Gjest vansker med grenser til store barn Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg er så usikker på hvor jeg skal sette grensene for min 16-årige sønn. Han går 1. året på videregående. De fleste av hans jevnaldrende bor på hybel i nærmeste by ca 10 mil unna. Nå har han fått nye venner.. Tidligere har det ikke vært problem med drikking og røykende venner, nå har han blitt tatt på fersken sterkt beruset. Det lukter røyk av han men han sier det er fordi kompisen røyker. Det er mulig det stemmer for det er ikke noe sterk røyklukt. Så var det grenser da. Han har ofte fått overnatte hos venner, de gamle vennene delte han datainteresse med så det var kun data, aldri noe tull. Nå vet jeg ikke om jeg skal nekte han å overnatte hos sine nye venner når jeg vet at disse vennene gjerne bruker alkohol, og at han selv er fersket i dette. I tillegg er jeg også engstelig for narkotika. han er jo 16 år, jevnaldrende har sin frihet på hybel, og han bor hjemme. Hvor streng må man egentlig være med disse ungdommene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 16 år er en sårbar alder. Så jeg hadde ikke tillat alkoholbruk. Overnatte hos venner som bor hos sine foreldre er greit, men ikke overnatting hos venner på hybel. (Dette er jo selvsagt avhenging av hvilket barn vi snakker om. Men i din situasjon synes jeg dette er riktig) Nå er ikke jeg så naiv at jeg tror at en 16-åring ikke drikker. Men jeg tror at dersom man har klare regler, så vil de drikke mindre og mer sjeldent. Og det er noe å strebe mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det er vel ikke noe fasitsvar på det? Jeg tenker iallefall at du må være så streng som du føler er riktig og nødvendig, basert på dine egne verdier og erfaringer og din vurdering av akkurat denne ungdommens situasjon. Noen synes jo ikke det er så nøye om 16-åringen drikker, andre synes det er uakseptabelt. Noen 16-åringer kan omgås andre som drikker uten å drikke selv, andre synes det er et ubehagelig stress og press. Kanskje er det riktig å diskutere dette med ungdommen, i rolige former og uten at det er knyttet til en bestemt situasjon. Uansett har du heller ikke full kontroll med hva en ungdom gjør, men jeg tror det er viktig at du blir enig med deg selv og sender tydelige signaler deretter. Men alt dette er jo lettere i teori enn praksis - lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenåringsmamma jeg ja Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 16 år er en sårbar alder. Så jeg hadde ikke tillat alkoholbruk. Overnatte hos venner som bor hos sine foreldre er greit, men ikke overnatting hos venner på hybel. (Dette er jo selvsagt avhenging av hvilket barn vi snakker om. Men i din situasjon synes jeg dette er riktig) Nå er ikke jeg så naiv at jeg tror at en 16-åring ikke drikker. Men jeg tror at dersom man har klare regler, så vil de drikke mindre og mer sjeldent. Og det er noe å strebe mot. Dette er svært vanskelig. Har faktisk lurt på det samme før i dag. Har selv et innlegg lenger ned her om det samme, og fikk en del svar. Men jeg er fortsatt i tvil. Jeg har jo mest lyst til å si nei til ALT jeg. Min sønn er 15 1/2 og går i 10. kl. Han har vært på fest, og han har vært full. Vi vil jo ikke at han skal drikke, og han får heller ikke lov. Men så er vi ikke naive slik Speak sier over her, vi vet jo at de drikker litt på fest, så vi kan ikke bli sinte heller, fordi vi vil jo gjerne at han skal være ærlig. Skal ikke være slik at han ikke tør å si ting hjemme. Vil ikke være altfor streng. Han får lov til å overnatte hos kjæresten. Hun er et år eldre. Jeg vil han skal være hjemme til da jeg sier det. Men når?? Ikke lett. Jeg sitter jo her bekymret uansett. Han er ikke så ofte borte da. Ikke hver dag. I sta spurte han om han kunne overnatte hos en kamerat. Han er alene hjemme. Jeg vil si nei. Men så tenker jeg; er jeg urimelig da? Kan jeg si nei? Tenker jeg riktig? Eller bare som en hønemor? Her om kvelden syklet han og en kamerat til en venninne. Dette var fredagskveld. Jeg ville han skulle dra derfra SENEST 23. Er det for tidlig? Klokka ble 23:15. Så jeg ringte. Joda, de hadde bare ikke fått dratt enda, men de skulle reise da. 40 min til. Ingen hjemme enda. Pappan hans ringer til han. Joda, de var på vei, bare følge en tredje kamerat hjem først, så skulle de komme. 30 min til...ingen her fortsatt. Da reiste mannen min(pappan) for å se etter de(nevnte jeg at jeg var hønemor? Hehe). Joda, de var bare 5 min borti veien her. Han var da hjemme over en time senere enn det jeg sa. Skulle det fått konsekvenser? Han er jo en grei og real gutt. Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Dette er svært vanskelig. Har faktisk lurt på det samme før i dag. Har selv et innlegg lenger ned her om det samme, og fikk en del svar. Men jeg er fortsatt i tvil. Jeg har jo mest lyst til å si nei til ALT jeg. Min sønn er 15 1/2 og går i 10. kl. Han har vært på fest, og han har vært full. Vi vil jo ikke at han skal drikke, og han får heller ikke lov. Men så er vi ikke naive slik Speak sier over her, vi vet jo at de drikker litt på fest, så vi kan ikke bli sinte heller, fordi vi vil jo gjerne at han skal være ærlig. Skal ikke være slik at han ikke tør å si ting hjemme. Vil ikke være altfor streng. Han får lov til å overnatte hos kjæresten. Hun er et år eldre. Jeg vil han skal være hjemme til da jeg sier det. Men når?? Ikke lett. Jeg sitter jo her bekymret uansett. Han er ikke så ofte borte da. Ikke hver dag. I sta spurte han om han kunne overnatte hos en kamerat. Han er alene hjemme. Jeg vil si nei. Men så tenker jeg; er jeg urimelig da? Kan jeg si nei? Tenker jeg riktig? Eller bare som en hønemor? Her om kvelden syklet han og en kamerat til en venninne. Dette var fredagskveld. Jeg ville han skulle dra derfra SENEST 23. Er det for tidlig? Klokka ble 23:15. Så jeg ringte. Joda, de hadde bare ikke fått dratt enda, men de skulle reise da. 40 min til. Ingen hjemme enda. Pappan hans ringer til han. Joda, de var på vei, bare følge en tredje kamerat hjem først, så skulle de komme. 30 min til...ingen her fortsatt. Da reiste mannen min(pappan) for å se etter de(nevnte jeg at jeg var hønemor? Hehe). Joda, de var bare 5 min borti veien her. Han var da hjemme over en time senere enn det jeg sa. Skulle det fått konsekvenser? Han er jo en grei og real gutt. Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!! Forslag til konsekvens: du ringer han 23:00 og minner han på at nå er det på tide han drar. Fungerer ikke det kommer dere og henter han. Ikke den greie måten, sitte i bilen og han kommer ut, gå inn og hente han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dette er svært vanskelig. Har faktisk lurt på det samme før i dag. Har selv et innlegg lenger ned her om det samme, og fikk en del svar. Men jeg er fortsatt i tvil. Jeg har jo mest lyst til å si nei til ALT jeg. Min sønn er 15 1/2 og går i 10. kl. Han har vært på fest, og han har vært full. Vi vil jo ikke at han skal drikke, og han får heller ikke lov. Men så er vi ikke naive slik Speak sier over her, vi vet jo at de drikker litt på fest, så vi kan ikke bli sinte heller, fordi vi vil jo gjerne at han skal være ærlig. Skal ikke være slik at han ikke tør å si ting hjemme. Vil ikke være altfor streng. Han får lov til å overnatte hos kjæresten. Hun er et år eldre. Jeg vil han skal være hjemme til da jeg sier det. Men når?? Ikke lett. Jeg sitter jo her bekymret uansett. Han er ikke så ofte borte da. Ikke hver dag. I sta spurte han om han kunne overnatte hos en kamerat. Han er alene hjemme. Jeg vil si nei. Men så tenker jeg; er jeg urimelig da? Kan jeg si nei? Tenker jeg riktig? Eller bare som en hønemor? Her om kvelden syklet han og en kamerat til en venninne. Dette var fredagskveld. Jeg ville han skulle dra derfra SENEST 23. Er det for tidlig? Klokka ble 23:15. Så jeg ringte. Joda, de hadde bare ikke fått dratt enda, men de skulle reise da. 40 min til. Ingen hjemme enda. Pappan hans ringer til han. Joda, de var på vei, bare følge en tredje kamerat hjem først, så skulle de komme. 30 min til...ingen her fortsatt. Da reiste mannen min(pappan) for å se etter de(nevnte jeg at jeg var hønemor? Hehe). Joda, de var bare 5 min borti veien her. Han var da hjemme over en time senere enn det jeg sa. Skulle det fått konsekvenser? Han er jo en grei og real gutt. Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!! Pick your fights tror jeg er viktig her. Dvs. tenk nøye gjennom før du setter regler. Dersom reglene brytes, så skal det fås konsekvenser. (Husarrest, beslagelegge mobil en viss tid osv. Men fortell om konsekvensene FØR du utfører dem) Jeg synes kl. 23 er tidlig for en som er nesten 16 år DERSOM DU VET HVOR HAN ER. Dvs. ikke slenge rundt i byen/gatelangs. Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. Men jeg synes også at du kan ta stikkprøver av det han sier. Sjekk at han er der han sier. (Kjør bortom eller hør med foreldrene dersom du kjenner disse) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Pick your fights tror jeg er viktig her. Dvs. tenk nøye gjennom før du setter regler. Dersom reglene brytes, så skal det fås konsekvenser. (Husarrest, beslagelegge mobil en viss tid osv. Men fortell om konsekvensene FØR du utfører dem) Jeg synes kl. 23 er tidlig for en som er nesten 16 år DERSOM DU VET HVOR HAN ER. Dvs. ikke slenge rundt i byen/gatelangs. Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. Men jeg synes også at du kan ta stikkprøver av det han sier. Sjekk at han er der han sier. (Kjør bortom eller hør med foreldrene dersom du kjenner disse) ''Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22.'' *Store øyne* Her er besøket enten på overnatting eller de drar hjem i 18-19-tiden i helgene, besøkets familie vil gjerne ha lørdagskos med barnet sitt de også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Pick your fights tror jeg er viktig her. Dvs. tenk nøye gjennom før du setter regler. Dersom reglene brytes, så skal det fås konsekvenser. (Husarrest, beslagelegge mobil en viss tid osv. Men fortell om konsekvensene FØR du utfører dem) Jeg synes kl. 23 er tidlig for en som er nesten 16 år DERSOM DU VET HVOR HAN ER. Dvs. ikke slenge rundt i byen/gatelangs. Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. Men jeg synes også at du kan ta stikkprøver av det han sier. Sjekk at han er der han sier. (Kjør bortom eller hør med foreldrene dersom du kjenner disse) Får tiåringen være hos venner til kl. 22 ??? Når legger hun seg da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Pick your fights tror jeg er viktig her. Dvs. tenk nøye gjennom før du setter regler. Dersom reglene brytes, så skal det fås konsekvenser. (Husarrest, beslagelegge mobil en viss tid osv. Men fortell om konsekvensene FØR du utfører dem) Jeg synes kl. 23 er tidlig for en som er nesten 16 år DERSOM DU VET HVOR HAN ER. Dvs. ikke slenge rundt i byen/gatelangs. Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. Men jeg synes også at du kan ta stikkprøver av det han sier. Sjekk at han er der han sier. (Kjør bortom eller hør med foreldrene dersom du kjenner disse) ''Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. '' I uka? Hva sier venninnenes foreldre til dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Får tiåringen være hos venner til kl. 22 ??? Når legger hun seg da? Jeg hadde sendt den lille gjesten hjem lenge før kl. 22 om h*n ikke skulle overnatte da... Kl. 22 er mine i seng forlengst om det ikke er noe spesielt, også i helgene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 ''Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22.'' *Store øyne* Her er besøket enten på overnatting eller de drar hjem i 18-19-tiden i helgene, besøkets familie vil gjerne ha lørdagskos med barnet sitt de også. Dette er jo litt spesielle anledninger da ungene har filmkveld:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dette er jo litt spesielle anledninger da ungene har filmkveld:-) Joda, men jeg hadde uansett hatt den filmkvelden litt tidligere på kvelden. ) Kanskje dersom besøket skulle overnatte, men ikke om vedkommende skulle hjem etterpå nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Får tiåringen være hos venner til kl. 22 ??? Når legger hun seg da? De er en gjeng som har filmkvelder innimellom. Og den varer ofte til 22. I helgene pleier ho å legge seg en time senere enn hverdagen. Altså kl. 22:30 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 ''Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22. '' I uka? Hva sier venninnenes foreldre til dette? Dette er fredag eller lørdag når de har filmkvelder. De er en vennegjeng som ofte arrangerer slike filmkvelder. Kommer kl. 19-22. Da får de pizza og godterier. Leker og ser en film. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Joda, men jeg hadde uansett hatt den filmkvelden litt tidligere på kvelden. ) Kanskje dersom besøket skulle overnatte, men ikke om vedkommende skulle hjem etterpå nei. Jeg tror dette er litt av "opplegget". Jeg kjenner foreldrene til to av barna som alltid er med veldig godt, og ingen har reagert på det. Vi kjører/henter også ungene etterpå slik at de ikke må gå hjem så sent på kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dette er fredag eller lørdag når de har filmkvelder. De er en vennegjeng som ofte arrangerer slike filmkvelder. Kommer kl. 19-22. Da får de pizza og godterier. Leker og ser en film. Ok, det ble noe annet enn det jeg klarte å lese ut fra det du skrev første gangen. Da er det jo arrangert, også fra vertsforeldrene sin side og blir noe helt annet. Jeg leste det som om snuppa du hadde innetid klokken 22 om kvelden generelt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Ok, det ble noe annet enn det jeg klarte å lese ut fra det du skrev første gangen. Da er det jo arrangert, også fra vertsforeldrene sin side og blir noe helt annet. Jeg leste det som om snuppa du hadde innetid klokken 22 om kvelden generelt:-) Ser at jeg skrev det litt uklart. Så da måtte jeg jo ta med en liten forklaring i tillegg til de av dere som reagerte:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg hadde sendt den lille gjesten hjem lenge før kl. 22 om h*n ikke skulle overnatte da... Kl. 22 er mine i seng forlengst om det ikke er noe spesielt, også i helgene. Samme her... Dvs. eldstejenta på 12 legger seg 21.30-21.45 i ukedagene og ca. 22.00 i helga. Innimellom er hun på filmkveld eller på "fest" hos en venninne og da slutter de av senest kl. 23.00 (noe hun faktisk synes er i seneste laget selv ;-)) I helga var vi på hyttetur og tolvåringen hadde med seg ei jevngammel venninne. De fikk være oppe like lenge som oss, men valgte selv å legge seg før kl. 22.00 fordi de var så trøtte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dette er svært vanskelig. Har faktisk lurt på det samme før i dag. Har selv et innlegg lenger ned her om det samme, og fikk en del svar. Men jeg er fortsatt i tvil. Jeg har jo mest lyst til å si nei til ALT jeg. Min sønn er 15 1/2 og går i 10. kl. Han har vært på fest, og han har vært full. Vi vil jo ikke at han skal drikke, og han får heller ikke lov. Men så er vi ikke naive slik Speak sier over her, vi vet jo at de drikker litt på fest, så vi kan ikke bli sinte heller, fordi vi vil jo gjerne at han skal være ærlig. Skal ikke være slik at han ikke tør å si ting hjemme. Vil ikke være altfor streng. Han får lov til å overnatte hos kjæresten. Hun er et år eldre. Jeg vil han skal være hjemme til da jeg sier det. Men når?? Ikke lett. Jeg sitter jo her bekymret uansett. Han er ikke så ofte borte da. Ikke hver dag. I sta spurte han om han kunne overnatte hos en kamerat. Han er alene hjemme. Jeg vil si nei. Men så tenker jeg; er jeg urimelig da? Kan jeg si nei? Tenker jeg riktig? Eller bare som en hønemor? Her om kvelden syklet han og en kamerat til en venninne. Dette var fredagskveld. Jeg ville han skulle dra derfra SENEST 23. Er det for tidlig? Klokka ble 23:15. Så jeg ringte. Joda, de hadde bare ikke fått dratt enda, men de skulle reise da. 40 min til. Ingen hjemme enda. Pappan hans ringer til han. Joda, de var på vei, bare følge en tredje kamerat hjem først, så skulle de komme. 30 min til...ingen her fortsatt. Da reiste mannen min(pappan) for å se etter de(nevnte jeg at jeg var hønemor? Hehe). Joda, de var bare 5 min borti veien her. Han var da hjemme over en time senere enn det jeg sa. Skulle det fått konsekvenser? Han er jo en grei og real gutt. Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!! En gutt på snart 16 som må være hjemme kl. 23 en helgekveld!? Da ber man vel om bråk? Har selv små barn, men synes ikke det er SÅ lenge siden jeg var 16, og da var jeg på fest til minst kl. 01 i helgene. Faktisk syntes jeg foreldrene mine var strenge (men det syntes vel omtrent alle) . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 De er en gjeng som har filmkvelder innimellom. Og den varer ofte til 22. I helgene pleier ho å legge seg en time senere enn hverdagen. Altså kl. 22:30 Ok, når det gjelder filmkvelder så er det litt annerledes, ja Jeg oppfatta det som om hun fikk lov å være hos venner (sånn uten avtale) til kl. 22.00 omtrent når hun ville 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.