Gå til innhold

Javel - nå gir vi oss (mobil)

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Eldstemann er snart 10,5 år, og frem til sommeren, så var egentlig ikke mobil noe sterkt ønske verken fra hans side eller vår side. Vi har syntes det har vært veldig greit at han ikke har mast om mobil.

Men i sommer fikk bestekameraten mobil, og nå har de 2-3 andre bestevennene også fått, og han har spurt så pent om ikke han kanskje også kunne få.

Så nå skal han i første omgang (mens vi sonderer terrenget litt for modeller og valg av kort), få sin fars avlagte mobil. Og han gleder seg vilt!!!!

Men hva slags kort eller abonnement skal han bruke? Regner med at han først og fremst skal bruke den til å motta samtaler og meldinger, og kanskje sende meldinger innimellom. Ringe litt kanskje. Og så ta bilder, men ikke nødvendigvis sende dem.

Tar gjerne i mot forslag til greie mobiler også. Vi er vant til NOKIA, og hadde vel syntes det var greit med en NOKIA til.... Tror ikke gutten vår er noe særlig inni dette med modeller, så det blir vel vårt valg, tenker jeg.

Det blir nok verre å holde igjen til søstrene blir ti... (de er 5 og 8 nå, og spør ofte om de snart skal få mobil....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11-åringen her har hatt mobil et års tid nå og har en Nokia klapp-mobil, aner ikke hvilken modell. Den funker helt fint til hans bruk som er å ringe, sende sms og ta bilder av katter han treffer på skoleveien. :o)

Stort sett ligger den bare i skolesekken selv om jeg sier at han må slå den på når han går fra skolen i tilfelle vi skal gi ham en beskjed. Han ser imidlertid ikke nødvendigheten i det - han skal da ikke ringe oss for noe, at behovet kan være motsatt faller ham visst ikke inn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen her har hatt mobil et års tid nå og har en Nokia klapp-mobil, aner ikke hvilken modell. Den funker helt fint til hans bruk som er å ringe, sende sms og ta bilder av katter han treffer på skoleveien. :o)

Stort sett ligger den bare i skolesekken selv om jeg sier at han må slå den på når han går fra skolen i tilfelle vi skal gi ham en beskjed. Han ser imidlertid ikke nødvendigheten i det - han skal da ikke ringe oss for noe, at behovet kan være motsatt faller ham visst ikke inn. :o)

Hva slags abonnement eller kontantkort har dere på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vet er at det er abonnement på den, ikke kontantkort, det er pappan som betaler og regningene er vel minimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7åring har mobil. Nokia skyvetelefon. Ho har kontantkort, og så er telefonen knyttet opp mot fri familie. For da kan ho ringe hjem /sende melding til min mobil også hvis kontantkortet blir tomt. Foreløpig har ho ikke brukt mobilen til noe annet enn å ringe meg. Dvs ingen misbruk av tlf til tulleringing eller sending av meldinger til venninner. Men hvis ho skulle begynne å bruke tlf på mer unødvendige ting begrenser kontantkortet bruken. Ho kan ikke bruke den ubegrenset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har OneCall og vi får faktura på de. Fungerer utmerket. De er 8 og 11 år og har hatt mobil i noen år. Veldig greit synes jeg for da kan vi holde kontakt hvis det er noe etter skoletid og før vi voksne kommer hjem.

Veldig fornuftige jenter som ikke sløser og det er ikke hver måned vi får faktura på den minste.

Lykke til med leting i "jungelen" av alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10-åring fikk mobil til jul i fjor.

Vi kjøpte en av de rimeligste musikk-mobilene til SonyErickson, og han har brukt den masse til å høre musikk, ta bilder og litt til å ringe med ;-) SMS er han ikke veldig god på enda, men liker å få meldinger - svarer sjelden...

Han har et kontantkort som er knyttet opp til mitt abonnement hos Chess, og har brukt ett og et halvt 200-kroners-kort siden han fikk den. jeg mistenker at han brukte noen kroner på en nedlasting helt i begynnelsen, for det første ble tomt etter to mndr, mens det andre har holdt helt til nå.

Største endringen etter at han fikk mobil er at han også løper rundt som en tulling og leiter etter mobilen sin før han skal ut av huset - så da er vi tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips bare: ikke oppfør abonnementet i telefonkatalogen! Poden her blir stadig oppringt av selgere og meningsmålinger og jeg vet ikke hva! Sperr også telefonen for så mye som mulig av 800-numre og sånt.

Hm. Kanskje jeg skal be pappan reservere seg mot det, det står i hans navn nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et abonnement som heter djuice control. Det koster 200kr pr mnd og inkluderer 200kr pr mnd i ringetid. Ringing utover dette, må man fylle opp med kontantkort. Det som ikke brukes opp, hoper seg opp på kontoen. Vi kjøpte en telefon med bindingstid i ett år. Etter ett år, kan man gjøre det om til en kontantkorttelefon, og kan begynne å jobbe nedover på saldoen. Med det abonnementet, kan man kjøpe en OK telefon til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Det finnes et abonnement som heter djuice control. Det koster 200kr pr mnd og inkluderer 200kr pr mnd i ringetid. Ringing utover dette, må man fylle opp med kontantkort. Det som ikke brukes opp, hoper seg opp på kontoen. Vi kjøpte en telefon med bindingstid i ett år. Etter ett år, kan man gjøre det om til en kontantkorttelefon, og kan begynne å jobbe nedover på saldoen. Med det abonnementet, kan man kjøpe en OK telefon til en rimelig penge.

Dette abbonementet har vi også. Påfyll 200 kr i mnd, og så må hun selv fordele dette så det holder en mnd. I tillegg har vi Fri Famlilie, slik at selv om hun blir tom for penger på kortet kan hun likevel ring til oss og vi til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi/jeg er mest vant til Nokia, men Sony E har mye kulere mobiler til gutter i den alderen. Det er masse bilderammer og videosnutt-innstillinger som fenger. Elsdte guttungen på 9 har hatt Nokia, men har nå en SE 890i. Det er en musikktelefon av den robuste sorten.

Gutt nr 2 ønsker seg veldig en SE. Vi har forøvrig Telenor Fri Familie, med noen Djuice Zero-abonnement og noen kontantkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa på 10 har hatt mobil et par år. Arvet gamle mobiler først. Fikk sin første ordentlige på 10-års dagen.

Vi har brukt OneCall. Da kan ho sende 90 meldinger gratis og ringe 120 minutter med kun oppstartsavgift.

Faren er at barna ikke klarer å håndtere dette, og bruker tlf. mye mer. (Spesialnummer kan fort bli fryktelig dyrt)

Snuppa har håndtert dette rimelig greit. Har misset på et par ting (kjøp av ringetoner osv.) Største regning var 120 for 2 mnd. Vanligvis ligger ho på 30-40 pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...