Gå til innhold

napping av øyevipper

Gjest nina olsen

Anbefalte innlegg

Gjest nina olsen

Takk for svar. Tilfører at alderen er 8 år og har holdt på i ca 3 år, for 2 år siden var de om sommeren nesten ute igjen, men i løpet av en natt hvor vialle sov dårlig pga varmen, var alle tatt i løpet av natten. Sier nå hun prøver å stoppe, og at bare neglene er korte nok, klarer hum ikke å nappe. Skjer likevel og hun blir så fortvilet når jeg sier hun må stoppe. Er redd for at hun skal bli ertet, og hun har allerede fått kommentarer fra en venn på skolen, og da bare løp hun. Sier hun ikke vethva hun skal si, og at det er flaut. Hun er en flott jente, sporty og flink til detmeste. Men dette er jeg redd blir et problem for henne. Hva i all verden kan vi gjøre for å stoppe dette ? Vil så gjerne hjelpe, du sier det kan gå over og at jeg ikke må lage det til noe problem. Det er sikkert riktig, men hva hvis andre venner lager det til et problem ? Hilsen fortvilet mor som gjerne vil hjelpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym nå....!

Hei igjen. Det kan godt være at det går over av seg selv, som barnelegen her skriver. I mitt tilfelle har det ikke gjort det. I en alder av over 30 driver jeg fortsatt med det, men ikke i like stor grad som da jeg var barn.

Det som ble forsøkt av foreldrene mine da jeg var liten, og som hadde en viss effekt, var å passe på at neglene mine alltid var så korte at det var vanskelig å nappe ut øyevipper. I tillegg prøvde vi å smøre vaselin rundt øynene, slik at det ble så glatt at det ble vanskelig å nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Takk for utfyllende informasjon, som vel i hovedak passer inn i hva jeg skrev. Men vennindene kan vi ikke gjøre så mye med, men toleransen hennes overfor disse kan bearbeides. Slik du beskriver det nå, sammen med det du skrev tidligere, ser jeg at problemet ligger i hvordan hun takler dette. Erting og venninde kommentar gjør det værre for henne og gjør henne mer bevisst på nappingen og dette igjen gjør det vankselig å takle/ stoppe.

Jeg synes at pga varigheten og vanskene hun har, bør du kontakte fastlegen og be om henvisning til psykolog som kan gå dypere inn i hennes tanker og reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...