Gå til innhold

Bæsje i bleia etter bleieslutt!

Gjest bmamma

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 3,5 år. Han sluttet med bleie i sommer. Det går veldig bra og han har aldri uhell.

Problemet er at når han må bæsje tar han på seg bleie og går inn på rommet sitt.

Jeg har prøvd alt for å få han til åbæsje i do, men det vil han ikke.

En dag sa jeg at han skulle få kongeskipet til Elias om han bæsjet i do og da gjorde han det. Da han hadde fått kongeskipet bæsjet han ikke i do lenger. (var bare den ene gangen).

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Jeg har lyst å ta vekk alle bleiene og si at nå er han så stor at han må bæsje i do.

Samboeren sier at vi ikke kan gjøre det og at han vil innse etter hvert at det er bedre å bæsje i do. (han skifter aldri bæsjebleiene hans)

Vil dette gå over av seg selv,eller må jeg være streng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bareetforslag

Jeg vet ikke hva kongeskipet til Elias er, men antar at det var noe han ønsket seg. Hvorfor ikke fortsette på den veien, premiere og rose i stedet for å fjerne bleier og være streng? Premiering kan feks være klistremerker på en tavle/ark og når han har fått et visst antall kan dette omgjøres til noe han ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn var også sånn. Vi holdt på lenge med et klistremerke-belønningsskjema før han gikk over til å bare bæsje på do.

Det finnes fine løse doseter for barn nå, du har sikkert sett det. Vi har et til minsta som er i myk plast (skumgummi inni?) som er god å sitte på.

Putt også litt papir i do før han bæsjer, så det ikke spruter.

Mulig dere har tenkt på alt dette allerede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt han bæsje i bleia en stund til, men hatt klistremerke-system eller skjema med plass til smilefjes e.l, og så heller gitt premie etter f.eks 10 bæsjinger i do. Da vil han bli så vant til det at det kanskje vil være ekkelt å bæsje i bleia igjen.

Jeg har lært at det ikke nytter å krangle/bestemme over ungenes basale kroppsfunksjoner, for de vinner til slutt uansett, hvis de vil det nok. Om du tar vekk bleiene bæsjer han kanskje i trusa, i tillegg til å bli enda mindre lysten på å ville bæsje i do.

Jeg ville latt være å ha fokus på det i det hele tatt i kanskje 1-2 uker, og så introdusert klistremerkeskjema e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva kongeskipet til Elias er, men antar at det var noe han ønsket seg. Hvorfor ikke fortsette på den veien, premiere og rose i stedet for å fjerne bleier og være streng? Premiering kan feks være klistremerker på en tavle/ark og når han har fått et visst antall kan dette omgjøres til noe han ønsker seg.

Har ikke tenkt på det med klistremerkeskjema, men skal prøve det. Tviler det går.

Tilbød både lego og penger i dag. Han ville bruke bleia.

Håper det går seg til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det går over av seg selv (egenerfaring m/. egne barn).

I alle fall liten vits å være streng.

Minst mulig oppmerksomhet omkring det på minst to uker. Så foreslå belønningssystem som noen andre skrev her under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det med klistremerkeskjema, men skal prøve det. Tviler det går.

Ta en liten, vennlig prat om dette på et annet tidspunkt enn når det er bæsjing på gang.

Ikke si at det er viktig at han skal bæsje på do, men at han skal få klistremerke når han velger å gjøre det.

Hos oss var Lynet McQueen virkelig stort ved bleieslutt, så han fikk Lynet klistremerker til å lime inn i en Lynet-malebok.

Kanskje dere kan avtale at dere skal kjøpe klistremerker på lørdag? Gjør litt stas ut av det, og la ham velge klistremerker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bareetforslag

Går seg til gjør det garantert, men ønsker du fortgang i sakene så er det flere ting man kan prøve på uten at det gjøres til en negativ opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle dem som sier at strenghet og straff ikke er veien å gå.

Men kanskje kunne det være en idé å prøve potte?

Vi hadde bestemt at potte ikke skulle brukes, for det var jo mye greiere å lære opp ungen først som sist til å bruke doen, men han nektet komplett å bruke den (til å begynne med). Ved å bruke potte kunne han få sitte i det rommet han selv ønsket og gjøre fra seg i. Da han var vel "etablert" som pottebruker beveget vi den nærmere og nærmere badet, for så å kutte den helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke skummelt når bæsjen havner i do. Noen barn synes det er lettere å bæsje i do dersom man legger papir i do først. Da hører de ikke klæsjet når de bæsjer ;)

Jeg ville ikke vært streng på det. La ham få på seg bleia når han vil bæsje og ikke gjør noe stort nummer ut av det. Jeg tror man ofte gjør vondt verre om man skal tvinge ungene på toalettet.

Evt kan dere lage et belønningssystem der han får klistremerke e.l. hver gang det kommer en bæsj i do. Første gang kan det være lurt å fortelle ham at det er mye artigere å bæsje i do når bæsjen detter oppi papiret (legg dopapir i do), og motiver ham til å prøve dette (men uten å mase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tilbød både lego og penger i dag. ''

OK, du prøver å trekke opp DOL-polulasjonen, ikke sant? Busted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gitt ham en premie til, men ikke etter å ha bæsjet i do bare en gang, men etter en uke f.eks. For han kan det jo.

Forøvrig er det helt normalt at noen barn foretrekker å bæsje i bleien en stund etter at de er tissetørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan oftes gjøres på flere måter. Enten bare vente (for det kommer jo til å gå over til slutt), belønne (det har du jo testet at virker. Men du bør kanskje gjøre dette over elngre tid. F.eks. 10 ganger = 10 klistremerker = en større belønning) eller du kan bare bestemme dette. Den harde måten altså.

Du kan også si at etter denne bleiepakka så kjøper vi ikke flere beleir. Da får han en tid å forberede seg på før det skjer.

Jeg har litt sans for belønningsmåten i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen min sluttet også med bleie når han var 3,5 år. Men han nektet også å bæsje i do, måtte ha på bleie for å bæsje.

Vi snakket mye om det, og avtalte et tidspunkt han skulle slutte å bæsje i bleia. Tidspunktet var 4-årsdagen hans. Da skulle han også få et sett til brio-togbanen han ønsket seg. Det kjøpte vi inn og lot stå øverst på hylla så han så det daglig.

Når dagen kom så bæsjet han jammen på do, og fortsatte med det. Men vi snakket mye om det i den perioden fram til vi avtalte når det var slutt på å bæsje i bleie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfte om belønning har fungert, så hva med å føre det videre? Ikke en stor premie hver gang, men et klistremerke for hver gang han bæsjer på do/hver dag han ikke har bæsjet i bleia? Når han har for eksempel 10 klistremerker får han en større premie. Han kan gjerne være med å bestemme premien selv, så er dere sikre på at det er noe han virkelig vil glede seg til å få.

Og så kan dere med en gang innføre en regel om at all bæsjing, med eller uten bleie, skal foregå på badet. Det er da ingen grunn til at han skal gå inn på rommet sitt for å bæsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfte om belønning har fungert, så hva med å føre det videre? Ikke en stor premie hver gang, men et klistremerke for hver gang han bæsjer på do/hver dag han ikke har bæsjet i bleia? Når han har for eksempel 10 klistremerker får han en større premie. Han kan gjerne være med å bestemme premien selv, så er dere sikre på at det er noe han virkelig vil glede seg til å få.

Og så kan dere med en gang innføre en regel om at all bæsjing, med eller uten bleie, skal foregå på badet. Det er da ingen grunn til at han skal gå inn på rommet sitt for å bæsje.

Vi har brukt klinkekuler på vår gutt. Det fungerte bedre enn klister.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...