Gå til innhold

Er kvinnerollen blitt for tøff?

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest tør ikke signere

''hvorfor overlate omsorgsoppgavene til barnehagepersonell eller far?''

Du kan ikke likestille barnehagepersonellet og far i hvert fall!

Nei, far er nok hakket bedre her, ja! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• hidi, the scorpion

4

• fyrlykt

3

• Lillemus

2

Er ikke enig. Tror det er forsket på, vedtatt og opplest at kvinnens hjernestruktur er mer annerledes. Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt.

Husker ikke alt, men det er noe av det forskere har kommet fram til.

Og hvis man skal sammeknligne seg med apene, så er det jo moren som er omsorgspersonen for barna. Gjelder vel for de fleste i dyreriket. Men det er klart det finnes unntak, både i dyreriket og hos menneskene. Tror blant annet at pingvinhannen er den som ruger ut egget og passer på og beskytter barnet den første tiden.

Og jeg er helt med på at i noen tilfeller hos mennesker, så er det ingen tvil om at en far kan være bedre omsorgsperson enn en mor. Men da mener jeg at mor nok ikke er helt frisk.

'' Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt.''

Selv om dette er riktig, ser jeg ikke helt at det gjør kvinnen til en mer egnet omsorgsperson. Jeg tror nok det stemmer at jeg har mer innlevelse i barnas følelser enn faren deres har, men det gjør meg ikke mer egnet til å ta vare på dem. Faktisk tror jeg faren klarer brasene vel så godt. Det hjelper jo ikke ungene at jeg synes veldig synd på dem eller får vondt inni meg når de ikke har det helt bra. Jeg gjør jo uansett gode miner til slett spill og jeg tror egentlig at i slike situasjoner kan farens konstruktive tilnærming være vel så bra for barna som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

'' Kvinnen har mer evne til innlevelse, kan lettere se når noen har det vondt, kan gjøre flere ting på en gang, har mer oversikt.''

Selv om dette er riktig, ser jeg ikke helt at det gjør kvinnen til en mer egnet omsorgsperson. Jeg tror nok det stemmer at jeg har mer innlevelse i barnas følelser enn faren deres har, men det gjør meg ikke mer egnet til å ta vare på dem. Faktisk tror jeg faren klarer brasene vel så godt. Det hjelper jo ikke ungene at jeg synes veldig synd på dem eller får vondt inni meg når de ikke har det helt bra. Jeg gjør jo uansett gode miner til slett spill og jeg tror egentlig at i slike situasjoner kan farens konstruktive tilnærming være vel så bra for barna som min.

Det du sier her, beviser bare hvor godt det er å være to om barna;)

Skilte foreldre, får et annerledes forhold til sine barn, dessverre:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige poenger.

Det er ikke gitt at det er mors måte å forholde seg til tingene på som alltid er den beste for barna, verken der&da eller på sikt.

Og enten man snakker om mors eller fars rolle i sine barns liv, bør man vurdere tidsperspektivet også.

Er "god mor" kun den som kan tilby barna kos og stell fra 0-3 år? Eller er det også en del av å være den gode mor å f eks kunne være i stand til å hjelpe til med leksene utover 6. klasse? Og kanskje også å være en inspirasjon og støtte også mens det voksne barnet studerer på universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke rart det er flest kvinner som oppsøker psykiatrien! ;-)

Når det er sagt, vil jeg også si at den økende tendensen med barn og ungdom som sliter kan skyldes at mødrene ikke er hjemme og tar seg av dem. De har ikke tid, rett og slett.

Og det synes jeg er helt feil! Ja, til at kvinner kan være hjemmeværende hvis de ønsker!

Jeg er helt enig med deg, men dette gjelder selvsagt for far også ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer naturlig at jeg er hjemme med ungene (utenom i ammeperioder) enn at far er det? Han er et like godt omsorgsmenneske som meg og jeg liker like godt som ham å være ute i arbeidslivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt i tvil om at tjaset om å få begge foreldre i full jobb er til det beste for hverken barn, voksne eller samfunnet.

Erfaringsmessig ser jeg at det oftere er moren som får det tyngst når det ikke henger sammen på hjemmeplan. Så jeg synes ikke det er noe problem om flere kvinner enn menn _velger_ å redusere innsatsen i arbeidslivet til fordel for innsatsen hjemme. Det er derimot et stort problem at innsats i hjemmet ikke belønnes med pensjonspoeng og for øvrig gis den anerkjennelsen den fortjener.

For øvrig ville denne statistikken ikke sett så sjokkerende ut om det ble benyttet prosentpoeng.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, skjønte ikke det jeg vet du. :))

Alt i orden. Det er ikke så lett å få med seg alle avsporingene her, spesielt ikke hvis man går inn fra lista over de nyeste innleggene og ikke leser hele forhistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden. Det er ikke så lett å få med seg alle avsporingene her, spesielt ikke hvis man går inn fra lista over de nyeste innleggene og ikke leser hele forhistorien.

''Det er ikke så lett å få med seg alle avsporingene her, spesielt ikke hvis man går inn fra lista over de nyeste innleggene og ikke leser hele forhistorien.''

Den fella går jeg i i ett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kvinner har aldri hatt det bedre. Derimot har kvinnene blitt for kravstore, og alt for mange har også fått for liten yteevne.

''Nei, kvinner har aldri hatt det bedre. Derimot har kvinnene blitt for kravstore, og alt for mange har også fått for liten yteevne.''

Ja, ikke bare skal de ha seg mann og barn, de krever jobb og lønn i tillegg, og attpå til at mannen gjør sin del av arbeidet på hjemmebane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kvinner har aldri hatt det bedre. Derimot har kvinnene blitt for kravstore, og alt for mange har også fått for liten yteevne.

Ja, vi burde fremdeles levd som i den tiden da kvinnene (og forsåvidt også mange menn) døde utslitt i 40-50-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-hjemmeværende

''Hvorfor kan ikke fedre ta seg av barna?''

Fordi jeg har et gammeldags syn som går på at kvinner fra naturens side er best skikkede til å være gode omsorgspersoner for barn. Dette forutsetter selvsagt at kvinnen er normalt frisk.

Ja, enig i at barn har godt av barnehage, men i noe redusert tid. F.eks. 2-3 dager når de er små. Øke tiden i barnehage det siste året før skolestart.

Du har rett i èn ting: Du er gammeldags.

Dessuten er du fordomsfull, og når du kaller meg "ikke helt frisk" blir debatten litt - eh - lavmål (min mann og jeg delte permisjonen når ungene var født, i tillegg hadde vi begge reduserte stillinger en periode).

Du tror ikke kanskje at du bommer litt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...