IngenEkspertAkkurat Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Jeg bruker en relativt gammel Office (2003), og før eller siden blir det jo aktuelt å gå over til en nyere utgave. Først kunne jeg imidlertid tenke meg å bli litt kjent med Open Office, og lurer derfor på følgende: Kan både Office og Open Office være installert samtidig, slik at det kan veksles mellom hvem en bruker, altså som en kan med f.eks. nettlesere? 0 Siter
McLoud Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Ja, det funker greit, men hvorfor ønsker du å benytte begge? OpenOffice duger i massevis. 0 Siter
Gjest Rømmegrøt nam nam Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Du kan konvertere Office-dokumenter til Open Office format ja. Open office er mer en bra nok om du ikke trenger å dele dokumenter med andre Office-brukere. 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 20. september 2009 Forfatter Skrevet 20. september 2009 Ja, det funker greit, men hvorfor ønsker du å benytte begge? OpenOffice duger i massevis. Jeg har ingen erfaring med Open Office, og vil helst se om den faller i smak før jeg eventuelt avinstallerer Office. Takk for superraskt svar! 0 Siter
Gjest alang Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Du kan konvertere Office-dokumenter til Open Office format ja. Open office er mer en bra nok om du ikke trenger å dele dokumenter med andre Office-brukere. Så Office- og Open Office-dokumentene går altså ikke "om hverandre" sånn uten videre? 0 Siter
Gjest nyprøvd Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Jeg har ingen erfaring med Open Office, og vil helst se om den faller i smak før jeg eventuelt avinstallerer Office. Takk for superraskt svar! Har akkurat installert Openoffice selv. Man kan bruke de om hverandre, så lenge de du samarbeider med også har open office, men selv har jeg ikke helt fått "grepet" på full bruk av det. Men i følge de rundt meg var det bare å begynne å bruke det, ingen vei tilbake. 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 20. september 2009 Forfatter Skrevet 20. september 2009 Har akkurat installert Openoffice selv. Man kan bruke de om hverandre, så lenge de du samarbeider med også har open office, men selv har jeg ikke helt fått "grepet" på full bruk av det. Men i følge de rundt meg var det bare å begynne å bruke det, ingen vei tilbake. "så lenge de du samarbeider med også har open office" Jeg forstår ikke helt hva du mener, kan du forklare litt nærmere? 0 Siter
Gjest det der stemmer ikke helt Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Har akkurat installert Openoffice selv. Man kan bruke de om hverandre, så lenge de du samarbeider med også har open office, men selv har jeg ikke helt fått "grepet" på full bruk av det. Men i følge de rundt meg var det bare å begynne å bruke det, ingen vei tilbake. Jeg har open office og det går da fint an å lagre i format som kan leses av vanlig office. Man trenger ikke lagre i open office formatet. Jeg deler stadig dokumenter med folk som har vanlig office. 0 Siter
Gjest nyprøvd Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Jeg har open office og det går da fint an å lagre i format som kan leses av vanlig office. Man trenger ikke lagre i open office formatet. Jeg deler stadig dokumenter med folk som har vanlig office. Ja, det gjør jeg også. Men sender en i Openoffice må en være sikker på at de som mottar ogsa har det. 0 Siter
Gjest nyprøvd Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 "så lenge de du samarbeider med også har open office" Jeg forstår ikke helt hva du mener, kan du forklare litt nærmere? Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle. Har de Openoffice, er det hipp som happ. 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 20. september 2009 Forfatter Skrevet 20. september 2009 Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle. Har de Openoffice, er det hipp som happ. Takk skal du ha! 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 21. september 2009 Forfatter Skrevet 21. september 2009 Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle. Har de Openoffice, er det hipp som happ. Får jeg spørre litt mer om dette: ''Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle.'' Gjelder det bl.a. e-mails og deres evt. vedlegg (bilder f.eks.)? 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 21. september 2009 Forfatter Skrevet 21. september 2009 Du kan konvertere Office-dokumenter til Open Office format ja. Open office er mer en bra nok om du ikke trenger å dele dokumenter med andre Office-brukere. Er slik konvertering vanskelig og/eller arbeidskrevende? (Må en f.eks. ta for seg hvert enkelt dokument?). Fint hvis du kan gi en "oppskrift" eller henvisning til en slik. Innebærer det å dele dokumenter med andre f.eks. e-post? 0 Siter
Gjest nytt for meg også Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Får jeg spørre litt mer om dette: ''Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle.'' Gjelder det bl.a. e-mails og deres evt. vedlegg (bilder f.eks.)? De kan ikke åpne filer lagret i Openoffice, slik jeg har forstått det. Så sender du et vedlegg til noen som du ikke vet har Openoffice må du for sikkerhets skyld lagre filen i Microsoft office, slik at de kan få åpnet det. Eller oppfordre dem til å laste ned Openoffice, slik at de kan åpne det.. Er virkelig ingen ekspert på dette, men det var dette som ble sagt til meg fra datakyndige folk rundt meg. 0 Siter
Gjest nyprøvd Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Så Office- og Open Office-dokumentene går altså ikke "om hverandre" sånn uten videre? De brukes om hverandre for dem som har installert begge. Man må ha Openoffice for å åpne ting som er lagret der. 0 Siter
Gjest det der stemmer ikke helt Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Får jeg spørre litt mer om dette: ''Hvis de du samarbeider med ikke har Openoffice, må du sende det i det formatet de kan behandle.'' Gjelder det bl.a. e-mails og deres evt. vedlegg (bilder f.eks.)? Email og bilder har da ikke noe med office å gjøre? Det gjelder dokumenter laget i f.eks tekstbehandler og regneark og andre officeprogrammer. Som et eksempel kan nevnes tekstdokumenter. OpenOffices program (husker ikke hva det heter) lagrer filene i formatet .odt hvis du ikke ber om noe annet. Dersom en som bruker vanlig office (altså word) skal kunne lese dokumentet må du lagre det i .doc format. Programmet til OpenOffice spør hvilket format du vil lagre filen i, så det er ikke noe vanskelig. Når jeg kommer hjem i kveld og har OpenOffice foran meg kan jeg sikkert lage en teskjebruksanvisning med de forskjellige filformatene om du trenger det. Hvilke programmer i Office/Open Office er det du bruker? 0 Siter
citoyen Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 De kan ikke åpne filer lagret i Openoffice, slik jeg har forstått det. Så sender du et vedlegg til noen som du ikke vet har Openoffice må du for sikkerhets skyld lagre filen i Microsoft office, slik at de kan få åpnet det. Eller oppfordre dem til å laste ned Openoffice, slik at de kan åpne det.. Er virkelig ingen ekspert på dette, men det var dette som ble sagt til meg fra datakyndige folk rundt meg. Du må ikke lagre filen i Microsoft Office, men i et format som MS Office kan lese. Du trenger altså ikke å ha MS Office installert for å kunne sende filer som MS Office-brukere kan lese. Det eneste du trenger å gjøre er å velge riktig format når du lagrer filen. 0 Siter
KaVa Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 De brukes om hverandre for dem som har installert begge. Man må ha Openoffice for å åpne ting som er lagret der. n office dokumenter går helt fint å åpne i office. Ikke noe problem. 0 Siter
IngenEkspertAkkurat Skrevet 21. september 2009 Forfatter Skrevet 21. september 2009 Email og bilder har da ikke noe med office å gjøre? Det gjelder dokumenter laget i f.eks tekstbehandler og regneark og andre officeprogrammer. Som et eksempel kan nevnes tekstdokumenter. OpenOffices program (husker ikke hva det heter) lagrer filene i formatet .odt hvis du ikke ber om noe annet. Dersom en som bruker vanlig office (altså word) skal kunne lese dokumentet må du lagre det i .doc format. Programmet til OpenOffice spør hvilket format du vil lagre filen i, så det er ikke noe vanskelig. Når jeg kommer hjem i kveld og har OpenOffice foran meg kan jeg sikkert lage en teskjebruksanvisning med de forskjellige filformatene om du trenger det. Hvilke programmer i Office/Open Office er det du bruker? ''Email og bilder har da ikke noe med office å gjøre?'' Neivel. Fint, da har jeg fått bekreftet det. ''Når jeg kommer hjem i kveld og har OpenOffice foran meg kan jeg sikkert lage en teskjebruksanvisning med de forskjellige filformatene om du trenger det.'' Jeg sier ikke nei takk. ''Hvilke programmer i Office/Open Office er det du bruker?'' I Office bruker jeg først og fremst Word og PowerPoint, i mindre grad Outlook og Excel. Har du kanskje noe å fortelle angående konvertering av Office-dokumenter til OpenOffice-format også? Vanskelig/arbeidskrevende f.eks. Tar gjerne imot en "oppskrift", om du har anledning. Det blir mye bryderi for deg dette, du må selvsagt selv avgjøre hvor mye tid du kan avse. Jeg sier imidlertid tusen takk for din hjelpsomhet, 0 Siter
citoyen Skrevet 22. september 2009 Skrevet 22. september 2009 ''Email og bilder har da ikke noe med office å gjøre?'' Neivel. Fint, da har jeg fått bekreftet det. ''Når jeg kommer hjem i kveld og har OpenOffice foran meg kan jeg sikkert lage en teskjebruksanvisning med de forskjellige filformatene om du trenger det.'' Jeg sier ikke nei takk. ''Hvilke programmer i Office/Open Office er det du bruker?'' I Office bruker jeg først og fremst Word og PowerPoint, i mindre grad Outlook og Excel. Har du kanskje noe å fortelle angående konvertering av Office-dokumenter til OpenOffice-format også? Vanskelig/arbeidskrevende f.eks. Tar gjerne imot en "oppskrift", om du har anledning. Det blir mye bryderi for deg dette, du må selvsagt selv avgjøre hvor mye tid du kan avse. Jeg sier imidlertid tusen takk for din hjelpsomhet, Når det gjelder konvertering, så fungerer det slik: Fra MS Office til OpenOffice: Du åpner dokumentet i programmet, på samme måte som alle andre dokumenter. Konvertering blir gjort automatisk. Fra OpenOffice til MS Office: Når du lagrer dokumentet i OpenOffice velger du "MS Office-kompatibel" (eller lignende tekst) i en liste i samme dialog som du velger filnavn for lagring i. Veldig enkelt, altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.