Gå til innhold

Sanasol

Gjest mammamiea

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiea

Gir dere det til barna? Evt andre vitaminer?

Dattera mi er snart 2 år og liker svært få grønnsaker og frukter. Hun liker banan og drue, men ellers blir det meste spyttet ut igjen og det gjelder også potet. Er derfor redd for at hun ikke får i seg nok c-vitamin. Bør jeg gi vitamin-tilskudd? Hun får tran og det elsker hun. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gir både tran og Sana-sol til våre barn. Ikke begge deler samme dag, da det blir for mye av A-, D- og E-vitaminene, men bytter på det ca annenhver dag.

Tidligere gav vi bare tran, men begynte med Sana-sol pga B- og C-vitaminene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får tyggetabletter med multivitamineral, tyggetablett med C-vitamin (200 mg) og 1 spiseskje med Omega-3 hver dag.

Dette har de fått fra de var rundt 2 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får tyggetabletter med multivitamineral, tyggetablett med C-vitamin (200 mg) og 1 spiseskje med Omega-3 hver dag.

Dette har de fått fra de var rundt 2 år gamle.

Hvilken type tyggetablett med multiblabla bruker ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge ungene her får tran. Den yngste, som spiser alt mulig av frukt og grønt, får ikke noen andre kosttilskudd. Den eldste, som er litt særere i matveien, fikk sana sol da han var liten. Nå dytter jeg i ham en smoothie og ferskpressede juicer i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får tran i vinterhalvåret - dersom vi husker det. Minstejenta elsker tran, og kunne helt nedpå hele flaska om hun hadde fått lov, de andre blir ikke lei seg om vi glemmer det....

De er stort sett friske året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254125275' post='4219737]

Hvilken type tyggetablett med multiblabla bruker ungene?

Hva heter den da?? Det er juniortablettene fra Natures Sunshine eller barnemultien fra Solaray vi bruker. Kjøpes på helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille1

Vi gir både tran og Sana-sol til våre barn. Ikke begge deler samme dag, da det blir for mye av A-, D- og E-vitaminene, men bytter på det ca annenhver dag.

Tidligere gav vi bare tran, men begynte med Sana-sol pga B- og C-vitaminene.

Er det for mye med Tran og Sanasol samme dag?

Har gitt det til 6-åringen min siden han var bitteliten, jeg.

Det siste året har han fått sånn mulitimineral-tyggetablett også.

Nå til jul er det 3 år siden sist han var syk, med unntak av omgangssyken to ganger, da.

Det skal vel være sagt at han ikke får noe form for vitaminer annenhver helg og en dag i uken når han er hos faren sin.

Men gir jeg han for mye, syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for mye med Tran og Sanasol samme dag?

Har gitt det til 6-åringen min siden han var bitteliten, jeg.

Det siste året har han fått sånn mulitimineral-tyggetablett også.

Nå til jul er det 3 år siden sist han var syk, med unntak av omgangssyken to ganger, da.

Det skal vel være sagt at han ikke får noe form for vitaminer annenhver helg og en dag i uken når han er hos faren sin.

Men gir jeg han for mye, syns du?

Full dose sanasol og tran + multivitamintablett er alt for mye. I alle fall om alle tre tingene inneholder A og D-vitaminer som er fettløselige og lagres i kroppen i forhold til B og C vitaminer som er vannløselige og skilles ut med urinen om det blir for mye av dem.

For mye A og D-vitamin kan føre til forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitaminmangel er ikke særlig utbredt i Norge lenger. :) Hvis hun drikker litt appelsinjuice får hun i seg det hun trenger. Kiwi er forresten også en fin c-vitaminkilde.

Jeg gir ungene en omega-3 kosttilskuddtablett om dagen. Da får de alt de trenger i følge en ernæringsfysiolog jeg kjenner. :) Den inneholder vitamin E og D i tillegg til omega-3.

Begge er flinke til å spise frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletrille1

Full dose sanasol og tran + multivitamintablett er alt for mye. I alle fall om alle tre tingene inneholder A og D-vitaminer som er fettløselige og lagres i kroppen i forhold til B og C vitaminer som er vannløselige og skilles ut med urinen om det blir for mye av dem.

For mye A og D-vitamin kan føre til forgiftning.

Tabletten inneholder ikke A og D-vitamin.

Han får en t-skje tran og en t-skje sanasol når han er hjemme. Annenhver fre. - søn. og en dag i uka når han er hos faren sin får han ingen av delene.

Syns du fortsatt det er for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabletten inneholder ikke A og D-vitamin.

Han får en t-skje tran og en t-skje sanasol når han er hjemme. Annenhver fre. - søn. og en dag i uka når han er hos faren sin får han ingen av delene.

Syns du fortsatt det er for mye?

En teskje (ikke t-skje!) er vel knapt halv dagsdose så det går nok fint. :o) Jeg snakket om full dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille1

En teskje (ikke t-skje!) er vel knapt halv dagsdose så det går nok fint. :o) Jeg snakket om full dose.

Ok, takk.

Redd for å gjøre noe feil, vettu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...