Gå til innhold

De døde

Gjest Livredd for å dø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det meg du sikter til,eller mennesker generelt?

Jeg kan stå for det jeg tror på (for egen del),trenger ikke bevise for andre at det jeg tror på er sant?

Vil jo aldri kunne gi håndfaste bevis,ta f.eks når vi drømmer..det er en annen dimensjon. Men jeg kan jo ikke bevise for en som ikke drømmer, at drømmer eksisterer. Ofte tror vi på det vi selv erfarer,jeg må jo virkelig tro på mine egne opplevelser,hvis ikke blir jeg ihvertfall gal med stor G.

Mennesker generelt, selvfølgelig : o)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

40

• hidi, the scorpion

6

• signaturløs

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Skrevet

Er det meg du sikter til,eller mennesker generelt?

Jeg kan stå for det jeg tror på (for egen del),trenger ikke bevise for andre at det jeg tror på er sant?

Vil jo aldri kunne gi håndfaste bevis,ta f.eks når vi drømmer..det er en annen dimensjon. Men jeg kan jo ikke bevise for en som ikke drømmer, at drømmer eksisterer. Ofte tror vi på det vi selv erfarer,jeg må jo virkelig tro på mine egne opplevelser,hvis ikke blir jeg ihvertfall gal med stor G.

Forstår den siden også

Skrevet

Noen definerer det slik: Vi (og du) er en ånd som har en sjel som bor i en kropp.

Å,det var nytt for meg...

Tror vi er ånd som bor i en kropp,men vi har altså en sjel i tilegg?

Skrevet

Forstår den siden også

Det er bra,et åpent sinn er alltid bra ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Størstedelen av den norske befolkning er medlemmer i den norske kirke.

I år 2006 var det 3.871.006 medlemmer i den norske kirke og 383.510 medlemmer utenfor den norske kirke.

Etter disse tallene å dømme så kaller størsteparten befolkningen i Norge seg kristne.

Takk for tallene;)

Baksiden sier vel noe annet?

Skrevet

Hehe,har du skiftet mening nå?

Eller tror du at ånd og sjel er forskjellige ting?

Ja jeg skiller mellom ånd og sjel. Ånd kan være ånde,(pust ) en usynlig åndeskapnig eller ånden i menneske, som er tanker ,følelser, innstilling, det som andre ikke ser. Sjel betyr, eller er det samme som en skapning, en puster, altså om det kan også være et dyr. Skapninger som ikke puster, men eksister på andre måter, blir ikke kalt sjeler.

Skrevet

Ja jeg skiller mellom ånd og sjel. Ånd kan være ånde,(pust ) en usynlig åndeskapnig eller ånden i menneske, som er tanker ,følelser, innstilling, det som andre ikke ser. Sjel betyr, eller er det samme som en skapning, en puster, altså om det kan også være et dyr. Skapninger som ikke puster, men eksister på andre måter, blir ikke kalt sjeler.

Henger ikke helt med jeg lenger nå,hehe :-D

Men for å si det slik..jeg tror blomster og trær også har sjel. Alt er energi,til og med døde ting..en sten er energi. Det er jo vitenskapelig bevist også.

Skrevet

Henger ikke helt med jeg lenger nå,hehe :-D

Men for å si det slik..jeg tror blomster og trær også har sjel. Alt er energi,til og med døde ting..en sten er energi. Det er jo vitenskapelig bevist også.

Nei jeg skjønner, dette er et studie som mye annet, men ikke alt som lever er sjeler, men det betyr egenlig ikke noe, for ordet sjel er bare "skapninger som puster" ( med en form for lunger som jeg har nevnt tidligere her også) Noen fisker puster også, som hvaler og delfiner. Så ordet sjel er ikke noe usynlig som vi eller dyr har fått, men vi er sjeler, enkelt og greit. F. eks står det at Adam ble til en "levende sjel", ikke at han fikk noen sjel. Skal ta kvelden nå, hadde tenkt å trappe litt ned på bruken av pc-en, men det kommer en ny dag i morgen også. Takk for drøftelsen, og ha en god natt.

Skrevet

Nei jeg skjønner, dette er et studie som mye annet, men ikke alt som lever er sjeler, men det betyr egenlig ikke noe, for ordet sjel er bare "skapninger som puster" ( med en form for lunger som jeg har nevnt tidligere her også) Noen fisker puster også, som hvaler og delfiner. Så ordet sjel er ikke noe usynlig som vi eller dyr har fått, men vi er sjeler, enkelt og greit. F. eks står det at Adam ble til en "levende sjel", ikke at han fikk noen sjel. Skal ta kvelden nå, hadde tenkt å trappe litt ned på bruken av pc-en, men det kommer en ny dag i morgen også. Takk for drøftelsen, og ha en god natt.

Selv takk! Ha en god dag :-)

Skrevet

Er ikke det det samme? Trodde det betydde det samme, jeg...

Skrevet

He he, nå skjønte jeg hva du mente. ja, vi er en ånd som har en sjel... som bor i en kropp. ;-)

Skrevet

Er ikke det det samme? Trodde det betydde det samme, jeg...

At ånd og sjel er det samme?

Trodde jeg også..

Skrevet

He he, nå skjønte jeg hva du mente. ja, vi er en ånd som har en sjel... som bor i en kropp. ;-)

Ok,den er grei ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...