Gjest prust Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vi var på Mallorca for to uker siden, og var nøye med å smøre både barn og voksne med solkrem, og ingen ble brent. Jeg la etter noen dager der merke til noen lyse flekker nederst på kinnet til femåringen, men så virket de som de forsvant. Jeg var borte 5 dager med jobb denne uka, og da jeg kom tilbake torsdag, så jeg at disse flekkene er der ennå, og hun har noen i lysken og også noen bak knehasene. De er på størrele med en voksen fingernegl. Hva kan dette være? Minner egentlig om en flekk mellomste barnet fikk en gang hun fikk frostskade på kinnet i pulken. Den flekken varte et halvt år.... Hun klør ikke, og det er ikke så veldig synlig, siden det er såpass langt nede på ansiktet. Men hva kan det være? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Høres litt ut som vitiligo. Da får man pigmentløse flekker. Jeg har en i slekta som har dette. Det er ikke farlig men kan være skjemmende. de pigmentløse flekkene blir veldig lett solbrente og må beskyttes mot sol. Lege/hudlege bør vel se på flekkene for å bekrefte/avkrefte. Har også ei som bor i nærheten som fikk vite ho mistet pigmentet pga soppinfeksjon i kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Brukt kortisonkrem der noen gang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det kan kanskje være hudsopp også. Evt bare pigmentløse flekker, det er ikke så uvanlig (trenger ikke være vitiligo). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Dette er det som heter Pityriasis Alba. Datteren min har hatt det samme. Helt ufarlig, og forsvinner etter en stund. Hos datteren min tok det ca 1 år. Hun hadde to hvite flekker på ene kinnet og tre flekker på det andre. Jeg fikk time hos hudlege, men hadde allerede stilt diagnosen på forhånd. Det er ingenting å gjøre med dette. Jeg merket det også først en sommer etter at jenta begynte å bli brun, da synts disse flekkene tydeligere. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=18688 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Dette er det som heter Pityriasis Alba. Datteren min har hatt det samme. Helt ufarlig, og forsvinner etter en stund. Hos datteren min tok det ca 1 år. Hun hadde to hvite flekker på ene kinnet og tre flekker på det andre. Jeg fikk time hos hudlege, men hadde allerede stilt diagnosen på forhånd. Det er ingenting å gjøre med dette. Jeg merket det også først en sommer etter at jenta begynte å bli brun, da synts disse flekkene tydeligere. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=18688 Takk for svar! Ja - dette må det være! Likner veldig på dette bildet, selv om denne personen har mye mer av det enn mi jente: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/pityriasis_alba Det stod også at det var mest vanlig hos personer med atopisk eksem, og det har snuppa mi. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Takk for svar! Ja - dette må det være! Likner veldig på dette bildet, selv om denne personen har mye mer av det enn mi jente: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/pityriasis_alba Det stod også at det var mest vanlig hos personer med atopisk eksem, og det har snuppa mi. Takk! Jenta mi har fått en lysere flekk på kinnet. Noen sa at dette kom nok av kulde/forfrysning i vinter, og ble synlig på sommeren, når resten av huden rundt fikk farge, men ikke den lille flekken? Hmm... hun har ikke eksem, men kan det være det samme som jenta di har lell? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254125545' post='4219739] Jenta mi har fått en lysere flekk på kinnet. Noen sa at dette kom nok av kulde/forfrysning i vinter, og ble synlig på sommeren, når resten av huden rundt fikk farge, men ikke den lille flekken? Hmm... hun har ikke eksem, men kan det være det samme som jenta di har lell? Da hun andre fikk den frostskaden den gangen, så vi det jo med en gang (dvs samme kveld) - en mørk rød flekk, som etter noen dager (uker?) ble svakere, og til slutt etterlot seg en hvit flekk. Den hvite flekken satt der helt til sommeren, 6-8 mnd, men forsvant etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254125545' post='4219739] Jenta mi har fått en lysere flekk på kinnet. Noen sa at dette kom nok av kulde/forfrysning i vinter, og ble synlig på sommeren, når resten av huden rundt fikk farge, men ikke den lille flekken? Hmm... hun har ikke eksem, men kan det være det samme som jenta di har lell? Datteren min har heller ikke hatt eksem, eller andre problemer med huden. Så det med en forfrysning som først synes til sommeren synes jeg høres lite sannsynlig ut. Det er nok det sammen som datteren min har hatt. En litt lysere flekk som ikke blir brun, og derfor synes tydeligere om soommeren når de får farge i ansiktet. Har faktisk sett flere barn med dette. Tror det er ganske vanlig, bare at man ikke legger så godt merke til det. Flekkene til datteren min forsvant etter ca 1 år, og hun har ikke fått noen fler etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Datteren min har heller ikke hatt eksem, eller andre problemer med huden. Så det med en forfrysning som først synes til sommeren synes jeg høres lite sannsynlig ut. Det er nok det sammen som datteren min har hatt. En litt lysere flekk som ikke blir brun, og derfor synes tydeligere om soommeren når de får farge i ansiktet. Har faktisk sett flere barn med dette. Tror det er ganske vanlig, bare at man ikke legger så godt merke til det. Flekkene til datteren min forsvant etter ca 1 år, og hun har ikke fått noen fler etterpå. Ok, jeg kan nemlig ikke huske at hun hadde denne flekken i fjor sommer, så jeg syntes ikke forklaringen var så merkelig. Jeg får bare følge med framover å se om den forsvinner, da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Da hun andre fikk den frostskaden den gangen, så vi det jo med en gang (dvs samme kveld) - en mørk rød flekk, som etter noen dager (uker?) ble svakere, og til slutt etterlot seg en hvit flekk. Den hvite flekken satt der helt til sommeren, 6-8 mnd, men forsvant etterpå. Ok, får følge med her jeg da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.