Gå til innhold

Hva skal en 16-åring få lov til?

Gjest vansker med grenser til store barn

Anbefalte innlegg

Gjest dritvanskelig er rette ordet

Dette er svært vanskelig. Har faktisk lurt på det samme før i dag. Har selv et innlegg lenger ned her om det samme, og fikk en del svar. Men jeg er fortsatt i tvil.

Jeg har jo mest lyst til å si nei til ALT jeg. ;)

Min sønn er 15 1/2 og går i 10. kl.

Han har vært på fest, og han har vært full. Vi vil jo ikke at han skal drikke, og han får heller ikke lov. Men så er vi ikke naive slik Speak sier over her, vi vet jo at de drikker litt på fest, så vi kan ikke bli sinte heller, fordi vi vil jo gjerne at han skal være ærlig. Skal ikke være slik at han ikke tør å si ting hjemme. Vil ikke være altfor streng.

Han får lov til å overnatte hos kjæresten. Hun er et år eldre.

Jeg vil han skal være hjemme til da jeg sier det. Men når?? Ikke lett. Jeg sitter jo her bekymret uansett. Han er ikke så ofte borte da. Ikke hver dag.

I sta spurte han om han kunne overnatte hos en kamerat. Han er alene hjemme. Jeg vil si nei. Men så tenker jeg; er jeg urimelig da? Kan jeg si nei? Tenker jeg riktig? Eller bare som en hønemor?

Her om kvelden syklet han og en kamerat til en venninne. Dette var fredagskveld. Jeg ville han skulle dra derfra SENEST 23. Er det for tidlig? Klokka ble 23:15. Så jeg ringte. Joda, de hadde bare ikke fått dratt enda, men de skulle reise da. 40 min til. Ingen hjemme enda. Pappan hans ringer til han. Joda, de var på vei, bare følge en tredje kamerat hjem først, så skulle de komme. 30 min til...ingen her fortsatt. Da reiste mannen min(pappan) for å se etter de(nevnte jeg at jeg var hønemor? Hehe). Joda, de var bare 5 min borti veien her. Han var da hjemme over en time senere enn det jeg sa. Skulle det fått konsekvenser? Han er jo en grei og real gutt.

Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!!

''Syns det er dritvanskelig jeg rett og slett!!''

Amen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, når det gjelder filmkvelder så er det litt annerledes, ja ;)

Jeg oppfatta det som om hun fikk lov å være hos venner (sånn uten avtale) til kl. 22.00 omtrent når hun ville ;)

Ser at jeg skrev det litt uklart. Med litt oppklaring er det nok enklere å forstå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her... Dvs. eldstejenta på 12 legger seg 21.30-21.45 i ukedagene og ca. 22.00 i helga. Innimellom er hun på filmkveld eller på "fest" hos en venninne og da slutter de av senest kl. 23.00 (noe hun faktisk synes er i seneste laget selv ;-))

I helga var vi på hyttetur og tolvåringen hadde med seg ei jevngammel venninne. De fikk være oppe like lenge som oss, men valgte selv å legge seg før kl. 22.00 fordi de var så trøtte :)

Håper min 10-åring skal finne ut at det er OK å legge seg på kvelden også. For på morran så kan jo gjerne sove lenge. Men det er kanskje ganske normalt (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper min 10-åring skal finne ut at det er OK å legge seg på kvelden også. For på morran så kan jo gjerne sove lenge. Men det er kanskje ganske normalt (?)

''For på morran så kan jo gjerne sove lenge. Men det er kanskje ganske normalt (?)''

Høh?! Her i huset er man våken kl. 7 samme når man sovner om kvelden. Dvs. Snuppa kan sove til bortimot 8, men da er det slutt.

Om sommeren og delvis i jula der vi har fri over litt lengre tid kan de snu døgnet, men ikke på en helg nei. Ergo får de stort søvnunderskudd de helgene de har overnattingsgjester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For på morran så kan jo gjerne sove lenge. Men det er kanskje ganske normalt (?)''

Høh?! Her i huset er man våken kl. 7 samme når man sovner om kvelden. Dvs. Snuppa kan sove til bortimot 8, men da er det slutt.

Om sommeren og delvis i jula der vi har fri over litt lengre tid kan de snu døgnet, men ikke på en helg nei. Ergo får de stort søvnunderskudd de helgene de har overnattingsgjester...

Ser at det er forskjeller da ja. Ikke uvanlig at snuppa sover til 10 i helgen. Ofte er det jeg som er oppe først.

Litt frustrerende de gangene de skal trene på lørdager. Da er ho ikke fornøyd med å måtte sette på klokka i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg unger som ikke sover lenge på morgenen, så av den grunn må vi ha faste leggetider i helga også. I motsatt fall blir helga ødelagt av trøtte, ertete og sure unger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tenåringsmamma jeg ja

Pick your fights tror jeg er viktig her.

Dvs. tenk nøye gjennom før du setter regler. Dersom reglene brytes, så skal det fås konsekvenser. (Husarrest, beslagelegge mobil en viss tid osv. Men fortell om konsekvensene FØR du utfører dem)

Jeg synes kl. 23 er tidlig for en som er nesten 16 år DERSOM DU VET HVOR HAN ER. Dvs. ikke slenge rundt i byen/gatelangs. Snuppa på 10 får jo være hos venner til kl. 22.

Men jeg synes også at du kan ta stikkprøver av det han sier. Sjekk at han er der han sier. (Kjør bortom eller hør med foreldrene dersom du kjenner disse)

Ja, men når han skal sykle 6-7 km i mørkret hjem så syns jeg dette er en grei tid.

10-åringen min hadde også fått lov til å være borte til kl 22 hos venner. Blir litt annerledes. Jeg vet jo 100 % sikkert at h*n er der + at h*n hadde blitt hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når han skal sykle 6-7 km i mørkret hjem så syns jeg dette er en grei tid.

10-åringen min hadde også fått lov til å være borte til kl 22 hos venner. Blir litt annerledes. Jeg vet jo 100 % sikkert at h*n er der + at h*n hadde blitt hentet.

Kanskje du kan tilby henting? På den måten har du full kontroll på hvor han er når du skal hente han.

Barneoppdragelse er jammen ikke det enkleste. Vi vil jo alt godt for dem, og prøver å finne en bra balansegang på hva de skal få lov til og ikke.

Jeg regner ikke med at dette blir enklere med tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...