Gå til innhold

Trolig _ikke ADHD_-Liliaceae og evt andre

caprice

Anbefalte innlegg

I sommer hadde jeg et inlegg der jeg lurte på om vår 9 årige datter kunne ha ADHD pga bla at hun er svært ukonsentrert, _meget_ aktiv, voldsomme sinneutbrudd, svært kort lunte etc. Vi har en svært klok fastlege, og har faktisk i første omgang havnet på Spesialsykehuset for epilepsi. Etter EKG i et døgn viser det seg at 9 åringen har over 50% epileptisk aktivitet i hjernen om natten. Noe som ikke merkes på henne, eller at søvnen er urolig e.l. Hjernen får dog ikke "hvilt" på samme måte som den gjør hos oss andre. Noe som kan gi utslag i uønsket adferd på dagtid. Tilstanden går visst over av seg selv i løpet av puberteten, men det er ønskelig at det blir behandlet pga adferd, og at man selv kan gå glipp av mye, blandt annet i forbindelse med læring. Medisinering har gitt veldig gode resultater i nesten alle tilfeller! Vi er med i et stort forskningsprosjekt ang. dette, og blir derfor sjekket ut med tester og fagpersonale i alle bauger og kanter. Dette er virkelig super bra!!! Kan det være noe å vurdere for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig å høre :-)

Veldig godt at dere har kommet gjennom undersøkelser og er allerede igang med å finne ut av behandling/medisinering.

Høres ut som hun er i de beste hender.

Her har det ikke skjedd noe særlig mer, annet enn at oppfølgingen mellom hjem og skole har blitt enda tettere.

Lærer er blitt flink til å rose ønsket atferd og vi har en veldig fin kommunikasjon.

Venter på ny samtale med helsesøster, og tenkte å kontakte henne etter høstferien, dersom jeg ikke hører noe snart.

Ting tar tid, så jeg må nok være litt tålmodig..

Men det går jo nå tålelig bra med henne, så da er det forsåvidt greit.

Fortell gjerne mer om hvordan det går med dere til [email protected]

(Har endelig fått somlet meg til å opprette en ny mailkonto!)

Var veldig oppløftende å høre at dere får riktig hjelp og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan "legen kom på" det med epilepsi?

Var det noen blodprøver som slo ut etc? Jeg har også en datter som vi lurer på om det feiler "noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan "legen kom på" det med epilepsi?

Var det noen blodprøver som slo ut etc? Jeg har også en datter som vi lurer på om det feiler "noe".

Uten at jeg vet, vil jeg anta det er forskning som har vært publisert som legen kjente til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh, kanskje dette er "vanligere" enn man vet? Vår datter på 10 har samme symptomer som din datter. Har ikke vært utredet, men har slitt med sinneanfall siden hun var liten. Blacker da helt ut (umulig å snakke til/ med henne), for så å bli helt utmattet etterpå. Da hun var liten endte alltid seansen med at hun tisset på seg og så sovnet. Etterpå kan hun huske at hun var sint, men ikke helt hvorfor. Hun sliter og med konsentrasjon og leseferdigheter noe som er slitsomt både for oss og henne.

Er litt skeptisk til at alle nå får diagnosen ADHD. Tror ikke selv at hun har det etter å lest mangfoldige sider om temaet, men har heller ikke funnet noe annet som "det" kan være. For noe er det. Synes det har kommet litt oftere sinneanfall i det siste- noe vi har knyttet til prepubertet/ hormoner. Håper å følge deg her inne! Kanskje du har en link til den forskningen som legen deres har hørt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Dette var spennende lesing. Vår datter sliter med noe av det samme, bortsett fra sinneutbrudd.

Når vi var hos legen med henne fikk vi bare beskjed om at hun var frisk, tok ingen blodprøver, ingen prøver i det hele tatt, hun trengte ikke være med en gang faktisk........ Men de skrev en henvisning til BUP for oss da!

I ettertid har vi ikke fått nevnverdig hjelp av BUP, men av PPT! Jeg må si at spesialist helsetjenesten ikke imponerer.

Har du noen artikler om tema??

Høres ut som om jenta deres er i de beste hender, og at hun nå endelig får hjelp.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at gode utredninger fører frem. Kjenner til et annet barn hvor man også har utredet nøye med tanke om noen av konsentrasjonsvanskene kunne ha sammenheng med epileptisk aktivitet, så kanskje er det økt fokus på dette for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, kanskje dette er "vanligere" enn man vet? Vår datter på 10 har samme symptomer som din datter. Har ikke vært utredet, men har slitt med sinneanfall siden hun var liten. Blacker da helt ut (umulig å snakke til/ med henne), for så å bli helt utmattet etterpå. Da hun var liten endte alltid seansen med at hun tisset på seg og så sovnet. Etterpå kan hun huske at hun var sint, men ikke helt hvorfor. Hun sliter og med konsentrasjon og leseferdigheter noe som er slitsomt både for oss og henne.

Er litt skeptisk til at alle nå får diagnosen ADHD. Tror ikke selv at hun har det etter å lest mangfoldige sider om temaet, men har heller ikke funnet noe annet som "det" kan være. For noe er det. Synes det har kommet litt oftere sinneanfall i det siste- noe vi har knyttet til prepubertet/ hormoner. Håper å følge deg her inne! Kanskje du har en link til den forskningen som legen deres har hørt om?

Dere kan selv be fastlegen om å henvise til EEG dersom dere ikke ønsker full utredning i regi av BUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart å finne noen link til denne undersøkelsen dessverre. Vi føler oss veldig heldige. Det er to team av spesialister som holder på å forske på dette nettopp nå - det ene teamet er på spesialsykehuset for Epilepsi i Bærum, det andre teamet er i Boston.... Spesielt synes jeg det er fint at man sjekker ut evt andre ting som kan være relatert til dette, eller ting som disse barna typisk også sliter med. Vi har allerede fått indikasjoner på at vårt barn kan ha snev av dysleksi, noe som vil bli undersøkt nærmere av spesialist når vi skal tilbake neste gang i desember (etter å ha gått på medisiner/evt placebo piller frem til da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :-)

Dette var spennende lesing. Vår datter sliter med noe av det samme, bortsett fra sinneutbrudd.

Når vi var hos legen med henne fikk vi bare beskjed om at hun var frisk, tok ingen blodprøver, ingen prøver i det hele tatt, hun trengte ikke være med en gang faktisk........ Men de skrev en henvisning til BUP for oss da!

I ettertid har vi ikke fått nevnverdig hjelp av BUP, men av PPT! Jeg må si at spesialist helsetjenesten ikke imponerer.

Har du noen artikler om tema??

Høres ut som om jenta deres er i de beste hender, og at hun nå endelig får hjelp.

Lykke til :-)

Hei Wibecke. Jeg har ikke klart å finne noe på hjemmesidene til sykehuset, men da jeg søkte igjen nå, på det undersøkelsen heter: "Behandling av barn med epileptisk aktivitet under dyp søvn" fant jeg følgende:

http://www.epilepsi.no/-----/?/////=48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...