Gå til innhold

Practical joke - er dette lov?

Anbefalte innlegg

Gjest practical joke
Skrevet

Jeg har lyst til å dra en practical joke overfor ei venninne, men er i tvil om jeg har lov til å gjøre det.

Saken er den at venninna mi har invitert inn en gjeng til en hyttetur med diverse aktiviteter. Opplegget er basert på aktiviteter som er aktuelle i et kjent TV-program. På invitasjonene hun sendte ut, har hun derfor brukt logoen (noe endret) til dette kjente programkonseptet. Artig påfunn.

I og med at denne venninna mi er en tilhenger av practical jokes selv, har jeg lyst til å dra en på henne. Jeg har lyst til å skrive et brev, angivelig fra aktuelle TV-kanal, hvor hun informeres om at hun har brukt logoen uten tillatelse og at hun kan vente seg rettslig forfølgelse.

I brevet har jeg tenkt å bruke tv-kanalens logo, og selvsagt utgi meg for å være en fiktiv ansatt i kanalen.

Men er dette ulovlig, tro?

Skrevet

Så lenge det er ei intern greie mellom venner, kan det da ikke gjøre noe? Eller hadde du tenkt å involvere tv-kanalen på noe vis, i forhold til at hun vil komme til å kontakte dem på telefon eller mail? I så fall må det kanskje avklares med dem først...

Eventuelt kan du kontakte radioprogrammet som driver med slike practical jokes, og sender det på lufta...

Gjest practical joke
Skrevet

Så lenge det er ei intern greie mellom venner, kan det da ikke gjøre noe? Eller hadde du tenkt å involvere tv-kanalen på noe vis, i forhold til at hun vil komme til å kontakte dem på telefon eller mail? I så fall må det kanskje avklares med dem først...

Eventuelt kan du kontakte radioprogrammet som driver med slike practical jokes, og sender det på lufta...

Hadde ikke tenkt å involvere tv-kanalen, nei.

Takk for tipset om radiokanalen! Det hadde jeg ikke tenkt på! :-)

Skrevet

Strengt tatt er vel dette å regne som dokumentfalsk, men i praksis skulle det overraske meg enormt om noen kicka på det. Det du kan gjøre, er å lage en bunntekst der det står en masse svada i liten skrift - slik at det blir åpenbart at dette ikke er laget for på noen måte å svindle. (Cluet da er å lage bunnteskten så "reelll" som mulig, at man faktisk må lese den for å forstå at det bare er svada).

Skrevet

Hadde ikke tenkt å involvere tv-kanalen, nei.

Takk for tipset om radiokanalen! Det hadde jeg ikke tenkt på! :-)

Å dra det på lufta er å gå langt over streken, synes jeg. Men ditt opprinnelige forslag kan jeg ikke se noe galt i.

Gjest practical joke
Skrevet

Å dra det på lufta er å gå langt over streken, synes jeg. Men ditt opprinnelige forslag kan jeg ikke se noe galt i.

Hehe, hvorfor syns du det er å gå langt over streken å dra det på lufta? Syns du alle practical jokes som sendes på radio, er å gå over streken?

Skrevet

Hehe, hvorfor syns du det er å gå langt over streken å dra det på lufta? Syns du alle practical jokes som sendes på radio, er å gå over streken?

Du skal være ganske så sikker på at venninna di kommer til å synes det er greit før du flytter en practical joke ut i full offentlighet! Du skal jo ikke ødelegge hytteturen hun har invitert til, det blir det bare uvennskap av.

Skrevet

Ja, for man lurer en intetanende person, og det er stygt.

Og det for "hele" Norge! Nei, jeg synes ikke noe om slik humor som lurer folk direkte på lufta.

Skrevet

Ja, for man lurer en intetanende person, og det er stygt.

Og det for "hele" Norge! Nei, jeg synes ikke noe om slik humor som lurer folk direkte på lufta.

Jeg synes "5 på på P4" (heter det ikke det?) er fantastisk morsomt! Der kan man foreslå en person man vil ha lurt og hva man kan lure vedkommende med og så blir vedkommende ringt opp fra radioen som presenterer ett eller annet tøys og tull.

Hørte bl.a. et innslag hvor en kvinne ble lurt til å tro at hun hadde feilparkert og bilen hennes hadde blitt tauet til Drammen i stedetfor et sted i Oslo. Hun tente på samtlige plugger og enda noen fler og var lyn forbanna og vi lo så tårene trillet! :o) Det er jo helt uskyldig da.

Skrevet

Hmm, tror ikke jeg hadde tenkt over om det var lovlig eller ikke...

Jeg gjorde det samme en gang jeg lurte mannen min til å tro at han hadde fått brev fra lederen av borettslaget vi bodde i, men det brevet var det bare han og jeg som så ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...