Gjest Trådstarter Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Noen i familien min er fosterforeldre. Et av fosterbarna, en gutt på ni har til dels et litt rart atferdsmønster. Han tåler ikke at det blir for koselig rundt han. Hvis han merker at ting er i ferd med å bli koselig, så blir han utagerende og sur. Han vil heller ikke at det skal være for kjedelig, men det må være stabilt hele tiden. Dette skaper jo en del problemer for familien, som jo også vil ha det hyggelig hjemme. Denne gutten kom for to år siden fra et hjem som har vært voldelig, og hvor de basale behovene ikke har blitt dekket. Barna i familien har blant annet ikke fått nok mat, og har vært underernærte. Hva kan ligge bak det at han ikke vil ha for hyggelig tror dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 f.eks at familien sitter og skal hygge seg. I begynnelsen er det koselig og man tar en drink for å hygge seg enda mer. Så bikker det over, de voksne blir pussa og kranglete og så ender det med vold. Jeg var alltid skeptisk til lørdagskos hjemme, for det ble ofte veldig lite koselig etterhvert som kvelden gikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 f.eks at familien sitter og skal hygge seg. I begynnelsen er det koselig og man tar en drink for å hygge seg enda mer. Så bikker det over, de voksne blir pussa og kranglete og så ender det med vold. Jeg var alltid skeptisk til lørdagskos hjemme, for det ble ofte veldig lite koselig etterhvert som kvelden gikk. jeg vet ikke helt om det har vært så mye alkohol i hjemmet, men det kan jo selvsagt være noe sånt som ligger bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Mange engstelige barn er veldig vare for forandringer. De foretrekker at alt er akkurat som de er vant til, ellers kjenner de seg usikre på hva som skal skje. Det kan også ha med den type erfaringer å gjøre som GA beskriver. Typen "stille før stormen", eller at de er redde for at kosestunder brukes for å dekke over noe annet. Eneste veien å gå er antakelig å vise ham omigjen og omigjen at det kan gå bra å "skeie ut" med litt kos, uten at det venter noe ubehagelig rundt neste hjørne. Kanskje la ham få være med på å bestemme hva som skal skje - enkle ting som hva de skal spise og hva de skal gjøre. Barn som ikke har vært vant til at det er nok mat, kan kanskje ha en ubevisst redsel for at det kan straffe seg senere dersom de koser seg med noe ekstra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåfugl Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det kan høres ut som barnet har tilknytningsforstyrrelse. Hvis du søker på tilknytningsforstyrrelser eller tilknytningsvansker på nettet finner du info. Dette er ganske vanlig i større eller mindre grad hos foster- og adoptivbarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også fostermor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Mener det sikkert at det er tidligere erfaringer......hva det er kan man jo bare undres på.Kan være så mangt.Har de prøvd å spurt han om det?Hvis det blir for vanskeligt å svare direkte på,kan de jo spørre hva de gjorde hjemme når de hadde det koseligt(ik sikkert de hadde det så koseligt,men kanskje man kan få svar på hvorfor han er som han er.) Har de forklart han hvordan man oppfører seg når man har det koseligt....er ikke sikkert han vet hvordan man oppfører seg hvis han ikke har lært seg det. Det kan og vært lurt å forberede han på disse kosestundene,og snakke med han hver gang på forhånd. Kan være lurt å lage en liten kosestund hver dag i en periode for å øve seg på dette.Kanskje kan det være lurt på lage kosestunder med minst mulig personer til å begynne med. Det er viktig å opprettholde kosestunder. Kan det være at BV kan hjelpe til med å finne svar på hvorfor han er som han er.....evt kan man spørre bio.foreldre eller annen bio familie? Har hadt flere fosterbarn. Ett ex. ett barn kom til oss da det var nesten 11.Første dagen etter at det kom skulle vi spise middag.Vi gjorde som vi pleier dvs rundt kjøkkenbordet,levendelys klare for oppsummering av dagan på jobb og barnehage.Ungen nekta og sette seg ved bordet.Insisterte på å spise på rommet.Det vi gjorde da var å la ungen sitte på rommet,men jeg tok også maten med på rommet å spiste sammen med det.Ungen var vant å spise på rommet alene,og å sitte rundt bordet ble skummelt og nytt.Jeg sa at neste dag skulle jeg og h#n øve oss på å sitte på kjøkkenet.....bare vi 2....altså i en mindre gruppe. Dette fungerte utmerket....Og snart satt hele familien rundt bordet=) Fosterbarn har ofte merkelig adferd,noen ganger er adferden synlig for andre,andre ganger bare synlig for de det bor sammen med. Tiltider er det krevende å være fosterforeldre,men du så givende=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det første som slår meg er at hans reaksjon kommer fordi han ikke helt tror på at det kan være så koselig. For godt til å være sant på en måte. Dette er jo sikkert noe han ikke er vant til å leve med i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Ingoen - Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Han er ikke vant med å ha det koselig og vet ikke/ kan ikke denne nye sosiale settingen. Sosiale ferdigheter må læres på et eller annet tidspunkt, og denne gutten har tydeligvis ingen kunnskap om hvordan et normalt familieliv skal fungere. Naturlig nok! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg tror ikke saken er at han "ikke vil ha det hyggelig". Jeg tror heller saken er at han blir utrygg når hverdagen blir annerledes enn ellers. Å stelle istand til fest eller selskap er jo "stressende" og kan føles utrygt kanskje selv om det for oss voksne kan være hyggelig. Tror barn generelt bare ønsker å ha det som de pleier og har selv opplevd at barna ikke synes det er gøy med bursdager osv, mulig fordi det kjenner annerledes og dermed utrygt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det første som slår meg er at hans reaksjon kommer fordi han ikke helt tror på at det kan være så koselig. For godt til å være sant på en måte. Dette er jo sikkert noe han ikke er vant til å leve med i det hele tatt. jeg lurte først på om opplevelser som er koselige vekker til minne et savn hos han. Han har savnet en tilhørighet, hygge med familien, men så blir han redd for at det skal tas i fra han igjen. at det ikke skal vare. Kan det være snakk om noe sånt også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 jeg lurte først på om opplevelser som er koselige vekker til minne et savn hos han. Han har savnet en tilhørighet, hygge med familien, men så blir han redd for at det skal tas i fra han igjen. at det ikke skal vare. Kan det være snakk om noe sånt også? Det blir jo litt av det samme. For godt til å være sant liksom. Det kan jo i hvert fall være grunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 I voldelige familier starter ofte volden i forbindelse med trivelige situasjoner. En lager mat, skal ha et godt måltid, det blir brukt rusmidler, det blir etterhvert krangling som så topper seg i vold. Julekvelden er stjerneeksempelet. Kanskje han har opplevd dette. Når det blir koselig, tror han at det bare er forspillet.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter. Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 I voldelige familier starter ofte volden i forbindelse med trivelige situasjoner. En lager mat, skal ha et godt måltid, det blir brukt rusmidler, det blir etterhvert krangling som så topper seg i vold. Julekvelden er stjerneeksempelet. Kanskje han har opplevd dette. Når det blir koselig, tror han at det bare er forspillet.... takk for innspill NHD:) Tror du det tar lang tid for han å lære å hygge seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 takk for innspill NHD:) Tror du det tar lang tid for han å lære å hygge seg? Etterhvert som hans erfaring blir at hygge er selve tingen og ikke forspillet til uhygge, vil dette endre seg gradvis. Vil tro at etter 2-3 mnd er det langt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 I voldelige familier starter ofte volden i forbindelse med trivelige situasjoner. En lager mat, skal ha et godt måltid, det blir brukt rusmidler, det blir etterhvert krangling som så topper seg i vold. Julekvelden er stjerneeksempelet. Kanskje han har opplevd dette. Når det blir koselig, tror han at det bare er forspillet.... Det slo meg også, at det var slik det sikkert har vært for ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.