Gå til innhold

Geletips til bursdag

Gjest Pyttan

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt barneselskap. Jeg hadde ikke sitteplass til alle barna som var 16 i alt så jeg lurte på hvordan jeg skulle få servert gele.

I går tok jeg 16 plastglass og fylte hvert av dem med en dl nykokt gele og satte til avkjøling.

I dag var det bare å ta glassene ut av kjøleskapet og gi ett til hvert barn sammen med en plastteskje og tilbud om vaniljesaus på toppen.

På den måten satt noen barn i sofan, noen på gulvet og noen gikk rundt og spiste.

Dette gjør jeg neste år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde omtrent det samme, dvs. vi brukte ferdig-gele og jeg spadde opp med en kompottskje rett i plastglass til de som ville ha - utrolig praktisk! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å få ulike farger på geleen også, så neste gang kan du lage en ny omgang gele i en annen farge og helle oppå den stivna geleen i glasset :)

Dette har jeg ikke prøvd selv, men har tenkt at det kanskje er fint: Et lag stivna gele i en farge. Deretter stiver du en gele i en annen farge og "knuser" den i biter for så ha ha over den stivna geleen i glasset. På toppen heller du et nytt lag gele som så skal stivne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Jeg lagde geleen i en bamsekakeform. Brukte mindre vann så den skulle bli ordentlig stiv. Så hvelvet jeg den, og lagde bamsefjes med kakepynt og melis. Det var kjempevellykket. Men litt tidkrevende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geleelskeren!

Veldig smart tips.

Som dessert i andre selskaper kan man også gjøre følgende:

Kok en gele.

Tøm litt i et stettglass, sett det skjevt til stivning.

Kok en ny gele med annen farge.

Tøm i samme stettglass, og sett det skjevt til stivning - motsatt vei av den forrige.

Kok en tredje gele i en tredje farge, og tøm det på toppen og sett glasset flatt for stvning. La det være igjen litt plass på toppen til vaniljesaus.

Veldig flott dessert, også for voksne. :-)

(Til barnebursdagene må jeg alltid lage "regnbuegele", gjør samme prosessen med ulike farger i en bolle, men lar de bare stivne flatt. Blir kjempesuksess hver gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det litt mer apennende, kan du putte en seigmann/dame oppi når det er litt tjukkere, og evt. ha to lag med gele, så det blir to farger. Sønnen min synes det er kjempestas! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...