Gå til innhold

Er kvinnerollen blitt for tøff?

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Skal man være hjemmeværende uten noen med inntekt i husstanden, må man forholde seg til stønadsregler osv. Det blir noe annet. Dette handlet om pensjonspoeng.

Ok, skjønte ikke det jeg vet du. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• hidi, the scorpion

4

• fyrlykt

3

• Lillemus

2

Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-)

Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett.

Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker!

Jeg synes også kvinner kan være hjemmeværende - HVIS DE ØNSKER! Og det kan også mannen... Og jeg er grunnleggende uenig med deg i at far dårligere kan ta vare på barna enn det mor kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

"Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt."

Tror nok dette er å undervurdere mannen grovt.

Årsaken ligger kanskje ikke i evne, men mer i hvilken type omsorg man føler seg best i. Det å arbeide og forsørge familien er jo omsorg det også, og jeg tror det er noe i at menn var jegere fra begynnelsen av, mens kvinnene passet hulen. :-)

'' Det å arbeide og forsørge familien er jo omsorg det også, og jeg tror det er noe i at menn var jegere fra begynnelsen av, mens kvinnene passet hulen. :-)''

Nemlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

'' Det å arbeide og forsørge familien er jo omsorg det også, og jeg tror det er noe i at menn var jegere fra begynnelsen av, mens kvinnene passet hulen. :-)''

Nemlig! :-)

men glem ikke det jeg skrev først også da - det handler nok ikke om at mannen ikke *kan*. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

men glem ikke det jeg skrev først også da - det handler nok ikke om at mannen ikke *kan*. :-)

Neida, jeg påstår ikke at mannen ikke _kan_, jeg sier bare at kvinnen er best skikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tør ikke signere

Bedre skikket betyr jo det samme som å ha bedre evner.

Men det finnes selvsagt mange menn der ute med feminine trekk, feminin personlighet, så i slike tilfeller går det helt sikkert bra.

Jeg mener det er en grunn til at vi er skapt med to forskjellige kjønn. Og det er ikke bare de ytre trekkene som er forskjellige. I høy grad har vi også forskjellig personlighet.

Hvorfor har mange så vondt for å forstå at kvinner er ment for å være mødre og ta seg av barna sine? Flott at også menn gjør det, men fra naturens side _er_ kvinnen best egnet. Og det er fordi hun er skapt til det!

Kvinner har også lysere og mykere stemme, noe forskere er fordi det tiltaler småbarn mer. Kvinner er også mykere i kroppene sine.

Og så er menn og kvinner (jenter og gutter) som regel født med ulike interesser. Jenter interesser seg for f.eks for dukker og koppestell, og gutter for f.eks. for biler og andre tekniske duppeditter. Og det ser ut til å være nedlagt i oss fra naturens side. Det er IKKE, som mange tror, fordi at foreldrene gir dem slike typiske jente- og gutteleker. Alle som jobber i barnehage eller har barn med ulikt kjønn, ser at det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

Bedre skikket betyr jo det samme som å ha bedre evner.

Det er heller ingen tilfeldighet at det finnes flest kvinner i typiske omsorgsyrker. Det er fordi slike yrker tiltaler kvinner mer enn menn. Og det er igjen fordi kvinner er skapt slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men det finnes selvsagt mange menn der ute med feminine trekk, feminin personlighet, så i slike tilfeller går det helt sikkert bra.

Jeg mener det er en grunn til at vi er skapt med to forskjellige kjønn. Og det er ikke bare de ytre trekkene som er forskjellige. I høy grad har vi også forskjellig personlighet.

Hvorfor har mange så vondt for å forstå at kvinner er ment for å være mødre og ta seg av barna sine? Flott at også menn gjør det, men fra naturens side _er_ kvinnen best egnet. Og det er fordi hun er skapt til det!

Kvinner har også lysere og mykere stemme, noe forskere er fordi det tiltaler småbarn mer. Kvinner er også mykere i kroppene sine.

Og så er menn og kvinner (jenter og gutter) som regel født med ulike interesser. Jenter interesser seg for f.eks for dukker og koppestell, og gutter for f.eks. for biler og andre tekniske duppeditter. Og det ser ut til å være nedlagt i oss fra naturens side. Det er IKKE, som mange tror, fordi at foreldrene gir dem slike typiske jente- og gutteleker. Alle som jobber i barnehage eller har barn med ulikt kjønn, ser at det er sånn det er.

Jeg tør signere i motsetning til deg!

Kvinner er skapt til å føde og amme barna sine. I de tre første årene er egentlig mor den viktigste personen i barns liv, mens far kommer som en god nummer to.

Etter tredje året jevner det seg ut mellom foreldrene, og barnet er klar for nye utfordringer!

Ved eventuell skilsmisse etter barnets tredje år, så er begge foreldrene like viktige for barnet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

Jeg tør signere i motsetning til deg!

Kvinner er skapt til å føde og amme barna sine. I de tre første årene er egentlig mor den viktigste personen i barns liv, mens far kommer som en god nummer to.

Etter tredje året jevner det seg ut mellom foreldrene, og barnet er klar for nye utfordringer!

Ved eventuell skilsmisse etter barnets tredje år, så er begge foreldrene like viktige for barnet;)

Ok, hvis det er sånn så håper jeg at de fleste kvinner ønsker å være hjemme med barnet de tre første årene. Noen annet skulle da egentlig bare mangle... De har jo satt dem til verden, så hvorfor overlate omsorgsoppgavene til barnehagepersonell eller far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis det er sånn så håper jeg at de fleste kvinner ønsker å være hjemme med barnet de tre første årene. Noen annet skulle da egentlig bare mangle... De har jo satt dem til verden, så hvorfor overlate omsorgsoppgavene til barnehagepersonell eller far?

Hoho, nå trør du midt i vepsebolet. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det ville nok være så i den ideèlle verden, men vi lever ikke der, så vi må forholde oss til denne verden! Her er ingen perfekte, og verden forandrer seg enten vi vil eller ikke, så da må enhver gjøre som de synes best for seg og sine!

Hva jeg og du føler om tema, gjelder ikke samfunnet rundt oss, men _vi_ kan jo gjøre det vi tror er best for våre barn;)

Jeg valgte far til mine barn, som var enig i mine verdier, så jeg fikk oppfylt mine ønsker for barna våre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tør ikke signere

Det ville nok være så i den ideèlle verden, men vi lever ikke der, så vi må forholde oss til denne verden! Her er ingen perfekte, og verden forandrer seg enten vi vil eller ikke, så da må enhver gjøre som de synes best for seg og sine!

Hva jeg og du føler om tema, gjelder ikke samfunnet rundt oss, men _vi_ kan jo gjøre det vi tror er best for våre barn;)

Jeg valgte far til mine barn, som var enig i mine verdier, så jeg fikk oppfylt mine ønsker for barna våre;)

''Jeg valgte far til mine barn, som var enig i mine verdier, så jeg fikk oppfylt mine ønsker for barna våre;)''

Ja, heldigvis jeg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

Hoho, nå trør du midt i vepsebolet. ;0)

He he, ja jeg vet det. Er vant til at flertallet på dol er Ap og Sv-velgere.... ;-)

*Ooops, tråkket nok en gang i vepsebolet*

Men ingen fare. Tror denne tråden nå har utspilt sin rolle, så sikkert ingen som leser på denne lenger. Stadig nye tråder som startes, vet du. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvorfor overlate omsorgsoppgavene til barnehagepersonell eller far?''

Du kan ikke likestille barnehagepersonellet og far i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Jeg valgte far til mine barn, som var enig i mine verdier, så jeg fikk oppfylt mine ønsker for barna våre;)''

Ja, heldigvis jeg også! :-)

Vi kan ikke forvente at alle tenker/føler som oss! Er de dårligere foreldre enn oss da?

Alt har en mellomting;)

Problemet er at det er en himmelvid forskjell på barn som har det godt, og de som virkelig har det dårlig:(

Da blir det å dømme veldig tøft, for de barna kan være fra "gode hjem" såvel som "dårlige hjem"... Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja jeg vet det. Er vant til at flertallet på dol er Ap og Sv-velgere.... ;-)

*Ooops, tråkket nok en gang i vepsebolet*

Men ingen fare. Tror denne tråden nå har utspilt sin rolle, så sikkert ingen som leser på denne lenger. Stadig nye tråder som startes, vet du. ;-)

Hehe, sant nok!

Jeg syns du skriver mye fornuftig. Bare så det er sagt. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tør ikke signere

Vi kan ikke forvente at alle tenker/føler som oss! Er de dårligere foreldre enn oss da?

Alt har en mellomting;)

Problemet er at det er en himmelvid forskjell på barn som har det godt, og de som virkelig har det dårlig:(

Da blir det å dømme veldig tøft, for de barna kan være fra "gode hjem" såvel som "dårlige hjem"... Ikke sant?

Jupp... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...