Gå til innhold

Oppslagstavle og oversiktstavle i gangen?

Gjest Husmoren to bee

Anbefalte innlegg

Gjest Husmoren to bee

Vi kan finne på å glemme foreldremøter og andre ting. Vi har også mange ting som burde vært gjort. Jeg holder på å lage en oppslagstavle hvor hele familien har oversikt:

- hvem som er trening når

- ting vi skal på som foreldremøter, selskaper etc

- ting som må gjrøes ute som inne

Min mann mener at det er dumt at den skal henge i gangen så alle ser den. Jeg tenker at det gjør vel ikke noe at vi er en familie som ønsker å organisere oss litt. Jeg forsøker også å lage oppslagstavlen så pen så mulig, i en pen ramme.

Er det dumt å ha den i gangen? Det er den gangen man kommer inn i. Men det er et av de rommene vi alle bruker mye, og går naturlig forbi hver dag, slik at vi alle har oversikt.

Er det dumt å henge sånt så synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Familieplanlegger

Det er kjempeviktig at en slik tavle henger der man er nødt til å se den. Hos oss er det på kjøkkenet, like ved kjøleskapet. Og vår er ikke engang spesielt pen, det er rett og slett en familiekalender av typen masseprodusert - kjøpt på Libris! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er dumt å ha en slik lett synlig. En trenger jo ikke akkurat henge opp informasjon om de mest intime detaljer :P.

Vi har vår tavle i en kort gang mellom entréen og kjøkkenet. Her henges det opp, og fjernes, papirer flere ganger i uken. Kunne godt trengt en større enn den vi har, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten tavle nede i gangen. Den bruker vi til små korte beskjeder som "husk regntøy til barnehagen" o.l.

Ellers har vi en stor tavle på kjøkkenet, med plan over alt som skjer i løpet av en uke. Ganske så tettpakket med info!

Hjelper både store og små til å ha oversikt over hva alle i familien gjør og hvor vi er etter skole/jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg et godt tips, selv om jeg ikke er kjent for å være veldig organisert og planlegge godt...

Vi bruker slike gratis kalendere som man får hos RIMI, Spar osv rundt nyttår. Teiper en slik kalender på INNSIDEN av en kjøkkenskapdør som åpnes ofte. Her skriver vi inn ting som skal skje (foreldremøter, kamper, osv osv). Fungerer veldig bra! Dersom mye skjer kan det bli litt dårlig plass, men har kommet over noen slike kalendere med litt bedre plass. Man har da 6 mnd tilgjengelig til enhver tid. Alternativt kan du jo skrive ut en kalender fra Outlook etc for en måned av gangen - det smarteste er allikevel å henge den på innsiden av kjøkkenskapdøra.

Disse kalenderne bruker vi også til å registrere medisinering hos barnet som har astma og allergi. Registrerer også hvilke perioder hun er dårlig. Supert å ha med seg når man skal til legen / sykehuset (og har tilogmed fått skryt for dette på sykehuset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt greit. Vi har en slik kalender (kjøpt ferdig) hengende på kjøkkenet foran brødfjøla). Det spiller ingen rolle om alle ser den. Det er jo ikke akkurat hemmelige ting som står her.

Det har faktisk gjort så gubben har fått bedre oversikt over hva som skjer i familien også. Kjempedeilig.

Hvert familiemeldlem har en rute pr. dag.

Jeg skriver opp treningstider, foreldremøter, legetimer, tannlegetimer osv. der. Oversiktlig og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt greit. Vi har en slik kalender (kjøpt ferdig) hengende på kjøkkenet foran brødfjøla). Det spiller ingen rolle om alle ser den. Det er jo ikke akkurat hemmelige ting som står her.

Det har faktisk gjort så gubben har fått bedre oversikt over hva som skjer i familien også. Kjempedeilig.

Hvert familiemeldlem har en rute pr. dag.

Jeg skriver opp treningstider, foreldremøter, legetimer, tannlegetimer osv. der. Oversiktlig og fin.

Det var en sånn vi skulle hatt på data.... Hengende som en flatskjerm på kjøkkenveggen. Og alle skulle ha kunnet vedlike holde kalenderen sin via mobil... (drømme...)

Jo da - dette GÅR sikkert an med dagens teknologi.. men er ikke så inni det. Har outlook på jobb mobil og syns det er toppen. Men de andre i familien har jo ikke tilgang til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sånn vi skulle hatt på data.... Hengende som en flatskjerm på kjøkkenveggen. Og alle skulle ha kunnet vedlike holde kalenderen sin via mobil... (drømme...)

Jo da - dette GÅR sikkert an med dagens teknologi.. men er ikke så inni det. Har outlook på jobb mobil og syns det er toppen. Men de andre i familien har jo ikke tilgang til den.

''Har outlook på jobb mobil og syns det er toppen. Men de andre i familien har jo ikke tilgang til den.

''

Det er ganske vanlig i barnefamilier at foreldrene sender hverandre Outlook-innkallinger på alt forhåndsavtalt man gjør på fritiden, slik at kalederen bestandig er oppdatert på hva en selv, mannen og barna gjør (av forhåndsbestemte ting).

Dette blir jo ikke tilgjengelig for barna, men er kjekt for foreldrenes oversikt, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tror jeg på Rema-metoden. Det enkle er ofte det beste. Alle er innom hjemme, og det er enkelt og raskt å skrive på denne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har outlook på jobb mobil og syns det er toppen. Men de andre i familien har jo ikke tilgang til den.

''

Det er ganske vanlig i barnefamilier at foreldrene sender hverandre Outlook-innkallinger på alt forhåndsavtalt man gjør på fritiden, slik at kalederen bestandig er oppdatert på hva en selv, mannen og barna gjør (av forhåndsbestemte ting).

Dette blir jo ikke tilgjengelig for barna, men er kjekt for foreldrenes oversikt, i hvertfall.

Lurt! Men da må også mannen ha Outlook på mobilen... Er det eneste krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kalender på google (gmail) der alle 4 har hver sin konto. Den oppdaterer både pappa'n og jeg, og den kan også ungene oppdatere når de blir store nok.

Fungerer flott, ikke minst fordi vi voksne kan sjekke at ingen har booket noe annet - står det ikke i kalenderen kan man ikke komme etterpå og si at "jammen da skulle jo jeg..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kalender på google (gmail) der alle 4 har hver sin konto. Den oppdaterer både pappa'n og jeg, og den kan også ungene oppdatere når de blir store nok.

Fungerer flott, ikke minst fordi vi voksne kan sjekke at ingen har booket noe annet - står det ikke i kalenderen kan man ikke komme etterpå og si at "jammen da skulle jo jeg..."

Vi bruker vanlig Outlook på omtrent samme måte, dvs. vi sender hverandre innkallinger på alle fritidsting, slik at kalenderne er synkronisert. Det fungerer også utmerket. Fordelen med dette er jo at vi har kalenderen lett tilgjengelig på telefonen til enhver tid. Men vi ser ikke for oss barna også skal bruke dette, men det er uansett noen år til det er aktuelt, og da finnes sikkert andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vanlig Outlook på omtrent samme måte, dvs. vi sender hverandre innkallinger på alle fritidsting, slik at kalenderne er synkronisert. Det fungerer også utmerket. Fordelen med dette er jo at vi har kalenderen lett tilgjengelig på telefonen til enhver tid. Men vi ser ikke for oss barna også skal bruke dette, men det er uansett noen år til det er aktuelt, og da finnes sikkert andre løsninger.

Man kan synkronisere googlekalender med mobilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan synkronisere googlekalender med mobilen også.

ok! Men den er kanskje ikke så lett tilgjengelig - eller?

For meg er det i hvertfall naturlig å ha Outlook-kalenderen, som også brukes til jobb, som "hovedkalender" og således lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! Men den er kanskje ikke så lett tilgjengelig - eller?

For meg er det i hvertfall naturlig å ha Outlook-kalenderen, som også brukes til jobb, som "hovedkalender" og således lett tilgjengelig.

Den er jo nettbasert, så den er tilgjengelig hvorsomhelst fra den bare man har nettilgang.

Vi bruker ikke Microsoft på jobben (ikke noe særlig hjemme heller) så da er det greit å bruke gmail/google både på pc og telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...