Gå til innhold

Arving av klær

linko

Anbefalte innlegg

Min søster har blitt fostermor til en gutt på 3 år. Jeg har gutter på 7 og 1 år selv, og føler "presset" mht at hun ønsker å arve klær etter 7-åringen. Jeg har egentlig tenkt at 1-åringen skal arve storebror, men skjønner jo min søsters behov også. Nå har de riktignok god økonomi, så det er ikke det det gjelder.

Vet ikke om min 1-åring kommer til å arve min søsters 3-åring da de har en annen aktuell arvtaker som er 2 år.

Jeg synes det blir veldig mye organisering av klær dersom jeg skal gå gjennom det som er lagt til side etter 7-åringen, og har egentlig ikke tid til det (ihvertfall ikke akkurat nå, noe min søster kjenner til). Allikevel kommer det små spørsmål om en badebukse, regnklær, ullsokker, ullbukser etc med jevne mellomrom.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo si at du egentlig hadde tenkt at 1 åringen din skulle arve storebror, men at fostersønnen kan få arve etter 7 åringen hvis 1-åringen din kan arve fra 3-åringen.

Svarer søsteren din at arvtageren på 2 år skal arve 3-åringen, så svarer du bare enkelt og greit at du i såfall beholder tingene etter 7 åringen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arving av klær er ingen rettighet man har og da slett ikke i din situasjon hvor eget barn skal bruke disse klær senere.

Min erfaring er at 2 barn kan arve klær etter hinanden og det tåler de fleste klær, men når nr. 3 skal bruke de samme klær, så er de ofte nærmest utslitt - selvsagt er der undtak, men f.eks. klær fra HM holder typisk til 2 barn, men ikke til nr. 3, dyrere mærkeklær kan holde til flere barn. Dresser slites hårdt og barn nr. 3 må vi ofte købe nytt til fordi dresserne har hull på knær og/eller rumpe. - Finklær holder nok ofte til flere barn, men hverdagsklær brukes ofte ganske aktivt, så tænk på det før du går for at låne ut klær du selv skal bruke igen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ettersom søsteren din har god økonomi så hadde jeg nok sagt at min egen minstemann skal arve etter min eldste. Men kanskje skal de ikke ha dette barnet så lenge hos seg? Slik at det virker litt unødvendig å bruke tusenvis av kroner på klær som blir brukt bare kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en som skal bruke tøyet hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde ikke lånt det bort. Du sier søsteren din har god økonomi og i tillegg så får de vel godtgjort utgifter til bla tøy som fosterforeldre. Behold tøyet med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for arving og har både arvet vekk mye og fått en del, særlig da ungene var små.

Jeg synes du med god samvittighet kan si at du vil beholde klærne etter 7 åringen. De fleste hverdagsklær tåler ikke 3 barn, jeg må kjøpe en god del nytt til min egen nr 3.

Du blir kanskje nødt til å være mer tydelig på dette enn du selv ønsker for at hun skal slutte å komme med hint.

Jeg hadde vært tilbakeholden også med å arve vekk klær som førstemann ikke likte særlig godt eller ting du har to av. Erfaringen tilsier at 2. mann vil rote vekk eller ødelegge akkurat det plagget du ga vekk fordi du hadde to.

Når det dreier seg om et forsterbarn får hun også en godgjøring som skal dekke klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Ettersom søsteren din har god økonomi så hadde jeg nok sagt at min egen minstemann skal arve etter min eldste. Men kanskje skal de ikke ha dette barnet så lenge hos seg? Slik at det virker litt unødvendig å bruke tusenvis av kroner på klær som blir brukt bare kort tid?

''Slik at det virker litt unødvendig å bruke tusenvis av kroner på klær som blir brukt bare kort tid?''

Barnevernet dekker vel alt ungen trenger, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjemsgodtgjørelsen er egentlig ganske høy, så søsteren din godt betalt fra Barnevernet til å kjøpe klær til barnet.

Utgiftsdekning inkl. lommepengergodtgjørelse

0 til 6 år kr 4 369 pr. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også fostermor

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1253700365' post='4216867]

''Slik at det virker litt unødvendig å bruke tusenvis av kroner på klær som blir brukt bare kort tid?''

Barnevernet dekker vel alt ungen trenger, gjør det ikke?

BV dekker alt av klær det første året.Etter det skal man bruke utgiftsdekkingen man får til bl.a klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV dekker alt av klær det første året.Etter det skal man bruke utgiftsdekkingen man får til bl.a klær.

Er det bare å samle alle kvitteringer og overlevere til BV det første året? Dette gjelder klær _og utstyr_, ja? Dvs seng, bilstol, sportsutstyr, ditten og datten....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arv er smart

Nå kan det jo hende at søsteren din tenker at a) klær som ligger over såvidt mange år ikke akkurat blir av bedre kvalitet og B) det er miljøvennlig å arve klær i steden for at alle kjøper og kjøper og kaster og kaster.

Hun har neppe blitt fosterforelder for å tjene seg rik på pengene som skulle gått til klær til ungen...

Hvis du ikke vil at din søster skal arve klærne etter ditt barn, så må du da i grunnen bare si det rett ut: Nei, du får ikke badebuksa/ullsokkene/dressen/buksa/hva-det-nå-enn-var, for det skal jeg gjemme til minstemann kan bruke det.

Verre er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun burde forstå at du trenger klærne til din egen. Klærne blir jo slitt for hvert barn som bruker dem, og du risikerer å måtte kjøpe nye klær til din minste fordi din søsters fosterbarn "bruker opp" klærne.

Ikke misforstå. Jeg synes det er flott å kunne hjelpe til med det meste, men av og til kan man også si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du med god samvittighet kan si du ønsker å spare dem til ditt eget barn om kort tid blir så gammel.

Om du ønsker å strekke ut en hånd kan du jo spørre om det er noe spesielt utstyr hun ønsker å låne en periode (diverse utstyr holder jo lengre enn klær som slites).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lånt bort klær til en treåring om din ettåring skal bruke dem etterpå. Her i huset slites klærne veldig og aldri i verden om de ville holdt til tre stykker.

Jeg har lånt bort klær opp til str 98, men så er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beholder selfølgelig klærne selv. Du har jo en liten tass som kan bruke de om kort tid-du trenger ikke forklare det nærmere enn det. Du skal overhodet ikke føle noe ubehag over det. Synes det er frekt av søsteren din å komme med hint om det ene og det andre. En annen ting er at hun faktisk får penger av barnevernet som skal dekke kjøp av nødvendig klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...