Gå til innhold

når slutter man å invitere hele klassen ?

Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest bursdagsmamman

Vi har aldri invitert _alle_ hos eldstejenta, der er de nærmere 40 jenter på trinnet, og siden trinnet er delt opp i ulike grupper er det neimen ikke lett å se klare skiller på hvem som er i "klassa".

Hun har hatt 10-11 på sine bursdager.

Minstemor har færre jenter og en litt annen inndeling, så der har vi invitert alle på hennes gruppe + et par fra den andre gruppa. De var 14 på sist bursdag.

Jeg er forøvrig enig med alle i tråden, både "grot" som sier noe om å slippe å invitere plageånder og de som sier alle eller halvparten/mindre enn halvparten. Bursdag skal i utgangspunktet være en hyggelig begivenhet, så man kan virkelig risikere å bomme i alle retninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler kanskje ikke bare om hvor mange man kan presse inn...? Det handler om at man ønsker gi barnet sitt en fin fest. Det å alltid invitere alle av samme kjønn (for å gjøre alle til lags) er slett ikke synomymt med suksess. Det kan være elever der som barnet ikke trives med, i verste fall er redd for. Jeg har vært vitne til at barn har vært tvunget til å invitere medelever, som har vært en plage for dem siden dag en på skolen. Det er nemlig ikke slik at alle er snille mot hverandre (selv om man skulle ønske det) og noen har også evnen til å kuppe hele selskapet og sette bursdagsbarnet i skyggen. Jeg har snakket med elever som har hatt vondt i magen i flere dager før bursdagen sin fordi de gruer seg til at visse medelever skal komme hjem til dem. Dette synes jeg langt på veg er et overgrep!

Derfor er det helt klart at det må være rom for alternative løsninger når det gjelder bursdagsfeiringer. Ja man kan invitere alle, men man kan også velge å feire i mindre skala, med halvparten eller færre av samme kjønn.

Dette har jeg også sagt på egne foreldremøter i skolen. Det er ingen som trenger andres tillatelse til å feire bursdag på sin måte, men man bruker selvsagt hodet og skaper ikke situasjoner som blir vonde for noen( der et par stykker er utelatt). Og invitasjoner holdes selvsagt utenfor skolen.

Jeg er enig med deg, så lenge man bruker fornuft slik du skriver mot slutten av innlegget.

"Alle eller ingen"-prinsippet er i realiteten et forbud mot å feire bursdag for noen barn. Det har ingen geskjeftige foreldre rett til å innføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at man inviterer alle jentene, alle i gruppa, alle på trinnet osv og alle skjønner at man ikke kan ha 40 på besøk. Men jeg blir irritert når enkelte utelater eksempelvis to av jentene fordi "de ikke inviterer fler enn 11"...herregud hva slags foreldre gjør noe sånt????????? En ting er å utelate 12 stykker som er i en annen gruppe eller slikt men sånn "vil ikke be minoritetspråklige for de kommer ikke likevel..." eller " har bare plass til 10 og ikke 12" da spyr jeg....men det var vel egentlig ikke det du spurte om....de slutter vel å be alle når det er naturlig og når de kommer til en viss alder hvor de forstår at alle ber ikke alle osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til seks stykker , ja da har du sannelig plass til ni også. HVIS DU VIL....

enig!!!!!!!! Blir gal av det tullet med at folk ikke har plass!!!!!!!!! En ting er å ikke ha 20 stoler men ungene kan sitte på gulvet, det har vi gjort mange ganger for å få plass og de synes det blir gøy og!Det går an å være ute og ellers så går det å "stue" folk inn"

det er En gang i året! Har lyst å spørre "har ikke plass "menneskene om hva de synes om at deres barn aldri blir invitert pga plassmangel?? greit he?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dårlig samvittighet her

Jeg beundrer de som orker å ha hele klassen på besøk. Jeg tenker at desse foreldrene har gode empatiske evner. De tenker at ingen skal føle seg utenfor og at det barnet som aldri blir invitert som vi ikke vet hvem er nå endelig får komme i en gebursdag. Selv er jeg for egoistisk, jeg orker ikke så store selskaper, egoistisk er det ja. Det blir for dumt og kalle det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omkring mener jeg det har vært vanlig å invitere alle (eller i alle fall alle av samme kjønn) i klassen til og med 10-årsdag - og deretter velge ut noen få som man er mest sammen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beundrer de som orker å ha hele klassen på besøk. Jeg tenker at desse foreldrene har gode empatiske evner. De tenker at ingen skal føle seg utenfor og at det barnet som aldri blir invitert som vi ikke vet hvem er nå endelig får komme i en gebursdag. Selv er jeg for egoistisk, jeg orker ikke så store selskaper, egoistisk er det ja. Det blir for dumt og kalle det noe annet.

Ja det er ego!

hvordan reagerer du hvis det er ditt barn som ALDRI blir invitert??

Du skjønner mødrene orker ikke sånn store fester en gang i året...utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler kanskje ikke bare om hvor mange man kan presse inn...? Det handler om at man ønsker gi barnet sitt en fin fest. Det å alltid invitere alle av samme kjønn (for å gjøre alle til lags) er slett ikke synomymt med suksess. Det kan være elever der som barnet ikke trives med, i verste fall er redd for. Jeg har vært vitne til at barn har vært tvunget til å invitere medelever, som har vært en plage for dem siden dag en på skolen. Det er nemlig ikke slik at alle er snille mot hverandre (selv om man skulle ønske det) og noen har også evnen til å kuppe hele selskapet og sette bursdagsbarnet i skyggen. Jeg har snakket med elever som har hatt vondt i magen i flere dager før bursdagen sin fordi de gruer seg til at visse medelever skal komme hjem til dem. Dette synes jeg langt på veg er et overgrep!

Derfor er det helt klart at det må være rom for alternative løsninger når det gjelder bursdagsfeiringer. Ja man kan invitere alle, men man kan også velge å feire i mindre skala, med halvparten eller færre av samme kjønn.

Dette har jeg også sagt på egne foreldremøter i skolen. Det er ingen som trenger andres tillatelse til å feire bursdag på sin måte, men man bruker selvsagt hodet og skaper ikke situasjoner som blir vonde for noen( der et par stykker er utelatt). Og invitasjoner holdes selvsagt utenfor skolen.

Dette har du selvsagt helt rett i. Men hadde det vært mitt barn du ikke ville invitere fordi ditt barn var redd, ja da ville jeg gjerne visst det.

(Jeg vet samtidig at det finnes de foreldrene som blir hissig og ikke tåler å høre kritikk om sine unger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor stor klassen er. Synes du det er greit å be seks elever fra klassen, hvis de er 8 i klassen totalt?

å nei! det hadde jeg heller ikke gjort. Men jeg innbilder meg ...at klassene er store 25-30 elever, Innbydelses kortene ble levert ..direkte hjem til Foreldrene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hele klassen mener man vel enten alle jentene eller alle guttene.

ok:0) Men Sønnen min fikk selv velge ...hvem han hadde lyst å ha i gebursdagen sin.Det var jo hans Dag:0) Så var det noen som sloss og bråket mye, som han ikke likte, og det skal vel ikke ødelegge dagen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Hva med å lage en ny vri på det? Barnet kan ha to bursdagsfeiringer men halvparten så mange barn hver gang? dobbelt morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

enig!!!!!!!! Blir gal av det tullet med at folk ikke har plass!!!!!!!!! En ting er å ikke ha 20 stoler men ungene kan sitte på gulvet, det har vi gjort mange ganger for å få plass og de synes det blir gøy og!Det går an å være ute og ellers så går det å "stue" folk inn"

det er En gang i året! Har lyst å spørre "har ikke plass "menneskene om hva de synes om at deres barn aldri blir invitert pga plassmangel?? greit he?

Hva med å leie en hytte og ha fest for ungene der? Er man kreativ kan man også være ute i naturen, grille pølser og marsmellows. Mye man kan finne på ute. Tror ikke de bursdagsfeiringene er mindre populære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke greit.

Har vært borti noe tilsvarende på flere bursdager i en klasse, og der ble det store konflikter blant jentene pga nettopp at noen få var blitt holdt utenfor.

Da ber man alle jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine må invitere mindre enn halvparten om de ikke inviterer alle. Så her i huset hadde ikke dette blitt akseptert.

De ender som regel opp med å invitere alle og noen til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:0) Men Sønnen min fikk selv velge ...hvem han hadde lyst å ha i gebursdagen sin.Det var jo hans Dag:0) Så var det noen som sloss og bråket mye, som han ikke likte, og det skal vel ikke ødelegge dagen hans?

Om mine barn ikke vil invitere alle guttene og/eller jentene, må de invitere mindre enn halvparten. Altså minst like mange gutter som blir invitert, må utelates, og det samme for jentene.

Å utelate noe få i en gruppe synes jeg blir nesten motbydelig. Unntaket er om den som blir utelatt har for vane å terrorisere bursdagsbarnet og/eller alt og alle rundt seg. Men det har heldigvis aldri vært en relevant problemstilling for oss.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine barn ikke vil invitere alle guttene og/eller jentene, må de invitere mindre enn halvparten. Altså minst like mange gutter som blir invitert, må utelates, og det samme for jentene.

Å utelate noe få i en gruppe synes jeg blir nesten motbydelig. Unntaket er om den som blir utelatt har for vane å terrorisere bursdagsbarnet og/eller alt og alle rundt seg. Men det har heldigvis aldri vært en relevant problemstilling for oss.

mvh

Det har du nok helt rett i:o) 6 eller ti spiller vel ingen rolle egentlig,så sant alle har det trivelig. Nå er det nok mange år siden mine var små...og det var vel ikke så vanlig da! Selv ville han ikke ha mere feiring når han ble 10 år...han ville bare gå med kompisene sine på Kino og kansje ta en pizza ute etterpå:0) Det var greit for meg:0)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...