Gå til innhold

Barn og rynker

Lillemus

Anbefalte innlegg

Husets Snuppe kunne i går fortelle at hennes 8-årige venninne hadde sagt at hun ikke ville ha rynker når hun ble større og hadde også nevnt noe man kunne gjøre for å unngå det, men Snuppa husket ikke hva det var. Jeg ble nesten sjokkert - det er jo rett og slett bare trist!

Snupset og jeg var heldigvis skjønt enige om at det er mye penere med et levende ansikt med litt rynker enn et som er helt glatt og hun så overhodet ikke mørkt på det å få rynker etterhvert. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Husets Snuppe kunne i går fortelle at hennes 8-årige venninne hadde sagt at hun ikke ville ha rynker når hun ble større og hadde også nevnt noe man kunne gjøre for å unngå det, ''

Dette kunne jo barn i "vår tid" sagt også, bortsett fra avsnittet om hva man kan gjøre for å unngå det. Jeg synes ikke man skal tillegge en 8-årings utsagn all verdens tyngde slik at man blir både sjokkert og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du legger for mye i det

'' Jeg ble nesten sjokkert - det er jo rett og slett bare trist!''

Hæ? Det kan du ikke mene i fullt alvor? Unger sier mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg ble nesten sjokkert - det er jo rett og slett bare trist!''

Hæ? Det kan du ikke mene i fullt alvor? Unger sier mye rart.

Jo, jeg synes det er trist at de er så utseendefikserte alt i 8-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du legger for mye i det

Jo, jeg synes det er trist at de er så utseendefikserte alt i 8-årsalderen.

Da har du få bekymringer.

Er det rart at en 8-åring vet at fuktighetskrem er bra, og at for mye sol, og røyk ikke er bra? Kanksje denne 8-åringen tilfeldigvis har sett et program på tv om makeover? Det er ikke uvanlig, men ungene gir uttrykk for hva de har sett og hørt på forskjellig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Husets Snuppe kunne i går fortelle at hennes 8-årige venninne hadde sagt at hun ikke ville ha rynker når hun ble større og hadde også nevnt noe man kunne gjøre for å unngå det, ''

Dette kunne jo barn i "vår tid" sagt også, bortsett fra avsnittet om hva man kan gjøre for å unngå det. Jeg synes ikke man skal tillegge en 8-årings utsagn all verdens tyngde slik at man blir både sjokkert og trist.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha bankkort da jeg ble stor, for da kunne en få så mye penger en bare ville i minibanken. Utrolig praktisk mente jeg at det var.

Jeg ville tolket rynkeutsagnet omtrent i samme gata som mitt egenerfarte eksempel. Barn snapper opp det som voksne snakker om og det som snakkes om i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha bankkort da jeg ble stor, for da kunne en få så mye penger en bare ville i minibanken. Utrolig praktisk mente jeg at det var.

Jeg ville tolket rynkeutsagnet omtrent i samme gata som mitt egenerfarte eksempel. Barn snapper opp det som voksne snakker om og det som snakkes om i media.

''Jeg skulle ha bankkort da jeg ble stor, for da kunne en få så mye penger en bare ville i minibanken. Utrolig praktisk mente jeg at det var.''

;-)

Det var ikke bankkort da jeg var så liten, men jeg stusset over at moren min ikke fylte ut større beløp på sjekken hun betalte med i matvarebutikken. ;-) Hun sa kanskje "kan jeg skrive den på 200 kroner?" (bare dette beløpet i seg selv er utrolig antikvarisk i dag!) Jeg tenkte: Hvorfor skriver hun ikke én million; DA får vi mye penger tilbake, da!

Min søster var ikke noe bedre. Da moren vår på forespørselm om man kunne kjøpe ett-eller-annet sa at "vi har ikke råd", så jentungen uforstående på henne og sa: "Men jobber ikke du i bank, da?!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er sjokkerende men tragisk at hele samfunnet vårt er hysterisk hekta på utseende...og spesielt hysteri rundt rynker...når skal kvinner og menn forstå at hud, kropp og det meste annet forandrer seg gjennom livet og at et ansikt som ser ut som sin "riktige" alder er penere enn enn et ansikt ødelagt i forsøk på å se yngre ut!!!!!

At barn sier sånt sjokkerer ikke meg for de er bare et produkt av oss voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg skulle ha bankkort da jeg ble stor, for da kunne en få så mye penger en bare ville i minibanken. Utrolig praktisk mente jeg at det var.''

;-)

Det var ikke bankkort da jeg var så liten, men jeg stusset over at moren min ikke fylte ut større beløp på sjekken hun betalte med i matvarebutikken. ;-) Hun sa kanskje "kan jeg skrive den på 200 kroner?" (bare dette beløpet i seg selv er utrolig antikvarisk i dag!) Jeg tenkte: Hvorfor skriver hun ikke én million; DA får vi mye penger tilbake, da!

Min søster var ikke noe bedre. Da moren vår på forespørselm om man kunne kjøpe ett-eller-annet sa at "vi har ikke råd", så jentungen uforstående på henne og sa: "Men jobber ikke du i bank, da?!"

Jeg hadde også noen naive forestillinger da jeg var barn.

Jeg kunne ikke skjønne at det skulle være så synd på alle de sultne menneskene i u-landa. De kunne jo bare sette seg på et fly og fly til Norge eller andre rike land! Da jeg ble møtt av motargument som at menneskene i u-land ikke hadde råd til å fly til et annet land, så bare fnøs jeg; det måtte da være _noen_ folk med penger i disse landene som var så greie at de sponset en sånn tur. Evt. kunne vel de som kjørte flyene være greie og ta de med gratis, når de så hvor sultne og fattige de var??

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noen naive forestillinger da jeg var barn.

Jeg kunne ikke skjønne at det skulle være så synd på alle de sultne menneskene i u-landa. De kunne jo bare sette seg på et fly og fly til Norge eller andre rike land! Da jeg ble møtt av motargument som at menneskene i u-land ikke hadde råd til å fly til et annet land, så bare fnøs jeg; det måtte da være _noen_ folk med penger i disse landene som var så greie at de sponset en sånn tur. Evt. kunne vel de som kjørte flyene være greie og ta de med gratis, når de så hvor sultne og fattige de var??

;o)

*S*

Jeg hadde tilsvarende tanker, men bare motsatt vei: Det måtte da kunne gå an å sende ned ett fly med mat, så var den saken løst! ;-)

At ett fly uansett ikke ville være nok og at de sultende ville trenge mat også i de påfølgende dagene forsto jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er spesielt verken rart eller trist at et barn i den alderen ikke ønsker seg rynker, snarere naturlig. Litt på samme måte som at de synes andre ting som hører til voksenverdenen er fremmed eller ekkelt.

Husker at jeg selv tenkte i den alderen at jeg aldri ville ha barn, for da fikk man så lange pupper. Vel, den tanken gikk over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er spesielt verken rart eller trist at et barn i den alderen ikke ønsker seg rynker, snarere naturlig. Litt på samme måte som at de synes andre ting som hører til voksenverdenen er fremmed eller ekkelt.

Husker at jeg selv tenkte i den alderen at jeg aldri ville ha barn, for da fikk man så lange pupper. Vel, den tanken gikk over. ;)

*S* Litt som junior da han var yngre - han ble nesten på gråten over tanken på at han som voksen ville få hårete legger, slik som far.

Nå kan han nesten ikke vente på at han får _enda mer_ hår! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du få bekymringer.

Er det rart at en 8-åring vet at fuktighetskrem er bra, og at for mye sol, og røyk ikke er bra? Kanksje denne 8-åringen tilfeldigvis har sett et program på tv om makeover? Det er ikke uvanlig, men ungene gir uttrykk for hva de har sett og hørt på forskjellig vis.

Greit nok at barn gir uttrykk for ting på forskjellig vis, og dette kunne også vært sagt av en 8-årng for ti år siden. Men poenget her er vel at barn er MYE MER opptatt av utseende og det ytre nå enn tidligere og med slike kommentarer fra en 8-åring blir en påminnet at dette er realiteten. Og det er trist ja!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

Så enkelt kan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

Og jeg mente de ungene som hadde foreldre som jobbet i butikk var ekstremt heldige, for de kunne jo bare ta all den maten(og godteriet de ville ha) Hadde ikke store forståelsen om at de måtte betale for slikt på lik linje med oss "vanlige folk"

Og lærerunger var også ekstra heldige som sikkert fikk ekstra mye hjelp med leksene. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...