Kelia Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 4-åringen min har en sykkel i barnehagen som er blitt favoritt, en tohjulssykkel uten støttehjul, noe lignende denne: http://www.trigonor.no/main.aspx?page=article&artno=901343&gid=2083 Han har nettopp lært seg å sykle uten støttehjul, men er en type som kaster seg ut i ting, og har stor fart i de små bakkene i barnehagen. Han skulle vise meg litt idag, og jeg så at han hadde det veldig moro. Det som forundrer meg litt er at barna ikke bruker hjelm når de sykler i barnehagen på tohjulssykkel. Kan vi "kreve" det? Sende med hjelm hjemmefra (ingen andre har...)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyyyyyyyxs Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Ville definitivt ha sendt med hjelm! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Selvfølgelig kan (og skal) dere kreve at barna bruker hjelm når de sykler i barnehagen, det er ikke noe mindre farlig å sykle der enn andre steder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 I "vår" barnehage er det helt vanlig å ha med tohjulssykler - og hjelm. Og hjelmene brukes, det ser jeg av at det ligger helt i beinmargen på ungene mine at hjelmen skal på når det skal sykles. Det hadde det ikke gjort hvis de hadde slurva i barnehagen. ;-) Ja, jeg syns du kan si til barnehagen at hjelm skal brukes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 I barnehagen til treårigen er det en del som har med tohjulssykkel (de har en liten asfaltstripe med malt stripe i midten det er lov å sykle på) og de _må_ ha hjelm også. Grei regel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Det skulle jo ha vært ett selfølge at de må ha på seg hjelm. Men i vår barnehagen bruker de det ikke. :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Selvfølgelig kan (og skal) dere kreve at barna bruker hjelm når de sykler i barnehagen, det er ikke noe mindre farlig å sykle der enn andre steder. Om barnehagen har fulgt sikringsreglene så skal det rent teoretisk være mindre farlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg synes helt klart at barnehagen bør påse at barna bruker hjelm på tohjulssykkel. Den barnehagen vi hadde før, var kjempepositive til at barna hadde med sykler, og de ble brukt mye - med obligatorisk hjelmbruk. Den barnehagen vi har nå, har forbud mot tohjulssykler i barnehagen. Kjipt. De har en stor fotballbane like ved siden av der de kunne ha syklet, men det ønsker ikke personalet. Helt greit for oss, siden våre unger sykler mye uansett, men for de som bor litt vanskelig til mht sykling i gata hjemme, burde bhg ha tilbudt sykling, synes jeg. På barnehagen vår får de heller ikke ha med ski :-( Den fighten skal jeg ta opp igjen nå i høst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg synes helt klart at barnehagen bør påse at barna bruker hjelm på tohjulssykkel. Den barnehagen vi hadde før, var kjempepositive til at barna hadde med sykler, og de ble brukt mye - med obligatorisk hjelmbruk. Den barnehagen vi har nå, har forbud mot tohjulssykler i barnehagen. Kjipt. De har en stor fotballbane like ved siden av der de kunne ha syklet, men det ønsker ikke personalet. Helt greit for oss, siden våre unger sykler mye uansett, men for de som bor litt vanskelig til mht sykling i gata hjemme, burde bhg ha tilbudt sykling, synes jeg. På barnehagen vår får de heller ikke ha med ski :-( Den fighten skal jeg ta opp igjen nå i høst. Hva er begrunnelsen for at de ikke få ha med sykler & ski? Jeg KAN se for meg at det kan være vanskelig mtp at det ikke er en voksen som kan hjelpe dem hele veien (all den tid ski & sykkel trenger mer voksen-bistand enn normal lek), men ser ikke helt at det er grunn til å nekte ski & sykkel? Man kan vel få lov å bruke de tingene under de forutsetningene smo er gitt = mindre hjelp enn man normalt sett ville fått av foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hva er begrunnelsen for at de ikke få ha med sykler & ski? Jeg KAN se for meg at det kan være vanskelig mtp at det ikke er en voksen som kan hjelpe dem hele veien (all den tid ski & sykkel trenger mer voksen-bistand enn normal lek), men ser ikke helt at det er grunn til å nekte ski & sykkel? Man kan vel få lov å bruke de tingene under de forutsetningene smo er gitt = mindre hjelp enn man normalt sett ville fått av foreldrene. Jeg har ikke diskutert forbudet mot sykkel, for det betyr ikke så mye for oss. Men når det gjelder ski, så er det fordi ungene trenger mye mer hjelp da + at det er så tungt for de voksne å stadig bøye seg ned og hjelpe barna når de har store tursekker på!!!!! barnehagen ligger ti minutters gange fra en golfbane, som er helt ypperlig å bruke på skiturer om vinteren (vi bruker den mye i helgene selv) + denne fotballbanen er jo kjempegrei å traske opp ei løype på som ungene kan gå i. De kan jo ha skidag de også, som de fleste andre bhg har.... Her på Sørlandet så er de få dagene vi har med snø så utrolig dyrebare for oss som er glade i vintersport, at jeg synes det er synd at ungene ikke får øvd seg i barnehagen :-(((( Men jeg skal ta det opp igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg har ikke diskutert forbudet mot sykkel, for det betyr ikke så mye for oss. Men når det gjelder ski, så er det fordi ungene trenger mye mer hjelp da + at det er så tungt for de voksne å stadig bøye seg ned og hjelpe barna når de har store tursekker på!!!!! barnehagen ligger ti minutters gange fra en golfbane, som er helt ypperlig å bruke på skiturer om vinteren (vi bruker den mye i helgene selv) + denne fotballbanen er jo kjempegrei å traske opp ei løype på som ungene kan gå i. De kan jo ha skidag de også, som de fleste andre bhg har.... Her på Sørlandet så er de få dagene vi har med snø så utrolig dyrebare for oss som er glade i vintersport, at jeg synes det er synd at ungene ikke får øvd seg i barnehagen :-(((( Men jeg skal ta det opp igjen! Jeg skjønner fortsatt ikke problemet (mao er jeg på din side). De kan vel bære skiene bort til banen, eller trekke på akebrett - bæring er klønete. Og så kan barna ha dem på når de surrer rundt der. Om akebrett/kjelke er problemet, så kan alltids foreldrene slenge i en snau femtilapp hver - så får man en SOLID kjelke. Sykkel; alle barna må trille til banen - vente med å sykle til de kommer dit, og der kan de sykle så mye de vil. *løsningsorientert* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg skjønner fortsatt ikke problemet (mao er jeg på din side). De kan vel bære skiene bort til banen, eller trekke på akebrett - bæring er klønete. Og så kan barna ha dem på når de surrer rundt der. Om akebrett/kjelke er problemet, så kan alltids foreldrene slenge i en snau femtilapp hver - så får man en SOLID kjelke. Sykkel; alle barna må trille til banen - vente med å sykle til de kommer dit, og der kan de sykle så mye de vil. *løsningsorientert* Ja, dette får de jo til i alle andre barnehager jeg vet om her i Kristiansand. Bare ikke i vår. Til og med min søster, som ikke har gått på ski siden skoleturer i 7. klasse eller noe sånt, arrangerte skidager på sin barnehage i vinter! Jenta vår går på toppen av alt på ute-gruppe - så de er på tur 3 dager i uka, er flinke til å gå og flinke til å mestre fysiske ting - så jeg kan bare ikke fatte at personlaet holdt så hardnakket på skiforbudet i vinter, da vi tross alt hadde 3 uker med snø.... Grrr! Nei - nå må jeg til sengs! Natta! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Ja, dette får de jo til i alle andre barnehager jeg vet om her i Kristiansand. Bare ikke i vår. Til og med min søster, som ikke har gått på ski siden skoleturer i 7. klasse eller noe sånt, arrangerte skidager på sin barnehage i vinter! Jenta vår går på toppen av alt på ute-gruppe - så de er på tur 3 dager i uka, er flinke til å gå og flinke til å mestre fysiske ting - så jeg kan bare ikke fatte at personlaet holdt så hardnakket på skiforbudet i vinter, da vi tross alt hadde 3 uker med snø.... Grrr! Nei - nå må jeg til sengs! Natta! Send meg en mld når du tar opp diskusjonen igjen, så får jeg høre hvilke argumenter de bruker. Synes sånne ting er veldig fascinerende... Og så kan du alltids få noen gode "svar på tiltale"-svar tilbake! God natt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Om barnehagen har fulgt sikringsreglene så skal det rent teoretisk være mindre farlig Ja det er nok mulig, men likevel så hører sykkehjelm med når man skal sykle - ikke minst for at barna skal bli vant til at slik er det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Ja det er nok mulig, men likevel så hører sykkehjelm med når man skal sykle - ikke minst for at barna skal bli vant til at slik er det... Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg ville sendt med egen hjelm om det gjaldt tohjulssykkel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.