Gå til innhold

Hva er likestilling for dere?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Er likestilling at mannen og kvinnen deltar likt i husarbeid, matlaging og barn?

Er ikke likestilling å kunne velge selv hvilken rolle man vil ha i forholdet? Hvis jeg vil være hjemmeværende, ta hånd om barn og lage fine middager til mannen min, så er vel det mitt valg? Jeg er vel like mye likestillt da, fordi jeg har tatt valget selv?

eller?

Skrevet

Jeg tror likestilling for meg er likeverd og likeverdi. Ikke at mannen må ta halve graviditeten og halve svangerskapspermisjonen.

Men jeg savner likelønn. Derfor fikk også SV min stemme i år.

Skrevet

''Hvis jeg vil være hjemmeværende, ta hånd om barn og lage fine middager til mannen min, så er vel det mitt valg? Jeg er vel like mye likestillt da, fordi jeg har tatt valget selv?''

Den definisjonen av likestilling er jeg enig med deg i:-) Ser ikke på som "ikke-likestilling" om kona gjør dette, så lenge hun har et reelt valg.

Gjest Min type likestilling
Skrevet

For meg er likestilling at ikke den ene ligger på sofan og snorker/ser på TV/er på byen mens den andre har fullt opp med hjemlige gjøremål - som husarbeid og barn.

Hvem som gjør hva er meg revnende likegyldige, så lenge begge får gjøre noe de liker.

Om den ene jobber ute og den andre jobber hjemme, så er man fortsatt likestilt hvis ikke absolutt alt på hjemmebane er den hjemmeværendes ansvar. Jeg tenker da på å rydde etter middag, legge barn, rydde for kvelden osv., slike ting som foregår når begge er i hus.

Gjest best wishes
Skrevet

For meg er likestilling at ikke den ene ligger på sofan og snorker/ser på TV/er på byen mens den andre har fullt opp med hjemlige gjøremål - som husarbeid og barn.

Hvem som gjør hva er meg revnende likegyldige, så lenge begge får gjøre noe de liker.

Om den ene jobber ute og den andre jobber hjemme, så er man fortsatt likestilt hvis ikke absolutt alt på hjemmebane er den hjemmeværendes ansvar. Jeg tenker da på å rydde etter middag, legge barn, rydde for kvelden osv., slike ting som foregår når begge er i hus.

en dame jeg gikk på studiet sammen med er gift med en fremgangsrik advokat. Allerede før de giftet seg så sa han at jobben betyr alt for han. Pga lange dager på kontoret for han, så er det hun som har hovedansvar for barna, og hun gjør det meste av husarbeidet. Hun ofrer i det hele tatt mye for at han skal ha det jobben han har.

Men dette har hun valgt selv. Er hun likestilt?

Skrevet

''vis jeg vil være hjemmeværende, ta hånd om barn og lage fine middager til mannen min, så er vel det mitt valg? Jeg er vel like mye likestillt da, fordi jeg har tatt valget selv?''

Man blir ikke likestilt før valgene får likeverdige konsekvenser, økonomisk og sosialt, også om man mot formodning skulle gå fra hverandre.

Skrevet

en dame jeg gikk på studiet sammen med er gift med en fremgangsrik advokat. Allerede før de giftet seg så sa han at jobben betyr alt for han. Pga lange dager på kontoret for han, så er det hun som har hovedansvar for barna, og hun gjør det meste av husarbeidet. Hun ofrer i det hele tatt mye for at han skal ha det jobben han har.

Han har jo vært ærlig om saken, allerede før det ble alvorlig mellom dem (hvis jeg forsto rett), så om det kanskje ikke er likestilling - så kan hun ikke komme etterpå å klage når hun har vært klar over det hele veien.

Gjest Min type likestilling
Skrevet

Jeg tok utgangspunkt i mitt liv og mitt hjem, der vi begge har hatt rimelig like inntekter og eier hus/gjeld sammen.

I det tilfellet du skisserer, så mener jeg hun er det så lengst hun eier halvparten av det han tjener/eier.

Skrevet

Man er likestilt om mannen like gjerne kunne vært den som hadde tatt dette valget. ;)

Dessuten er dere jo ikke likestilt når dere blir pensjonister, når han får penger og du ikke så mye...

Skrevet

Man er likestilt når en kan velge fritt etter ønske, ikke etter forventninger. Det gjelder like mye menn.

Skrevet

Likestilling er ikke noe jeg er opptatt av, men likeverd. Når kvinner og menn er likeverdige i samfunnet så er vi kommet i mål. Det er ikke slik nå.

Dette har ikke noe med arbeidsfordeling i hjemmet å gjøre, og jeg synes situasjonen til kvinner i dag er på mange måter skrekkelig. De er i lavtlønnede omsorgsyrker og fulltidsarbeidende husmødre også. Det handler ikke om hvem tar oppvasken og middagslagingen. Vet ikke hva vi egentlig har oppnådd.

Skrevet

Det er at begge parter blir hørt og respektert like mye når regler og avtaler blir laget.

Skrevet

At begge skal gjøre like mye av alt synes jeg fungerer dårlig. Jeg synes hver og en bør finne hva man liker å gjøre, og fordele ut fra interesser/lyst. Dumt om gubben skulle vaske klær når han er talentløs på området, og jeg synes at denne jobben er helt OK.

Så likestilling i forholdet er for meg at vi bidrar like mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...