skrevet

Så bra at du likte tipset :))

Det fungerer iallefall utrolig bra her i huset, både med hensyn til 12-åringen, 9-åringen og 5-åringen :)

Eldstejenta er borte i kveld, men de to yngste har nettopp satt til livs masse "tapas" nå. Restene vil de ha til kvelds om en times tid :)

Forresten spiser de mer når de får sitte oppå kjøkkenbenken, så det er sikkert også verdt et forsøk til kveldsmaten *hehe*

Har du forresten prøvd havregrynsgrøt? Også en slager her i huset når matleiperiodene kommer.

''Forresten spiser de mer når de får sitte oppå kjøkkenbenken''

Det gjør poden her også. Han spiser frokosten sittende på kjøkkenbenken mens han hører på NRK Super.

Skrevet

Plukkemat, ja :-) Sånt er en slager her i huset også.

Skjønner det godt jeg, ser fint ut, og så kan man selv velge akkurat hva man vil ha. Funker fint på voksne gourmeter også det!

Tapas er jo dødsgodt da, men jeg foretrekker litt mer avanserte saker enn bare ost, paprika og frukt ;)

Skrevet

''Forresten spiser de mer når de får sitte oppå kjøkkenbenken''

Det gjør poden her også. Han spiser frokosten sittende på kjøkkenbenken mens han hører på NRK Super.

Rare unger :))

Skrevet

Tapas er jo dødsgodt da, men jeg foretrekker litt mer avanserte saker enn bare ost, paprika og frukt ;)

Ungene mine også. Men prinsippet er helt genialt - og så tilpasser man etter behov - sant?

Skrevet

Ungene mine også. Men prinsippet er helt genialt - og så tilpasser man etter behov - sant?

Jepp:)

Forresten har du noen snodige unger tror jeg ;)

Skrevet

Jepp:)

Forresten har du noen snodige unger tror jeg ;)

Minsten kaller reker (og hummer, for den saks skyld) for sjøkreps.... Og får med seg svarte oliven i barnehagen. De voksne fortalte engang at hun hadde villig gitt vekk (hun var to år da), men ingen av de andre ungene på avd visste hva det var engang.

Vi har ikke jobbet for det engang - de er vel bare preget av foreldrenes syn på mat?

Skrevet

Fungerer bra for voksne også, det. Og brødskivene må helt klart deles i fire, det - er - avgjørende for opplevelsen.

Skrevet

Minsten kaller reker (og hummer, for den saks skyld) for sjøkreps.... Og får med seg svarte oliven i barnehagen. De voksne fortalte engang at hun hadde villig gitt vekk (hun var to år da), men ingen av de andre ungene på avd visste hva det var engang.

Vi har ikke jobbet for det engang - de er vel bare preget av foreldrenes syn på mat?

Jeg skylder i så fall på pappaen til ungene ;-P Han kan være en smule kresen... Jeg er altetende og har egentlig introdusert ungene for all slags mat. De elsker oliven og hvitløk, merkelig nok ;)

Minsten spiser heldigvis det meste :)

Skrevet

Fungerer bra for voksne også, det. Og brødskivene må helt klart deles i fire, det - er - avgjørende for opplevelsen.

Absolutt. På samme måte som ost skåret med riflet ostehøvel smaker så utrolig mye bedre.

Skrevet

Jepp ;)

Skrevet

Jeg har stjålet en ide fra ungenes stemor - varm pitabrød i stekeovnen, varm kjøttboller og sett frem små skåler med paprika, ananas, agurk, mais, salat - hva man nå vil ha. :o) Knallgodt og supert for unger som ikke vil ha blandetmat.

Skrevet

Jeg har stjålet en ide fra ungenes stemor - varm pitabrød i stekeovnen, varm kjøttboller og sett frem små skåler med paprika, ananas, agurk, mais, salat - hva man nå vil ha. :o) Knallgodt og supert for unger som ikke vil ha blandetmat.

Takk for tips :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...