Gå til innhold

Hvordan få opp morgentrøtte barn?

vici

Anbefalte innlegg

Noen gode triks?

vår 5 år gamle gutt er så trett for tiden. (ingen tegn på sykdom/forkjølelse) Morgenene er et mareritt pga han må vekkes og er så trett at han ikke orker kle seg, bli kledd osv.

Han legger seg som regel mellom 19 og 1930 og sovner da med en gang. Storebror går på badet kl 06.00 og da skrur vi på lyset i gangen, setter oppe døra til lillebror slik at han hører vi er oppe. Han må opp 06.30. Lurer på om jeg må få han i seng til 18-18.30. Men synes jo de legger seg ganske tidlig. I tillegg går han jo på fotball to dager slik at da må han hjem og få kveldsmat først.

I dag måtte han løftes ut av senga for at han skulle våkne. Han var sur og gretten. Nektet å gå på do, kle seg, spise frokost osv. Da vi endelig hadde fått "kranglet" på han klærne (syns jo han er stor nok til å kle seg selv) og vi skulle gå ble han fortvilet pga han ville ha frokost hjemme. (får frokost i barnehagen)

Morgenene er et mareritt og jeg håper noen har gode forslag til oss? Alt annet fungerer greit, vi har forholdsvis god tid (men ikke til slikt surr), alt er lagt fram på kvelden, storebror på 7 gjør det han skal og har litt tid til å leke før vi skal være ute av dørene 07.13!

Kan jo legge til at i helgene legger de seg begge kl 19-1930 da også. Da er storebror oppe som regel kl 06-06.30 og lillebror våkner mellom 07-08, som regel nærmest 07.

Har faktisk tenkt litt på slik dagslyslampe som kan vekke han på morgenen. Noen som har erfaring med det? Tenker med gru på når det blir enda mørkere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi på 7,5 er typisk b-menneske, våken om kvelden og trøtt om morgenen.

Vi har funnet ut at dette fungerer for oss:

Ca 45 min før hun MÅ opp bæres hun av pappa som står opp først over i min seng. Vi ligger og prøver å våkne sammen og prater litt til hun er ihvertfall halvvåken.

Så står jeg opp og kler på meg mens jeg fremdeles snakker med henne så hun ikke sovner igjen. Jeg henter klærne hennes, og hun kler på seg i senga mi før hun går på badet og tar resten av morgenstellet der.

Så får hun sitte litt på kjøkkenet og våkne før vi begynner å mase på henne om hva hun vil ha å spise.

-hun er fremdeles stup trøtt, og skikkelig sur, men hun samarbeider ihvertfall når vi gjør det på denne måten.

Storebror hos oss er mye kjappere til å våkne og spretter (nesten da) ut av senga når han våkner, er kjapp med frokost og har ofte tid til både det ene og det andre om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart, det der... at ungene er så friske og opplagte i helgene. :o)

Kanskje ikke dille og dulle for mye med sønnen din, og rose han når han har gjort det han skal -uten at du har vært nødt å mase på han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en gulrot om at hvis han står opp til riktig tid og kler raskt på seg, så rekker du å lage noe godt til matpakken hans?

Jeg prøver å huske på å la barna få med seg noe de liker ekstra godt i matpakken et par ganger i uken.

Dette som motivasjon til at de er flinke og "selvgående" om morgenen.

Det kan være at jeg rekker å steke resten av pannekakerøra fra i går. Så får de med seg en pannekake hver, pluss en til frokost. Kjempestas!

Eller sender med noe frukt de liker, druer, kiwi, appelsin etc..

Eller vi lager en sandwich med salat, agurk, skinke, gulost og tomater eller lign..

Eller ommelett til matpakke eller speilegg til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 7,5 er typisk b-menneske, våken om kvelden og trøtt om morgenen.

Vi har funnet ut at dette fungerer for oss:

Ca 45 min før hun MÅ opp bæres hun av pappa som står opp først over i min seng. Vi ligger og prøver å våkne sammen og prater litt til hun er ihvertfall halvvåken.

Så står jeg opp og kler på meg mens jeg fremdeles snakker med henne så hun ikke sovner igjen. Jeg henter klærne hennes, og hun kler på seg i senga mi før hun går på badet og tar resten av morgenstellet der.

Så får hun sitte litt på kjøkkenet og våkne før vi begynner å mase på henne om hva hun vil ha å spise.

-hun er fremdeles stup trøtt, og skikkelig sur, men hun samarbeider ihvertfall når vi gjør det på denne måten.

Storebror hos oss er mye kjappere til å våkne og spretter (nesten da) ut av senga når han våkner, er kjapp med frokost og har ofte tid til både det ene og det andre om morgenen.

Dere høres utrolig tålmodige ut.

Hadde ikke jeg kunne klart om morran ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Nytter det å gjøre avtaler med ham? Vår 5-åring har lenge vært veldig mottakelig for endringer når vi setter oss ned og snakker ordentlig, forklarer konsekvenser osv.

Her er forsåvidt situasjonen motsatt, han våkner altfor tidlig. Skal gjerne på do i halv 4 -tida om natta og vil gjerne opp halv 6-6. SÆRLIG i helgene..... :-((

Vi har veldg god erfaring med avkrysningsskjema - han fikk være med å lage det. Jeg tegnet 4 ting som ungene skulle klare om morgenen: Gå på do, vaske hender, spise frokost og kle på seg. De var kjempemotivert for dette, trengte ikke klistremerker engang - bare det å sette et kryss i ruta var stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere høres utrolig tålmodige ut.

Hadde ikke jeg kunne klart om morran ;-)

Når man er minst like trøtt sjøl blir det bare sånn.

orker ikke krangle så tidlig om morgenen, og jeg vet akkurat hvordan hun har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Min første tanke var at jeg syns at det er en veldig lang natt. Hvis han legger seg halv åtte og må opp halv sju, så er det 11 timer i senga. Jeg har merket på meg selv at hvis jeg sover for lenge, blir jeg ekstra trøtt og grinete, rett og seltt fordi jeg har fått for mye søvn. Merker også at i perioder hvor jeg sover mer, blir også søvnkvaliteten dårligere fordi jeg ikke sovner "ordentlig" men mer ligger og smådupper, og drømmer mye.

Frøkna i huset er som regel flink å stå opp, men der pleier jeg å gå inn på rommet ca halv time før hun skal opp, snakke med henne, og så skru på lyset. Da pleier hun å være våken og opplagt. når hun skal opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sovefrøken

Min første tanke var at jeg syns at det er en veldig lang natt. Hvis han legger seg halv åtte og må opp halv sju, så er det 11 timer i senga. Jeg har merket på meg selv at hvis jeg sover for lenge, blir jeg ekstra trøtt og grinete, rett og seltt fordi jeg har fått for mye søvn. Merker også at i perioder hvor jeg sover mer, blir også søvnkvaliteten dårligere fordi jeg ikke sovner "ordentlig" men mer ligger og smådupper, og drømmer mye.

Frøkna i huset er som regel flink å stå opp, men der pleier jeg å gå inn på rommet ca halv time før hun skal opp, snakke med henne, og så skru på lyset. Da pleier hun å være våken og opplagt. når hun skal opp

For min egen del har jeg også den erfaringen at dersom jeg sover for lenge, blir jeg bare trøtt og uopplagt. Men hva som er for lenge, varierer nok en god del. Datteren min går i andre klasse og legger seg åtte hver kveld. Nåde den som forsøker å få henne opp før halv syv!

Selv trenger jeg nokså mye søvn, helst i overkant av åtte timer. Mannen min klarer seg med fem ... Tenk så mye tid jeg kaster bort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...