Gå til innhold

Hjelm, sykkel & barnehage

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Inspirert av tråden under; bør barna ha hjelm uansett hva de sykler på?

Vi har hatt denne diskusjonen internt, og vi blir ikke enige... Vi har ingen tohjulssykler, men vi har tre-hjuls, sykler med henger, og små "sparkesykler" - altså typen man sitter på, men uten pedaler.

Vi har ingen bratte bakker, og ingen lange bakker. Men de sykler på asfalt.

Så, bør de ha hjelm?

Dersom svaret er at de bør ha hjelm, bør barnehagen tilby det (mtp lus/bytte av hodeplagg), eller bør foreldrene ha det med (mtp krav/utgifter/administrasjon).

Hvor trekker man egentlig grensen for hva som er naturlig og selvfølgelig sikring - og hva som blir for mye (selv om det antagelig aldri kan bli for mye)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss (privat) har regelen vært tohjulssykkel= alltid hjelm, og rulleskøyter= alltid hjelm.

Våre barn har ikke brukt hjelm når de bruker trehjulssykkel eller sparkesykler. Noen få har brukt det på sparkesykler, men altså ikke vi.

Foreldrene må ha med hjelm til de barna som skal sykle. Helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hos oss (privat) har regelen vært tohjulssykkel= alltid hjelm, og rulleskøyter= alltid hjelm.

Våre barn har ikke brukt hjelm når de bruker trehjulssykkel eller sparkesykler. Noen få har brukt det på sparkesykler, men altså ikke vi.

Foreldrene må ha med hjelm til de barna som skal sykle. Helt klart.

Det er regelen hos meg også privat - og det har vi forsåvidt praktisert i bhg også, bortsett fra at vi ikke har tohjulssykler og rulleskøyter der.

Vi har tenkt litt på det da, og jeg tror jeg vil videreføre samme regelen der.

Ett alternativ er jo at foreldrene kjøper inn en hjelm som ligger i bhg, på samme måte som med redningsvesten vi har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regelen hos meg også privat - og det har vi forsåvidt praktisert i bhg også, bortsett fra at vi ikke har tohjulssykler og rulleskøyter der.

Vi har tenkt litt på det da, og jeg tror jeg vil videreføre samme regelen der.

Ett alternativ er jo at foreldrene kjøper inn en hjelm som ligger i bhg, på samme måte som med redningsvesten vi har her.

Jeg synes det hørtes tungvint ut, at hvert barn da skal ha to sykkelhjelmer og to redningsvester - en hjemme og en på bhg.

Hos oss har de praktisert at vi har fått beskjed de få gangene de har trengt redningsvest, og da har vi tatt den med. De (i den gamle barnehagen) som ville sykle, måtte ta med sykkel selv og hjelm.

Uff, jeg synes det høres styrete ut å kreve hjelm på trehjulssykler!!!! Jenta mi falt av trehjulssykkelen på bhg i fjor og slo hodet såpass hardt at vi hentet henne tidligere. Men jeg tenkte ikke tanken en gang på at hun kanskje burde hatt hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Prust.

I barnehagen springer jo ungene gjerne til og fra trehjulssyklene og opp og ned av apparatene.

På apparatene skal de ikke ha på seg hjelm pga faren for å bli hengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes det hørtes tungvint ut, at hvert barn da skal ha to sykkelhjelmer og to redningsvester - en hjemme og en på bhg.

Hos oss har de praktisert at vi har fått beskjed de få gangene de har trengt redningsvest, og da har vi tatt den med. De (i den gamle barnehagen) som ville sykle, måtte ta med sykkel selv og hjelm.

Uff, jeg synes det høres styrete ut å kreve hjelm på trehjulssykler!!!! Jenta mi falt av trehjulssykkelen på bhg i fjor og slo hodet såpass hardt at vi hentet henne tidligere. Men jeg tenkte ikke tanken en gang på at hun kanskje burde hatt hjelm.

Vi bruker stranden så mye, også impulsivt, om sommeren - så vi ber foreldrene ha redningsvest her. Nå hører det med til historien at vi er i Oslo, så det er ikke så mange her som har båter ol og dermed trenger redningsvest i hverdagene.

I helgene kan de jo bare ta dem med seg hjem (selvfølgelig i hverdagen også), så de MÅ ikke ha to.

Men med sykkelhjelm blir det litt annerledes... Den bruker man jo mer i hverdagen.

Jeg er bare skeptisk til sånn hodeplaggbyttegreier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelm i barnehagen syns jeg virker styrete, spesielt pga antall barn per voksen, og fordi de går frem og tilbake.

Jeg syns derfor at det ikke bør være tohjulssykler i barnehagen, og det er det ikke i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hjelm i barnehagen syns jeg virker styrete, spesielt pga antall barn per voksen, og fordi de går frem og tilbake.

Jeg syns derfor at det ikke bør være tohjulssykler i barnehagen, og det er det ikke i vår.

Men synes du da at barna burde nektes å ha med egne sykler også? Altså til lek i barnehagen - ikke til/frakjøring...

Eller mener du bare at bhg ikke burde kjøpe inn sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Men synes du da at barna burde nektes å ha med egne sykler også? Altså til lek i barnehagen - ikke til/frakjøring...

Jeg blander meg inn.. :-)

Jeg mener de skal få lov å sykle til/fra bhg, det er foreldrenes ansvar, men ikke bruke disse syklene i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg blander meg inn.. :-)

Jeg mener de skal få lov å sykle til/fra bhg, det er foreldrenes ansvar, men ikke bruke disse syklene i barnehagen.

Ok, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt mot at ungene skal ha med egne greier i barnehagen, men har aldri tenkt over sykler spesielt før. Jeg tar det som en selvfølge at jeg setter sykkelen hennes på utsida av barnehagen når vi kommer, ja. Barnehagen står for leker og utstyr, og da blir alle ungene likeverdige i maktforholdet i forhold til ting/leker.

Men når det er sagt har vi hatt med ski i barnehagen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er behov for hjelm her.

Men om det ble til at alle måtte ha hjelm, ville jeg sendt med egen hjelm. Jeg hadde ikke likt at de ble byttet rundt på mellom alle ungene...

Hos oss har de sykkeldager, da har ungene selv med hjelm og tohjulssykkel. Det er greit. Ellers har det trehjulssykler, og da ingen hjelm.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm for tohjulssykkel, ikke hjelm for trehjulssykkel og aking(!) som noen foreslo i vår bhg.

Når det er sagt, så savnet jeg i vår barnehage mer fokus fra personalets side for god sykkelkultur på trehjulssykkel. Alt var lov. Og det medførte at flere unger slo hodet kraftig når de sto på bakbrettet som passasjerer mens noen andre syklet nedover bakke. Med personalet tilstede og deres stilletiende velsignelse. "Barnestyrt barnehage" var mantraet, og da skulle visstnok de voksne ikke sette grenser for ungene.

Så om det skal være uten hjelm, så er det et poeng å lære ungene å være forstandige - uten nødvendigvis å stoppe kreativiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere andre her har vi innført hjelm som obligatorisk til tohjulssykling, ikke før.

Mens de sykler på trehjuls, er det ofte mye fram og tilbake mellom sykling og annet man _ikke_ skal ha hjelm mens man gjør.

I barnehagen vår var det ikke ordentlige tohjulssykler, bare noen spesielle veltesikre greier. De som hadde med egne, små tohjulssykler, måtte derfor ha med hjelm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns derfor at det ikke bør være tohjulssykler i barnehagen, og det er det ikke i vår.''

I vår barnehage hadde flere av barna med små tohjulssykler, til glede både for seg selv og andre. Flere av de små lærte faktisk å sykle på min gutts sykkel :-). De som hadde med sykler hadde også med hjelm, og disse ble gjerne lånt av flere. Selvfølgelig med en viss fare for lusspredning, men den sjansen tok vi, og våre barn har ikke hatt lus (ennå)(*banker i bordetr*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker stranden så mye, også impulsivt, om sommeren - så vi ber foreldrene ha redningsvest her. Nå hører det med til historien at vi er i Oslo, så det er ikke så mange her som har båter ol og dermed trenger redningsvest i hverdagene.

I helgene kan de jo bare ta dem med seg hjem (selvfølgelig i hverdagen også), så de MÅ ikke ha to.

Men med sykkelhjelm blir det litt annerledes... Den bruker man jo mer i hverdagen.

Jeg er bare skeptisk til sånn hodeplaggbyttegreier...

Hjelm i klatrestativer etc er livsfarlig, barna kan henge fast og bli kvalt. Derfor vikke jeg ikke (i barnehagen) hatt ansvar for at barna må ta på hjelm når de skulle sykle, og av hjelmen i det øyeblikket de går av sykkelen.

Jeg synes ikke de skal ha med egne sykler til bruk i barnehagen, de som bruker sykkel på vei til barnehagen, bør låse fast denne i stativ / utenfor barnehagens port.

På sparkesykkel bruker min seksåring hjelm når hun er trafikken (når både hun og pappaen sparkesykler på vei til trening), når hun bruker den i lek / der det ikke er biler, bruker hun ikke hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hjelm i klatrestativer etc er livsfarlig, barna kan henge fast og bli kvalt. Derfor vikke jeg ikke (i barnehagen) hatt ansvar for at barna må ta på hjelm når de skulle sykle, og av hjelmen i det øyeblikket de går av sykkelen.

Jeg synes ikke de skal ha med egne sykler til bruk i barnehagen, de som bruker sykkel på vei til barnehagen, bør låse fast denne i stativ / utenfor barnehagens port.

På sparkesykkel bruker min seksåring hjelm når hun er trafikken (når både hun og pappaen sparkesykler på vei til trening), når hun bruker den i lek / der det ikke er biler, bruker hun ikke hjelm.

Lekeplass/stativer og sykkelplass er på forskjellige områder her - så det vil ikke noe problem at hjelmen blir med til klatrestativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, jeg syns ikke det er behov for hjelm her.

Men om det ble til at alle måtte ha hjelm, ville jeg sendt med egen hjelm. Jeg hadde ikke likt at de ble byttet rundt på mellom alle ungene...

Hos oss har de sykkeldager, da har ungene selv med hjelm og tohjulssykkel. Det er greit. Ellers har det trehjulssykler, og da ingen hjelm.

:0)

Sykkeldag var en god idé! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hjelm for tohjulssykkel, ikke hjelm for trehjulssykkel og aking(!) som noen foreslo i vår bhg.

Når det er sagt, så savnet jeg i vår barnehage mer fokus fra personalets side for god sykkelkultur på trehjulssykkel. Alt var lov. Og det medførte at flere unger slo hodet kraftig når de sto på bakbrettet som passasjerer mens noen andre syklet nedover bakke. Med personalet tilstede og deres stilletiende velsignelse. "Barnestyrt barnehage" var mantraet, og da skulle visstnok de voksne ikke sette grenser for ungene.

Så om det skal være uten hjelm, så er det et poeng å lære ungene å være forstandige - uten nødvendigvis å stoppe kreativiteten.

Det tar jeg som en selvfølge! Villmanskjøring er ikke lov uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stødige barnehage-trehjulinger trengs det ikke hjelm for å bruke. Da er de så mye av og på at det hadde blitt bare styr, og de er nermest umulige å velte ved normalt bruk.

I jentungens bhg var det lov for 5-åringene å ha med tohjulssykkel, de syklet på en liten gangvei på framsiden av bhg (de andre ungene leker på baksiden) under oppsyn av en voksen.

De hadde også sykkeldag for 5-åringene. Da trillet alle syklene en liten bit bort til en grusbane der de fikk sykle alt de orket.

Ved sykling på tohjulssykkel måtte de selvfølgelig ha hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...