Gjest MayLynn Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 http://www.infotjenester.no/Main.aspx?CID=17774 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ja, kvinnerollen er ofte tøff. Vi har likestilling i arbeidslivet, det kreves like mye av menn og kvinner der. På hjemmefronten er det nok sjelden likestilling, og selv der hvor det påstås å være likestilling er hun adm.dir. i hjemmet... Når kvinner får barn blir de dobbeltarbeidende i langt større grad enn menn. Jeg håper det kommer en dag da småbarnsforeldre får 6 timers dag med lønnskompensasjon fra f.eks. barna er 1 til 5-6 år som er den mest slitsomme perioden for foreldrene (oftest mor) samtidig som det er de viktigste årene i barnets liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dobbeltarbeidende... Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Er ikke det minste overrasket, dessverre, når man ser hvor skjevt fordelt alt med A/S Hus & Heim er fordelt... Klart det blir for mye for mange! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Likte ikke overskriften din, men skjønner jo sammenhenge ut fra artikkelen . Mye av grunnen er nok at kvinner i stadig større grad er i arbeidslivet på linje med menn, men at de tar de tunge omsorgsyrkene hvor det er stort sykefravær. At kvinner oftere mer dobbeltarbeidende enn menn kan være en annen grunn. En ser jo bare her på dol i hvilken grad barn og hjem fortsatt synes å være kvinnens hovedansvar, uansett arbeid utenom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Likestilling???? Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Kvinnerollen kan nok være vel tøff, men iflg. Arbeiderpartiet har de gjort enormt mye for likestillingen. de har gitt fedrene mere tid til å være hjeme med barna det første året, og bedt kvinnene komme seg så fort som mulig inn i arbeid igjen. det er det AP kaller likestilling. Jeg har barn på 8 og 10 år, og synes kanskje at hverdagen er mere slitsom nå, enn da de var små. Nå er det aktiviter, bursdager, foreldremøter osv., etter arbeidstid. Når barna er små er en ihvertfall mere hjemme på ettermiddager og kveld. Helgene blir også fort spist opp av dugnadsarbeid, kamper osv. Jeg har gått ned til 80%, jobber kortere dager, og rekker da fint å rydde hus og hjem, levere på aktiviteter som begynner i 4 tiden. Hadde jeg jobbet 100%, hadde vår fam. fått stor problemer med å få hverdagskabalen til å gå opp, og jeg vet at jeg på lang sikt hadde blitt sliten og lei av all planleggingen som må til for å huske alt som skjer til enhver tid. Jeg føler at det å være en fam. med mange fritidsaktiviteter, er som å styre ett lite AS. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke signere Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-) Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett. Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-) Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett. Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! Det er vel strengt tatt ingen som nekter verken mødre eller fedre å være hjemmeværende hvis de vil? Man må bare være klar over at familien dermed antakelig går litt ned i materiell levestandard, og at den som ikke har inntekt, helt sikkert går glipp av pensjonspoeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det er vel strengt tatt ingen som nekter verken mødre eller fedre å være hjemmeværende hvis de vil? Man må bare være klar over at familien dermed antakelig går litt ned i materiell levestandard, og at den som ikke har inntekt, helt sikkert går glipp av pensjonspoeng. Så lenge barnet er under skolealder får man vel pensjonspoeng, men det er vel uavhengig av om man er hjemme eller ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-) Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett. Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! ''Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! '' Helt enig i at i en ideell verden skulle foreldre vært mer hjemme, selv om jeg ikke deler din oppfatning av at en av dem skal være helt utenfor arbeidslivet. Og hvorfor er det nødvendigvis kvinnen som skal være hjemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-hjemmeværende Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-) Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett. Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! Hvorfor kan ikke fedre ta seg av barna? Forøvrig er jeg noe enig i det du sier, barn og unge har for lite tid med sine foreldre. Men jeg mener det ikke akkurat handler om en hjemmeværende mor, jeg da, siden barn har godt av barnehag og dessuten må i skolen etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Så lenge barnet er under skolealder får man vel pensjonspoeng, men det er vel uavhengig av om man er hjemme eller ikke? Det kan godt hende, jeg er ikke så inne i dette. Man taper uansett ikke all verden på en _kort_ pause fra arbeidslivet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke signere Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hvorfor kan ikke fedre ta seg av barna? Forøvrig er jeg noe enig i det du sier, barn og unge har for lite tid med sine foreldre. Men jeg mener det ikke akkurat handler om en hjemmeværende mor, jeg da, siden barn har godt av barnehag og dessuten må i skolen etterhvert. ''Hvorfor kan ikke fedre ta seg av barna?'' Fordi jeg har et gammeldags syn som går på at kvinner fra naturens side er best skikkede til å være gode omsorgspersoner for barn. Dette forutsetter selvsagt at kvinnen er normalt frisk. Ja, enig i at barn har godt av barnehage, men i noe redusert tid. F.eks. 2-3 dager når de er små. Øke tiden i barnehage det siste året før skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke signere Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ''Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker! '' Helt enig i at i en ideell verden skulle foreldre vært mer hjemme, selv om jeg ikke deler din oppfatning av at en av dem skal være helt utenfor arbeidslivet. Og hvorfor er det nødvendigvis kvinnen som skal være hjemme? ''Og hvorfor er det nødvendigvis kvinnen som skal være hjemme?'' Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. Det _er_ forskjell på mann og kvinne! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ''Og hvorfor er det nødvendigvis kvinnen som skal være hjemme?'' Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. Det _er_ forskjell på mann og kvinne! :-) ''Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. Det _er_ forskjell på mann og kvinne! :-)'' Jeg er enig i at det er forskjell på mann og kvinne, men når det gjelder å ta seg av sine barn så ligger den eneste forskjellen etter mitt syn i at far ikke kan amme. Alt annet kan han gjøre like godt som mor - om mor bare lar ham slippe til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke signere Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det er vel strengt tatt ingen som nekter verken mødre eller fedre å være hjemmeværende hvis de vil? Man må bare være klar over at familien dermed antakelig går litt ned i materiell levestandard, og at den som ikke har inntekt, helt sikkert går glipp av pensjonspoeng. Ja, det er det som er så synd. At man mister muligheten til å tjene seg opp gode pensjonspoeng hvis man istedet for å jobbe velger å være hjemme. Ja, enig i at om man foretar et slikt valg om å være hjemme, eller å jobbe vesentlig mindre for å få mer tid med barna, så må man gå ned på levestandarden. Men økonomien går helt sikkert rundt likevel, man må bare prioritere annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det kan godt hende, jeg er ikke så inne i dette. Man taper uansett ikke all verden på en _kort_ pause fra arbeidslivet. ''Man taper uansett ikke all verden på en _kort_ pause fra arbeidslivet.'' Hva skal man så leve av når man er alene med barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke signere Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ''Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. Det _er_ forskjell på mann og kvinne! :-)'' Jeg er enig i at det er forskjell på mann og kvinne, men når det gjelder å ta seg av sine barn så ligger den eneste forskjellen etter mitt syn i at far ikke kan amme. Alt annet kan han gjøre like godt som mor - om mor bare lar ham slippe til. Er ikke enig. Tror det er forsket på, vedtatt og opplest at kvinnens hjernestruktur er mer annerledes. Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt. Husker ikke alt, men det er noe av det forskere har kommet fram til. Og hvis man skal sammeknligne seg med apene, så er det jo moren som er omsorgspersonen for barna. Gjelder vel for de fleste i dyreriket. Men det er klart det finnes unntak, både i dyreriket og hos menneskene. Tror blant annet at pingvinhannen er den som ruger ut egget og passer på og beskytter barnet den første tiden. Og jeg er helt med på at i noen tilfeller hos mennesker, så er det ingen tvil om at en far kan være bedre omsorgsperson enn en mor. Men da mener jeg at mor nok ikke er helt frisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mikkelina Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Er ikke enig. Tror det er forsket på, vedtatt og opplest at kvinnens hjernestruktur er mer annerledes. Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt. Husker ikke alt, men det er noe av det forskere har kommet fram til. Og hvis man skal sammeknligne seg med apene, så er det jo moren som er omsorgspersonen for barna. Gjelder vel for de fleste i dyreriket. Men det er klart det finnes unntak, både i dyreriket og hos menneskene. Tror blant annet at pingvinhannen er den som ruger ut egget og passer på og beskytter barnet den første tiden. Og jeg er helt med på at i noen tilfeller hos mennesker, så er det ingen tvil om at en far kan være bedre omsorgsperson enn en mor. Men da mener jeg at mor nok ikke er helt frisk. "Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt." Tror nok dette er å undervurdere mannen grovt. Årsaken ligger kanskje ikke i evne, men mer i hvilken type omsorg man føler seg best i. Det å arbeide og forsørge familien er jo omsorg det også, og jeg tror det er noe i at menn var jegere fra begynnelsen av, mens kvinnene passet hulen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ''Man taper uansett ikke all verden på en _kort_ pause fra arbeidslivet.'' Hva skal man så leve av når man er alene med barn? Skal man være hjemmeværende uten noen med inntekt i husstanden, må man forholde seg til stønadsregler osv. Det blir noe annet. Dette handlet om pensjonspoeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ''Og hvorfor er det nødvendigvis kvinnen som skal være hjemme?'' Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. Det _er_ forskjell på mann og kvinne! :-) ''Fordi kvinner fra naturens side er bedre egnet som omsorgsperson for barn, så sant hun er normalt frisk. '' Haha, tror vi er så uenige at det ikke er vits i å diskutere dette videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.