Gå til innhold

sliten

Gjest lure på mye, ja det skal man!

Anbefalte innlegg

Gjest lure på mye, ja det skal man!

Hei.

Jeg har et spørsmål som jeg lurer på om dere kloke dol mammaer kan hjelpe meg med ? Vi har en gutt på snart 6 år. Han har startet på skolen. Både jeg og mannen min jobber 100 %- og poden må være mye på SFO.

Vi jobber et stykke fra skolen. Ser at det sliter på poden å ha så lange dager- ofte trøtt og klar når han blir hentet- og det er jo forståelig.

Jeg sliter også en del da jeg tenker mye på han, og innser at det beste har vært at han kunne fått litt mer tid hjemme sammen med oss.

Kan jeg snakke med fastlegen min og høre om det er noen mulighet for at jeg kan bli litt sykmeldt?

Eller må jeg gå ned i stilling for å få dagene til å gå i hop? Hva skal jeg si til fastlegen? VI har planer om å prøve å få et barn til snart, men vet ikke om jeg har overskudd!

Holder det med bare ett barn?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Hvorfor i all verden skal du bli sykemeldt?

Om du vil være mer hjemme får du gå ned i stillingsprosent, eller bytte jobb til et sted der du kan benytte fleksitid eller lignende ordninger.

Liten tid er ikke sykemeldingsgrunn, tenk om alle skulle tenke sånn? Sykepenger er til for de som er så syke at de ikke kan jobbe, ikke for de som har lyst til å tilbringe mer tid hjemme pga dårlig samvittighet.

Jeg ville ha diskutert redusert stilling med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre mange barnefamilier har det slik. Men sykemelding er ikke løsningen her, det blir som at alle vi andre som strever med å få hverdagen til å henge i hop skal finansiere at du får dra tidligere hjem til din sønn. Ser du hva jeg mener?

Hvis det sliter på deg at han har så lange dager, så ville jeg vurdert å gå ned i stillingsprosent i en periode, evt søkt jobb nærmere hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du kan selvfølgelig ikke sykmelde deg for å få hverdagskabalen til å gå opp (det er vel ganske enstydig i svarene på samme spm inne på adopsjonsforum, også).

Men hvis hverdagen virkelig er vanskelig og sfo-dagene for lange for barnet, er det virkelig verdt å ta en titt på hva dere kan gjøre for å få ting til å fungere bedre. Det er mange som har måttet ta noen grep i en periode og evt måttet stramme inn litt økonomisk eller ha en jobb de liker litt mindre, men som ligger nærmere hjemmet, e.l.

* Kan dere foreldrene f.eks forskyve arbeidsdagene deres, altså slik at en av dere begynner tidligere og går tidligere, mens den andre begynner senere og jobber lenger? Dermed vil en kunne ha lengre morgener med barnet, mens den andre henter barnet tidligere på sfo. Slik kunne vi heldigvis løse det en periode da eldstemann var liten.

* En av dere (eller begge to) kan be om å jobbe redusert stilling, f.eks 60-80 prosent.

* En av dere (eller begge) kan vurdere å bytte jobb til en jobb som har kortere arbeidstid/kortere reisetid/mer fleksibel arbeidstid, slik at dere kan legge kabalen slik jeg nevner i pkt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _er_ jo det samme, så jeg bruker ikke en kalori mer her;)))

Det er vel noen som skal sjekke om vi er litt hyggeligere og mildere av oss når vi er her inne på småbarnsforeldre, da vet du - inne på adopsjon er det jo så forferdelig ukoselig og ugjestmildt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er vel noen som skal sjekke om vi er litt hyggeligere og mildere av oss når vi er her inne på småbarnsforeldre, da vet du - inne på adopsjon er det jo så forferdelig ukoselig og ugjestmildt :)

Da er det vanlig høflighet å fortelle at innlegget har stått på et forum før. Ikke late som om det er et nytt innlegg:(

Ellers ville det vært helt OK;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har du skrevet for å sjekke om svarene vil bli noe annet hvis det ikke er snakk om en adopsjonsprosess, og biologiske barn i stedet?

Svaret mitt blir fortsatt; nei - du skal ikke ha sykmelding fordi du har lange arbeidsdager og blir sliten av dette og har dårlig samvittighet for det. Du eller mannen må da vurdere å redusere stillingene deres, slik at dere får mer tid hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke sykmeldingsgrunn. Prøv om du kan jobbe redusert eller lag en avtale om at du f.eks begynner tidlig på jobb og henter tidlig mens pappa'n gjør motsatt.

Det er jo mer oppfølging med to barn enn med ett, så det blir ikke akkurat mindre travelt! På den annen side kan du jo få vært hjemme et år så 6-7 åringen kan slappe av sammen med babyen og deg? -og så er det om mulig enda travlere året etter endt permisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du høres lite moden ut.

Jeg forstår ikke.

Du er sliten, jobber full stilling, vil ha mer tid hjemme.

Du er ikke syk, men du spør om du kan sykmelde deg.

Tror du har misforstått en smule: Sykmelding er for de som har fått nedsatt arbeidsevne grunnet sykdom, ikke grunnet barn.

Det jeg reagerer aller mest på er: midt oppi dette, vurderer dere å få enda et barn? Hva tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sykdom å jobbe 100% og ha et barn, så nei - du kan ikke sykemelde deg. Løsningen vil vel være å jobbe mindre, gå ned i stillingsprosent. Eller evt. begynn en time tidligere, og gå en time før - hvis mannen din leverer, så kan du hente litt før.

Er også sliten, og vil ha mer tid med poden min, men kan ikke sykemelde meg fordet (selv om jeg i praksis kunne gjort det grunnet kronisk sykdom). Jeg håper på å få råd til å gå ned til 80% stilling etterhvert, og mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde vi det også før, ikke fleksitid og to barn i to forskjellige barnehager. Stress! Har aldri tenkt at sykemelding kunne være en løsning - er det noen som er syke?

Det vi gjorde var å se på jobbsituasjon og reisevei. Nå har både mannen og jeg skiftet jobb og flekser/jobber skift/hjemmekontor slik at barna ikke trenger å være på SFO. Vi er ikke så mye sammen hele familien, men barna har som regel en av oss hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vanlig høflighet å fortelle at innlegget har stått på et forum før. Ikke late som om det er et nytt innlegg:(

Ellers ville det vært helt OK;)

Ja, så klart, prøvde meg bare med litt "ironi" etter reaksjonene som kom på adopsjonsforum, men det var ikke myntet på deg sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...